zuidlaardermarkt 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lab_iris

Re: zuidlaardermarkt 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:35

ik ben van plan met de trein te gaan, maar kwam er achter dat t dichtst bij zijnde station bij zuidlaren, nog best ver weg is haha ;) weet iemand wat het handigste is te doen ( bij welk station uit stappen , en waarmee verder reizen? ) t liefst wel zo goedkoop mogelijk, want ik zit deze maand redelijk krap in geld ;)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:54

Misschien kan een bokker je op pikken?

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:41

tjah dat is ook nog een idee! ( maar ik reis wel samen met een vriendin van mij... ) dus moet die bokker wel 2 plaatsjes over hebben.. dus bij deze, als iemand wil en kan..? ik zou heel blij zijn als iemand mij vanaf het station zou kunnen oppikken,..
( of eventueel vanuit alkmaar en omgeving naar zuidlaren gaat, en ik en mijn vriendin kunnen mee reizen? )

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:53

je kan ook met de trein richting hoogezand gaan en vanuit daar met de bus naar zuidlaren of vanuit daar dat iemand je meeneemt?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:33

ik denk dat ik ook 'even' ga kijken. het valt nl gelijk in mijn vakantie dus dat is ideaal.
wil ms een pony mee terug nemen, maar kan zelf helaas geen trialer mee nemen. iemand enig idee of er ook vervoer geregeld kan worden? kan ik daarvoor het beste handelaars uit de buurt opbellen of die gaan en een plekje vrij willen houden, of is er genoeg aanbod (naar zeeland..)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:56

Ik ga heen, wij nemen pony's mee en gaan zelf ook voor pony('s) O:) kijken

Heb er zin in :j

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:51

wanneer was de zuidlaardermarkt ook al weer?:P

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:46

20 oktober :+

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:49

oh oke dankje wel !:P

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:10

hallo iedereen ik ga ook!
ik ben opzoek naar een paard ik ben alleen zo bang dat ik er een koop met een dierarts prijskaartje eraan die me tot bedelaar promoveerd.
wat zijn jullie tips om te kijken?
of loopt er iemand rond die veel verstand van paarden heeft?
ik wil graag een paardje van z`n markt als de kans zich voordoet..

iemand tips?

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:58

boeflover schreef:
ik denk dat ik ook 'even' ga kijken. het valt nl gelijk in mijn vakantie dus dat is ideaal.
wil ms een pony mee terug nemen, maar kan zelf helaas geen trialer mee nemen. iemand enig idee of er ook vervoer geregeld kan worden? kan ik daarvoor het beste handelaars uit de buurt opbellen of die gaan en een plekje vrij willen houden, of is er genoeg aanbod (naar zeeland..)

ik hoorde dat je dan moet laten omroepen dat je vervoer zoekt naar ... en dat dan mensen zich aanbieden die dan nog een plekje over hebben om je pony te vervoeren... dus op de markt zelf kon je t regelen.. maar of dat nou zo verantwoord is ;)?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:01

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar je zou het beste naar Haren kunnen treinen, vanaf daar gaat er een bus naar Zuidlaren.

Je kan ook bij Tynaarloo uit de trein springen en dan 3/4 km lopen, maar ik vrees dat er dan niet veel van je overblijft na het springen :=

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:02

er staan vaak transporteurs en/of handelaren die met lege wagens naar huis gaan en zich aanbieden bij de centrale post voor vracht
mocht je iets kopen dan kan je je daar melden of er iets te regelen valt ;)
welke bedragen ze vragen weet ik niet voor vervoer maar reken dat je naast een koopsom dan ook wat kwijt bent voor transportkostens

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:11

wendy_paard schreef:
ik ben opzoek naar een paard ik ben alleen zo bang dat ik er een koop met een dierarts prijskaartje eraan die me tot bedelaar promoveerd.

iemand tips?

een markt is meest even grofgezegd :o de voorportaal van de slager

over algemeen gaan er paarden heen die niet altijd rendabel zijn met verkopen ,dit kunnen moeilijke paarden zijn in omgang of rijden of paarden met een( klein) gebrek of oude paarden bv

uitzonderingen zijn wel vaak de shetlanders en de vele veulens daar .hier mankeert vaak niks aan(fokoverschot waar de vraag ook lager naar is -vandaar naar de markt )

een markt brengt risicos mee ,daar niemand van binnen kan kijken of gezond is ;)
waar kan je op letten ,kijk hoe paard oogt ,is die suffig uitkijkend bv (verdoving ) of juist allert
zijn benen kan je bekijken en afvoelen ,laat hem draven ,vraag aan de handelaar dat je paard wil zien lopen
de manier van lopen zegt soms genoeg al

en je kan ook geluk hebben dat je net dat passende paard treft waar helemaal niks mee is behalve dat de verkoper te volle stallen heeft voor de winter :+

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:03

wendy_paard schreef:

iemand tips?

In ieder geval iemand mee nemen die flink verstand heeft van paarden. Denk aan de bouw van het paard, zijn bewegingen, zijn uitstraling enz. Maar misschien heb je daar zelf ook wel genoeg kennis van om dat te beoordelen. Vorig jaar toen ik mijn veulen daar kocht wist ik een aantal bekenden van mij te staan die flink verstand hebben van paarden. Ik heb het veulen er heen gebracht (mocht van de handelaar) en het door hun laten keuren voor zover dat daar mogelijk is. Alleen de hoefsmid had een opmerking over de bouw, verder leek het een prima veulen. Ik heb hem dus ook gekocht. Uiteindelijk is hij in de winter nog even behoorlijk ziek geweest maar we hebben hem er zonder dierenarts weer bovenop gekregen en nu lijkt hij uit te groeien tot een fantastisch mooi paard!!

De belangrijkste tip die ik je hierbij mee wil geven: laat het paard ook beoordelen door een ander!! Twee zien vaak meer dan één!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:06

ja dat is waar maar ik denk dat ik niemand ken die zoveel weet van paarden en aanwezig is op die markt (helaas)
dus gewoon naar iemand afstappen en vragen :9k bakkie koffie in ruil voor wat advies (met puppy ogen) hahaha.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:59

wij hebben vorig jaar ook met een GOED paard op de markt gestaan, paard loopt nu inmiddels succesvol int L springen, het is lastig om een goed paard te vinden, maar ze zijn er wel !!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:10

lopen er ook da rond op de paardenmarkt?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:14

hmm, er lopen vast ook wel mensen die DA zijn maar niet in dienst zijn.. zou je even moeten vragen

(maar waar :?)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:17

Ik ga ook, dit jaar weer met een missie!
Dus ik neem de trailer mee, en ik zie wel of ik wat vind wat aan de eisen voldoet. Vind het altijd weer leuk om "echt" wat te zoeken en te handelen.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:17

tina schreef:
wendy_paard schreef:

iemand tips?

een markt is meest even grofgezegd :o de voorportaal van de slager

Dat ben ik niet met je eens. Er staan tal van particulieren en mensen/fokkers met overvolle stallen. Er staan wel veel
paarden voor export, maar dat is niet alles!

En, de meeste paarden worden wel verkocht.. juist de zielige paarden. Eigenlijk best gemeen, de goede paarden (gezonde)
worden daardoor wel een beetje verwaarloosd door de menigte.

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:25

boeflover schreef:

Je kan ook naar Groningen en dan de bus naar Zuidlaren nemen ;)
je stapt op station uit, en binnen 50 meter sta je bij de bushaltes..
dan kun je kiezen uit 318, 59 en vast nog wel meer die langs/naar zuidlaren gaan (maar dit zijn de enige die ik zo weet)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:49

Vanuit Assen gaan er vast ook wel bussen naar Zuidlaren.

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:49

allemaal mogelijk heden :P

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:59

Tumba schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Er staan tal van particulieren en mensen/fokkers met overvolle stallen. Er staan wel veel
paarden voor export, maar dat is niet alles!

En, de meeste paarden worden wel verkocht.. juist de zielige paarden. Eigenlijk best gemeen, de goede paarden (gezonde)
worden daardoor wel een beetje verwaarloosd door de menigte.

de exportpaarden staan er inderdaad (italianen lopen er genoeg rond :+ )

ik bedoel dat de" kwaliteit" van een marktpaard in algemeen genomen lager is dan de reguliere verkooppaard op bv een veiling of sportstal
niet voor niks gaat een paard vaak naar de markt als er op stal geen koper voor gevonden kan worden
op een markt hoeft er geen keuring bij en heb je geen gezeur :+ achteraf

dat er gehandeld word en verkocht word zegt niks over "kwaliteiten "
juist de zielige paarden die verkocht worden die je aanhaalt hier passen in wat ik noem voorportaal

met voorportaal bedoel ik de paarden die niet "beste " zijn om te verkopen maar "te goed" nog voor de slager ,dat soort paarden in verschillende categorien vind je juist op een paardenmarkt bij elkaar
naast fokkerijoverschot (shetlanders ) en veelal hengstveulens diverse soorten

uiteraard staan tussen de ca 1600 paarden niet alleen paarden met al dan niet kleine gebreken of moeilijke omgangs gedragingen onder zadel of thuis ed
er staan ook heus wel betere en soms inderdaad vanwege andere omstandigheden (/stal vol ,geldgebrek ed ) ,gezonde er mankeert niks aan

maar algemene linie is marktkwaliteit

waarbij ik moet kantekeken dat de echt oude paarden steeds minder worden op de markt en dat me opvalt hoe het aantal (gezonde) shetlanders steeds meer toeneemt