Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:03

Ik heb niets tegen Gert, zijn kundigheid of zijn methode. Ik denk alleen dat het niet de eerste oplossing is waar je naar moet grijpen omdat het mentaal heel overdonderend kan zijn voor paarden. Het ene paard kan er beter tegen dan het andere, maar toch.

Daarnaast zijn het meestal toch rijkundige problemen die de dagelijkse ruiter zal moeten kunnen oplossen. Als het paard nooit linksom wil is het misschien ook scheef? Daar zal de dagelijkse ruiter dan ook op moeten trainen.

Ik zou persoonlijk eerst kiezen voor de andere aanpak, namelijk rustig vanaf de basis weer opbouwen, te beginnen met rechtrichten aan de hand. TO en haar familie hebben het paard 3 maanden, 12 weken... in die tijd kan je nooit iets opbouwen met een paard wat ook nog een ontsteking had. Ik vind het persoonlijk dan nogal een snelle beslissing om in 3 maanden tijd het paard een verhuizing, ontsteking, zelf wat trainen en hoppa Gert van het Hof eroverheen (waar het dier ook weer naar toe zal moeten en op stal gaat). Ik vind het nogal wat veel in korte tijd voor een vlucht- en kuddedier.

Mijn instructrice krijgt ook ELK paard weer goed, met nog ergere problemen dan dit paard. Alleen bij haar duurt het veel langer. Maar dat het een truukje is dat alleen de goeroe Gert van het Hof kan is natuurlijk onzin. Er zit nog een hele hoop tussen slacht of Gert van het Hof.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:13

Waves schreef:
Ik heb niets tegen Gert, zijn kundigheid of zijn methode. Ik denk alleen dat het niet de eerste oplossing is waar je naar moet grijpen omdat het mentaal heel overdonderend kan zijn voor paarden. Het ene paard kan er beter tegen dan het andere, maar toch.

Daarnaast zijn het meestal toch rijkundige problemen die de dagelijkse ruiter zal moeten kunnen oplossen. Als het paard nooit linksom wil is het misschien ook scheef? Daar zal de dagelijkse ruiter dan ook op moeten trainen.

Ik zou persoonlijk eerst kiezen voor de andere aanpak, namelijk rustig vanaf de basis weer opbouwen, te beginnen met rechtrichten aan de hand. TO en haar familie hebben het paard 3 maanden, 12 weken... in die tijd kan je nooit iets opbouwen met een paard wat ook nog een ontsteking had. Ik vind het persoonlijk dan nogal een snelle beslissing om in 3 maanden tijd het paard een verhuizing, ontsteking, zelf wat trainen en hoppa Gert van het Hof eroverheen (waar het dier ook weer naar toe zal moeten en op stal gaat). Ik vind het nogal wat veel in korte tijd voor een vlucht- en kuddedier.

Mijn instructrice krijgt ook ELK paard weer goed, met nog ergere problemen dan dit paard. Alleen bij haar duurt het veel langer. Maar dat het een truukje is dat alleen de goeroe Gert van het Hof kan is natuurlijk onzin. Er zit nog een hele hoop tussen slacht of Gert van het Hof.

Het is zeker waar dat het een korte tijd is dat zij het paard hebben, maar misschien beschikken ze zelf wel niet over de kennis en/of ervaring om het paard weer te helpen met vertrouwen terug krijgen, dus schakelen ze hulp in van iemand die wel ervaren is. Dat kan ik alleen maar aamoedigen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:23

chikohaa schreef:
Gert is voor ieder paard geschikt. HIj ziet namelijk in 1 oogopslag wat voor vlees hij in de kuip heeft en hoe hij dit moet aanpakken. Bij de ene is het een portie klappen, bij de ander alleen been en bij de volgende alleen een aai over de bol.

Dat is precies zijn kwaliteit, hij heeft verstand van paarden.

Die twee vet gedrukte stukjes gaan voor mij niet samen! :n

En waarom laat hij in vredesnaam het paard springen aan het eind van het filmpje, ik snap daar de meerwaarde niet van??
Laatst bijgewerkt door Zaina op 03-04-13 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:24

Ik zie in je profiel dat Houston vader van de moeder is. Bij ons op stal was er een merrie die bij het beleren dit soort streken heeft gehad. Ruiter heeft er heel wat aan beleefd en ook wel botten bij zich zelf mee gebroken. Ze kan er nu mee lezen en schrijven maar heeft er heel wat mee te stellen gehad. Ze weet precies wat ze met haar wel kan proberen en niet ;-)
Mooi paard, mooie gangen en fijn dat je ziet dat hij zijn lijf weer gaat gebruiken en loslaten en durft te gaan lopen. En op zich knap dat Gert wel doorzet en durft te voelen wat er mis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:26

Niet? Soms heeft een paard gewoon een stevige schop voor z'n hol nodig hoor. En doorgaans z'n ruiter erbij.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:28

Tja Sonja dan verschillen wij daarover van mening.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:29

Zaina schreef:
chikohaa schreef:
Gert is voor ieder paard geschikt. HIj ziet namelijk in 1 oogopslag wat voor vlees hij in de kuip heeft en hoe hij dit moet aanpakken. Bij de ene is het een portie klappen, bij de ander alleen been en bij de volgende alleen een aai over de bol.

Dat is precies zijn kwaliteit, hij heeft verstand van paarden.

Die twee vet gedrukte stukjes gaan voor mij niet samen! :n

Tja, ik zal niet zeggen dat je elk paard moet slaan ;-) zeker niet, maar er zijn paarden die behoorlijk dominant zijn en die zullen bijvoorbeeld in een kudde ook wel eens een klappie oplopen van een ander dominant paard.
In dit geval komen ze een dominante ruiter tegen die niet bang is maar die meer lawaai maakt met zijn zweep dan dat ie kracht zet hoor- het is absoluut geen meppen wat hij doet, maar bijtikken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:30

Een paard moet grenzen kennen en duidelijkheid hebben.
Dit geeft Gert dit paard en nogmaals hij slaat niet, schopt niet en trekt ook niet.
Ik vind dat hij erg veel geduld heeft. Hij wil heel simpel dit paard linksom hebben en hij blijft druk zetten totdat dit lukt.

Hoe zouden jullie dit op de volgens jullie vriendelijke manier dan doen?
Ik heb nog steeds NIEMAND hier gevonden die dit concreet weet te vertellen.....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:31

Cassidy schreef:
xSlvna schreef:
Als het paard pijn heeft door een slecht passend zadel kun je imo niet verwachten dat het paard zich gedraagt.
Leg je een verkeerd passend zadel op de mijne krijg je er niks mee gedaan, vind je het gek.

Als de reactie van het paard door het zadel nu zoveel anders waren dan wat de eigenaresse krijgt, dan zou ik je gelijk geven.

En om het topic niet te vervuilen ga ik er nu geen ander filmpje bijhalen met een te corrigerend paard waar zadel ook niet helemaal jofel ligt.
De vraag is, wat verwacht je van een trainer? Een arsenaal aan zadels voor ieder mogelijke rug van een te corrigeren paard? Ze zouden er failliet van raken!

Lijkt me de taak van de eigenaar, niet waar? :) Zadel wat onder de rit van Gert op het paard ligt, zal ook niet van Gert zelf zijn, of wel?

Renske, met een wortel linksom vragen :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:32

Zaina schreef:

En wat doe jij dan als je paard je zijn kont toekeert in de stal en bijvoorbeeld lomp over je heen loopt. Dan geef je toch ook een brul, een tik of een schop om aan te geven dat dat niet mag.. Sommige situaties vragen om een duidelijke tegenreactie.

Wel eens in een hengstenkudde met opdringerige pubers in een opfok gelopen? Dan moet je ook wel eens een tik of een schoppie uitdelen om je ruimte te claimen. Niets mis mee en daar hebben ze ook niets van. Dit paard zie je ook echt niet onder de indruk of angstig zijn..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:33

Haha ja ik zou dan ook iemand meenemen met wedstrijden die voor je uit rent met wortels, muesli en appels..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:37

fargo schreef:
Zaina schreef:

En wat doe jij dan als je paard je zijn kont toekeert in de stal en bijvoorbeeld lomp over je heen loopt. Dan geef je toch ook een brul, een tik of een schop om aan te geven dat dat niet mag.. Sommige situaties vragen om een duidelijke tegenreactie.

Wel eens in een hengstenkudde met opdringerige pubers in een opfok gelopen? Dan moet je ook wel eens een tik of een schoppie uitdelen om je ruimte te claimen. Niets mis mee en daar hebben ze ook niets van. Dit paard zie je ook echt niet onder de indruk of angstig zijn..

Zelfs al is het géén hengstenkudde, paarden in de vorige kudde moesten ook af en toe duidelijk gemaakt krijgen dat de wortels die ik in handen had niet voor hun bedoeld waren, ze kregen dan ook een behoorlijke tik als ze me omverliepen of de wortel uit handen rukten, mijn paard is niet zo respectloos, hoeven zij het ook niet te zijn.
Wat moet je dan doen 'Hey paardje paardje, dat mag niet' *duwt neusje voorzichtig weg*, paarden lachen je uit :')

Renske, zou wel handig zijn :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:45

Sonja schreef:
Niet? Soms heeft een paard gewoon een stevige schop voor z'n hol nodig hoor. En doorgaans z'n ruiter erbij.

ik zou beginnen bij de ruiter...
Onderschrift van Kiwiko@....Een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:45

Renske1987 schreef:

Daar wacht ik ook nogsteeds op :j
Dat je het er niet mee eens bent is 1 ding, een alternatief noemen wat werkt een tweede.. Ik wacht :D

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:46

Ja tuurlijk begint het uiteindelijk altijd bij een ruiter.
Maar dat betekent niet dat dit niet gecorrigeerd moet worden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:57

Kan me eigenlijk ook niet schelen wat anderen er van vinden en ik denk dat je een hele goede keus hebt gemaakt om Gert van den Hof te vragen. Hij doet best eng moet ik zeggen en ik ben blij dat ik er niet op zit en snap het dus heel goed van jullie.
Ik ga 't tweede filmpje ook kijken en ben benieuwd hoe hij over een paar weken is.
Succes en hou ons op de hoogte!

Moet stiekem wel lachen ook.. heel vaak krijg je de reacties schakel professionele hulp in.. doe iemand dat eens .. nog niet goed.
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 03-04-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:59

geerke schreef:
Onderschrift van Kiwiko@....Een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die hij krijgt.

Af en toe misbruik ja, mag dat? Nee.
Dan mag je hem best een schop of tik verkopen.

Als ik stil sta met mijn paard, teugels los, heeft het paard heel veel mogelijkheden, betekend toch ook niet dat die zomaar mag gaan doen waar die zin in heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:00

Amaryllis schreef:
Renske1987 schreef:

Daar wacht ik ook nogsteeds op :j
Dat je het er niet mee eens bent is 1 ding, een alternatief noemen wat werkt een tweede.. Ik wacht :D

ik heb het op dezelfde manier gedaan toen met het paard wat ongeveer hetzelfde probleem had....alleen in een langer tijdsbestek.
Gewoon volhouden.
Maar bij mij zat er geen publiek bij en hoefde ik het niet in een kwartier voor elkaar te krijgen.
Heeft het misschien een paar maal rijden geduurt.

Caatje87

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:05

En waarom is dat dan vriendelijker?
Ik ga toch ook met mijn paard op wedstrijd? Komt hij ook dingen tegen die voor hem spannend zijn, maar als hij daar debiel op zou reageren (doet hij niet) dan moet ik dat gewoon corrigeren.

Zoolgangster

Renske1987 schreef:
Dit geeft Gert dit paard en nogmaals hij slaat niet, schopt niet en trekt ook niet.
Ik vind dat hij erg veel geduld heeft. Hij wil heel simpel dit paard linksom hebben en hij blijft druk zetten totdat dit lukt.

_/-\o_ Dit is duidelijk zo'n geval waarbij "aai paardje aai" mensen op Bokt als beste stuurlieden aan wal staan.

Fitzroy

Zoals Gert al aangeeft in het filmpje, niets is zo funest als een onzekere ruiter. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat als de zus van TS achterover is geklapt met dit paard ze er op dit moment iig niet meer zonder angstig cq onzeker gevoel op gaat zitten. En dan is het heel verstandig dat ze Gert erbij haalt.

Zoolgangster

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:11

@Fitzroy inderdaad, zo'n paard moet je echt niet zelf proberen door te rijden als je onzeker bent, ik zou in zo'n geval beslist ook iemand als Gert inschakelen. Ik neem verder aan dat ze wel degelijk gekeken hebben of het paard niet vanwege pijn niet de andere kant op wilde.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:15

Zo die kan zitten zeg! Kende hem nog niet, leuk om eens filmpjes te zien.

Ik vind dat hij het inderdaad kalm oplost, zonder veel gedoe of stress. Paard komt niet angstig over, gaat alleen in de staak. Het vooruit denken spreekt mij erg aan omdat dat vaak de angst van de ruiter is. Paard kan daardoor spanning afvloeien, zet uiteindelijk de knop om en vertoont amper nog verzet.

Overrompelen kan ik me voorstellen, maar dit paard lijkt daar geen last mee te hebben (zie het stukje waar hij even er af staat om slof eraan te doen, paard staat rustig briesend te wachten).
Voor het meisje wat er weer op gaat kan grondwerk waarschijnlijk wel helpen om weer vertrouwen terug te krijgen, maar daarin zal ze vast goed begeleid worden!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:15

Zoolgangster schreef:
Renske1987 schreef:

_/-\o_ Dit is duidelijk zo'n geval waarbij "aai paardje aai" mensen op Bokt als beste stuurlieden aan wal staan.

En mensen die het IQ van een rund hebben zo reageren.
Iedereen kan toch wel met de hersens die die gekregen heeft bedenken dat er zat andere manieren zijn.
Maar blijkbaar heeft niemmand dat geduld... hetzelfde als met een paard in de krul sjorren. Als je je hersens gebruikt moet toch iedereen kunnen bedenken waarom het paard in de krul gaat, en dat dat niet uit ontspanning en plezier is.
Maar het is makkelijker om niet na te denken maar gewoon te doen.

Paarden praten wel degelijk.... moet je het wel WILLEN zien.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:17

Citaat:

En mensen die het IQ van een rund hebben zo reageren.
Iedereen kan toch wel met de hersens die die gekregen heeft bedenken dat er zat andere manieren zijn.
Maar blijkbaar heeft niemmand dat geduld... hetzelfde als met een paard in de krul sjorren. Als je je hersens gebruikt moet toch iedereen kunnen bedenken waarom het paard in de krul gaat, en dat dat niet uit ontspanning en plezier is.
Maar het is makkelijker om niet na te denken maar gewoon te doen.

Paarden praten wel degelijk.... moet je het wel WILLEN zien.

Vertel mij dan CONCREET wat je zou doen? En vertel mij ook wat er zo mishandelend is aan deze manier?
Laat ik maar niet reageren op IQ als een rund e.d.... Daar wordt de discussie onnodig vijandig van en draagt niets bij aan dit topic.