En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*nieuwe foto's p30

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:57

misschien met een furminator? die heeft ook hele fijne tandjes
of met zo'n horzel-eitjes mes

Neskolay

Re: En zo onverwachts terug, zo verwaarloosd..*Update pag 7&9*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:58

furminator heb ik wel es van gehoord maar heb ik niet, zal es googlen.
In het topic over luizen wat ik bij medisch heb aangemaakt is een friesje netjes naast de manenkam een gedeelte geschoren zodat het ergste weg was.
Dit vond ik nog niet zo'n raar idee eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:59

:')
ik denk ook dat je heel, heel lang bezig bent, maar denk wel dat dat goed helpt voor de eitjes en de neten, en de luizen gaan al dood van de shampoo, toch?
pitbullgup schreef:
misschien met een furminator? die heeft ook hele fijne tandjes
of met zo'n horzel-eitjes mes

Dat is wel briljant idee :)*

Wel een deken opleggen daarna dan, denk ik?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:59

Is het dan ook geen optie om hem te scheren nadat je hem een paar keer hebt gewassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:00

Dat lijkt mij ook een goed idee :j

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:01

Zo'n horzeleitjes kammetje/mesje heb ik wel :j
Morgen eerst maar handschoentjes halen, van die schoonmaak/doktersdingen want ieuw ik haat beesjes. :')

Scheren zit ik ook al steeds aan te denken, maar is dat wel een goed idee in zijn toestand?
Heb wel warme dekens met hals maar het is wel winter uhh herfstig winter.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:04

Ah germ! Die luis! :( Maar je maatje ziet er nu al wel een heel stuk blijer uit. De foto's van foto 7 zien er nu al goed uit!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:04

Wat betreft dat scheren heb ik wel mijn twijfels hoor. Hij heeft natuurlijk niet de conditie om zich zelf warm te houden. En vraag me af of hij het ondanks de dekens dan niet toch te pakken krijgt.

Wel heel veel succes met hem. Hij komt er wel weer met de goede zorg die jij hem geeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:07

Ik zou het wel doen, en er dan een lekker warme deken opdoen. Omdat ie zo skinny is, heeft zijn vacht toch al niet de kwaliteit die hij zou moeten hebben, en ik denk dat hij in deze conditie sowieso niet fijn door zijn haar gaat komen, dus dan help je hem alleen maar met scheren.

@ Ponyparadijs: met een wollen onderdeken valt dat wss wel mee, wel dekens met hele hals gebruiken, en dan een lichte bovendeken.

Bij gezonde paarden in een goede conditie ben ik er geen voorstander van, althans niet als er niet op hoog niveau mee gesport wordt, maar bij Haiko lijkt het me juist een goed idee.
Zal wel vloeken in de kerk zijn dit, maar scheer de benen ook op, inclusief sokken ivm risico op mok. Hij is nou gewoon wat vatbaarder, en het is fijn als je er gelijk bij bent.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:09

Dank jullie wel.

ponyparadijs: Ja het heeft wat 2 kanten dat scheren.. zal er goed over denken.

Yamcha: Haiko heeft al verwaarloosde mok helaas, ik knip het haar in het midden van de sok onder de kogel kort om te behandelen, maar laat de rest er omheen lang.
Op zich heb ik het nu redelijk onder controle al, dat is vrij snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:11

Je moet zelf beslissen meis, dit is wat ik zou doen :)

Het heeft idd 2 kanten, en wat pp zegt is ook waar :j

geerke

oei wat veel luizen!
Normaal moet je goed kijken wil je ze zien,maar zelfs op de foto is het duidelijk.
Voor herbesmetting hoef je niet zo heel bang te zijn,luizen gaan over het algemeen niet op paarden in goede conditie zitten.
Normaal is wassen genoeg(het hele paard,dimpylate werkt goed) en na 9 dagen weer....de dode luizen kun je er uitborstelen.

Anoniem

Ik ga helemaal mee met de laatste post van Yamcha, Weet niet of je in de gelegenheid bent om dekens aan te schaffen of misschien heb je nog dekens, dan zou ik hem zeker scheren na de 3e keer wassen. Dan weet je zeker dat je hem "schoon" hebt en zoals Yamcha het al typte, help je hem om een gezondere vacht aan te maken en kom je straks niet in de knoei. Let wel even op het weer de komende periode, ik hoorde dat we winters weer zouden krijgen volgende week. Niet dat je dadelijk ook nog eens een zieke Haiko hebt staan..
Keep up the good work!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:14

Yamcha schreef:
Ik zou het wel doen, en er dan een lekker warme deken opdoen. Omdat ie zo skinny is, heeft zijn vacht toch al niet de kwaliteit die hij zou moeten hebben, en ik denk dat hij in deze conditie sowieso niet fijn door zijn haar gaat komen, dus dan help je hem alleen maar met scheren.

@ Ponyparadijs: met een wollen onderdeken valt dat wss wel mee, wel dekens met hele hals gebruiken, en dan een lichte bovendeken.

Bij gezonde paarden in een goede conditie ben ik er geen voorstander van, althans niet als er niet op hoog niveau mee gesport wordt, maar bij Haiko lijkt het me juist een goed idee.
Zal wel vloeken in de kerk zijn dit, maar scheer de benen ook op, inclusief sokken ivm risico op mok. Hij is nou gewoon wat vatbaarder, en het is fijn als je er gelijk bij bent.

Je hebt ook wel gelijk. Maar met bijvoorbeeld een wollen deken eronder zit je wel weer met risico dat mocht de deken net even uitsteken dat een wollen deken echt het water aantrekt en je dus een risico hebt dat hij straks met een natte wollen deken eronder staat.
Het is een overweging hoor. Maar denk dat je veel moet afwegen. En ik snap ook jou verhaal. Maar heb wel mijn twijfels.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:15

Yamcha: Ja ik neem alle reacties mee in wat ik doe, vind het fijn zoveel tips te krijgen. :j

geerke: Ja het zijn nog neten/eitjes oid op de foto, is gemaakt met mijn telefoon ook nog, had vandaag de camera niet mee, dacht em toch niet nodig te zijn ahum.
Heb ook een topic lopen ivm de luizen op medisch waar ik gelukkig veel tips en adviezen krijg.
Wat is dimpylate?

[***]: Dank je voor je reactie, idd is het een goed punt ivm zijn vacht, het ziet er niet uit iig en dat zou wel voor problemen kunnen zorgen voor zijn zomervachtje straks en zorgt nu voor probs icm de luizen.
Maar aan de andere kant zou het idd kouder worden en Haiko staat nu in een buitenbox, wel goed beschut en alleen open aan de voorkant.
Heb wel genoeg dekens met en zonder hals tot mijn beschikking.
Maar een zieke snotterige Haiko heb ik idd ook niks aan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:17

Misschien anders nog even wachten met scheren? Misschien half februari dan wordt het qua weer ook wat beter (hopen we)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:18

Ja ik wacht ook eerst met scheren tot ik weet of het wassen zijn werk doet ofniet. :j
Misschien dat ik alleen zijn halsdeel een stukje doe tegen de manen aan, daar is het het ergst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:19

@ pp: Ja, dat is idd ff dubbel, daarom is 't wel goed om er goed over na te denken, aan de andere kant denk ik, als je wollen staldekens/onderdekens gebruikt, en er voor buiten een ongevoerde of fleecegevoerde deken overheen legt, moet dat meevallen, moet je alleen wel het buitendeken een maat groter hebben dat je een lange flap hebt, zegt maar (volgt iemand mij?)
Hou alleen dan wel in de gaten, dat als je hem poetst, dat je hem niet helemaal uitkleedt, wel een stuk deken op hem laten liggen, als je zijn nek en schouders doet, schuif je het deken naar achter, dat zijn rug en billen nog wel bedekt zijn, zeg maar, en andersom ook.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:20

ik zou idd ook kiezen v scheren ; kan helpen tegen de luis en ook door de slechte conditie waar hij nu in verkeerd scheelt het hem een hoop energie om straks door de rui heen te komen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:24

Dimpylate gebruik ik altijd in geval van luis(bij verwaarloosde paarden)
Werkzame stof is Diazinon....wat volgens mj hetzelfde is als Neocidol.
Doe het wel buiten,met handschoenen aan...ik heb een paard gekent die er drie dagen ziek van is geweest in de zin van niet eten.Het is puur gif,maar je moet wat.

sourih

de laatste foto is echt een heel groot verschil kwa gezondhijd en uiterlijk
hij heeft echt een lief koppie
veel plezier mt hem

ponyparadijs

Yamcha schreef:
@ pp: Ja, dat is idd ff dubbel, daarom is 't wel goed om er goed over na te denken, aan de andere kant denk ik, als je wollen staldekens/onderdekens gebruikt, en er voor buiten een ongevoerde of fleecegevoerde deken overheen legt, moet dat meevallen, moet je alleen wel het buitendeken een maat groter hebben dat je een lange flap hebt, zegt maar (volgt iemand mij?)
Hou alleen dan wel in de gaten, dat als je hem poetst, dat je hem niet helemaal uitkleedt, wel een stuk deken op hem laten liggen, als je zijn nek en schouders doet, schuif je het deken naar achter, dat zijn rug en billen nog wel bedekt zijn, zeg maar, en andersom ook.

Ik volg je in ieder geval helemaal. Snap precies wat je bedoelt.
Het is iets waar je als je er zoals TS nu voor staat heel goed over na moet denken!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:27

toch blij dattie bij je terug is! vervelend van de luis, arm dier toch!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:28

Ik zal morgen nog eens langs de DA rijden, zit op 100m van mijn huis.
Zal dan eens vragen wat zij vinden van scheren icm behandelen en ivm zijn conditie nu.

Is idd iets wat ik wel heel goed moet overwegen, het heeft zijn voorns en tegens heel duidelijk.
Nu afwegen wat het beste is, daarom ben ik erg blij met alle reacties.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:31

Jeetje wat een luizen zeg!
Wat wij in de kliniek weleens gebruikte was stronghold voor de hond, 1 pipet op de schoft en 1 op de kont..
Zou je ook nog kunnen overleggen met je dierenarts ;)

Je blijft wel bezig met hem he :(:)
Maar dat paardje mag in zn hoefjes wrijven dat jij zo goed voor hem zorgt!! +:)+ top!

Over het scheren, ik zou het niet doen bij een paard wat al niet helemaal lekker in zn vel zit, dekens kunnen een hoop warmte bieden maar het is nog altijd beter als hij zelf zn temp. kan reguleren. Je moet hem daarom wel ondersteunen omdat hij zwakker is dan een gezond paard.
Maar als je hem nu scheert zal hij nog harder moeten werken en denk dat dat de rest in de weg gaat staan. Ondanks dat jij dan denkt dat hij het met een dikke deken niet koud heeft.

Helpt het wassen niet voldoende zou ik die plek waar het krioelt van de beestje wel scheren.. dan ben je daar grotendeels vanaf..

succes meid! hoop dat hij snel weer helemaal de oude is..