Pony gered, ons pennyverhaal *overleden*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:33

Oke........veel succes ! +:)+

En ik duim dat het er gunstige uitziet voor hem +:)+

bakkabouter

Re: Pony gered, ons pennyverhaal (hopelijk met happy end...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 19:45

DA is wat later dan gepland, en is een kwartiertje geleden aangekomen. Ik kan er zelf helaas niet bij zijn, maar ik ben zeker dat Karolien wel een verslagje zal typen :)

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:46

Ben echt heel benieuwd!
En super dat Gimli alweer zo vooruit is gegaan! :j

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:50

We wachten vol spanning af :):)

Ik hoop toch zo dat het meevalt en dat hij weer kan gaan lopen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:47

*update*

DA is langsgeweest, maar er zijn geen foto's genomen. (dit was overigens een andere DA, eentje die ook tanden doet, omdat mijn hafje storende wolfstanden had die er dringend uit moesten, en zo hebben we ook meteen een 2e opinie :) ). Ook zij zag geen reden om foto's te nemen, en heeft dit dus ook niet gedaan. Bevangenheid op de achterbenen is zo goed als volledig weg, vooraan heeft hij nog wel wat last. We moeten opnieuw koelen; ditmaal met coldpacks ipv met natte doeken, en we hebben andere (aanvullende) medicatie gekregen.

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:00

Oke dan.........dat is eigenlijk best goed nieuws toch ?
* gaat een klein beetje heel voorzichtig juichen *\o/* *

Wat dacht deze da er van ?
En hoe gaat het nu met de doorlig wonden ?
Als hij vaker en langer gaat staan dan zullen deze ook weer sneller genezen neem ik aan.

Nou, ik blijf jullie volgen hoor :j
Ik hoop op een spoedige herstelupdate met een paar leuke foto's er bij :j

Veel succes nog meiden enne.......hou vol hoor +:)+

tinkervrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:49

lees ff mee sterkte en jullie zijn goed bezig!!!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:23

Twinklestar schreef:
Oke dan.........dat is eigenlijk best goed nieuws toch ?
* gaat een klein beetje heel voorzichtig juichen *\o/* *

Wat dacht deze da er van ?
En hoe gaat het nu met de doorlig wonden ?
Als hij vaker en langer gaat staan dan zullen deze ook weer sneller genezen neem ik aan.

Nou, ik blijf jullie volgen hoor :j
Ik hoop op een spoedige herstelupdate met een paar leuke foto's er bij :j

Veel succes nog meiden enne.......hou vol hoor +:)+

Deze DA was ook voorzichtig positief, er moet gewoon vooruitgang in blijven zitten; als het niet stilvalt komt het wel goed :)
Doorligwonden nog steeds aanwezig, maar aangezien hij sowieso al ontstekingsremmers krijgt, en we 2X daags insmeren, krijgen die geen kans om te gaan infecteren ofzo. Om het met de woorden van Karolien te zeggen: die doorligwonden zijn collateral damage. We moeten ze er helaas bijnemen, maar aangezien we niet meer kunnen doen dan we nu al doen, besteden we daar niet te veel aandacht aan.
Ik zal dit weekend nog eens foto's maken :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:29

ben erg benieuwd naar de nieuwe foto's :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

zegt de da dat ontstekingsremmers,die je gebruikt bij hoefbevangenheid... helpen om infectie in een wond te voorkomen?Die snap ik niet....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

eventjes alles doorgelezen.
Fijne update's :j

Ik ben blij dat hij staat!
Valiant stond na 1 week recht dankzij stroom op zijn kont.

Valiant had ook doorligwonden en dat duurt lang voor ze genezen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:32

geerke schreef:
zegt de da dat ontstekingsremmers,die je gebruikt bij hoefbevangenheid... helpen om infectie in een wond te voorkomen?Die snap ik niet....

Nee, zij zegt dit niet, dat was onze redenering. Is die fout dan? Kan hoor... ;) Ik dacht dat ontstekingsremmers vrij algemeen werkten?
Nuja, die zalf doet zn werk heel goed dan. Ondanks dat onze geïmproviseerde stal verre van steriel is, zijn ze niet ontstoken :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:40

een steriele ontsteking(aseptisch)zoals in gewrichten of pezen...dit zijn ontstekingen zonder bacterien en virussen.Daar helpt metacam en phenylbutazone tegen.
Een septische onsteking,zijn wel bacterieen en virussen en daar helpt antibiotica tegen.
Een onstekingsremmer die jij gebruikt helpt dus niet tegen geinfecteerde wonden.
Gelukkig zijn de wonden niet geinfecteerd ;)
Ik hoop dat hij snel opknapt,dit heeft gewoon tijd nodig.
sterkte met het beestje!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:01

geerke schreef:
een steriele ontsteking(aseptisch)zoals in gewrichten of pezen...dit zijn ontstekingen zonder bacterien en virussen.Daar helpt metacam en phenylbutazone tegen.
Een septische onsteking,zijn wel bacterieen en virussen en daar helpt antibiotica tegen.
Een onstekingsremmer die jij gebruikt helpt dus niet tegen geinfecteerde wonden.
Gelukkig zijn de wonden niet geinfecteerd ;)
Ik hoop dat hij snel opknapt,dit heeft gewoon tijd nodig.
sterkte met het beestje!

Waar zit dat verschil dan precies?
Hoe ik denk dat het in elkaar zit (maar dat kan er los naast zijn, mijn theoretische achtergrond is vrij beperkt, en sowieso is het een tijd geleden dat ik die cursus nog eens open had...).
Een ontsteking is iets dat je herkent aan pijn, roodheid, warmte en zwelling (door productie van prostaglandines). Deze dingen zijn sowieso aanwezig bij een ontsteking op een spier of een gewricht, maar net zo goed bij een ontstoken wondje. De term 'ontstoken' is meestal fout als het om wondes gaat, dat zou hier 'geïnfecteerd' moeten zijn. Die infectie wordt dan inderdaad veroorzaakt door micro organismen, maar de wonde is dus OOK ontstoken. Ontstekingsremmers doen inderdaad niks aan de infectie, maar wél aan de ontsteking, aangezien deze medicatie werkt op het aspecifieke afweersysteem. Het werkt dus heel algemeen tegen alles wat onder onstekingseiwitten valt, maar doet inderdaad niks met "beestjes" :) Ik hoor mijn docente nog door de aula brullen: "Iets wat geïnfecteerd is, is ALTIJD (nuja, meestal) ontstoken! Iets wat ontstoken is, is niet per definitie geïnfecteerd, daar zijn beestjes voor nodig!" :+

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:12

geerke schreef:

De DA zegt inderdaad niet dat die onstekingsremmers helpen om infectie te voorkomen, daarvoor is de zalf en de isobetadine, hij moet nu een paar dagen AB krijgen omdat er toch op één van de wonden een infectie zit, ondanks het veelvuldig ontsmetten en insmeren en ze erger wil voorkomen.
Zoals Lies dus vermelde vond ook deze DA foto's niet nodig, ze heeft me ook uitgelegd waarom. Ik kan het niet meer precies navertellen, maar het komt erop neer je dit kan voelen, door dat er op een bepaalde plaats boven de hoef een soort "gat" komt als het beentje gekanteld is.

Voor de rest was meneer uiteraard zijn koppige zelf, de DA vraagt om hem recht te zetten zodat ze zelf eens kan zien hoe hij staat, laat meneer zich van zijn slechtste kant zien, blijft compleet op ons hangen, vertikt het van te staan. We zetten hem terug recht direct nadat de DA vertrokken is en meneer staat van de eerste minuut |o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:55

Bij kanteling van het hoefbeen krijg je echt geen "gat" op een bepaalde plaats. Is het hoefbeen echter geheel los van de lamellen, dan is er sprake van een zgn. 'sincker'- het hoefbeen zakt dan in de hoefcapsule naar beneden en dan is er het risico van doorboring van de zool. Bij een sincker zie je ( als het paard staat) langs de kroonrand een soort geultje, waar je je vinger (horizontaal) in kunt leggen.
ik neem aan dat dit is wat de arts bedoelde.
Zowel hoefbeenkanteling als een sincker zijn bijzonder pijnlijk - en zeker bij een sincker mag je het paard niet dwingen te staan, laat staan te lopen zonder dat er maatregelen genomen zijn om te vorkomen dat het hoefbeen door de zool breekt. Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat een DA niet gewoon voor de uiterste zekerheid R-foto's maakt.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 05:39

Jannepauli schreef:
Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat een DA niet gewoon voor de uiterste zekerheid R-foto's maakt.

En wat stel je dan voor? Dat we eisen dat ze het toch doet? Of verschillende DA's blijven opbellen tot we er een tegenkomen die het wel wil doen? De 2e DA komt straks nog eens langs om medicatie te brengen die ze gisteren niet bij zich had. Ik wil gerust aan Karolien voorstellen om de DA te vragen of ze écht zeker is over die foto's, maar daarna zou ik dan graag hebben dat de twijfelaars hun twijfels voor zich houden. Je kan ons niet verwijten dat we niet wilden, en dankzij onze geweldige sponsor was een eurotje meer of minder geen probleem.
Voor mij is de situatie vrij duidelijk, 2 totaal onafhankelijke DA's (en een smid) zijn tot precies dezelfde conclusie gekomen: foto's hebben geen zin. Ik ben toch geneigd om op hun advies te vertrouwen. Aparatuur was aanwezig, DA had zich erop ingesteld dat ze foto's zou nemen, en heeft toch besloten om het niet te doen.

Misschien nog even een kanttekening, de 1e DA kent deze pony eigenlijk al zijn hele leven. Ook bij de vorige eigenaar was zij zijn vaste DA. Ze heeft dus een vrij goed idee rond welke tijd de bevangenheid is begonnen, en we weten dus dat Gimli hier niet al jaren mee rondloopt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:05

Ik ben het wel met JP eens, zeker als ik om me heen merk dat een groot aantal dierenartsen niet echt op de hoogte is van hb enz. Ken er die zelfs nog denken dat eiwit de boosdoener is. Zeker voor de smid zijn foto's belangrijk. Mijn smid (van nassau) maakt bij iedere hb pony sowieso foto's, want hoe kun je anders het hoefbeen weer grondparalel krijgen als je niet weet in welke hoeveelheid het hoefbeen wel of niet is gekanteld? En de 2e bekapbeurt worden ze weer gemaakt om te zien of de boel de goede kant op groeit. Daar staan dierenartsen ook niet altijd bij stil.

Maar goed, verder ben ik ook van mening dat iedereen zijn eigen gevoel en verstand moet volgen. Ik vind het super dat jullie je inzetten voor de pony, want dat kost veel tijd en geld. En ik hoop van harte dat hij binnenkort weer lekker zelf kan rondscharrelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:45

Ik ben het wél eens met de direct betrokkenen en de 2 DA's en de hoefsmid die de pown alledrie hebben gezien. Het beest knapt op, is blij, wordt sterker. Toont veel levenslust. Zolang die voortgang er is hebben fofo's niet veel zin, het dier maakt niet immers zeker níet de indruk vreselijk te lijden. Soms erg lastig als een zeer betrokken leek het veslag van de DA gaat neerschrijven, dan lijkt het of ze de gekste dingen hebben gezegd. Door de spanning gaat gewoon een deel verloren.
Mijn idee: zo doorgaan, en als de pown de moed straks beter en vaker staat en loopt en er dán twijfel is over de voetjes, dan kan je je sponsorgeld alsnog besteden aan foto's.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:35

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik zou inderdaad foto's eisen ;) . Dat kun je namelijk makkelijk. Als ik vandaag bedenk dat ik mijn paardje helemaal doorgelicht wil hebben en ik betaal daarvoor, dan moet een dierenarts dat doen ;) .

Het is niet alleen voor het paardje dat het wat zekerheid in behandeling biedt maar het is voor jullie een bevestiging dat je goed bezig bent of een uitkomst dat je moet stoppen. Het kan dus veel teleurstelling achteraf voorkomen.

Maar goed, het hart zit op de juiste plek dus ik hoop dat jullie de juiste keuzes maken en dat hij snel vooruit gaat! Succes ermee!

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:43

Ik zou zeggen aan iedereen, kom het hier doen in mijn plaats, met telkens max 6u slaap per nacht al meer dan 2 weken lang, de continue stress of je wel genoeg volk bij elkaar krijgt voor de volgende keer dat hij rechtmoet en terwijl tussendoor stage lopen. Toch maar een studentenjob regelen (waardoor je een deel stage moet verplaatsen en in de problemen komt voor je eindwerk) om die financiele kopzorgen (waardoor je een onderzoek dat moet gebeuren bij een van je andere huisdieren maar uitstelt wegens geen centen en daar weer een hoop schuldgevoelens door krijgt), wat te verminderen...

En akkoord IK heb de keuze gemaakt om dit dier daar niet te laten, IK heb de keuze gemaakt om hem niet meteen te laten inslapen omdat de DA die hem al een heel groot deel van zijn leven behandeld er een goed oog in had en IK heb daar absoluut geen spijt van. Eender wat de uitkomst zal zijn, ofwel komt hij erdoor en kan hij de rest van zijn dagen slijten bij mij op de wei, ofwel heeft hij een maand kunnen genieten van alle aandacht en liefde die een pony hoort te krijgen en weet ik dat ik het juiste voor hem gedaan heb.

Maar sorry continu de DA in twijfel trekken kan hier echt niet meer bij, ik vertrouw op hun oordeel, die mensen hebben ervoor gestudeerd, ik niet...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:54

We willen alleen helpen en meedenken ;) Je doet het op jouw manier en dat moet je ook vooral blijven doen, maar volgens mij is het alleen maar goed om ook op andere dingen gewezen te worden, althans zo heb ik het ervaren toen ik het niet meer zag zitten met mijn bevangen shet. Als andere dat niet gedaan hadden dan was ze er nu niet meer geweest.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:03

Ik vind het jammer dat je welbedoelde informatie opvat als kritiek -- dat is zeker de bedoeling niet. Afgezien van de kennis die je wordt aangeboden, is er bij de diverse meelezers|schrijvers ook heel veel ervaring en het is toch niet verkeerd als iemand dat met jullie wil delen..? Hoe dan ook, ik heb veel bewondering voor jullie en prijs jullie dat je deze taak op je genomen hebt. En uiteraard duim ik dat de kleine man Gimli er goed doorheen komt en spoedig herstelt!

karoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:21

Ja ik weet wel dat het goed bedoeld is en misschien was mijn reactie daarnet ook wel wat te (sorry daarvoor), maar ik ben gewoon zo moe op dit moment dat het vaak moeilijk is om de nuances in getypte berichten goed op te vatten. Nu ik heb net nog eens alles teruggelezen en merk dat ik nog iets vergeten ben te melden.

De DA merkte gisteren ook op dat er ook een probleem is met zijn zenuwstelsel waarschijnlijk door de tekorten die hij heeft opgelopen door het gebrek aan geschikte voeding. Ook dit kan in orde komen maar dat zal de tijd moeten uitwijzen, ze komt over 10 dagen nog eens terug en als hij dan niet overduidelijk verbeterd is maw zelf kan rechtstaan of heel lang kan staan, dan kunnen we hem best laten inslapen. Ze ging hem vandaag nog met iets inspuiten (sorry mijn geheugen laat me in de steek wat het nu ook alweer was) wat ze ook gebruiken bij oudere paarden en waar ze enorm van opkikkeren, dus ben benieuwd of het helpt.
In elk geval, ondanks de situatie waarin hij zich nu bevind heb ik wel de indruk dat Gimli zich best goed voelt in zijn vel, hij eet goed, hij is enorm enthousiast als we aankomen en het is een enorme flodderkont. Ik hoop nog jaren van hem te kunnen genieten, maar als het niet zo is, heb ik hem toch nog een mooie laatste maand gegeven en dat idee is op dit ogenblik hetgene wat me nog rechthoud....

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:24

Fijn dat jullie het zo hebben opgelost.

Groetjes