Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:52

Wat Saskia ookal zij, zet er eventueel aan 2 stangen vast dat ze niet zo kan draaien.
Ik zie ook meer een paard die er een spelletje van probeert te maken en waar je veel strenger tegen moet worden.

Mijn fjord nam ook wel eens een loopje met me en trok me dan ook mee over het terein, wat ik toen deed: halster touw over ze neus doen en dan een ruk geven dat die weet dat die stout is.
Ook staat hij wel is zo te drammen met poetsen en dan gewoon streng aanspreken, luisterd ze dan nog niet geef je een ruk aan het touw en negeren die handel, ermee door gaan totdat ze stil staat.
Ook niet met poetsen steeds belonen want anders blijft ze zo drammen totdat ze een snoepje krijgt.

Misschien is een hengsten ketting ook wel een optie voor je, heb je toch iets meer te vertellen.
Succes !

P.s als ze probeert weg te rennen terwijl jij er vast hebt, probeer vol te houden met vast houden eventueel een longeerlijn eraan dan kan je er langer vast houden, een trap tegen der kont kan ook wel is helpen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:53

KoudbloedKim schreef:
Saskiaatje: Tja, ik zou haar wel tussen twee stangen in kunnen zetten, maar zij komt op die plek met haar buik net boven de stang uit.
Ik ben bang dat ze opzij springt/stapt en zichzelf dan verwond.

Van wat ik van jouw verhalen weet, is Kim allesbehalve een dom paard.
Ze weet echt wel waar ze wel/niet kan staan en wat ze wel/niet kan doen.

Ik denk eerlijk waar dat het al scheelt als ze niet over het halve terrein kan lopen met d'r lijf, terwijl d'r hoofd maar op één plek kan blijven, als je begrijpt wat ik bedoel.

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:02

Celia: Er is niks 'anders' gebeurd dan in de afgelopen jaren.
Op het filmpje hinnikt Kim ook.. dat is voor mij een teken dat het niet enkel verwend gedrag is, want Kim hinnikt bijna nooit.

Sanne83: Bij druk komt ze inderdaad naar me toe en het klopt dat dat onbegrip is.
Met grondwerk heb ik haar al een heel stuk 'gevoeliger' laten worden, door achterwaarts te gaan etc.
Maar van sommige dingen weet ik niet hoe ik het aan moet pakken.

Slimmerik: Dat zou inderdaad fijn zijn.

Troi: Dat heb ik gisteren ook gedaan..

DNIEZE: Toevallig heb ik dat gisteren nog geprobeerd. :j
Halstertouw over haar neus, zodat daar meer druk op kón komen.
Longeerlijn lijkt me nou niet echt verstandig, want hoe meer touw er tussen Kim en mij zit, hoe sterker zij zich kan maken.
Bovendien snijd dat touw enorm in je handen.

Saskiaatje: Ik snap wel wat je bedoeld, maar dat risico wat ik in je quote beschreef ga ik niet opzoeken.
Bovendien is dat de ingang naar de kantine en is er dan geen stang voor haar, alleen aan de zijkanten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:13

De meeste paaden blijven daar wel staan hoor :j Ik heb met hengsten gewerkt die zo van het land afkwamen met hun 2,5/3 jaar en die stonden daar altijd en nee ze kunnen geen kant op :n Ik zou het toch een keertje proberen denk ik, ze kunnen zo ook niet echt heen en weer lopen en jou dus ook niet omver lopen. Vaak bij het aflopen van zulke plaatsen sta jij al voor het paard waardoor je dus meer macht hebt.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:15

hhmm ik ken natuurlijk jouw paard niet (mooi dier trouwens) maar ik moet heel eerlijk bekennen toen ik jer verhaal las dacht ik echt ppffff dat moet wat geweest zijn en toen ik het filmpje zag dacht ik eeehhh ik zie niks.

Ik zie voornamelijk dominant stout gedrag. Wat het hinneken betreft, staan er paarden buiten op dat moment?? Heb het idee dat ze persé naar de wei wil. Maar nee paniek zie ik helemaal niet.

Moet wel heel eerlijk zeggen dat jij hier niet zoveel aan hebt. Denk dat je iemand nodig hebt om je echt ter plekke te helpen met je paard het zou zo jammer zijn jullie dit niet op kunnen lossen

Succes

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:17

KoudbloedKim schreef:
Sanne83: Bij druk komt ze inderdaad naar me toe en het klopt dat dat onbegrip is.
Met grondwerk heb ik haar al een heel stuk 'gevoeliger' laten worden, door achterwaarts te gaan etc.
Maar van sommige dingen weet ik niet hoe ik het aan moet pakken.

Goed bezig!
Het is super om eerst in een gecontroleerde omgeving te oefenen om de communicatie te verbeteren. Als ze in zo'n omgeving al niet helemaal begrijpt wat ze met druk moet doen, dan zal ze dat in een situatie waar ze gestrest is nog veel erger hebben. Dan vallen ze heel erg terug op oude patronen. Ik zou me dus niet veel zorgen maken, dit is gewoon een situatie waarin je met haar nog nooit beland bent.
Wat zijn dingen waarvan je niet weet hoe je het aan moet pakken?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:18

Ik zag in het filmpje dat ze erg met haar oren in de weer is, en vooral in het begin vaak richting deur kijkt. Heel apart als ze anders nooit zo is! Het is echt zenuwachtig gedrag, en mijn tinkermerrie heeft dit gedrag bijna altijd wel als ik haar buiten vastzet, maar dan hoort en ziet ze vanalles. Paarden horen en ruiken natuulijk veel beter dan mensen, dus het zou eventueel een geluid of een geur kunnen zijn die jij niet hoort of ruikt? Is Kim het enige paard op stal wat zulk gedrag heeft op het moment? Wel een lastige situatie, vooral met een groot en zwaar paard! Die houd je ook niet echt tegen als ze echt weg willen lopen....

Ik hoop dat ze weer gauw de vertrouwde Kim wordt, en dat het een "opvlieging" was.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:22

wat is er met kimmie nou aan de hand.
vreemd hoor, zeker voor kim.

mijn paard reageerd precies hetzelfde als zijn maatje weg gaat, van het terrein af dan he.

niet bang of in paniek.

maar bij kim zie ik ook, ze wil ergens heen. ze maakt zich zorgen zeg maar.

is er een vriendje van der weg of van stal verhuisd.
of heeft ze nieuwe buurman(vrouw)?

hoop dat het snel over gaat, want dit is niet de kim die ik ken in je topics.

als je nou is met der mee loopt kijken waar ze nou heen wil.
desnoods met 2 mensen aan bijde kanten een touwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:33

SAKKIA: Ik geloof je hoor, dat de hengsten waar je mee hebt gewerkt ook zo stonden, maar ik wil zelf dat risico niet nemen. :)

RM94: Tja, jij bent misschien drukkere paarden gewend?
Maar voor Kim is dit absoluut niet normaal.

Sanne83: Probleem bij Kim is dat ze in de binnenbak heel goed op mijn lichaamstaal reageerd, maar als ik datzelfde buiten probeer te doen, trekt ze zich er niks van aan.
Dingen waarvan ik niet weet hoe ik het aan moet pakken is; (1) wijken voor de zweep, want daar reageert ze gewoon echt net op.
(2) Tegen houden door middel van de zweep voor haar te houden.
Ik kan er mee doen wat ik wil, maar ze loopt daar gewoon dwars door heen.
(3) Begrenzen; want het gebeurd nog wel eens dat we zeg maar rechtdoor lopen en zij wat sneller gaat lopen.
Ik zet haar dan stil en dat gaat meestal goed hoor, maar af en toe draait ze met haar lichaam 180 graden, waardoor ze dus tegenover me komt te staan.

Angeliekje: Nee, ik heb nog geen ander paard gezien op de manege die dit ook deed.
Ik hoop ook dat het van korte duur is.

Gipsyboy: Er is wel een pony bij haar weg waarmee ze wel maatjes was.
Die pony staat nog in de wei.. dat hoorde ik gisteravond(?).
Ik denk alleen niet dat dit met Kim's gedrag te maken heeft.

Ik wil nog even wat toevoegen aan dit topic.
Sommige reacties komen op mij over alsof ik een klein kind ben dat niet weet hoe met paarden om te gaan en niks weet van lichaamstaal en de signalen die daarbij horen.
"Als ik daar had gestaan, had ik haar wel even aangepakt." of "Dan had ik haar een schop gegeven."
Er worden zomaar conclusies getrokken en bepaalde reacties worden neer gezet alsof het erg makkelijk is om dit even snel op te lossen.
De één zegt "Aanpakken!! Ook al is dat niet jouw methode." (ken je mij persoonlijk dan) en de ander zegt "Niet aanpakken!! Daar maak je haar alleen maar banger mee."

Ik weet lang niet alles van paarden en ik leer elke dag bij.
Maar ik werk nu ruim 12 jaar met paarden, waaronder een aantal die echt dwars door je heen wilden lopen.
Waaronder een grote Friese merrie met een tumor, die daardoor ernstig hengstengedrag begon te vertonen.
Steigeren, poging tot dekken, etc.
Met een paar andere paarden, w.o mijn vorige 2, heb ik d.m.v NH gewerkt, waarvan ik ook ontzettend veel heb geleerd.
Veel boeken verslonden en veel in praktijk kunnen brengen.
Maar wat er gisterochtend met Kim aan de hand was, staat nergens beschreven en ik moest dus in mijn eentje uitzoeken wát er was en hoe ik het op kon lossen.
Omdat mij dat niet lukte heb ik dit topic geopend en ik heb aardig wat bruikbare tips gekregen.
Daar ben ik erg blij mee, dat wil ik voorop stellen.
Ik vind het alleen erg jammer dat er ook veel reacties worden gegeven die geen raakvlak hebben met de werkelijkheid.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:40

heb je de mogelijkheid om met kim naar die wei te gaan. of de pony/paard naar kim te halen, en kijken hoe ze dan doet.
mischien denkt kim dat ze weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:44

Nee, dat denk ik niet.. ze gaat al ruim 3 jaar bij die pony's weg en weer terug en dit probleem heb ik nog nooit eerder gehad.
Bovendien reageert ze hier buiten ook totaal niet op.
Als je een pony tegen komt, loopt ze daar gewoon langs en doet ze niet raar omdat ze er achteraan wil ofzo..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:46

KoudbloedKim schreef:
Sanne83: Probleem bij Kim is dat ze in de binnenbak heel goed op mijn lichaamstaal reageerd, maar als ik datzelfde buiten probeer te doen, trekt ze zich er niks van aan.
Dingen waarvan ik niet weet hoe ik het aan moet pakken is; (1) wijken voor de zweep, want daar reageert ze gewoon echt net op.
(2) Tegen houden door middel van de zweep voor haar te houden.
Ik kan er mee doen wat ik wil, maar ze loopt daar gewoon dwars door heen.
(3) Begrenzen; want het gebeurd nog wel eens dat we zeg maar rechtdoor lopen en zij wat sneller gaat lopen.
Ik zet haar dan stil en dat gaat meestal goed hoor, maar af en toe draait ze met haar lichaam 180 graden, waardoor ze dus tegenover me komt te staan.

Als het niet lukt, zou ik niet zomaar blijven proberen. Wat vaak gebeurt is dat je druk geeft (bijv. met de zweep), ze reageert niet of loopt gewoon door en dan stopt je dus met je hulp, zo van: he, het werkt niet. Dat betekent dat elke keer als dat gebeurt, je bevestigd dat doorlopen of niet reageren de juiste reactie is!
Eigenlijk komen al je punten op hetzelfde neer. Het niet begrijpen van wijken voor druk. Je kan in ieder geval beginnen op een plek waarvan je weet dat ze wel gefocused is op je en daar je hulpen (lichaamstaal) gaan samenvoegen met je drijvende hulp met de zweep.
Je bent bekend met parelli toch? Misschien kan je kijken of iemand uit die hoek je kan komen helpen. Dan kan je dit probleem zeker oplossen. Misschien eens op het nh-forum vragen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:48

wat ik altijd erg prettig vind om mijn paard mee te vervoeren is een hengstenketting. met een halstertouwtje aan je halster bereik je niks, ze trekt je dan gewoon mee.
het werkt net zoals bij een hond met een ketting en bij mij heeft het altijd nog gewerkt. zodra mijnes lief meeloopt is er niks aan de hand, word ze dwars dan trekt ze zich zelf aan.

geen idee of er al over gesproken is in dit topic, maar je hebt in ieder geval een stuk meer controle over je paard, vooral in jou geval, met zo'n enorm dier! veiligheid is wel belangrijk.
ik hoop dat het snel verbeterd voor je, succes!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:50

KoudbloedKim schreef:
Nee, dat denk ik niet.. ze gaat al ruim 3 jaar bij die pony's weg en weer terug en dit probleem heb ik nog nooit eerder gehad.
Bovendien reageert ze hier buiten ook totaal niet op.
Als je een pony tegen komt, loopt ze daar gewoon langs en doet ze niet raar omdat ze er achteraan wil ofzo..

wat raar dan.
sorry maar dan zou ik niet weten wat je verder kan doen.
succes en hoop dat ik snel weer goeie en leuke topics van jou en kim kan lezen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:51

Hoe reageert ze dan op jouw lichaamshouding?
Want ik zie in het filmpje wanneer je haar vast probeert te zetten (of los probeert te maken?) dat je voorover gebogen staat en je vervolgens 'schrap' zet, waardoor je jezelf kleiner maakt. Mijn paard wijkt ook niet voor druk, maar zodra ik voor hem ga staan, diep inadem en me groot maak, dan gaat hij toch zeker wel een paar stappen achteruit, simpelweg door de indruk die ik hem dan geef. En het klinkt misschien stom, maar zodra ik denk 'En nú ga je achteruit!' dan gaat mijn paard sneller, dan wanneer ik denk 'Hij doet het toch niet..'

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:53

Zonder alles te hebben doorgelezen... Heb het filmpje bekeken en vraag me af wat voor idioot paard ik dan rij. Ik haal paard uit de wei, zet 'm op stal om op te zadelen en hij gaat, met name aan het begin van het buitenseizoen, als hij de enige in de stal is, non stop heen en weer lopen. Ach, dat went hij zich wel af als hij eenmaal weet wat er gaat gebeuren.
Maar hij blijft wat heen en weer lopen. Zou ik 'm dan ook niet meer moeten herkennen? Kom op zeg, het is een paard, een kuddedier. Toch niet gek dat een paard wat onrustig is zonder soortgenootjes?

Als ik het zo zie, ik zie geen andere paarden, is het puur verveling, geen zin om alleen te staan? Ik zich echter bij dit paard geen onrust, zoals ik het van m'n 'eigen' ken. Je pakt haar bij de hand, paard weet hoe zwaar het is, en drukt zin door. Voilá, that's it.
Ik denk dat je apen en beren ziet vliegen hoor, lijkt me niets raars voor een paard.
Als een paard een keer door heeft hoe sterk het is, dan kan je er donder op zetten, is het elke keer hetzelfde verhaaltje. Aan jou om er een einde aan te maken.
De manier waarop je naar je paard toe loopt, komt op de camera al behoorlijk onzeker over, beetje voorover hellend, niet kordaat maar haastig.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:00

Janine1990 schreef:
Zonder alles te hebben doorgelezen... Heb het filmpje bekeken en vraag me af wat voor idioot paard ik dan rij. Ik haal paard uit de wei, zet 'm op stal om op te zadelen en hij gaat, met name aan het begin van het buitenseizoen, als hij de enige in de stal is, non stop heen en weer lopen. Ach, dat went hij zich wel af als hij eenmaal weet wat er gaat gebeuren.
Maar hij blijft wat heen en weer lopen. Zou ik 'm dan ook niet meer moeten herkennen? Kom op zeg, het is een paard, een kuddedier. Toch niet gek dat een paard wat onrustig is zonder soortgenootjes?

Als ik het zo zie, ik zie geen andere paarden, is het puur verveling, geen zin om alleen te staan? Ik zich echter bij dit paard geen onrust, zoals ik het van m'n 'eigen' ken. Je pakt haar bij de hand, paard weet hoe zwaar het is, en drukt zin door. Voilá, that's it.
Ik denk dat je apen en beren ziet vliegen hoor, lijkt me niets raars voor een paard.
Als een paard een keer door heeft hoe sterk het is, dan kan je er donder op zetten, is het elke keer hetzelfde verhaaltje. Aan jou om er een einde aan te maken.
De manier waarop je naar je paard toe loopt, komt op de camera al behoorlijk onzeker over, beetje voorover hellend, niet kordaat maar haastig.

nou nou nou, moet dat nou zo gezegd worden.

niet elk paard is hetzelfde. en als mijn paard net zo doet als kim, dan weet ik dat er iets niet goed is.
net als kim, die is normaal niet zo. anders zou ze het topic ook niet aanmaken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:04

Ik weet niet hoor, maar is het niet zo dat als een paard bang is, en je gaat ze kort vastzetten, dat ze dan alleen maar onrustiger worden omdat ze niet kunnen vluchten mocht dat nodig zijn? :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:08

gipsyboy schreef:
nou nou nou, moet dat nou zo gezegd worden.

niet elk paard is hetzelfde. en als mijn paard net zo doet als kim, dan weet ik dat er iets niet goed is.
net als kim, die is normaal niet zo. anders zou ze het topic ook niet aanmaken.

Het gaat hier, volgens mij, om 2 dagen... Dat is in mijn ogen niet structureel... Pas als iets structureel lijkt te worden, dan zou ik gaan nadenken. Vooralsnog zou ik het gewoon negeren.

antje_vip schreef:
Ik weet niet hoor, maar is het niet zo dat als een paard bang is, en je gaat ze kort vastzetten, dat ze dan alleen maar onrustiger worden omdat ze niet kunnen vluchten mocht dat nodig zijn? :o

Klopt inderdaad :) Plus dat ze niet goed in de gaten kunnen houden wat er in de naaste omgeving gebeurd en daar nog onrustiger van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:00

Sanne83: Ik denk dat je bedoeld dat ik juist wel moet blijven proberen?
Dat moet ik inderdaad ook gaan doen. :j

Nefertarie: Hengstenketting zou ik wel graag uit willen proberen, maar dat is op dit moment niet mogelijk.

Gipsyboy: Bedankt. :j

Saskiaatje: Het probleem bij Kim en mij is dat Kim zich ontzettend groot kan maken en ik dan zelfs met mijn 1.80 weinig indruk maak als ik voor haar ga staan en met mijn armen zwaai.
In de bak is dit geen probleem, daar kan ik met haar lezen en schrijven en in de wei ook.. eigenlijk altijd en overal wel.
Behalve dus dinsdag en gisteren.

Janine1990: En dat is nu juist wat ik in mijn vorige post duidelijk probeerde te maken.
Dat jouw paard zich heftiger gedraagd dan die van mij, doet er helemaal niet toe!
Feit is dat mijn paard normaal op rust staat te genieten van het poetsen en dat zij nu ineens dit gedrag vertoond.
Dat heeft niks te maken met jouw paard of welk ander paard dan ook. :n
Als Kim ooit één keer naar mij zou steigeren en ik zou daar geschrokken een Vvdd van maken, dan heb ik niks aan reacties als "Ohh, mijn paard steigert elke dag naar mij!! Wat jouw paard doet is helemaal niet zo erg!".
En dat is dus nu precies wat jij in je reactie naar mij toe schrijft.

Antje_vip: Ik probeerde een oplossing te zoeken en vond dat ik het touw toch redelijk lang had, waardoor zij veel meer kon zien dan normaal.

Normaal gesproken is haar gedrag aan de stang te vergelijken met dit filmpje, als is ze hier wel heel ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:03

KoudbloedKim schreef:
Nefertarie: Hengstenketting zou ik wel graag uit willen proberen, maar dat is op dit moment niet mogelijk.

Mag ik vragen waarom niet?
Ik weet zeker dat dat gewoon een goede oplossing is.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 13-08-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:04

Omdat ik daar geen geld voor heb.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:05

KoudbloedKim schreef:
Omdat ik daar geen geld voor heb.

Ik ben er laatst 1 kwijtgeraakt aan grijpgrage pensionklantjes. Heb toen een nieuwe gekocht (Wat overigens 3X niks kostte, maargoed)
En gister kwam iemand aanzetten met mijn oude ketting. Tegen verzendkosten mag je hem hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:07

Dat vind ik wel een lief aanbod. :)
Ik weet dat ze niet persé 40 euro hoeven te zijn, maar ik moet op dit moment letterlijk elke eurocent omdraaien.
Niet dat het hier van toepassing is, in dit topic, maar even een uitleg.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:09

Laat het maar weten als je hem alsnog wilt hebben. Heb er nu 2 en dat vind ik nogal overbodig ;)