Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:54

Jongens, jongens... euhh ... meiden! :+

WAAR GAAT DIT OVER??????

Als iedereen zich nu eens ging bemoeien met zijn of haar eigen zaken, zou dat al veel helpen denk ik.
Ik vind het jammer dat TS alles eigenlijk al verteld heeft in haar eerste topic, maar dat er daarna nog allerlei verwijten komen, vervolgens excuses en zinnen van: 'mooi paardje, succes ermee' en 'sorry dat wist-ik-niet-toestanden' :(

Sjonge jonge!
Pharake bijvoorbeeld rijdt een Vlaams kampioenschap, WINT vervolgens en NOG blijven jullie zo door-eikelen tegen haar, wat ik überhaupt NIET netjes vind.
Kijk, als Bokt een soort van Penny-girl forum moet worden, zeg het dan he, want de meeste (lees: MEEST, dus NIET alle) reacties hier slaan helemaal nergens op. Dan haken de meeste ECHTE ruiters hier beter af.

TS: misschien inderdaad niet erg slim van je om hier zulk topic te posten en op deze manier. Maargoed, weer wat bijgeleerd. Hier zien ze liever klungelige kluns-foto's van penny's met een leenpony geloof ik. Kunnen ze die lekker afzeiken :+ . Dat jij hier niet van gediend bent was volgens mij al vrij snel duidelijk.

Je hebt het over Reiner Klimke.... hm, NIET mijn favoriete man! Probeer het eens met het boek 'Ruiters en Rechters' van Ernest van Loon, daar ga je heel veel uit halen voor jouw merrie.

Ik ben het ook niet eens met die bijzetteugels, maar kan begrijpen wat je doelstelling is/was. Ook al denk ik niet dat het veel zal uithalen in dit geval. Paard gaat tegen de bijzetten aan blijven lopen en zo nooit de juiste aanleuning vinden. Als het mijn merrie was, ging ik haar longeren, longeren en nog eens longeren, de aanhouder wint. Laat maar sjezen aan die longe, dat veulen valt er heus niet zomaar uit!

Nadat het veulen geboren is zou ik ook niet direct gaan rijden, gewoon blijven longeren, aan de hand mee naar buiten wat wandelen... en eventueel NA het longeren eventjes erop om uit te stappen. Spaanse paarden worden vooral op de STEM gereden, zit verder weinig rijtechnische snuf aan. Misschien moet je dat ook eens proberen? Aan de longe beedoel ik he! Ze spreekt Spaans, en moet jij haar ff Limburgs leren (nee, Limburgs is geen Belgisch, dit ff voor de Nederlanders :+ ).

Ik wil ook wel eens naar je paard komen kijken, ik woon 5 minuten van je af, in Lommel.
Pb me maar, of mail, of.... kom gezellig eens langs bij mij in mijn winkeltje, het ligt op de baan van Leopoldsburg-Lommel, recht tegenover de Kok O Folie (feestzaal).

Owwwwwwwwwja, voordat ik weer 'anti-Belgen' over me heen krijg hier, want zo gaat dat als ze je hier niet kennen en als je ze per ongeluk aanvalt: ik ben een Nederlander! Met 'anti-Belgen' bedoel ik de Nederlanders die het eeuwig beter weten en denken dat we hier in België nog altijd 20 jaar achter lopen.... DAT IS OOK WEL ZO HOOR, en dan ZEKER in de dressuur, maaaaaaaaaaaaaaaaar: er zijn uitzonderingen, ze zijn schaars hier, maar ze ZIJN er!

Enne, oja, misschien nog een kleine TIP: zie je in Nederland in de dressuur door de bomen het bos niet meer omdat IEDEREEN ZZ rijdt of hoger: kom gerust naar België! Daar behoor je gelijk tot de 'top' en krijg je nog kansen. Ik spreek uit ervaring overigens.

Pharake, nog ff wat tegen jou: hengsen zijn de FIJNSTE paarden die er zijn! Ze zijn slimmer, leuker, liever, toffer en weet ik veel wat nog meer dan ruinen en merries, maar ik ben ook al menigmaal uit de prijsuitreikingen gejaagd en niet omdat die organisatie altijd ongelijk had :+ (voor sommigen weer de vertaling: hengsten KUNNEN best gevaarlijk zijn op sommige momenten).

Nou, de groeten!

Ps, ik zet hier niet een heel verhaal neer om mensen af te kraken, maar om mijn punt ff duidelijk te maken.
Al wie zich aangevallen voelt doet dat dus zelf en zal daar een 'reden' voor hebben vrees is, want bij mijn weten noem ik verder geen namen.

*edit: mijn 'e' deed het blijkbaar niet goed*

zipje71

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:02

Gaaf paard maar bijzets op deze manier, levensgevaarlijk. Heb een keer een paard( op deze manier bijgezet) omhoog zien gaan met iemand op zijn rug. Paard sloeg achterover en amazone had zwaar nekletsel. Dan maar een slof, die kan je nog los gooien

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:04

Het is zeker een heel mooi paard wat je daar hebt hoor :j .
Jammer dat ze zo heet wordt met rijdn.
Mijn ervaring is dat je met sommige paarden dan beter eerst alleen maar kan stappen. Echt een half uur alleen maar stappen stappen stappen.
In ontspanning voor zover het mogelijk is.
Als dat eenmaal een normaal iets is geworden kun je de draf oppakken, zodra ie weer heet wordt direct gaan stappen.
Weet niet of dit ook zal helpen bij jouw paard, maar misschien het proberen waard.?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:31

webster543 schreef:
Ik ben een beetje bang dat als ze haar zin mag doen (gaan met de banaan van in het begin) dat ze dat als normaal onderdeel gaat aanschouwen. "Opstappen en rondvliegen maar", is volgens mij niet echte een goeie methode. Ze mag pas draven als ze normaal stapt. Zo leert ze dat ze eerst rustig moet blijven voor dat ze mag draven.

Ik snap je redenatie; dat had ik ook. Toch heb ik de tip van de fokker aangenomen en het werkt goed.
Dat wil overigens niet zeggen (zoals jij redeneert) dat mijn paard na het opstappen rondvliegt. Nee hoor, hij blijft braaf wachten tot ik wil en dan merk ik daarna wel wat voor bui hij heeft. Als hij heet is, dan draaf ik na 10 meter aan en na 5 min. met lange teugel draf en galop, is hij zijn spanning weer kwijt.
En dan heb ik de liefste onder m'n kont!

webster543 schreef:
Dat ga ik nu zeker niet proberen, nu ze drachtig is. Straks valt het veulen er zo uit. Trouwens, "niet meer willen lopen", ben ik in haar woordenboek nog niet tegen gekomen.
Mss nadien, als het niet beter wordt. Maar ik heb mijn twijfels.

Ik heb nog nooit gehoord dat een veulen eruit valt van een beetje longeren / rijden oid. Hoe doe je het dan als ze in de wei zich uitleeft? Volgens jouw redenatie, zou dat dan dus ook kunnen gebeuren....

En even over je nr 5: de korte manen en dat ze nu niet meer schuurt.
Toen ik bij de fokker kwam en die merries zag, was mijn eerste vraag: oh??? hebben die zomerecxeem?
Waarop fokker begon te lachen en zei: nee, dit is traditie bij Spaanse fokmerries!

Misschien is het handig voor je om je eens te laten informeren "hoe om te gaan met een Spaans paard". Net zoals ieder ander paard zit hier een aparte gebruiksaanwijzing bij alleen weten Spaanse fokkers (en die heb je ook in Ned of België) vaak net iets meer over deze paarden, waardoor het uiteindelijk voor jou gemakkelijker kan worden.
Het zijn tenslotte Spanjaarden!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:43

Wat een leuk paard heb je zeg.. Je hebt al genoeg commentaar gehad over de bijzet, en ik snap bepaalde punten van je zeker.. Ik zelf zou niet met bijzet gaan rijden, maar je geeft aan, dat je bang bent, dat ze je voor je hoofd slaat. Paard heeft een verleden, dus zal zeker kunnen dat ze dit doet. MIsschien kun je porberen de bijzet wat losser te doen, dan nog kan ze je niet voor je hoofd slaan, maar heeft ze wel de kans wat meer te ontspannen en kun je wat meer naar het VWNW rijden..

Heel veel succes in elk geval met je paardje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:49

Evelienepien schreef:
webster543 schreef:
Ik ben een beetje bang dat als ze haar zin mag doen (gaan met de banaan van in het begin) dat ze dat als normaal onderdeel gaat aanschouwen. "Opstappen en rondvliegen maar", is volgens mij niet echte een goeie methode. Ze mag pas draven als ze normaal stapt. Zo leert ze dat ze eerst rustig moet blijven voor dat ze mag draven.

Ik snap je redenatie; dat had ik ook. Toch heb ik de tip van de fokker aangenomen en het werkt goed.
Dat wil overigens niet zeggen (zoals jij redeneert) dat mijn paard na het opstappen rondvliegt. Nee hoor, hij blijft braaf wachten tot ik wil en dan merk ik daarna wel wat voor bui hij heeft. Als hij heet is, dan draaf ik na 10 meter aan en na 5 min. met lange teugel draf en galop, is hij zijn spanning weer kwijt.
En dan heb ik de liefste onder m'n kont!

webster543 schreef:
Dat ga ik nu zeker niet proberen, nu ze drachtig is. Straks valt het veulen er zo uit. Trouwens, "niet meer willen lopen", ben ik in haar woordenboek nog niet tegen gekomen.
Mss nadien, als het niet beter wordt. Maar ik heb mijn twijfels.

Ik heb nog nooit gehoord dat een veulen eruit valt van een beetje longeren / rijden oid. Hoe doe je het dan als ze in de wei zich uitleeft? Volgens jouw redenatie, zou dat dan dus ook kunnen gebeuren....

En even over je nr 5: de korte manen en dat ze nu niet meer schuurt.
Toen ik bij de fokker kwam en die merries zag, was mijn eerste vraag: oh??? hebben die zomerecxeem?
Waarop fokker begon te lachen en zei: nee, dit is traditie bij Spaanse fokmerries!

Misschien is het handig voor je om je eens te laten informeren "hoe om te gaan met een Spaans paard". Net zoals ieder ander paard zit hier een aparte gebruiksaanwijzing bij alleen weten Spaanse fokkers (en die heb je ook in Ned of België) vaak net iets meer over deze paarden, waardoor het uiteindelijk voor jou gemakkelijker kan worden.
Het zijn tenslotte Spanjaarden!

Ooit van sarcasme gehoort? Tuurlijk valt het veulen er niet zo uit maar ik kan begrijpen dat TS zich zorgen over het veulen maakt als ze haar doorjaagt. En doorjagen is heel iets anders dan dat het paard gekd doet in de wei!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:57

Bij longeren hoef je je paard toch niet "door te jagen"?
Wanneer ze uit zichzelf loperig is dan zal ze er niet al te veel schade van ondervinden wanneer ze, nadat ze uit zichzelf terugkomt, nog een paar minuutjes voorwaarts wordt gehouden ;)

Een andere (en in mijn ogen betere) oplossing is pas te beginnen wanneer het veulen eruit is. Dan even goed laten checken omdat een merrie zeker na een bevalling wat problemen kan hebben vanwege blokkades e.d. Dat heb ik trouwens nog niet gelezen, of ze uberhaubt hierop is nagekeken mbt haar vorige dracht.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 07-09-09 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:59

even een stipje, lees vanavond verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:21

Ooit gedacht dat het paard loperig is omdat ze haar veulen wil beschermen? Misschien trapte die vorige eigenaar haar wel, nu is ze heel erg op op jouw been gefixeerd. Het paard is misschien wel tegen wil en dank loperig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:22

russel schreef:
Ooit gedacht dat het paard loperig is omdat ze haar veulen wil beschermen? Misschien trapte die vorige eigenaar haar wel, nu is ze heel erg op op jouw been gefixeerd. Het paard is misschien wel tegen wil en dank loperig.

Precies! Geen één paard doet iets (in mensen ogen) verkeerds zonder een goede reden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:41

Zo heyyyyy...wat een reacties :roll:

Allereerst wil ik even zeggen dat je een prachtige merrie onder je kont hebt :)

Net als Catalyst rij ik ook western en ben het ook met haar eens ;)

Alleen als het mijn paardje zou zijn....

Zou ik het rijden even laten voor wat het is...(het is al veel gezegd in dit topic) ;)

Je schrijft dat ze met longeren ook niet rustig is..galop op de plaats, gestrest...
Ik denk dat je eerst hier aan moet werken. om je paardje vertrouwen te geven..

Dat ze niet doorloopt aan de lijn of helemaal niet, probeer je rustig op te bouwen (en je paard verliest niet zomaar haar veulen door veel galopperen) ;)

Gewoon rustig aan een halster... als dat nu niet lukt probeer je een stuk in de bak af te zetten, zodat ze in een cirkel om je heen kan lopen :)
Laat haar wennen aan jou commando's, jouw stem, laat haar lopen met een zadel op haar rug, zonder ruiter..

Probeer eerst dit goed en rustig te krijgen voordat je op een gestrest paard stapt.

Ik hoop dat je er wat mee doet, heb nog meer tips voor je hoor...je mag altijd PM sturen :)

Succes

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:41

Die bijzet zit helemaal verkeerd en te strak en is een onding.
Daarbij als je je paard eens zou laten zakken met zijn hoofd zou die er zo in kunnen gaan staan.
Allen hulpmiddelen van dat paard af en eerst leren rijden.
Geef haar ook eens de kans om voorwaarts neerwaarts te gaan.
Je paard zit opgesloten, tussen handen, bijzet en jouw benen die voorwaart willen.
laat dit paard eens eerst zijn balans zoeken en over vier benen lopen, lekker voor het been en wat schakelen.
Dit allemaal aan een ontspannen teugeltje, de rest komt door oefening.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:42

Ook hier nog even doorgelezen. Er wordt inderdaad soms vrij heftig gereageerd, misschien terecht.

ALs je bang bent dat er iets met het veulen gebeurt, waarom dan niet lekker wachten? Lekker in de wei, misschien wat grondwerk en gewoon tot rust laten komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:40

Lynn_Nikita schreef:
ook ik heb alles nog een keer dpprgelezen en valt me nog steeds op dat ts en pg ontzettend aan verdedigen zijn, steeds een ander excuus hebben, maar nergens lees ik, we gaan dit of dit proberen of een stapje terug doen

En je helpen? Graag, ik zou je graag willen helpen, mits ik niet zwanger was, op het moment stap ik op geen enkel ander paard dan mijn paloma Blanca ( en ja, ook dit was een probleempaard)

Die constante druk leert haar nu niet ontspannen
Probeer anders opnieuw via de longe, in een longeercirel, als ze wil rennen, laat gaan.....
als ze op de stem goed reageerd en ook met zadel op rustig blijft kan eens iemand opstappen en een ander longeren
kijk eens wat dan gebeurd

neem de tijd bij dit paard, niks overhaasten en in mijn ogen gebeurd dit nu wel

Ik verdedig niets, zoals je hebt kunnen lezen ben ik ook niet voor de huidige hulpteugel. Ik laat TS enkel niet uitmaken voor mishandeling als ik weet dat ze een hele fijne ruiter is.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:04

Hebgisteren een bericht gestuurd naar een van de moderatoren om dit topic te verwijderen. Sluiten was ook al lang niet slecht, maar het liefst verwijderen. Gezien er niet op gereageerd is, heb ik nogmaals de vraag gesteld.
Dankzij deze oh zo vriendelijke reacties dat ik heb zien voorbij komen, heeft Bokt toch al minstens een klant minder.

Ik moet mij niet verantwoorden aan onbekende, waarom, wie, hoe, wat en waar. Met meer dan 20 jaar paarden rijden/trainen/opleren/corrigeren en succesvol uitbrengen op wedstrijd, weet ik waar ik mee bezig ben.

Bedankt aan de paar mensen die mij vertrouwen, zij die denken het beter te kunnen, be my gest!
Laatst bijgewerkt door webster543 op 07-09-09 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:05

Laat je niet wegjagen ey!
Onthoud de positive reacties!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:08

Wat een gaaf paard heb je zeg! En ook ik vind die bijzets op deze manier echt niet kunnen. Hij loopt veel te strak. En dan kan je een zachte hand hebben maar dat ding dat trekt onwijs aan het bit word er niet beter op lijkt mij. En op die laatste foto loopt hij wel ontspannen maar zelf heb ik het idee dat dat komt omdat hij daarvoor zo gespannen liep met zijn nek dat hij gewoon zijn nek wil strekken. En met de foto's van de eigenaar is het zadel echt te klein. Komt veel te veel gewicht op de achterkant en druk op de rug want het word niet gelijk verdeeld zo, lijkt me niet bevoordelijk voor dit allemaal.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:11

webster543 schreef:
Hebgisteren een bericht gestuurd naar een van de moderatoren om dit topic te verwijderen. Sluiten was ook al lang niet slecht, maar het liefst verwijderen. Gezien er niet op gereageerd is, heb ik nogmaals de vraag gesteld.
Dankzij deze oh zo vriendelijke reacties dat ik heb zien voorbij komen, heeft Bokt toch al minstens een klant minder.

Ik moet mij niet verantwoorden aan onbekende, waarom, wie, hoe, wat en waar. Met meer dan 20 jaar paarden rijden/trainen/opleren/corrigeren en succesvol uitbrengen op wedstrijd, weet ik waar ik mee bezig ben.

Bedankt aan de paar mensen die mij vertrouwen, zij die denken het beter te kunnen, be my gest!

Je hoeft je idd niet te verantwoorde aan onbekende maar wat had je dan verwacht dat je super reacties zou krijgen op dit soort foto's?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:12

Je kan ook nog je berichtjes verwijderen als het goed is..

Je hoeft je niet te verantwoorden idd, succes verder met je paard.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:20

webster543 schreef:

Nee hoor, niet aan ons maar wel aan je paard!! En dat je 20 jaar ervaring hebt zegt mij helemaal niets. Het feit alleen al dat je je paard op deze manier berijd zegt mij voldoende. Ik hoop dat je een paard ooit nog eens anders gaat zien dan als een gebruiksvoorwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:24

webster543 schreef:

Dus je bent al 20 jaar zo bezig?!? :oo :x

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:27

JoviBan schreef:
webster543 schreef:

Dus je bent al 20 jaar zo bezig?!? :oo :x

Ja hoor!!! Nu aub niet beginnen met veronderstellingen. Kijk dan maar eens naar al die andere topics die ik heb geopend met foto's. Als het goed is, dan reageerd er toch niemand.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:30

idd, topics met foto's die 'wel oke' tot 'aardig goed' zijn krijgen geen reacties. Alleen de superspetterende topics, of bekende bokkers of topics met vervelendere foto's krijgen meerdere bladzijden vol.

Ik ben heel benieuwt naar hoe dit eruit ziet als je het goed voor elkaar hebt en ik wens je veel succes en wijsheid in die weg ernaar toe.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:33

singasong schreef:
Nee hoor, niet aan ons maar wel aan je paard!! En dat je 20 jaar ervaring hebt zegt mij helemaal niets. Het feit alleen al dat je je paard op deze manier berijd zegt mij voldoende. Ik hoop dat je een paard ooit nog eens anders gaat zien dan als een gebruiksvoorwerp.

En ik hoop dat jij, plus alle andere negatievelingen, eens hun grote mond leren houden. Doe toch eens normaal tegen andere mensen. Ik durf te wedden dat 9 van de 10 die een reactie zoals hierboven geven zelf niet eens op een hobbelpaard durven. Kom nou toch zeg, niemand van jullie heeft dat paard ooit gevoeld.

Stelletje opgefokte pennymutsen.

TS, het zou mijn keuze niet zijn.. die bijzet, maar uit je reacties en andere topics (want ja, ik heb de moeite genomen wat te lezen) haal ik dat je er behoorlijk verstand van hebt en volgens mij ook mensen om je heen om je te ondersteunen? Als jouw gevoel zegt dat dit werkt, moet jij dat lekker doen. Het ziet er voor ons niet ontspannen uit, maar volgens mij heb je nu alleen tot doel om de gehoorzaamheid te stimuleren. Een ontspannen ritje is een later doel?

Oh, en graag zie ik later een 'toen en nu' topic van je :j

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:36

Ik vind dat de laatste foto het fijnste beeld geven.