Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:35

Fijn dat het nu even lekker loopt! Heb je er ook plezier in?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 18:26

@Saar
Ik rij haar zelf op de maandag in de groep en dan meestal vrijdag's een keer privé les.

Zeker :j

Nja, er is niet veel gebeurt, ze heeft dinsdag de groepsles gelopen met iemand anders en vandaag staat ze op rust.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:19

Wat een enorm leuke en lieve pony! Ga je ook wedstrijden met haar rijden??
Ikzelf heb een leasepony die ook een manegepony is. Zij is net zoals Bontfire op haar 3e gekocht als manegepony en op de manege iingereden. Mandy is nu 20 en loopt nog steeds als manegepony. Zij heeft alleen geen verkeerde dingen aangeleerd gelukkig! :D

xx Nynke

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:21

Misschien over een jaartje, eerst nog eens bekijken hoe het gaat. :)

Donderdag heeft Bontfire dus lesje gereden
Vandaag heb ik er zelf op gereden en ik was zag het zelf helemaal niet zitten want als het hard waait hoor je in onze rijhal die bak min of meer "kreunen" dus ik zat zelf al meteen helemaal vast en stijf dus dat kon niet goed gaan..
Dus heb ik aan de longeerlijn gereden :P
Volgende keer beter..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:24

Ai.. dit klinkt alsof het toch allemaal wat moeilijker gaat dan verwacht. Houdt je het voer van je pony wel een beetje in de gaten? Wat ik bedoel is het volgende: ze was manegepony en als manegepony zal ze best een ci 3 a 4 uur per dag gelopen hebben. Daar was haar voer op afgestemd. Als je haar nu hetzelfde voert als ze toen kreeg, wordt ze vanzelf een heel stuk "frisser" omdat ze nu veel minder hard hoeft te werken.
En komt ze wel regelmatig buiten? Want het lijkt er op alsof je pony steeds een beetje meer energie krijgt en steeds een stukje brutaler wordt, terwijl je haar als brave manegepony hebt gekocht. Kijk samen met een deskundige naar het huidige beweeg en voer schema van je pony. Beweegt ze voldoende, komt ze voldoende buiten? krijgt ze niet te veel krachtvoer?
Verder echt echt echt gewoon blijven rijden. Je zult best zo nu en dan bang zijn, maar houdt vol, en zoek daarbij begeleiding. Ik heb gelezen dat je haar niet meer in je eentje rijdt, maar alleen onder begeleiding. Dat doe je super. Nu alleen nog zorgen dat je pony echt voldoende beweging krijgt, niet te veel voer, en zelf nog een paar keer zo boos worden zoals je hierboven ergens beschreef. Zoek steun, support, vertel deskundigen die je kunnen helpen waar je mee worstelt, en laat je helpen. Je moet hier door, maar dat kan alleen als je je laat begeleiden in het volhouden..

Heel veel sterkte!

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:12

Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? :P

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:16

En? Hoe gaat het nu?

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:23

Ik ben ook wel benieuwd is inmiddels al weer lang geleden dat we een update hebben gehad :D

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:25

En hoe gaat het met Bontfire?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 18:22

Ja ik doe dit niet meer elke dag omdat Bont niet echt een "Sportpony" zal worden ;)
Maar Bont maakt het goed, het gaat stukje bij beetje steeds beter met ons!
Ze is ook totaal niet fris van de sneeuw ofzo
Ook is ze een stuk vrolijker geworden, mijn hulpen worden zekerder omdat ik haar meer begin te vertrouwen enzo, dus eigenlijk, we beginnen een team te worden!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:53

Leuk om wat te horen!
Heb je er zelf plezier in? En met wat voor dingen ben je nu bezig?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:44

Ik heb er nu zeker plezier in :D
Ik hou mezelf nu vooral bezig met het rijden, ik heb nog niet echt tijd voor "naaste" dingen, ze loopt dinsdag & donderdag avond nog een lesje mee. En dan moet ze dus ook nog een dagje rust, blijven er 4 dagen voor mij over. Waarop ik op 1 dag groepsles heb, op 1 dag privéles, op 1 dag vrijrijd en dan blijft er dus nog 1 dagje over. Waarop ik meestal ook rij, of longeer, wil wel in de zomer (of nouja zodra het weer wat lekkerder word :P) wat meer gaan grond werken, heb laatst ook een keer buiten gewandeld, daar fleurt ze wel echt van op. Helaas heb ik in de winter snel koude handen en kan ik nu dus niet wandelen omdat ik door de kou ook de kracht in mijn spieren stukje bij beetje verlies. Ik snap dat daar oplossingen voor zijn, (voor die handen) maar aangezien we elkaar nu 3 maandjes kennen, denk ik dat het niet zo'n probleem moet zijn om tijdelijk alleen nog in de manege te werken.
Ik wil haar eigenlijk na maart toch wel uit de lessen hebben, dat is wel ons doel :j
(En daar bedoel ik mee dat ze dan zo ver is om zonder probleem door mij gereden te worden.)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:11

Waarom zou bontfire geen sportpony kunnen worden dan? (Niet beschuldigend, ben gewoon erg nieuwsgierig.)
Verder klinkt het wel goed. Mooi dat jullie vooruit gaan. Een eigen pony is toch een droom en als t dan niet zo gaat als verwacht is dat altijd jammer maar je leert er wel van.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:44

Bontfire: Respect dat je dit zo aanpakt en zo doorzet!! Super!!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:49

Ow ze kan het waarschijnlijk wel en ik wil het ook wel, maar ik heb geen trailer, onze auto heeft en mag geen trekhaak..
Dus het is allemaal een beetje ver te zoeken, misschien gaat het wel gebeuren, maar dan moet ik eerst mijn ouders lief aankijken. :')

Dankjewel :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:47

Sportpony hoeft ook niet per definitie wedstrijden rijden te zijn. Het is de manier van rijden! Dat je ergens naartoe werkt! Maar dat gaat je vast wel lukken!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:53

maaikiemike schreef:
Sportpony hoeft ook niet per definitie wedstrijden rijden te zijn. Het is de manier van rijden! Dat je ergens naartoe werkt! Maar dat gaat je vast wel lukken!

Dankje :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:54

Vandaag Privé lesje gehad,

Mevrouw heeft een trucje op de zweep uitgevonden; bokken :') En ik weet ook wel dat ik het alleen kan afleren door haar gewoon aan te tikken als ze niet loopt, maar kheb geen zin in een pony die de hele les over de pis is. :')
Voor de rest gaat het allemaal heel goed met ons :j

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:39

Haha liz, reactie op de zweep is zô herkenbaar xd Tab hield er al niet van, Bling is al bijna even erg xd

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:44

Hahaha :D
Vandaag naar de bultjes laten kijken op haar rug, het zijn gewoon eiwitbultjes :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 14:43

Als iemand mij tips zou willen geven.. Dan héél graag.. Ze is namelijk niet zo actief meer op het been en nu ze niet meer bokt op de zweep, gereageerd ze er gewoon niet meer op. Ze negeert het als het ware. Nu heb ik straks heel erg zitten pompen om haar nog vooruit te krijgen := en nu denk ik; het had toch ook anders moeten kunnen? Duss, graag tips om haar actiever op het been te krijgen. (En dus niet, als je geen reactie op het been krijgt een tikje want daar reageert ze dus ook niet op..)
Ik zou ook graag tips willen om zelf mijn benen wat netter te houden, ik schop namelijk onwijs in plaats van dat ik kuit geef en ik heb nu niet echt de juiste pony om het af te leren.

Ze was vandaag overgens sowieso ontzettend aan het klieren alles was eng, ze had haar eigen mest nog eng kunnen vinden als je het mij vraagt.. :=

En ik heb nog een vraagje, de kleur van mijn zadel is er nu al af aan het gaan, komt dat door mijn laarzen of..?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:05

Been is been , dus eerst aan drukken evt stem geluid er bij,dan bij geen reactie flink been nog geen reactie een tik. Vergeet niet je hand naar voren te doen. Vraag als je les hebt er extra op te letten. Benen goed stil houden als ze loopt.
Wat van zadel heb je?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:06

Behandel je je zadel weleens met zadelzeep? Als je dat niet doet kan er wat zand op het leer komen en als je dan gaat rijden kun je de kleur van het zadel afschuren. Dus regelmatig even schoonmaken met zadelzeep kan veel helpen :j

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:08

Ik heb een Kentaur veelzeidigheids zadel, wel rijd ik met "goedkope" laarzen.

Maar wat is flink been dan eigenlijk? Is dat een schop? (ik denk het niet maar vraag het toch maar even..)

@VERAx
Ja dat doe ik en dat heb ik ook, maar dan zal ik dat eens wat vaker gaan doen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:11

Ja toch wel een schop maar daarna braaf zeggen als ze loopt en de been stil houden dus ook niet elke stap drijven.
Heb je rubbere laarzen? Even aan leren dat je elke dag even een lap over je zadel haald.En wat van zweep heb je?