poetser schreef:Ik heb zelf in mijn jonge jaren een omgeschoolde draver merrie bij gereden. Maar wat ik mij altijd al heb afgevraagd is hoe je nu die galop eruit traint en later bij het omscholen er weer in train?
In principe ga je de galop er niet echt 'uittrainen' , het is meer dat je de draf er 'in traint', je gaat in principe steeds meer de maximum snelheid van de draf verleggen. Dat is vooral een kwestie van balans/coördinatie en kracht. Als het goed is heeft een draver natuurlijk ook al veel meer aanleg voor de draf dus je maakt er eigenlijk een soort voorkeursgang van.
Dravers blijven in het land bijvoorbeeld wel vaak galopperen en soms in de koers ook, het is dus niet dat je het er helemaal uit kan selecteren/trainen
Dat moet je dan later in het omscholen weer omdraaien eigenlijk.
Pandora2 schreef:Nu nog een vraagje wat ik al 9 blz vergeet te stellen

...waarvoor dient die check precies in de koers zelf ? Dat houdt hun hoofd omhoog, maar heeft dit impact op de snelheid of wat moet ik mij daarbij voorstellen ?
Niet alle paarden dragen een check in de koers, er zijn eigenlijk verschillende redenen waarom een draver soms een check nodig heeft.
Dit kan zijn meer lucht, omdat een paard zijn hoofd minder goed kan opkrullen blijft de luchtpijp vrijer.
Het kan ook zijn dat als het paard zonder check loopt en op het einde moe word het steun gaat zoeken op jouw handen, een paard word dan heel erg zwaar op de hand en je kan dan weinig meer doen om hem/haar te ondersteunen. Ook heb je dan minder kans dat een paard uit balans raakt( dus zijn loop gaat verleggen/struikelen o.i.d.) . Zijn kadans blijft gewoon beter.
Als draversmensen nog een beter uitleg hebben, voel je vrij om toe te voegen hoor, ben ook niet alwetend
ElineGC schreef:Ik zit al tijdje met een vraag, kan zijn dat ik er overheen heb gelezen.
Je begon eerder mede door de pezen. Wat doe je dan zodat ze sterker worden en waarom doen dressuur en spring en men paarden dat dan niet?
Rechtuit trainen, het meest ideaal is korte galopssprints, korte piekbelastig. Waarom dressuur en springpaarden dat niet doen? Geen idee, ik denk dat het toch ook wel een cultuurverschil is? Ik bedoel, een springpaard kan ook beleerd worden voor de kar of voor de quad uit op een drafbaan getraind worden.
xSogno schreef:Ik zie daar nog steeds geen argument in om het beestje niet gewoon nog een extra anderhalf jaar op het weiland te gunnen. De draver in dit topic, maar ook de hengsten. Als alles later begint, hoeft men ook niet zo vroeg te beginnen met trainen.
Je mist mijn punt, ik doe dit omdat ik dit het beste vind voor mijn paard. Als de wedstrijden later zouden beginnen zou ik ook op deze leeftijd beginnen. Wij hebben op dit moment 7 dravers staan, waarvan we er 1 vanaf jong paard hebben, die is 4 en loopt nog geen wedstrijden. Het is niet dat wij ze persee als 3 jarige de baan in willen hebben. ( Misschien boeiend trouwens, de leeftijden van onze koersdravers: 10 jaar, 3 keer 7 jaar, 6 jaar en 5 jaar. En dan nog de 4 jarige die niet koerst)
Merell123 schreef:Interessant topic! Ook ik ben benieuwd naar de verdere stappen die jij en je paard gaan maken

. Wel een vraag voor nu;
Stel een draver zou pas met 5 jaar mogen koersen, zou je een jaarling dan wel tot (bijvoorbeeld) 3 in een 'opfok' zetten of zou je dan hetzelfde traject, vanaf jaarling, volgen?
Ik zou dus hetzelfde traject volgen nu, ik denk dat vooral de training later dan zou veranderen. Je gaat een paard als 3 jarige toch meer richting snelheid rijden dan, ik denk dat dat dan minder zou zijn
.
Ik rij zelf in de koers als Amatrice, heb dit jaar op Eenrum([AR-ITP] Ruby en Warrior laten zien wat snelheid is! ) , Emmeloord& Joure gereden in Friesland
. Het is voor mij uiteindelijk het doel dat ik Gracia dus ook zelf in de wedstrijden kan rijden, maar ik ben niet iemand die persee zelf er achter wil. Ik rij weinig dus heb minder inzicht, dus ik rij vooral omdat ik het leuk vind. Een vriend van mij rijd zoveel koersen per jaar, ik laat mijn paarden meestal door hem rijden omdat ze dan beter uit de verf komen. Een soort combinatie van beiden zeg maar. Voor mij is zelf koersen ook de 'kers op de taart' , ik vind het trainen ook machtig en als ze dan goed presteerd met iemand anders heb ik daar net zoveel lol van