PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:54

Robijntjah schreef:
Modesta geeft mij ook alles ;) een trauma is helaas niet zo FF over en in mo dr geval denk ik dat er situaties zijn waar ik altijd alert op moet blijven.

Mijn paard is helemaal nagekeken en onder jaarlijkse controle bij da, fysio, osteo en ga zo maar door.

Desensibiliseren is iets wat we in het verleden geprobeerd hebben. Misschien eens naar een andere manier kijken.

Thanks Tamara :)

als je die methode geprobeerd hebt maar het heeft niet gewerkt, heb je het niet goed gedaan..
bijv op de verkeerde momenten gestopt. Dit werkt bij alle paarden, want het is paardentaal.
Als je het op de juiste manier doet ( niet te terughoudend, juiste moment belonen door druk er af halen, juiste momenten druk uitoefenen) dan werkt het en geeft het je paard enorm veel vertrouwen..

edit:overigens vind ik het wel knap dat je door zet met dit paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:54

maralyn schreef:
Wilawander.

Juist deze manier van schrijven, is het minder vervelend of naar om daar mee geconfronteerd te worden.

Zou dit inderdaad het geval zijn, dan zou het beter zijn, om een lekkere chille buitenritpaard te nemen, en te kijken naar de mogelijkheden voor dit paard.

Deze uitleg maakt het voor iedereen duidelijker. Voor ts, voor mij, en wellicht ook voor anderen.

Dankjewel voor je ingestoken moeite! Dat waardeer ik echt.

Nu snap ik ook voor 100% waarom para ruiters een bijrijder nodig zijn.
Om dit probleem te compenseren!

Ik weet ook zeker, dat er een geschikte ruiter voor een paard als modesta zal zijn.

Maar dan zou Robijntjah daar ook aan toe moeten geven.

Een paard zal er zeker niet onder lijden als er af en toe een ruiter op zit met beperkingen (om het maar even zo te noemen :) ) maar als een paard goed in de bespiering is, op eigen benen loopt in balans, op de achterhand en met een goed gebruik van de rug is dit heel wat minder belastend als in het geval van Modesta. Als iemand dit paard goed gereden krijgt kan een bijrijder deze ook bij houden. Dat er geen passende ruiter te vinden is lijkt me onzin, er zijn zoveel paarden met trauma's of problemen. Maar is ook een lange weg en niet iets voor een paar weken. Heb zelf veel met probleem paarden gewerkt en ook paarden die onder je weg rennen bij het minste geringste. Maar met een zekere en handige ruiter is dit vaak al heel anders. :) en het vertrouwen moet je altijd opbouwen bij zoiets.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:14

Wilawander schreef:
maralyn schreef:
Wilawander.

Juist deze manier van schrijven, is het minder vervelend of naar om daar mee geconfronteerd te worden.

Zou dit inderdaad het geval zijn, dan zou het beter zijn, om een lekkere chille buitenritpaard te nemen, en te kijken naar de mogelijkheden voor dit paard.

Deze uitleg maakt het voor iedereen duidelijker. Voor ts, voor mij, en wellicht ook voor anderen.

Dankjewel voor je ingestoken moeite! Dat waardeer ik echt.

Nu snap ik ook voor 100% waarom para ruiters een bijrijder nodig zijn.
Om dit probleem te compenseren!

Ik weet ook zeker, dat er een geschikte ruiter voor een paard als modesta zal zijn.

Maar dan zou Robijntjah daar ook aan toe moeten geven.

Een paard zal er zeker niet onder lijden als er af en toe een ruiter op zit met beperkingen (om het maar even zo te noemen :) ) maar als een paard goed in de bespiering is, op eigen benen loopt in balans, op de achterhand en met een goed gebruik van de rug is dit heel wat minder belastend als in het geval van Modesta. Als iemand dit paard goed gereden krijgt kan een bijrijder deze ook bij houden. Dat er geen passende ruiter te vinden is lijkt me onzin, er zijn zoveel paarden met trauma's of problemen. Maar is ook een lange weg en niet iets voor een paar weken. Heb zelf veel met probleem paarden gewerkt en ook paarden die onder je weg rennen bij het minste geringste. Maar met een zekere en handige ruiter is dit vaak al heel anders. :) en het vertrouwen moet je altijd opbouwen bij zoiets.

Die laatste zin!! *\o/*

Ja...

Ik vind ook persoonlijk, met een paard met problemen, maar dat is persoonlijk hoor!!
Nooit direct er op.
Waarom?
Een paard met problemen, kan dat als heel spannend of naar ervaren.
Liever zie ik, dat een toekomstige bijrijder, ruiter, eerst het paard leert kennen vanaf de grond.
En er dan pas op stapt.

Een paard moet jou natuurlijk ook eerst leren kennen toch??

Robijntjah, zouden jou instructeurs, waar jij vertrouwen in hebt? Hier niets in kunnen betekenen??

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:19

Ik heb dit topic een beetje gevolgd, maar ben over het algemeen een 'stille bokker' en aarzelde dus om wat te zeggen. :o Nu het erover gaat of TS met een beperking zou kunnen of zelfs mogen rijden, wil ik toch reageren. Natuurlijk mag TS paardrijden - maar nadenken over eigen lichamelijke en geestelijke grenzen en die van het paard is helemaal niet verkeerd, zeker niet als je een beperking hebt. Dat lees ik uit Wilawander's posts en herken ik heel erg. Jezelf over een grens forceren is niet altijd goed. Ik zal vanuit mijn persoonlijke situatie redeneren hoe ik hierover denk:

Ik heb namelijk zelf een beperking, en heb besloten dat mijn beperking ervoor zorgt dat er grenzen zijn aan wat ik kan en welke paarden ik prettig kan rijden. Ik ken en bewaak die grenzen, voor zowel mijn eigen welzijn als die van de paarden. Mijn lichte evenwichtsstoornis zorgt ervoor dat ik af en toe uit balans raak, en ik merk aan mezelf dat ik sensibele of 'wiebelige' paarden daardoor lastig vind (en zij mij lastig vinden). Daarom heb ik gekozen om voornamelijk stevige, nuchtere, niet-hoog-opgooiende koudbloeden te rijden. Doordat ik hier makkelijker en prettiger op kan zitten, kan ik ook met meer (zelf)vertrouwen rondrijden. Dit is voor zowel paard als ruiter prettiger. Ik zou het oneerlijk vinden voor zowel mijzelf als het paard als ik moeilijk en moeizaam zou rijden door toch te kiezen voor een paard wat slecht reageert op mijn beperking.

Als de combinatie mij + rijden + een bepaald paard gelijk is aan constant spanning of 'angst voor wegrennen', bij zowel mij als bij mijn paard, zowel lichamelijk als geestelijk (ook al is dit al iets verminderd), en deze combinatie járen nodig heeft om tot een beetje minder spanning te komen, zou ik overwegen om één van die factoren weg te halen, en de meest voor de hand liggende zou voor mij zijn stoppen met onder het zadel trainen op dit paard.

Rijden is niet iets dat 'moet' om een gezond, blij paard te hebben - en als het voor het paard erg spannend of onprettig is, zou ik overgaan op training aan de hand of wellicht een paardwaardig pensioen. Als rijden een soort strijd wordt om toch nog 'normaal' te kunnen rijden is het voor beide partijen niet leuk meer, lijkt me.

Ik denk dat dat voor mij de kern van paardrijden is: je eigen grenzen kennen, en die van het paard. En soms is er ergens grens waar je er liever niet een had, maar moet men dan altijd maar 'over die grens heen' en tóch bijvoorbeeld onder het zadel dingen vragen die zowel ruiter als paard erg lastig, eng of zelfs pijnlijk vinden ? Niet iedereen hoeft Anky te zijn (en niet elk paard kan en wil een Salinero zijn). Soms zorgen lichamelijke en geestelijke problemen er nou eenmaal voor dat enkel bossjokken of rondjes stappen tot de mogelijkheden ohz behoren - en dat vind ik persoonlijk helemaal prima. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en meerdere wegen naar beweging, uitdaging en ontspanning voor een paard dan onder het zadel lopen. Zo zou ik zelf redeneren als ik tot zo'n conclusie kwam en tegen dit soort grenzen aanliep.

Nogmaals, dit is wat ik zelf ervaar in het rijden met een beperking: voor anderen hoeft dat helemaal niet zo te zijn. :)

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:25

Mijn instructie heeft erop gezeten, 2x. Is ook 2 x misgegaan.
Wat tot gevolg had dat ik weer 3 maanden bezig was om zelf het vertrouwen van mo terug te winnen.

Feit blijft: paard blijft, ik blijf naast andere leuke dingen die we doen ook rijden.

Ons doel is ook geen sport. Ons doel is het leuk hebben samen en voornamelijk mooie buitenritten maken ;)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:37

Ik vind het een beetje lastig te beoordelen zo via foto's, maar ik waardeer je doorzettingsvermogen enorm! Toch zie ik wel dat ze qua bespiering niet vooruit is gegaan en ik denk dat, dat wel een belangrijk onderdeel is als je een paard op een fijne manier wilt trainen :j.

Ik heb een beetje het idee, dat je paard niet veel kan hebben aan haar lichaam en zoals je al hebt aangegeven ben jij meerdere wegen ingeslagen. Toch denk ik dat het heel goed zou zijn, als je weer begint bij de basis en misschien was dit je plan ook wel. Als je zelf tekortkomingen hebt (wat ik lees in je openingspost), dan doet dit een gevoelig paard zoals Modesta niet veel goeds en blijf je op hetzelfde punt hangen. Ik zie wel een kleine verbetering hoor en ik hou er helemaal niet van om mensen af te krake, maar ik bedoel het meer als goed advies!

Maar ik zie iets en lees dingen uit je verhaal waar ik mijn vinger niet op kan leggen.

Ik denk dat grondwerk heel belangrijk is, heb je al eens aan schriktraining gedacht? Zodat ze meer vertrouwen in haar eigen lichaam krijgt en jij meer vertrouwen in haar! En het vanuit daar uitbouwen stapje voor stapje. Ik had, als ik jouw was het rijden zelf op een laag pitje gezet of ieder geval meer gekeken naar haar bouw en wat haar goed doet qua een betere bespiering. ik denk dat je nu telkens tegen een grens blijft aan lopen langs, waar je net niet doorheen kan komen :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:38

Maar dat is dus de vraag is het doel wel te bereiken om SAMEN lol te hebben? Ik had ook plezier aan het rijden met paard niet. Heb het idee dat je dat niet wilt zien. :) Maar snap ook goed dat dat heel moeilijk is en een stukje acceptatie. (Heb ik ook erg lang voor nodig gehad). En niemand zegt dat je je paard weg moet doen? Mijn oudere paard is ook gewoon gebleven en mijn jonge merrie heb ik verkocht omdat zei te jong was en te graag aan het werk ging om als weidepaard te fungeren.

En wat betreft je instructrices die zullen ook eerst een vertrouwde band moeten opbouwen als het een probleem paard is. Daar zo klakkeloos op gaan zitten lijkt me dan ook niet verstandig en zouden ze zelf ook moeten zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:00

Volgens mij valt het wel mee met hoe hard het paard op de voorhand valt, ik denk dat het feit dat ze overbouwd is en dat de foto's niet altijd even best zijn enorm vertekenen :). Wanneer je kijkt naar de belasting in de koten, valt het best mee :).

Wel ben ik het ermee eens dat ze schraler lijkt te worden. Toch complimenten voor je doorzettingsvermogen en knap dat je over je angst heen bent :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:36

Mijn instructie heeft een zeer goede band met haar.

Schrik training pakken we in iedere training op wat voor manier dan ook mee.

Basis is dus precies waar we mee bezig Zijn. Ze staat op het moment ook iets hoger in het voer voor de bespiering.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:37

Helemaal super, dan moet het goed komen!
Ik ben benieuwd naar het volgend topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:09

Voer je haar toevallig ook magnesium? Dit ontspant spieren en neemt vaak een deel van de spanning bij paarden weg. Sinds ik dat voer is mijn paard een stuk relaxter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:12

Ik ben bezig met mijn da om te laten testen hoe het met haar magnesium pijl is inderdaad. Ben nog aan het wachten op een reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:16

Oke :) maar ook als die op peil is kan het zinvol zijn. Mijn paard zn magnesium was opzich wel goed maar het toch bijvoeren maakt een wereld van verschil!

Wordt ze ook druk van voer? Mijn zeer sensibele paard wel, die moet niet teveel hebben dan wordt die weer rillerig. Voor die bespiering kan je dan als alternatief van extra krachtvoer ook luceren geven bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:19

Klopt inderdaad, ruwvoer staat ze vrij hoog in en kracht voer vrij laag.

Oh, dat werd mij juist afgeraden te geven als het gewoon op peil was... Ik ga het nog eens navragen, dankjewel.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:51

Bietenpulp schijnt ook erg goed te werken (zelf uiteindelijk niet geprobeerd, is mij gelukt met veel hooi en lucerne).

Eerder heb je aangegeven dat ze op de grond ook best heftig kan zijn, daar wil ik nog even wat aan toevoegen. Ik snap namelijk niet waarom je op een paard (met zo'n trauma) gaat rijden als die niet eens op de grond bevestigd is. Dubbele longe is hier ideaal voor, je kan figuren maken, zijgangen alles, en dat op een onbelaste en veilige manier.

Ook blijf ik het label trauma niet snappen. Dat is een etiketje wat er ergens in de loop van de jaren is opgeplakt omdat je een gevoelig paard met littekens hebt. Mijn Spanjaard is ook erg sensibel, bang voor mannen en heeft een litteken op z'n linkerachterbeen. Dus dan zou ik hem ook als trauma paard kunnen labelen? Als jong paard sprong ie letterlijk met regelmaat in mijn nek als hij bang was. Nou heb ik nooit angst gekend zelf, en hem dus altijd normaal behandeld, zelfvertrouwen gegeven door opvoeding. Het blijft nog steeds een ventje met een klein, gevoelig hartje, want nu we 2 maanden ellende hebben gehad ivm boxrust is hij ook helemaal lijp.

Maar om maar even mijn punt te benadrukken, je kan niet zeggen dat een paard een trauma heeft als je de geschiedenis niet weet. Zat paarden die ongelukkig onderuit gaan, ergens in blijven hangen etc, maar dat maakt het nog geen traumapaard. Zo'n label lijkt mij helemaal niet nodig en ook niet om daar continu op te blijven hameren. Ik heb het hele traject niet meegemaakt, maar om maar een voorbeeld te noemen als je een hengst behandeld als 'hengst, pas op', dan krijg je ook een hengst waarvoor je moet oppassen (vaak genoeg gezien). Ik denk dat je angst daarom niet helpt, maar nogmaals respect dat je door wilt zetten want dat doen inderdaad niet veel jou na.

Zij jog wel eens kritisch naar je rijfoto's van je oude paarden kijken, want daar zie ik namelijk precies dezelfde problemen in de zit (naar voren vallen, geen mooie lijn armen/teugels). Weet niet of je al die jaren dezelfde instructie hebt, maar dat naar voren vallen heeft zo te zien aan je oude foto's niets te maken met Modesta of je ongeluk en is gewoon een kwestie van afleren en dit doe je door (heel vaak, minimaal wekelijks) goede instructie.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:08

Ik heb nog 1 vraagje, je maakte duidelijk dat je geen angst meer hebt.
Daar ga ik nu vanuit. Je rijdt haar met losse teugels omdat je er niet aan
kan komen want dan wordt ze gek. Maar gaat ze er niet vandoor op de manier
hoe je nu rijd? Dus uit het niets rennen? Want dat lijkt mij eng dat je dan helemaal niks
hebt en dus niet op tijd ben om haar op te vangen.

kan zijn dat ik dit even gemist heb, maar het schoot me te binnen omdat ik
juist na een harde val goed oplette dat ik altijd kon ingrijpen. Vraag het me
gewoon af hoor, geen aanval of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:14

Mijn teugels hangen niet altijd los, we zijn onderweg naar constante verbinding.
Juist het loslaten is voor mij een grote maar noodzakelijks stap geweest. Dat is waardoor ze kalmeert.

Madelief: het is natuurlijk maar net wat voor woord je eraan hangt. Modesta heeft last van paniekaanvallen en triggers zoals getraumatiseerde mensen dat ook hebben. Vandaar dat ik het zo noem.

Mijn paard is op de grond bevestigd, behalve bij sommige hele duidelijke triggers. Daar oefenen we dan op maar ik en de meeste stalgenootjes kunnen er op de grond alles mee.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:18

Ja daarom, ik hou niet zo van labels, ben er te nuchter voor denk ik :D

Oke, dacht dat je eerder had gezegd dat je op de grond ook problemen had.
En aan de dubbele lijnen (want dat doe je toch?), heb je dan wel een ander contact? Kan je haar dan echt trainen? Nogmaals, ik kan Patrick Molenaar daar echt in aanraden. Ben wel benieuwd hoe ze aan de dubbele longe zou zijn!

En welke triggers heeft ze dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:24

Triggers zijn bepaalde lichaamshoudingen van degene die er mee werkt, druk op haar lijf waarbij de heftigheid van de reactie afhangt van de plek. Bewegingen van touw/zweep/andere voorwerpen die de persoon vast heeft. De grootte van de ruimte waar ze zich in bevind. En zo kan ik nog FF doorgaan.

Aan de dubbele lijnen werkt het hetzelfde als onder het zadel.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:32

Wat werkt hetzelfde, de paniekaanvallen? Of de houding van Modesta zoals op deze foto's?

Dat zijn wel triggers die je makkelijk kan oefenen..
Ik denk dat je dubbele lijnen ook best heel goed met dubbele longe kan afwisselen.
Heb met dubbele lijnen niet veel ervaring maar geloof dat dat voornl grondwerkgericht is terwijl je aan de dubbele longe ook heel goed dressuurmatig (en dus spieren) kan trainen.
Lekker met balkes erbij, veel overgangen. Ik vind het een heerlijke manier van trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:35

Dat pak ik beide op idd. Longe en lijnen. De paniekaanvallen en het aanleuning nemen of juist niet ;)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:01

Ik volg nu al een tijdje. Maar wat is nou precies het "trauma" dat dit paard heeft opgelopen?

Want dan is het toch zaak van uitbesteden aan een goede professional die haar opnieuw beleert en waarmee je van scratch weer terug begint? Er zal toch heus echt wel iemand zijn die dat paard aankan?

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:10

Het lijkt of je teugels elke foto een andere lengte hebben. Zou je daarom de verbinding verliezen?
Verder vind ik dat je doorzettingsvermogen hebt hoor! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:10

Dat is al uitgebreid besproken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:13

Nou, niet echt. Het enige dat duidelijk wordt is dat ze vanaf dat je haar 'kent' al zo is. Welk trauma (en of ze überhaupt trauma heeft opgelopen) ze heeft opgelopen weet je zelf ook niet, toch?