Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:28

Ik vind het eerlijk gezegt een beter beeld dan de mensen die een groen paard maar wanhopig in stap proberen te houden omdat ze zogenaamd "de rust'er in willen houden . Dit paard word meteen geleerd dat "rijden' een voorwaartse bedoeling is ... en zo hoort het als je het mij vraagt . Het paard kan gewoon weg komen en ik vind dat het erg profecioneel is gedaan ..

Super mooi paard trouwens !

_lautje_

Re: Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:31

Gert staat overigens in het midden van de bak en een jongen die bij hem het vak leert zit erop. Gert begeleid alles.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:32

Ik wil dan ook wel even reageren op het filmpje.

Mijn vorige merrie is 'braaf' zadelmak gemaakt en er gebeurde wat PB al eerder gaf als reactie, zij kwam omhoog en liet zich achterover klappen! Ook zij is vertrokken richting Slagharen (maar dan naar de overbuurman ;)) en zij werd precies op dezelfde manier aangepakt als in het filmpje! Je kan bij die jonge beesten beter brutaal zijn dan voorzichtig, daar ben ik wel achter gekomen!

Verder geen commentaar, gezien het profiel van de TS weet ze heel goed waar ze mee bezig is denk ik!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:33

AnnemiekvM schreef:
Werd zo misselijk van het filmpje dat ik hem heb uitgezet :r
Wat was jouw paard bang!

Nu lekker een slof erom.,...... Dit zou ik persoonlijk noooooiiiiiittt doen.

Gelukkig is hij nu weer thuis. Hier ziet hij er een stuk relaxter uit.

Jammer, vind het een erg leuk paard.

Bang? Een bang paard heeft niet na 6 mins (zie filmpje op minuut 6 ongeveer) de oortjes weer naar voren en laat de ruiter zo weer opstappen zonder problemen.

Bij lastigere paarden is Gert echt een geschikte ruiter. Hij is niet bang. Overbluft de brutalen onder de lieve viervoeters, waardoor ze zich er snel bij neerleggen. Bij de echte brutale apen helpt eeuwen blijven hangen en longeren niet, soms moet je gewoon even doorpakken.

BEKIJK DIT FILMPJE maar eens..

http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw
Laatst bijgewerkt door Yell op 28-10-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:34

Wat een ontzettend leuk dier! Alleen vind ik hem echt wel wat te vet... Holsteiner of niet, er mogen wel wat vetjes af hoor. Maar nu hij wat aan het werk komt, zal dat ook wel gebeuren.

Het filmpje laat verder niks schokkend zien. De ruiter is duidelijk. Ik vind het elke keer weer magistraal dat mensen dat paardONvriendlijk vinden.... Paard krijgt gewoon te horen wat er van hem verwacht wordt. Geen zachte watjes gedoe wat 9 van de 10 keer gewoon radicaal mis gaat, maar gewoon duidelijke taal. Zoals het hoort bij jonge vluchtdieren.

Aan de andere kant, als mensen onderling duidelijk taal naar elkaar spreken wat dat ook als onvriendelijk gezien.....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:35

Met suikerklontjes en klopjes krijg je een dominante 3jarige niet mak. Zo wel, en er is geen schade geleden want het beestje loopt braaf rond. Welk probleem is er dan? Dat er geen 'geduld' is? Is er wel, als je naar de foto's van TS had gekeken. Dat het 'hard' is? Nee hoor, duidelijk en correct.

TS: Goed bezig!!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:35

Ik vind het er niet fijn uitzien, maar na 10 pagina's ga ik er niet nog over door,

Veel plezier, als jij er op zit ziet er er top uit voor een 3 jarige!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:36

Om te beginnen!
Super leuk dier heb je en je zit er zelf enorm netjes op :D.

Verder zou ik persoonlijk niet kiezen voor deze manier van zadelmak maken. Maar uit ervaring weet ik wel dat sommige paarden overdondert moeten worden.
Zelf kies ik voor een wat zachtere aanpak. Maar dat is ieder voor zich.

Ik hoop dat je zelf op een rustige nette manier je dier behandeld en natuurlijk wens ik jullie veel succes in de toekomst!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:39

Winbinches: Je kan z'n ribben voelen. Meerdere mensen die hem allen op de foto zagen dachten hij is vet, tot ze hem irl zagen. Hij is gigantisch massaal. Ben echt heel benieuwd wat voor paard het is als hij 7 is :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:39

En wat een práchtig bloed trouwens!! Toppertje in spe! :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:41

Petulan: Op z'n bloed heb ik hem ook gekocht. Een directe nakomeling uit Wijffie is over het algemeen niet te koop.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:41

Jeetje wat een afgrijselijk filmpje :7 Wel goed overigens dat het paard een halster aan heeft en geen bit, want de ruiter is 0,0 stil met zn handen. En dat getrek, gepluk, geklap in handen, roepen van HO! Waar het paard duidelijk van schrikt en de eerste keer erop en dan meteen wat sprongetjes? Nou sorry hoor, professioneel of niet, dit vind ik echt een vreselijke manier van zadelmak maken. Paard is gestresst, loopt met kop in de lucht rond te stuiven en heeft geen idee wat m overkomt.
Hij is wel prachtig overigens!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:42

Ik heb geen verstand van deze methode, maar zal het zelf nooit toelaten of toepassen op mijn paard. :n Doe mij dan maar een langere methode, met veel geduld en belonen :)

Vind het een heel mooi paard, dacht even dat hij spaans pas! :9

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:42

Yell schreef:
AnnemiekvM schreef:
Werd zo misselijk van het filmpje dat ik hem heb uitgezet :r
Wat was jouw paard bang!

Nu lekker een slof erom.,...... Dit zou ik persoonlijk noooooiiiiiittt doen.

Gelukkig is hij nu weer thuis. Hier ziet hij er een stuk relaxter uit.

Jammer, vind het een erg leuk paard.

Bang? Een bang paard heeft niet na 6 mins (zie filmpje op minuut 6 ongeveer) de oortjes weer naar voren en laat de ruiter zo weer opstappen zonder problemen.

Bij lastigere paarden is Gert echt een geschikte ruiter. Hij is niet bang. Overbluft de brutalen onder de lieve viervoeters, waardoor ze zich er snel bij neerleggen. Bij de echte brutale apen helpt eeuwen blijven hangen en longeren niet, soms moet je gewoon even doorpakken.

BEKIJK DIT FILMPJE maar eens..

http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw

En deze kun je misschien ook beter een suikerklontje geven:

http://www.horses.nl/fotos/bekijken/1777

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:43

Even een reactie op de berichten die je krijgt.
Ik ben het wel eens met deze manier van beleren.
Grote stallen hebben niet de tijd om elk paard een paar weken te stappen en dan te draven en uiteindelijk galop te leren.
Dan blijf je eeuwen bezig.
Bovendien zie je dat dit wel meevalt. Ja het getrek in het begin kan wat minder maar het is puur veiligheid. Vooruit schoppen helpt
ook maar ja ieder zijn manier.
Voor de rest leert hij duidelijk snel en zie je dat hij aan het eind al terug komt op zit. En ook veel beter voorwaarts gaat.
Het sprongentje doet hij ook goed. Hij loopt netjes erover.
Niet teveel gedoe. Dat is des te beter voor het paard.

En nog even over je paard.
Ik zou trots zijn op zo'n mooi diertje wat zich zo makkelijk laat beleren.
Geweldig! en ik denk dat je veel plezier van hem gaat beleven.

In ieder geval veel succes in de toekomst!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:44

dat is een ehm... niet zo zachte aanpak?
je hebt iniedergeval een ongelooflijk braaf paard als hij zich deze manier maar laat welvallen
mja, wie ben ik om daar mijn mening over te spuien...veel succes verder

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:46

PB erg gaaf paard heb je! Jij weet het beste wat hij nodig heeft en wat de beste manier was om zadelmak te maken! Dit is iig de manier geweest voor hem! Ik zie ook niet veel schokkends op het filmpje. Iemand die duidelijk is en ook zeker weet wat hij wil.

En ieder paard heeft echt wel een ander karakter. De een is meegaand en de ander is brutaal. Met beide paarden zul je toch anders om moeten gaan anders kom je nooit op de brutale te zitten.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:47

wat een gaaf dier <3

over het inrijden, ieder zijn manier toch? tevens ken ik jou paard niet dus vind ik niet dat ik er over kan oordelen. Ik hoop toch dat mijn 2jarige een stuk liever gaat zijn met inrijden, dan die bruine op dat filmpje haha

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:48

Leuk paard!
Ik begrijp de problemen niet zo die mensen hebben met deze manier van inrijden.
Persoonlijk zie ik dit 10x liever dan jonge paarden die eerst eindeloos gelongeerd worden (meestal nog met een bijzetje erbij ook dan ziet het er proffi uit) en meteen een bitje erin gedrukt krijgen.
Op deze manier heb ik jaaaaaren geleden toen ik nog jong en wat leniger was tientallen arabiertjes ingereden, halstertje erom, ff hangen en vooruit laten lopen.
Er kan je namelijk 10x minder gebeuren wanneer het paard voorwaarts gehouden wordt dan wanneer je in gaat houden.

Heel veel succes in de cross met deze beauty TS!!!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:49

Wat een gave ruige bok zeg! Geweldig!

Ik moet zeggen dat ik de door pak methode van Gert vele malen liever zie dan vele van die grietjes die doodsbang hun eigen paardje willen beleren... Wat meestal na een tijdje soms 2 jaar escaleert! En wie mogen ze dan weer opknappen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:51

even reageren op film en foto, de persoon die het arme dier bestijgt en zo in zijn mond zit moeten ze zo hard slaan tot hij om zijn moeder roept, sorry dat ik het zo zegt maar dit is echt belagelijk voor woorden, zo maak je een paard net zadel mak, dan de foto's van waar de slof? is dit nu al nodig om zo'n jong dier een slof aan zijn mond te binden( uberhaubt een slof aan een paard belagelijk)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:52

PB Wauw!!! :~ Wat een gruwelijk mooie bok! De foto's zien er goed uit!

Het filmpje is in mijn ogen helemaal niet schokkend. Voor de pennies onder ons misschien wel, maar dit is gewoon de realiteit van hoe 9 op de 10 paarden zadelmak gemaakt worden (godzijdank!). Geen geknooi en geen gepruts. Gaan met die banaan. Het paard lijdt geen enkele keer. Kunnen veel mensen een voorbeeld aannemen.

Heel veel succes met deze topper!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:52

Ook ik begrijp dat een paard tijdens het beleren goed voorwaarts moet worden gehouden.
Maar waarom krijgt de ruiter en het paard niet wat ondersteuning door eerst te longeren met een zweep bij de hand?
Zelf weet ik eerlijk gezegd ook niet zo goed wat ik van het filmpje van ts moet denken.
Dat voorwaartse is oke en goed maar waarom meteen een sprongetje maken?

Het is gewoon een vraag hoor, zie het niet te negatief in ;)
Laatst bijgewerkt door doom op 28-10-10 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:53

Moll: Goed lezen, paard heeft een halster om en geen bit in.

Wordt mijn paard bitloos beleerd is het nog niet goed :+

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:54

peanutbutter schreef:
Moll: Goed lezen, paard heeft een halster om en geen bit in.

Wordt mijn paard bitloos beleerd is het nog niet goed :+

_O-