Nieuw paardje , niet voor gevoelige kijkers, is overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw paardje , niet voor gevoelige kijkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:41

Sorry TS maar ik ben bang dat dit fout gaat lopen. Je voert zo verschrikkelijk veel. Onbeperkt hooi kan bij dit paard al fataal zijn.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:47

Jeetje wat goed van je dat je haar gekocht hebt! Wat ziet dat arme dier er vreselijk uit.. Die had daar niet langer moeten blijven staan denk ik :(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:21

Goed dat je ze opvangt! Wees idd voorzichtig met overvoeren, al neem ik aan dat je weet wat ne doet. Bij teveel voer loop je allerlei risico's op spierbevangenheid en koliek. Enz. :) succes met dit paardje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:36

zo dan ,die is ongelovelijk mager!
knap dat je dit doet en ik wens je veel succes,zo te lezen ben je goed bezig en heb je er ervaring mee.
Ik vind het echt onvoorstelbaar dat dit in een beschaving zoals de onze voor kan komen,dit is een brooks-hospital paard!!
en die verwacht je niet in west europa?toch? ik ga je topic volgen en ben benieuwd wat voor leuk paard hieruit groeit.
en op je vraag over voer dat je kan helpen; subli-seniores priores is een perfecte slobber en maagvuller en olie door het voer maar overleg het eerst met je veearts wat kan en welke hoeveelheden

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:43

senior voer idd, maakt het allemaal net iets makkelijker op te nemen en eg te krijgen (en veel mineralen). Wij deden bij de slobber ook altijd maismeel (goed nat!) maar heb nog nooit zo'n mager ding gehad dus durf het niet te zeggen! Succes in elk geval

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:53

Heb je daar geld voor moeten geven? De eigenaar stuurde ik de dierenbescherming op de hals, diep triest hoe verwaarloosd...
Veel succes en een hele fijne tijd gewenst met haar!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:54

Ben erg benieuwd hoe dit paard (en die andere die je nu 2 mnd hebt) gaan opknappen!
Super dat je je zo inzet! :D

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 01:05

Ik vind het bewonderenswaardig dat je dit doet, maarre die vorige eigenaar wordt daar nog iets mee gedaan?
Dit is dierenmishandeling en nalatigheid.
Dat vind ik dan weer zo triest.
Zo'n mens kan vrolijk weer een ander paard kopen en dus ook weer bedenken dat hij of zij er geen in heeft.......
ik vind het nog steeds van de zotte dat dit soort mensen hier dus vrij uit mee gaan!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 01:16

Och arm dier. Super dat er nog mensen zijn die dit dier een kans willlen geven. Ik geloof dat ik de DB er nog op af had gestuurd.
Veulen er meteen af en dan heel langzaam alles opbouwen qua voer. Ik zou ook voor senioren-slobber gaan en eerst een lein beetje hooi en dan opbouwen naar onbeperkt. Goede weide.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:53

RESPECT!!! Echt super dat jij dit paardje een tweede kant geeft. Ik weet niet of ik eroverheen heb gelezen, maar ik zou idd het veulen zo snel mogelijk afspenen, ook dit vergt heel veel van haar lichaam.

Wat betreft het voeren, zou zo veel mogelijk in samenwerking met Dierenarts doen. Er worden ook hier op bokt zo veel lieve tips gekregen, maar kijk uit.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt het met dit arme diertje verder gaat en ook regelmatig foto's plaatst hoe ze aan het opknappen is :-).

Nogmaals heelveel respect wat je doet (ik ben precies hetzelfde, dus had dit ook zeker gedaan als ik haar was tegengekomen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:03

http://www.completerider.com/nutrition.htm

hier staan wat tips in ,het is wel in het engels.
Ik hoop dat het paard sterk is en het redt.
Kennisen van mij hebben een aantal jaren terug vijf van dit soort paarden opgevangen en hebben die net zo gevoert als wat jij doet(ondanks mijn advies dat niet te doen...)

Na vier dagen leefde er nog 1.
Als een paard zoveel procent van zijn normale gewicht kwijt is(net als jouw paard),is het een zaak van heeeel langzaam de stofwisseling weer te laten wennen aan voedsel....anders gaat het na een dag of vier/vijf mis...

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:15

Hoi,

nog eens bedankt voor al jullie leuke recties.

Het voer gebeurt uiteraard in samenspraak met de dierenarts. Bij de vorige eigenaar stond altijd hooi, maar van onvoorstelbare slechte kwaliteit.

De reden dat ze zo mager is komt ten 1ste door de luizen, beestje zat zo vol dat ze leeggezogen werd, neem dan nog eens het veulen erbij en het feit dat ze bijna geen voer kreeg.

De eerste week kreeg ze een bodempje kruidenmix met een schep bietenpulp met slobber doorheen en elke dag een beetje meer. Het enige dat we ondervonden van het voer , was dat ze diarree kreeg. Daarom krijgt ze nu zoveel hooi bij. Ze drinkt ook vrij veel en dan samen met het natte voer is het hooi echt enorm belangrijk. Voor het moment staat ze ook op een kale wei.

Morgen zal ik een poging wagen om foto's te nemen waar je de neten en luizen op ziet, ik heb ze al gewassen dus het zijn er al een pak minder als in het begin.

Dit is intussen het 14de paardje dat zwaar verwaarloosd bij mij aankomt. Zo heb ik bijna 3 jaar geleden pony's van een gerechtelijke inbeslagname gehad.
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... nys005.jpg
Afbeelding

Dit paardje was ook enorm slecht, had zelfs wonden waar de wormen uit kropen. Dit paardje was ongeveer 24 en heeft nog een goed jaar geleefd. We hebben altijd gezegd, zolang hij wil ga ik ervoor. Ik heb hem op rust geplaatst bij een vzw voor oude paarden en daar is hij na een jaar rustig ingeslapen omdat hij niet meer recht geraakte. ( Hij had dus geen pijn meer, zijn benen waren gewoon zo misgroeit dat hij heel raar ging)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 19-04-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 3 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:21

wat erg :(
hopelijk knapt ze op.
idd het veulen er zo snel mogelijk eraf halen.
en heeeel langzaam opvoeren,vindt het voor zo'n
schraminkel best veel wat je nu geeft in 1 keer.
omdat de darmen dit total niet meer gewend zijn
kunnen deze dit soort hoeveelheid (zoiezo al het eten)denk ik niet aan
en zullen in verzet komen ,wat koliet, bevangenheid ect ect kan tot uitting
zullen komen.
de va weet wel wat ze en hoeveel(hoe weinig eigenlijk )ze telkens mag hebben
om een goed voedingschema op te bouwen,anders heb je grote kans
dat ze het na een week alsnog begeeft.

maar ik vindt dat je grote respect verdien meid,denk dat de meeste haar een enkele reis hadden gegeven.
ik zou het zelf iig ook niet aandurven...klinkt hard maar heb 00 ervaring met deze paardjes ,
en ben van mening om zulke paardje weer op te knappen je echt wel moet weten wat te doen.

edit: zie dat je net een update had geplaats!! nogmaals diepe respect!!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:23

Zwijnerij, dat is het enige woord bij me te bovenkomt. Ts, diep buiging voor jou!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:24

oh mij god zeg, wat een vreselijk scharminkel, heb jij gekocht, daar moeten nog heel wat uurtjes liefde en eten ingestopt worden voor dat ze er weer toonbaar uitgaat zien,

doe het met het voeren rustig aan niet te veel in een ker en steeds kleine beetjes, anders overeet ze zich en krijg je daar ook trammeland mee.

maar respect voor jouw dat je deze strijd aangaat, ik wens je heel veel succes met de strijd en het zou leuk zijn als je ons een beetje op de hoogte houdt van haar vorderingen, onwijs veel succes.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:30

Wauw, wat super dat jij dit doet zeg!

Respect! +:)+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:49

Ik weet wel zeker dat TS ook dit paardje weer gezond krijgt,ze heeft ervaring blijkt wel.Ik heb zelf ook zulke uit gemergelde paardjes gehad en deze zijn ook gezond geworden.
De dierenbescherming inlichten?heeft helaas weinig nut,ze [kunnen] er weinig aan doen,hooguit een waarschuwing.
TS Top dat ook jij dit werk doet.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:54

sow eej die laatste! Die voetjes! Vind het echt diepe respect wat je doet.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:58

Jeetje dat iemand zijn paard zo verwaarloosd.
Wat goed van je dat jij nu de zorg over je neemt voor dit paardje.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:01

ik vind het triest dat je er voor hebt moeten betalen... ik zou behoorlijk uit mijn sloffen schieten als ik zo'n paard zou tegenkomen denk ik...
of heb je een symbolisch bedrag gegeven om ze al gauw te mogen opladen en meenemen, want in dat geval zou ik misschien wel hetzelfde hebben gedaan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:10

Jeeeeee respect hoor _/-\o_
Ongelofelijk dat mensen het zo ver laten komen ;(

Heel veel sterkte ermee, waarschijnlijk heb je een vriend voor het leven bij ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:12

breezy302 schreef:
Sorry TS maar ik ben bang dat dit fout gaat lopen. Je voert zo verschrikkelijk veel. Onbeperkt hooi kan bij dit paard al fataal zijn.

Dat was ook mijn eerste reactie maar of ik heb er over heen gelezen, heb daar niks geen reactie op gezien.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:23

Ik heb de slachtprijs gegeven. De dierenbescherming inlichten , dan kan het soms nog weken duren en dat had ze volgens mij niet meer overleeft . Kwaad worden helpt al helemaal niet , dan heb je de kans helemaal verkeken . Toen ze bij mij stond en ze betaald was heb ik mijn mening wel gegeven .

Onbeperkt hooi geven wij omdat ze veel last van diarree had en dit hopen we zo te kunnen stoppen, het is intussen al een pak beter. De hoeveelheid voer is verdubbeld tegen vorige week. We zijn met een kleinere hoeveelheid begonnen en hebben gekeken hoe ze hier op reageerde en ze reageert verbazend goed ze draaft en galoppeert zelfs al sinds een paar dagen door de wei .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:24

Nathalie, ze heeft erop gereageerd door te zeggen dat ze alles op voergebied in samenspraak met de dierenarts doet. Ik heb het idee dat ts heel goed weet waar ze mee bezig is, ze heeft al meerdere dieren op die manier opgevangen, en ik denk dat alles helemaal goed gaat komen!

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:24

Super van je zeg dat je dit diertje een nieuwe kans geeft!
Dat mensen hen paard zo kunnen behandelen, daar heb ik gewoon geen woorden voor!