Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:03

Fijn dat het al opgelost is. :)

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:08

ik kwam op 183 punten uit

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:13

Ik heb het filmpje op pagina 1 beoordeeld. En heb 182 punten gegeven.

Ik vond het wel winstpuntwaardig, maar er zijn nog genoeg verbeterpunten. Op zich ziet het er niet verkeerd uit. Alleen is het paard niet goed in de aanleuning. Hoofd is niet voldoende stil en kantelt.

De amazone moet haar onderbenen stiller houden. De onderdelen worden niet heel goed gedaan en kunnen beter. Een volte is 15m en niet groter. En HH en achterwaarts mag ook beter. Afwenden voor halthouden en groeten moet beter voorbereid worden.

Tijdens het wijken heeft het paard impulsverlies en kantelt met het hoofd. Met het wijken naar rechts zet de amazone te laat in en kan ze geen 10m meer wijken.

In de middenstap zie ik duidelijk verschil. Paard verruimd goed, alleen het paard is onrustig in het hoofd en daarom krijgt ze van mij een 6 ipv een 7 of een 8.

De tweede middendraf zie ik het paard wel verruimen en heeft ze van mij een 7 gekregen. De middendraf daarvoor een 5, want ik zie geen verschil. Tijdens het aanspringen in galop moet ze meer doorspringen, paard blijft te lang hangen voordat het naar voren springt.

Middengalop zie ik te weinig verschil. De middengalop op rechts is iets beter dan die op links.

Halsstrekken was niet zoals het moet. Paard volgt de hand niet. Volte is wel netjes en amazone geeft hand wel mee, daarom een 5 ipv een 4.

Algemeen: Werk aan de aanleuning. Probeer je onderbenen stiller te houden.
Bereid de oefening beter voor en werk netter af!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:30

knollentuin schreef:
ik snap niet dat er zo gereageerd wordt op de 156pt.. [even voor goede orde : ze zijn ook niet van mij :D }
ik lees ook punten van dik in de 190 en daar reageerd dan niemand op?, ik vind dat erg hoog voor een paard dat haast de hele proef gekanteld loopt, geregeld de tong eruit steekt -dat mag als verzet aangerekend worden- in overgangen en tempowisselingen tegen de hand komt, overgangen niet vloeiend, niet aan t been. middengangen matig getoond, te weinig verschil en op voorhand.een ruiter die de hele proef klapperd met t been en te ver achterover zit.ik zie een proef van heel veel 5-en maar misschien leg ik de lat dan weer te hoog? en zal ook niet hoog eindigen in mn punten totaal ...

156 komt in de buurt van een verliespunt.... Zoals meerderen al aan hebben gegeven: als je deze combi bijna verlies geeft, heb je de plank misgeslagen.

Ook op de hoge punten wordt gereageerd trouwens.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:58

Heb het formulier niet ingeuld.
Als ik het totaal zie dan vind ik het wel winstpunt waardig, al zijn er nog wel een aantal verbeterpunten en dat zijn bv de impuls, aanleuning, halsstrekken en wijken.

Moet zeggen dat me opvalt dat de dressuurproeven altijd behoorlijk hoog gepunt worden, zeker als ik ze vergelijk met het mennen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:59

Iemand anders, kon het zo gauw niet terug vinden, formuleerde het wel mooi vond ik: het is niet zo dat ze steeds maar wil drijven, ze heeft gewoon moeite om haar benen stil te houden. Dat los je niet op door te zeggen "benen stiller houden". Kan met van alles te maken hebben, in de opsomming van moelijke redenen van klapperende onderbenen werd door die persoon o.a. zelfs de bouw van het paard genoemd.

Vond dat wel een goede post hierover!

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:09

Grappig dit! Ik kwam op 181 punten uit. :) En ben zelf geen jury, wel wedstrijdruiter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:10

Hou er rekening mee dat niet elk paard 'makkelijk' zit!
Nu mag je daar als jury natuurlijk geen rekening mee houden, want je kent het paard niet, maar er zijn paarden die b.v heel hoog opgooien en daardoor ook een niet al te stille been ligging of aan leuning geven!
Mijn eigen paard was daar een voorbeeld van, bijna niet uit te zitten en juist daardoor ook vaak een wat onrustiger beeld in een proef.
Paard daarna was een leunstoel qua gangen, zag er altijd prachtig uit, veel front,leek altijd licht in de aanleuning.... nou niet dus!!!.... maar reed vaak mijn punten op de bouw van mijn paard!
Zelf nu sping ik er nog af en toe op zonder zadel omdat ze zo makkelijk zit. ( Ze is inmiddels 22!!)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:13

Klopt hoor, er zijn paarden die gewoon niet makkelijk zitten. Fijn doorzitten is dan heel moeilijk en benen stilhouden dus helemaal. Ik heb daarin ook heel verschillende paarden gehad.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:16

Leuk! Ik kwamm uit op 181 en ben daarbij een wedstrijd ruiter. Ik zeg nieuw filmpje en formulier.. helaas film ik mijn proeven nooit.. Hahaha Anders deed ik dit zeker! Respect voor de ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:18

@NewTotilas: Tip!
Er zijn op het KNHS centrum af en toe oefendressuurwedstrijden waarbij je groom in het juryhokje mag staan en filmen tijdens de proef. Zo heb je je proef op video, en ook gelijk het mondelinge commentaar erbij ingesproken. Echt leuk :j

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:28

Ik kwam uit op 177 punten.

Ontzettend leuk idee trouwens. En heel fijn aangezien ik me opgegeven heb voor de jurycursus :D
Toch verrassend lastig om te doen die beoordeling.

Ga nu snel filmpje twee jureren. :)

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:32

Blijheid schreef:
@NewTotilas: Tip!
Er zijn op het KNHS centrum af en toe oefendressuurwedstrijden waarbij je groom in het juryhokje mag staan en filmen tijdens de proef. Zo heb je je proef op video, en ook gelijk het mondelinge commentaar erbij ingesproken. Echt leuk :j

Klopt toen ik op instructie week was was dat ook het geval maar ik heb dat filmpje nooit toegestuurd gekregen.. Over 3 weken zou ik er een maken en zo'n lijstje proberen te maken met die website.. Het is voor alle klasses toch ?

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:01

gummie schreef:
Iemand anders, kon het zo gauw niet terug vinden, formuleerde het wel mooi vond ik: het is niet zo dat ze steeds maar wil drijven, ze heeft gewoon moeite om haar benen stil te houden. Dat los je niet op door te zeggen "benen stiller houden". Kan met van alles te maken hebben, in de opsomming van moelijke redenen van klapperende onderbenen werd door die persoon o.a. zelfs de bouw van het paard genoemd.

Vond dat wel een goede post hierover!

Als je een proef jureerd neem je enkel (objectief) waar dat de benen niet stil genoeg liggen. Waar de oorzaak ligt kun je niet in 5 minuten weten. Ook zit je niet in de positie om daar een oplossing voor te vinden.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:18

wat leuk dit! ik kwam op 182 punten uit. ben geen jury lid maar wel actief wedstrijdruiter :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:20

Jurroen schreef:
Als je een proef jureerd neem je enkel (objectief) waar dat de benen niet stil genoeg liggen. Waar de oorzaak ligt kun je niet in 5 minuten weten. Ook zit je niet in de positie om daar een oplossing voor te vinden.

Klopt! Mee eens :-) Tegelijkertijd wordt het slechts 1x beoordeeld, namelijk onderaan en niet in ieder onderdeel :-) Ik zeg het overigens alleen omdat de opmerking "onderbenen stil houden" imo niet heel zinvol is om de reden die eerder in dit topic genoemd werd. Ik zou kiezen voor de opmerking "onrustige/ beweeglijke onderbenen" ter onderbouwing van het cijfer onderaan bij houding en zit. Dan is het een constatering ipv een opdracht, juist omdat ik niet weet wat de reden is dat ze zo beweeglijk zijn.

Er werd meerdere malen gereageerd met "ze gebruikt te veel hulpen", "paard is niet aan het been, ze drijft te veel", etc. Probeerde alleen aan te geven waarom dat niet het geval hoeft te zijn.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:35

Ik kwam op 183. Net winstpunt waardig, maar zoals vele al zeiden, halstrekken verbeteren, meer verruiming in de middengalop tonen, wijken niet meteen vanuit de wending al naar de hoefslag 'vallen', ook kantelde het hoofd iets. Verder netjes gereden naar mijn mening :)

Grappig om een keer te doen!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:01

Ik denk dat de klapperende benen wel eens te maken kunnen hebben met de manier waarop het zadel op het paard ligt. Het zadel ligt achterover waardoor haar onderbeen na voren komt te liggen. (haar hak ligt dus niet op 1 lijn met haar bekken). Ze zit daarom ook teveel op de achterkant van het zadel en niet in het dieptepunt waardoor haar balans houden er ook niet makkelijker op wordt.

Ik stoorde me ook aan de aanleuningsproblemen en de uitvoering van sommige oefeningen kon echt beter. Ik kwam op 181.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:37

Ik kom, als 1 van de beoordelende juryleden, op 181 punten uit met deze proef.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:57

Sansje schreef:
Ik zal meteen ook mijn score plaatsen. Ik kwam uit op 179 punten, dus best veel lager dan jullie. In het wijken heb ik voor beide kanten een onvoldoende gegeven vanwege het kantelen. Verder ben ik het geheel met jullie eens dat het onderbeen van de amazone stiller moet. In de middengalop wil ik meer overgangen zien. Het geheel zou wat gemakkelijker mogen tonen, de amazone moet er best aan werken. Het kantelen en het aanleuningsprobleem heb ik in de proef vaker gezien en heb ik daarom ook onderaan nog meegenomen in het cijfer voor de aanleuning en rechtgerichtheid. De stap vond ik fijn. Ik denk dat als het paard op een wat kleinere beenhulp komt te staan en het kantelen opgelost kan worden, deze combinatie nog ver kan komen.

Eens, ik kwam op 181 uit.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 03:42

Ik kwam op 183 uit. Paard kantelt in hoofd en dat komt terug op bijna alle onderdelen. En drukt regelmatig de rug weg waardoor halsstrekken en middendraf, achterwaarts er niet goed uitkomen. HH scheef. Aanleuning probleem heb ik onderaan meegenomen. Houding en zit van de amazone vond ik wel meevallen, de benen vind ik ook niet extreem maar het kan minder.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:04

Ik kwam op 178 uit, vrij laag dus. Voornamelijk om eerder genoemde redenen.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:57

Ik kwam op 176, lager als ik had verwacht, maar in veel dingen zat nog een foutje. Maar zoals eerder genoemde reden paard kantelet vaak het hoofd op halstrekken een vier omdat ie dat gewoon niet doet. Wijken komt ie iets in verzet in de aanleuning, verder wel een erg leuk paard!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:14

Ik kwam op 173. Erg laag dus.

Zoals mijn voorgangers zeggen:
Benen van de ruiter zijn te onrustig.
Middengangen mogen veel meer getoond worden.
Paard toont zeer veel spanning.
Bij het wijken zeer veel impuls verlies, paard valt bijna om.
Ook vond ik de overgangen erg gejaagd en getrokken, dat mag veel netter.

Verder heb je een erg leuk paard onder je kont. Je werkt er hard aan, dat is te zien. Als je nou de ontspanning goed krijgt, komt de rest vanzelf! Ik heb namelijk het idee dat alle "foutjes" daar hun oorsprong hebben.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:23

Ik (L-jurylid) kwam uit op 175 punten, had voor het optellen gedacht net op een winspunt uit te komen. Ik ben het met Suzanne F. eens dat dit een net-wel-net-niet proef is.
Wat het algemene beeld betreft vond ik de aanleuning onvoldoende (kantelen, tongfout) en het paard wat scheef.
Verder kom ik uit op onvoldoendes voor het wijken, halsstrekken, halthouden, middengalop. Ik kon helaas verder weining 7-ens of hoger kwijt, heb wel een 8 gegeven voor de middenstap.

Ik snap echt niet dat iemand voor de middengalop uit dit filmpje een 0 of een 1 durft te geven, wat geef je dan aan een combinatie die in de lijn van de middengalop in draf valt, tegen de hand komt, scheef gaat, etc?