Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:14

Ik vind dit een erg goed idee van de KNHS! :D
Maar ik denk dat het verstandiger is die nog een paar keer te doen, want ik denk niet dat je na 1 keer proberen al meteen kunt beslissen dat iets heel goed of heel slecht is..

Ik zal wel blij zijn als bitloos rijden in de dressuurring toegestaan wordt. Kan ik eindelijk na 2 jaar ook weer eens wat vaker op concours. Aangezien mijn paardje niet zo vaak met bit gereden kan worden en het bitloos rijden erg goed gaat.

Mizoan

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:22

Russel heeft op de vorige pagina een zeer goed idee aangedragen! Ik zelf zou als jury zelfs wel plaats willen nemen naast de "officiele" jury om dingen op te steken over bitloos rijden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:31

Een zeer goed idee, waar veel tijd & moeite in gaat steken en waar waarschijnlijk niemand de moeite voor wil doen ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:35

Even over de hack:
Ik rijd met een mechanische hackamore met lange scharen. Ik kan hem op mijn pinken rijden met dat ding en daarom ga ik binnenkort over naar een merotisch hoofdstel.
Als ik zie hoe mijn paard reageert op een bit en op deze hack, nou dan heb k toch liever een flinke druk(als je hem niet goed gebruikt) op zijn neus, zijn kin en achter de oren dan in de mond.

@ Laura, dan stel je in dat je om je eerste startkaart te mogen aanschaffen, er eerst een test ofzo gedaan moet worden of jij wel bekwaam genoeg bent. En dat dan op 1 manege per gemeente ofzo.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:38

Ik snap even het idee van die test niet voor het aanvragen van een startkaart.
Hoezo zou dat beter zijn? :)

Marjo

Shahazai schreef:
Even over de hack:
Ik rijd met een mechanische hackamore met lange scharen. Ik kan hem op mijn pinken rijden met dat ding en daarom ga ik binnenkort over naar een merotisch hoofdstel.
Als ik zie hoe mijn paard reageert op een bit en op deze hack, nou dan heb k toch liever een flinke druk(als je hem niet goed gebruikt) op zijn neus, zijn kin en achter de oren dan in de mond.

@ Laura, dan stel je in dat je om je eerste startkaart te mogen aanschaffen, er eerst een test ofzo gedaan moet worden of jij wel bekwaam genoeg bent. En dat dan op 1 manege per gemeente ofzo.

Lijkt me dat je dan eerst die test doet, anders kun je zo je startkaart weggooien.

Maar dit zouden ze ook met de bitruiters kunnen doen ofcourse.

@vorame: om er voor te zorgen dat mensen die niet met de hack om kunnen gaan niet mogen starten
Laatst bijgewerkt door Marjo op 12-07-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

@ moderators: plzzzzz open het originele topic weer en laat deze voor en tegenstanders techtneuten gewoon lekker hier bokken en laat ons bokken over datgene waarover het ging: een proefwedstrijd om te zien hoe je ook zonder bit kan rijden en met welke optomoningen.

Wij, deelnemers en publiek zitten op deze discussie echt niet te wachten!

el_Padrino

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:43

Shahazai schreef:
Even over de hack:

Ja tuurlijk kan je hem op je pinken rijden, een hack is hartstikke scherp

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:44

Dat filter je toch vanzelf als je het pas toe laat vanaf de Z?
Zoals met bit ook is.
Daar is een hefboom ook niet toegestaan tot en met de M2.

Ik zou niet inzien waarom bitloos wel met hefboom mag en met bit niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:53

Ben hier hopende zoals velen op de slowmo filmpjes van Arabesk.
Heb nu tig blz bij moeten lezen. Eigenlijk staat er niet veel nieuws.

Gelukkig waren er aantal bokkers aanwezig om de her en der geplaatste foto's in de juiste context te plaatsen.
Kiwiko, mag ik nog commentaar op mijn proef? (heb hem zelf uiteraard niet gezien) En ik bijt niet ;) .
Of andere aanwezige kijkers.

Hing ik ook zo aan die hack? Dat wil ik namelijk graag weten, aangezien ik dus voor mijn gevoel niets vast had.
(en aangezien mijn schouders niet goed zijn, ging ik er van uit dat ik dus ook niet veel vast had,
anders zou ik het wel voelen, dacht ik, kan dat verkeerd denken...)
Wel bij de eenvoudige wissels naar mijn idee, forse ophouding gemaakt :o .

Wat ik hier ergens lees over oprichting, dat probeer ik al tijden (en niet een week of maanden, langer), van achteren naar voren rijden en dan achterhand actiever en laten zakken.
Ik heb dus proefondervindelijk ondervonden dat dat zo makkelijk nog niet is. (en mijn pony dat ook niet echt met een hoef in haar neus kan, zoals bv paard van een vriendin van me die van nature al zo loopt).
Ging dat na nu tijden niet veel dressuur rijden ook niet in 3 wkn voor elkaar krijgen.
Realiseer me dat het een tekort koming is, zeker in het Z. (dus we trainen dapper verder)

Een diagornaal in uitgestrekte draf is ons drama, ik wil teveel (niet ons beste ding, zeg maar :o )
en krijg dan tactfouten. (ergo ruiterfout)
Tevens proberen toe te passen wat mijn instructeur me probeert bij te brengen dat ik meer naar achteren moet gaan zitten (zit anders te ver naar voren). Nu zit ik ergens in zo'n stuk dat ik niet meer
weet hoe ik zit, jullie snappen het wel, dat je zelf het even kwijt bent. Zat ik nu te ver naar achteren?
(in uitgestrekte (oke zou uitgestr. moeten zijn) draf vind ik van wel, op de foto.)

Voor de humor, ik reed overigens ook boomloos die avond, had een leenzadel. 8-)
Een Trekker van buitenzinnig geleend, kun je niet aan zien dat deze boomloos is.
Reed lekker, heel zacht, zit wel anders dan mijn eigen, zou er eigenlijk even aan hebben moeten wennen
en gezien mijn zitvlak en benen had hij een maatje groter gemogen. (vandaar dat mijn tenen meer spartelden naar de buitenzijde dan dat ze anders al doen :o , even wennen was nu de proef zelf.)
Is wel grappig maar je kan met dat zadel veel beter de bewegingen van je paard voelen,
omdat het meebeweegt. Nadeel voor mensen van reguliere zadels zoals ik, is dat je daar even aan
moet wennen. (ook ik was dus buiten de regelementen om bezig, geloof namelijk dat je niet
boomloos mag in het Z O:), ken wel mensen die op een barefoot starten in het M, dus dat mag wel. )
Geen excuus verder hoor, mijn eigen keus om ermee te gaan rijden die avond. En hij zat lekker.

Ben trouwens een stomme oen! Kwam er tijdens proef voor me achter dat ik de verkeerde had geleerd.
Dat is dus echt ontzettend stom! Baalde er ook echt van! En is afwerking niet ten goede gekomen.
(moppert inwendig verder over deze stomme actie, die gelukkig nog op tijd bemerkt werd, anders had
ik glashard proef 25 gestart, oeps!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:01

Sol........... ik kan weinig zeggen over je proef........... zat met mijn neus in een proevenboekje uit alle macht proberen luid en duidelijk over te komen zodat de ruiter niet verkeerd reed :D :D :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:07

KiWiKo schreef:
Sol........... ik kan weinig zeggen over je proef........... zat met mijn neus in een proevenboekje uit alle macht proberen luid en duidelijk over te komen zodat de ruiter niet verkeerd reed :D :D :D

:D :+ oen ik he!??? Ben blij dat jij luid en duidelijk voor las.
En nog ik sukkel moest nadenken over paar stukjes dus te laat.
(1e stuk galop A afwenden, contra met halve gr. volte)
En stuk A afwenden D verz. Draf L-G uitgestr. draf G hhgr. was ik ook met alles laat, foei!!!

Ging mij meer om het gereden zijn in het algemeen, de blunders op letters
had ik uiteraard zelf op het moment al door (incl. steeds te vroeg stilstaan, dus niet op maar voor x)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:07

Even een vraagje hoor:

Rijden doe je toch middels je zit en er hoort toch nooit drukt uitgeoefend te worden ofwel op een bit ofwel op een neus/achter de oren?

Ik leer nu sinds kort met nieuwe instructrice om de 'druk' die mijn bijrijdpaard legt op het bit juist weer aan hem terug te geven. Verder leer ik nu om alles vanuit mijn zit, houding, evenwicht, ademhaling etc te doen.

Er komt geen druk aan te pas! En weet je wat zo mooi is?
Hij gaat steeds ruimer lopen!

Het bit/de neusriem is om te communiceren, niet om druk op te leggen. Dus of je nu met of zonder bit rijdt moet geen kloot uitmaken als je maar goed communiceert met je paard.

Wie kan mij uitleggen waarom er druk uitgeoefend moet worden op het bit of de neus?
Wanneer is dat dan nodig?

Als je vanuit je zit en houding rijdt dan moet de optoming toch niet zoveel uit hoeven te maken? (lijkt mij, shoot me if i'm wrong ;) )

Maar het idee van Russel is leuk! En dan in het midden van het land, krijg je ook dat 'gezeur' niet dat het weer eens te ver weg is.
Dus als iemand een accommodatie heeft met iig 2 bakken (1 om 1 te rijden en de ander voor de proef) en we kunnen wat onafhankelijke juryleden bij elkaar krijgen heb je toch al iets van de grond!

Mijn idee is, zoals eerder geopperd is, om dan alles door elkaar te laten rijden. Zowel bitloos (wel van te voren bepaalde optomingen uitsluiten) en met bit!
De juryleden moeten dan echt wel alle eventuele vooroordelen overboord gooien en eigenlijk 'blind' zijn voor wel of geen bit.

Dan kan je pas echt kijken of er verschil zit in hoe de paarden lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:16

Sjolvir schreef:
KiWiKo schreef:

:D :+ oen ik he!??? Ben blij dat jij luid en duidelijk voor las.
En nog ik sukkel moest nadenken over paar stukjes dus te laat.
(1e stuk galop A afwenden, contra met halve gr. volte)
En stuk A afwenden D verz. Draf L-G uitgestr. draf G hhgr. was ik ook met alles laat, foei!!!

Ging mij meer om het gereden zijn in het algemeen, de blunders op letters
had ik uiteraard zelf op het moment al door (incl. steeds te vroeg stilstaan, dus niet op maar voor x)

hahahaha :D maar die kleine stukjes die ik gezien heb zagen er prima uit.... heel beheerst, heel netjes en eigenlijk gewoon goed...... Volgens mij heb ik je geen enkele fout zien maken...... niet in de aanleuning, niet in de takt..

en volgens mij heb je alle oefeningen gewoon netjes gereden......

Dat is wel het jammere van een fjord in de sport........ want technisch had jij denk ik bovenaan moeten staan....... maar omdat het net effe niet het showelement heeft word het gewoon lager gepunt.......

Voor mij een WOW hoor!!! want ik vind zowizo dat je een heel gaaf dier van Sol gemaakt heb......... zoooooo veelzijdig, en overal gewoon goed in......

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:22

Sjol is gewoon een super knollie!!
Ook reden dat ondanks dat ik grote arabier wou of springpaard, mijn mini verzorg pony, nooit heb terug gegeven.
Zo'n lekker ding! die bolle (nou, ja, zo bol is ze niet).

Bedankt voor het compliment.
En uiteraard het voorlezen, ben blij dat je dat met voldoende volume deed! (ik oostindisch doof tijdens proeven)

En wij hebben geaccepteerd geen showelement te hebben, het rijden met haar is mijn keus en daar zal ik mee moeten leren leven.
En dat lukt prima! Want met Sjol kan je alles (oke geen voltige maar dat is mijn gebrek)

Weer on topic, in anderer topic staat nu slowmo filmpje van Arabesk van Sjol van youtube. Sjol voor het eerst in d'r leven op Youtube (dat ik weet dan) wegdraven naar halthouden en aangroeten.

Vind persoonlijk scharen wel ver doorslaan, oogje kan ik niet zien te veel kuif, was benieuwd of bandje hielp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:24

link?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:19

Heb je filmpje net gezien, compliment voor je stille zit en stille handen en dan toch nog zelfkritiek. Echt leuke pony heb je!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:22

Sjolvir, ziet er goed uit hoor! En ik houd van fjorden :D

Heb net ook het filmpje van CattleBitch gezien, ineens word me een hoop duidelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:24

Arabesk schreef:

Dit was CB toch? Ik dacht echt dat ze aan het lichtrijden was :oo

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:26

OMG, die filmpjes...natural of niet maar ik heb medelijden met een aantal paarden.
Kijk, ik heb niets tegen bitloos rijden maar diegenen die wel met bit rijden zijn niet persé slecht voor hun paard net zomin dat bitloos rijden ineens diervriendelijk is.
Sommige mensen zouden niet eens op een paard mogen stappen. Arme dieren. ;(
Het ergste is nog dat ze altijd de vinger wijzen naar een ander maar niet eens naar zichzelf kijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:28

Ja Laura, dat dacht ik eerst ook, maar niet dus...

Arm paardje!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:06

__Laura schreef:
[
Dit was CB toch? Ik dacht echt dat ze aan het lichtrijden was :oo

Yup..... eneeeh ik dacht het ook ff hoor, was dit niet zo dan?

Doom wat zit jij akelig stil zeg, wow......

Wel gaaf die filmpjes zeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:02

Nee was een Z proef, dus doorzitten..