3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: 3 november 2014: Paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:34

Ik ben het helemaal eens met Schoentje en R12312.
In een ander topic werd ook al gesteld dat er regelmatig toekomstige kampioenen zijn te vinden op de markt. Misschien geldt dat voor Shetlanders of A/B-pony's, maar anders is het gewoon een lucky shot.
Als ik de prijzen hoor en lees, haal je daar amper het dekgeld er uit, laat staan de kosten van een goede opfok. Maar gezien het aanbod, wordt daar door de verkopers ook niet in geinvesteerd.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:36

Die 3/4jarige kosten op een markt ook stukken minder als die röntgen al ggk zijn op foto

kwestie wat wil je, wat zoek je, en durf je een gokje te wagen

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:38

Heb er wel ns een tinker weg gehaald die jaar later damkampioen werd op keuring

dus onmogelijk is t zeker niet

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:40

Vroeger.............heel vroeger kon je goede beesten op de markt kopen. Maar dat was nog voor een mobiele telefoon werd uitgevonden.

Nu gaat alleen het onderste van de markt naar de markt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:44

stalnijmegen schreef:
Heb er wel ns een tinker weg gehaald die jaar later damkampioen werd op keuring

dus onmogelijk is t zeker niet

de uitzondering bevestigt de regel :D

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:47

Nee hoor das geneens zolang geleden

weet je wie t ergst zijn??

Die particulieren die op een markt verkopen, die verkopen op een markt omdat ze daar eerder kans hebben op een koper die zonder mokken t dier koopt
thuis is de kans groter op een keuring

nee geef mij de oude boerkes maar, daar koop ik t liefst van

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:50

R .... Waar haal je dat toch vandaan. Je hebt echt een vertekend beeld. En de paarden brengen gewoon een stuk minder op en als fokker loop je vooral het risico om onder je denkbeeld te moeten verkopen, paardenhandel is vaak geen winstgevend bedrijf

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:51

Ok, de discussie die ik hierboven stel gaat ook over de betere jonge sportpaarden, daar reageerde ik op. Van Tinkers, Fjorden, Haflingers enz. weet ik niets :D

Maar Stalnijmegen, jij bevestigd toch gelijk wat ik al zei: Je zegt........thuis is de kans groter op een keuring. Als jij weet dat je paard gezond is, dan maakt dat toch niets uit, dan ga je toch om die reden niet naar een markt??

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:53

StalNollie schreef:
R .... Waar haal je dat toch vandaan. Je hebt echt een vertekend beeld. En de paarden brengen gewoon een stuk minder op en als fokker loop je vooral het risico om onder je denkbeeld te moeten verkopen, paardenhandel is vaak geen winstgevend bedrijf

Goede jonge paarden brengen helemaal niet minder op. Nette functionele paarden brengen ook helemaal niet minder op. Alleen de onderkant van de markt brengt geen zak meer op.

Als ik een fijn functioneel 4 jarig paard heb die netjes na te rijden is, dan gaat die gewoon nog weg tussen de 8 en 12.5 duizend euro. Een hele goede gaat nog voor veel meer weg.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:03

R12312 tegenwoordig staan er steeds meer goede als slechte paarden op de markt! Zeker als je met gezond verstand kijkt kan je er de slechte zeker uithalen.
Met gezond verstand kan je zo zien of een paard ataxie heeft of scheef is of iets dergelijks.
Dat jij alleen aan het grove geld denk heeft niks te maken met een goed paard, er zijn net zo goed mensen die 6 tot 9 duizend euro vragen voor een paard met cornage of iets anders.
Ik vind dat mensen zelf moeten kieze waar je je paard koopt. Dat jij dat niet doet op de markt is nu wel duidelijk dus laat ons ons plezier niet afpakken door overal commentaar op te geven.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:08

spotterick schreef:
R12312 tegenwoordig staan er steeds meer goede als slechte paarden op de markt! Zeker als je met gezond verstand kijkt kan je er de slechte zeker uithalen.
Met gezond verstand kan je zo zien of een paard ataxie heeft of scheef is of iets dergelijks.
Dat jij alleen aan het grove geld denk heeft niks te maken met een goed paard, er zijn net zo goed mensen die 6 tot 9 duizend euro vragen voor een paard met cornage of iets anders.
Ik vind dat mensen zelf moeten kieze waar je je paard koopt. Dat jij dat niet doet op de markt is nu wel duidelijk dus laat ons ons plezier niet afpakken door overal commentaar op te geven.

Dat komt en als je gezond verstand hebt wist je dat :D Dat cornage geen belemmering voor de sport is. Maar jij hebt geen rontgenogen...........ik niet in ieder geval. Dus je koopt op een markt altijd een illusie.

Als fokker of handelaar zijnde ga ik met een gezond jong paard niet naar een markt. Omdat ik weet dat de prijzen daar laag liggen, naast het feit dat ik een goed paard niet de hele dag aan een touwtje op een straat wil laten staan.

Je kunt ze niet klinisch keuren, niet rontgenologisch keuren..............je kunt niets!! Je kunt geeneens een bloedje trekken of dat het paard niet gedrogeerd is of onder de buut zit. Het risico is zo groot en dat weten de verkopers ook......dus die nemen alle ellende mee naar de markt, hopende op een koper die denkt dat hij goudmijntjes gaat vinden. Die goudmijntjes komen daar niet.

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:09

Is er iemand die dat Konik hengstje heeft gekocht?!?!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:11

Ja en nee R....
Ik zou aan een "rot in t vak" meer geld durven te betalen dan aan een particulier dier er staat te verkopen.
de eerste krijgt van alles binnen, oede en slechte
de tweede vind ik dat die daar niet thuis hoort om te verkopen als die t zo erg vind blablabla

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:14

stalnijmegen schreef:
Ja en nee R....
Ik zou aan een "rot in t vak" meer geld durven te betalen dan aan een particulier dier er staat te verkopen.
de eerste krijgt van alles binnen, oede en slechte
de tweede vind ik dat die daar niet thuis hoort om te verkopen als die t zo erg vind blablabla

Ja maar Tinkers, zoals ik al eerder zei, is een totaal andere soort markt dan jonge sportpaarden.

Bij Tinkers horen ze volgens mij van oudsher zelfs op de markt. ( Gypsy's)

Dus wij praten over appels en peren. ( Meer appels en tomaten)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:19

Maar als je op zoek bent naar een degelijk jong sportpaard ga je daarvoor niet naar een paardenmarkt lijkt mij.
Tuurlijk zal er af en toe wel ergens die ene uitzondering te vinden zijn, maar voor het 'echte' werk zou ik het toch wel ergens anders zoeken. Op de paardenmarkt is het meer hobby-hobbel-graas-beestjes naar mijn mening. Maar het is heus niet allemaal afgedankt manege-spul zeg maar.
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 03-11-14 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:19

Gohhhb

wasr gebruik ik t woord tinker??

Meende alleen als voorbeeld dat je wel goede er weg kan halen

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:20

R12312 schreef:
Dat komt en als je gezond verstand hebt wist je dat :D Dat cornage geen belemmering voor de sport is. Maar jij hebt geen rontgenogen...........ik niet in ieder geval. Dus je koopt op een markt altijd een illusie.

Als fokker of handelaar zijnde ga ik met een gezond jong paard niet naar een markt. Omdat ik weet dat de prijzen daar laag liggen, naast het feit dat ik een goed paard niet de hele dag aan een touwtje op een straat wil laten staan.

Je kunt ze niet klinisch keuren, niet rontgenologisch keuren..............je kunt niets!! Je kunt geeneens een bloedje trekken of dat het paard niet gedrogeerd is of onder de buut zit. Het risico is zo groot en dat weten de verkopers ook......dus die nemen alle ellende mee naar de markt, hopende op een koper die denkt dat hij goudmijntjes gaat vinden. Die goudmijntjes komen daar niet.

Ik weet dat cornage niet uitmaakt voor de sport, maar het is net zo goed niet een gezond paard.
Ook particulier is de helft wat eropstaat slecht en sommige worden er ook gedrogeerd.
Verder nee niemand heeft röntgen ogen, maar beenstand kan iedere boer zien.
De meesten mensen die op de markt kopen hoeven geen sportpaard, verder als jij van mening bent dat de markt zo slecht is ga je gang, maar hoe dan op met dat iedereen wijs te maken die dat niet zo vind.
Denk dat je op de markt tegenwoordig haast nog gezonderen paarden kan kopen als particulier want je word overal gen..id.

Ik laat mijn paarden nooit röntgen controleren en heb er nog nooit problemen mee gehad. Maar ik rij dan ook geen sport maar recreatief.
Als je dan toch verder wil discuseren over dat je de markt zo slecht vind, maak een topic aan hiervoor of zie er een op ipv hier waar het niet thuis hoort.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:24

Nijmegen, jij begon over de damkampioen.............

Spotterick, als mensen daar met veel plezier hun shetje kopen, dan begrijp ik dat volkomen. Maar er waren mensen in dit topic die beweerden er een goed sportpaard te kunnen kopen. En daar reageer ik op. Dat jij moeite hebt met mijn tegenstelling, dat is jouw probleem..............niet de mijne.

Overigens is de markt overal een discussie op dit moment, qua dierenwelzijn ............

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:30

De dierenwelzijn gaat juist met sprongen vooruit. Het is nog niet alles dat klopt. Maar het word wel beter.
Sportpaarden kan, maar als je echt de sport in wil is het niet aan te raden. Daar geef ik je gelijk in, maar ze zijn dan misschien niet geschikt voor dresuur of springen maar misschien wel voor trec of endurance. Of hobby dressuur en springen niet z1 hoog maar een b/l proefje.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:35

R12312 schreef:
StalNollie schreef:

Goede jonge paarden brengen helemaal niet minder op. Nette functionele paarden brengen ook helemaal niet minder op. Alleen de onderkant van de markt brengt geen zak meer op.

Als ik een fijn functioneel 4 jarig paard heb die netjes na te rijden is, dan gaat die gewoon nog weg tussen de 8 en 12.5 duizend euro. Een hele goede gaat nog voor veel meer weg.

En jij denk dat de mensen dat nog betalen in deze tijd van het jaar.

Kom toch van die roze wolk af.

Als je al je paard op internet zet krijg je eerst een stuk of 50 reactie's met de vraag naar de vraagprijs omdat de penny meiden dat graag willen weten.

Dan krijg je een handje vol mensen die een afspraak maken en dan hopen dat ze op komen dagen.
En dan begint het afkraken om zo de prijs lager te krijgen.

Je kunt beter op de markt verkopen heb je al dat gezeik er niet bij van die zeik wijven.

En er komen erg veel goede paarden/pony's van de markt af.
Ook veel wat naar het buitenland gaat als rijpony's/paarden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 07:36

En ja je kan daar zeker een goed sport paard kopen.
Tuurlijk geen totilas maar wel leuk bewegende dieren.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 07:49

R12312 schreef:
Nijmegen, jij begon over de damkampioen.............

Spotterick, als mensen daar met veel plezier hun shetje kopen, dan begrijp ik dat volkomen. Maar er waren mensen in dit topic die beweerden er een goed sportpaard te kunnen kopen. En daar reageer ik op. Dat jij moeite hebt met mijn tegenstelling, dat is jouw probleem..............niet de mijne.

Overigens is de markt overal een discussie op dit moment, qua dierenwelzijn ............

Wat een discussie hier weer. Er zijn nog steeds mensen die hun sportpaard op de paardenmarkt in Hedel gekocht hebben, ik ken niet maar 1 succesverhaal maar verschillende succesverhalen. Allemaal hun paard gekocht op Hedelmarkt opgeleid en lopen nu internationaal in de sport of hebben dat gelopen en zijn nu met pensioen. Het is misschien zeldzaam maar ken er in mijn omgeving toch al verschillende die het op die manier gedaan hebben.

Overigens ben ik zelf niet een van die mensen, ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:13

Oke moeten er nu echt weer van die strijders zijn die beweren dat het niet kan...

Electra jou snap ik al helemaal niet, ik heb je in het zuidlaren topic laten zien dat het een feit is en dat het geen uitzondering op de regel is!

Rnogwat JA, je kunt daar een goed sportpaard kopen. Ben je er zelf geweest dit jaar? Ik ken zelf ook meerdere succes verhalen van daar, en inderdaad kun je niet rontgen keuren, daar zijn ook de prijzen wel naar. Maar misschien heb je zelf ook te weinig verstand om te kijken of zo'n paard wel goed loopt, beenstanden,gebit enz enz en heb je een dierenarts nodig, ja dan zeg ik inderdaad ga bij een particulier kopen waar je wel een DA bij kunt laten komen.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:34

Tja, ik denk dat je zo wie zo andere klanten trekt als je een paard aanbied van rond de 10 duizend euro. Heel veel mensen gaan naar de markt om eens te kijken wat er wordt aangeboden en sommige komen onverwacht met een heel leuk paard naar huis. En met die prijzen kun je ook wel wat risico lopen, als je een jong paard koopt van 10 duizend, moet je ook nog maar afwachten wat er van terecht komt, papieren geven geen garantie voor een top paardje.

Zelf ben ik meerdere malen naar de markt geweest, helaas dit jaar niet. Voorgaande jaren vaak op het punt gestaan om er een mee te nemen, maar nooit een meegebracht. Ik weet dat een fokker van tuigers uit het dorp altijd zijn veulen van dat jaar meeneemt en die hebben ook altijd goede papieren. Zijn fokmerrie komt ook van de markt af. Het is maar net waar je naar op zoek bent.

Ik zag trouwens wel hele leuke foto's voorbij komen! Volgend jaar toch weer proberen te gaan.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:00