Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:36

Jeetje wat een bericht zeg!
Zo te horen staan je paarden er prima bij, ben erg benieuwd naar de foto's!
Bij ons op stal gaan ze met weer en wind naar buiten, het hele jaar door (55 paarden). Deze paarden staan per 6/7/8 in een wei, zonder verharding. Persoonlijk heb ik ze liever de hele dag door de blub struinen & 's nachts binnen, dan de hele winter droog binnen hoor :=

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:38

bij ons zijn ze al een paar keer geweest!
maar er was gewoon niks aan de hand.
eerste keer paardje van 36jaar oud stond een beetje wankel ....maar werdt goed verzorgd.
tweede keer paardje liet van ouderdom tong buiten boord hangen en kwijlde hierdoor extreem.
de volgende keren was de padok was te nat en blubberig.
paardjes moesten binnen staan.24/24
kregen de mededeling dat de paarden er voor de rest goed uitzagen.maar in de blub staan kon echt niet...
hellaas moeten ze elke melding die ze krijgen nakijken.ook al is het gebleke dat er niets aan de hand was.
het enige wat de dp heeft gezegt is als het sdeeds de zelfde persoon is die meld zullen zij hem of haar er op aanspreken dat het niet meer nodig is dat alles in orde is.
de melder blijft altijd anoniem voor ons anders konden we hem/haar uitlegen wat paarden zelf het liefste willen.
en de dp was nb iemand die zelf op onze stal gereden heeft.

iloonaa__

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:58

ja, en het stomme is... de mensen die er geen verstand van hebben bellen die mensen
want wij weten wel beter.

bij ons is er ook een bromsnor langgeweest, want er was een melding gedaan over de shetlander op stal ( die is bevangen, dus loopt wat slecht) volgens hun is ie zwaar verwaardloosd :')

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:01

Ik weet niet of dit al gezegd is, maar er vanuit de dierenbescherming een hele lijst opgesteld waar je aan moet voldoen om paarden te morgen houden.
Zo is het nu dat je paard minimaal 4 uur per dag vrij moet kunnen bewegen dus je mag ze NIETS eens op stal houden.
Verder staan er regels voor de afmeting van de stallen in en dat ze ten minste reuk en zicht contact moeten hebben met ten minste 1 soortgenoot. enz enz.
Als het nog nodig is zal ik het stukje voor je opzoeken!

Heel veel succes! In mijn ogen doe je het juist heel goed =)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:02

Smeetjoew, als paarden de keuze hebben om droog te kunnen staan, of binnen te kunnen staan, en ook op de wei kunnen komen die modderig is, en ze kiezen er zelf voor om in de modder te gaan staan; weet ik genoeg. Blijkbaar hebben ze dan namelijk wel die behoefte.
Een paard nu 24/7 in de modder zetten zonder droge plek is not done, dan stort je ergens maar wat geel zand en voer je daar, dan kunnen ze droog staan als ze willen.
TS heeft het prima voor elkaar en de paardjes vinden het blijkbaar fijn, anders zouden ze niet in de modder gaan staan maar op het droge beton ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:03

What the........??????

Bij ons staan ze ook gewoon in de modder hoor, liever modder dan stalbenen en een opgesloten dier!! G*dverdomme kan we er zo kwaad om maken!
Duidelijk iemand die er geen kaas heeft van gegeten, zowel de klachtindiener als de dierenbescherming... waar gaat het toch naartoe...

weet je wat ook het probleem is? Voor leken HOREN paarden in een stal en is modder zielig... die kijken niet verder dan hun neus lang is (en mankeren een paar hersencellen)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:14

ik denk dat je het leken ook niet kwaleijk kan nemen ze hebben er immers geen verstand van
maar die gasten die komen checken moeten beter weten

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:22

opisop_shop schreef:
Smeetjoew, als paarden de keuze hebben om droog te kunnen staan, of binnen te kunnen staan, en ook op de wei kunnen komen die modderig is, en ze kiezen er zelf voor om in de modder te gaan staan; weet ik genoeg. Blijkbaar hebben ze dan namelijk wel die behoefte.
Een paard nu 24/7 in de modder zetten zonder droge plek is not done, dan stort je ergens maar wat geel zand en voer je daar, dan kunnen ze droog staan als ze willen.
TS heeft het prima voor elkaar en de paardjes vinden het blijkbaar fijn, anders zouden ze niet in de modder gaan staan maar op het droge beton ;)

toch denk ik niet dat alle paarden kiezen voor dat gebagger, zodra het herfst word..
willen onze paarden maar wat graag naar binnen. ze vinden die nattigheid werkelijk geen zak aan :=
de bak vinden ze dan een stuk prettiger.

het ligt misschien ook aan de omgeving waar je woont, want bij ons is het vanaf de herfst al soppen in het land. en 20 minuten verderop in de buurt kunnen de paarden b.w.v. het hele jaar op het land qua nattigheid van het land dan.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:25

maar moeten we dit niet eigenlijk allemaal dankbaar zijn dat ze komen.
voor het zelfde geld is het wel een geval van dierenmishandeling, en wat nou als ze dan op het kantoor zeggen 'ah nee laat die paarden maar lekker buitenstaan, is goed voor ze' terwijl er in dat geval wel paarden staan weg te kwijnen.

beter een geval te vroeg langskomen, en er is niets. dan dat ze achteraf te horen krijgen dat het wel een dringend geval was.

ik ben eigenlijk wel blij dat ze er zijn. en ze doen tenminste hun werk.
ook al vind ik het soms minder dat ze dan ook naar de goede stallen ( lees wij :+ hahah nee geintje) komen, maarja waarschijnlijk gaat het meer mensen gebeuren.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:41

@Iloonaa
Wij moeten inderdaad dankbaar zijn.
Echter moet de dieren politie alleen nog een gemeen schap en relatie onderbouwen met de stallen in hun omgeving zodat over nodige meldingen niet meer voor komen en dus dat ze dan weten hoe de stal eigenaar(ressen) daar met hun paarden mee omgaan.
Ik geloof dat ze dit dus momenteel missen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:44

iloonaa__ schreef:
maar moeten we dit niet eigenlijk allemaal dankbaar zijn dat ze komen.
voor het zelfde geld is het wel een geval van dierenmishandeling, en wat nou als ze dan op het kantoor zeggen 'ah nee laat die paarden maar lekker buitenstaan, is goed voor ze' terwijl er in dat geval wel paarden staan weg te kwijnen.

beter een geval te vroeg langskomen, en er is niets. dan dat ze achteraf te horen krijgen dat het wel een dringend geval was.

ik ben eigenlijk wel blij dat ze er zijn. en ze doen tenminste hun werk.
ook al vind ik het soms minder dat ze dan ook naar de goede stallen ( lees wij :+ hahah nee geintje) komen, maarja waarschijnlijk gaat het meer mensen gebeuren.

Helemaal mee eens. Liever 10x voor niks dan 1x te laat. Door die keren dat er niets gedaan wordt krijg je ook die cowboyverhalen.

En zoals ik al zei: het zijn ook gewoon mensen. Als je ze uit legt wat er aan de hand is dan snappen die dat ook heus wel. Zolang je het maar op een normale manier doet.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:44

Jeetje zeg |(
Ieder paard staat op het moment in de blubber!
Zal de politie het nog druk krijgen.

Die van mij staat nu ook in de regen en blubber maar ze kan wel ff lekker haar benen strekken.
Gaat wel wat eerder naar binnen maar jeeeeeeeee, ze zijn niet van suiker!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:00

ik ben blij dat ik in Belgie woon :j

hier staan de paarden ook overdag buiten en welleswaar op zand maar met die regen is het ook sompig
ze kunnen allemaal onder een afdak staan maar dat doen ze maar zelden

maar het idee dat ze zonder overleg met een DA paarden kunnen meenemen of kunnen dreigen met inbeslag-name vind ik schandalig
alleen een DA kan bepalen of een dier echt verwaarloosd is, daar heeft de dierenbescherming echt niet genoeg kaas van gegeten
verder heb je dus pech als je niet thuis bent en niet kunt vertellen dat je paard wel degelijk onder behandeling staat, oud is of net ziek geweest

verder vraag ik me af wat er gaat gebeuren als een paardje met besmettelijke ziekte even meegesleept wordt naar een andere locatie
hebben ze wel quarantiane stallen waar ze zo'n beestje dan stallen?
en wat gebeurd er als een paard al onder medicatie staat en een vreemde DA gaat dat dier ook behandelen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:16

Ariebren schreef:
Ik stuur iedereen van mijn erf af, die daar niets te zoeken heeft.
Ook een politie agent met insinge.
Ook een agent die komt kijken als ik hout aan het verbranden ben.

Deze nieuwe politie heeft gewoon nog wat bluf en gaan hun grenzen voorbij.

ArieBren, denk dat je beter even de wetgeving en de bijbehorende bevoegdheden van de agenten kunt gaan bekijken. Als het onder milieu of dierenwelzijn valt, dan maakt men gebruik van hun bevoegdheden vanuit de Wet Economische Delicten, de Algemene Wet Bestuursrecht en Strafvordering. Als je ze dan van je erf wilt sturen trek je toch echt aan het kortste eind. Hout verbranden op je erf is strafbaar en valt daar ook onder (of je moet een vergunning hebben van de gemeente) ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:26

Bravura schreef:
Hout verbranden op je erf is strafbaar en valt daar ook onder (of je moet een vergunning hebben van de gemeente) ;)

Dan zullen ze het in de zomer wel druk hebben met al die vuurkorfjes in de tuinen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:33

tamary schreef:
Bravura schreef:
Hout verbranden op je erf is strafbaar en valt daar ook onder (of je moet een vergunning hebben van de gemeente) ;)

Dan zullen ze het in de zomer wel druk hebben met al die vuurkorfjes in de tuinen.

Als je de APV even nakijkt zie je dat ze daar geen vuurkofje onder verstaan....mits het natuurlijk de code zeer droog in de natuurgebieden heeft, dan mag je ook in je tuin geen vuurkorf meer aansteken. ;)

En...ik kan je zeggen dat dat fikse geldboetes zijn. :j Als het bedrijfsmatig is zijn de boetes nog hoger....een veebedrijf of landbouwbedrijf bv.

Milieu is een hot item in NL, dus ga er maar van uit dat ze het controleren! ~~}>

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:20

smeetjoew schreef:
Ok de dierenpolitie vind ik overdreven evenals het dreigement van in beslag name.... Maar, ik vind het wel onnodig om paarden de hele dag met dit weer in de bagger te laten staan onder het mom van 'dierenwelzijn'. Hartstikke fijn zo'n droog stuk beton maar dat voegt toch helemaal niks toe? Het is gewoon een soort open stal met zwembad eromheen. Ben het er mee eens dat je met dit extreme natte weer gewoon even moet roeien met de riemen die je hebt, dus dan staan ze maar wat langer op stal.
Tuurlijk moeten die paarden lekker naar buiten en bewegen, maar dat doen ze ook als ze een uurtje naar buiten gaan. Kunnen ze even een sprintje trekken of een bok geven, eventueel ook wat vaker rijden maar ik vind het nutteloos om die beesten de hele dag in de bagger te zetten die daar maar een beetje staan te verpieteren. Je doet ze weinig plezier in zulke omstandigheden. Ze gaan maar weer hele dagen naar buiten als de omstandigheden daar naar zijn.

Bijna het hele etmaal in een ruimte van 3x3 en daar amper uitkomen, is natuurlijk niet verpieteren.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:24

nou ja zeg dan zouden hier de weilanden en de rijbak ook afgeschermd moeten worden :( Waar slaat dit op? Paarden zijn dit van nature toch gewend? In het wild staan ze ook niet altijd op harde grond toch?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:29

Arabesk schreef:
smeetjoew schreef:
Ok de dierenpolitie vind ik overdreven evenals het dreigement van in beslag name.... Maar, ik vind het wel onnodig om paarden de hele dag met dit weer in de bagger te laten staan onder het mom van 'dierenwelzijn'. Hartstikke fijn zo'n droog stuk beton maar dat voegt toch helemaal niks toe? Het is gewoon een soort open stal met zwembad eromheen. Ben het er mee eens dat je met dit extreme natte weer gewoon even moet roeien met de riemen die je hebt, dus dan staan ze maar wat langer op stal.
Tuurlijk moeten die paarden lekker naar buiten en bewegen, maar dat doen ze ook als ze een uurtje naar buiten gaan. Kunnen ze even een sprintje trekken of een bok geven, eventueel ook wat vaker rijden maar ik vind het nutteloos om die beesten de hele dag in de bagger te zetten die daar maar een beetje staan te verpieteren. Je doet ze weinig plezier in zulke omstandigheden. Ze gaan maar weer hele dagen naar buiten als de omstandigheden daar naar zijn.

Bijna het hele etmaal in een ruimte van 3x3 en daar amper uitkomen, is natuurlijk niet verpieteren.

Ik vind 1 uur ook erg kort.
Natuurlijk moet je bij bepaalde omstandigheden roeien met de riemen die je hebt. Maar om nou je paard 23 uur in de stal te laten staan...
Bij ons gaan ze met snertweer ook wat eerder naar binnen. Maar dan staan ze toch nog een paar uurtjes buiten. En als je dan zelf komt kun je nog van alles doen met je paard om hem lekker een poos uit de stal te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:32

Ik stel voor dat we al die Konikjes ook maar oppakken en in grote stallen met boxen plaatsen, arme dieren verpieteren daar ernstig :n

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:33

Die overijverige Agent bluft. Onmogelijk dat ze de paarden in beslag mogen nemen bij een volgend bezoek.
Zie alle schrijnende gevallen, waar de paarden letterlijk elk moment kunnen overlijden, waar ze nog niet in actie mogen komen.

Mijn mening is net als alle andere bokkers.
Ik vindt het de ideale situatie voor paarden!

Ook hier staan ze s'nachts op stal en overdag in de bak, die net als bij iedereen modderig is. Stukje bestraat voor de stallen
Stallen kunnen open om te schuilen, maar gegarandeerd dat er dan binnen de kortste keren eentje met kapot getrapte benen staat. Dus stallen blijven dicht en als de wind van de verkeerde kant komt, kunnen ze niet echt uit de wind staan. BOEIE!!!
Het zijn gezonde paarden, die meer dan genoeg voer en verzorging krijgen. Ze zijn niet van suiker!

Straks zeggen ze nog dat ik mijn veulen van 9 maanden een dek op moet doen, want anders....

TS, Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor.
Ik denk dat die dierenpolitie eens een goede cursus moeten krijgen van ECHTE paardenkenners.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:34

Zullen we eerst eens het echte dierenleed aanpakken?? -> afschaffen van de bioindustrie

We kunnen ook massaal 144 gaan bellen 'hiernaast staan dieren heel onnatuurlijk opgehokt en zien nooit daglicht, ze staan met veel te veel op een klein stukje en kunnen hun natuurlijke gedrag niet vertonen'

Moet jij eens kijken hoe snel die caviapolitie opgedoekt wordt }>

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:38

Niet normaal, alle paarden die nu momenteel buiten staan, staan in de blubber.
Er is niks aan te doen, als paarden hier dag en nacht moesten verblijven vind ik het een ander verhaal, maar dat is niet van toepassing.
Daarbij vind ik het raar dat zo iemand zomaar daar rond gaat wandelen.

Is dit nou wat een dierenpolitie gaat doen?? mensen die het goed voor hebben bestraffen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:58

Die arme konikjes staan niet in een zwembad vol zand. De meeste weides houden zich tov de meeste bakken tien keer beter. Ze zakken niet tot hun knieen erin weg en kunnen schuilplaatsen zoeken in de vorm van bomen/heuvels/stenen.

Ik ben het er ook mee eens hoor dat ze beter wat nuttige dingen kunnen gaan doen dan dit soort zaken, maar toch vind ik het wel oke dat mensen er zich een beetje bewust van worden dat je je paard geen 12/7 met dit weer in deze omstandigheden buiten moet laten staan. En nee 23/7 binnen hoeft nou ook weer niet: paar uurtjes naar buiten en verder ben je toch ook bezig met enige mate van verzorging cq rijden?? Tja het is geen hele dag buiten maar ga me nou niet vertellen dat ze op 3x3 beton meer bewegingsruimte hebben dan een droge box van 3x3 ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:05

Citaat:
De dierenpolitie is door een tip bij mij op stal geweest en zonder dat er iemand was is hij overal wezen kijken.

Het verbaast me dat ze het recht hebben zomaar binnen te lopen zonder dat er iemand bij is.