Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:29

Mij frustreert (ja ja ik heb ook frustraties.. ) het vooral dat het allemaal gelijk zo vijandig naar de ts wordt.
Zó jammer want als er gewoon normale posts geplaatst zouden worden, met bruikbare tips dan zouden deze topics en discussies voorkomen kunnen worden..

@ Joviban: met andere keren bedoelde de ts dat als ze in de bak rijdt of met anderen buiten hij wel braaf is en alleen niet..
Vermoed toch wel dat de ts het paard na 2 jaar goed genoeg kent om te weten wat angst is en wat echt klieren is...

detour

Re: Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:31

TS, heb jij lol met paarden? Is dit dier voor jou een toegevoegde waarde?
Wil je tips of even je ei kwijt?
als je je gaat "afreageren" ben je al een stapje te ver..
Succes, misschien is verkopen beter voor je gemoedsrust maar dat weet je zelf het beste!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:33

Ik heb het grootste gedeelte van het topic gelezen, maar sta ervan versteld dat er zoveel mensen zijn die vinden dat de TS hier goed aan gedaan heeft. Ik ben zelf ook van de welverdiende skups onder de hol, maar nooit onder invloed van woede.

De frustratie druipt van de beginpost van de TS af. Ze geeft zelf ook aan dat ze woest was op het paard. Dat ze er klaar mee was kan ik volledig begrijpen. Maar dit los je niet op door die frustratie op het paard uit te oefenen.

Misschien - en ik hoop dat dit het geval is - heeft de TS haar frustratie in haar post gegooid ipv haar paard. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik haar toch met klem willen aanraden hulp te zoeken. Leer je kalmte te bewaren en consequent te rijden, zonder je te laten opnaaien. Zoals mijn instructeur zegt: Rij met gevoel, niet met gevoelens.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:33

Het valt me wel op dat het er eigenlijk maar 1 is die maar door zit te zeuren hier... flink overdrijft en niet wil stoppen met het voeren van één of andere disussie die allang niet meer op ts slaat.

Ik ben pleite (oeps, sterke taal, straks mag ik nooit meer rijden van bepaalde mensen hier!), want dit heeft geen zin. Toegeven dat er flink overdreven wordt hier word er toch niet, want dan verlies je je gezicht ofzo.

Ik vind het ook niet gek als de ts zich hier niet meer laat zien. Dit is zo nutteloos! Je wordt voor dierenmishandelaar uitgemaakt omdat je een tik gegeven hebt, want je paard wilde ineens ergens niet langs!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:36

Ja ik ben nu sterk aanwezig, ga straks offline, dus ben gerust :)
Maar door het hele topic heen zijn er gelukkig mensen die het niet vinden kunnen wat TS heeft gedaan.
Alleen die haken af omdat er mensen vijandig doen dat niet zo moeten trutten als suikerklontjes en engeltjes.

En als je nu nog niet hebt gelezen dat het niet om een tik gaat ben je ook bewust de boel aan het opnaaien.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:40

Ik moet toegeven, ik vind de aanpak van de TS NIET goed en dat heb ik ook geuit, maar de reacties an sich gaan inderdaad wel van kwaad naar erger.

Zeggen wat je ervan vindt ok, maar op een forum verwacht je toch dat er óók wat bruikbare tips uitkomen. Zoals bijvoorbeeld de dingen die al vaak naar voren zijn gekomen: ga terug naar de basis, probeer het altijd zonder slaan, ga me het paard ene tijd compleet andere dingen doen, herstel je band en ga zo maar door. Perfect! info voor de TS, hulp voor de TS al vraagt ze er niet om. Als we die geven aan de TS, dan kan ze haar eigen conclusie hieruit trekken en er wat mee doen...

Ik hoop in ieder geval dat Zoezi zoals ik al eerder zei zelf nog eens kan reageren, verhelderen en verduidelijken, en inderdaad, misschien moet er tot die tijd maar een slotje op ofzo... Hier bereiken we met zijn allen niet zoveel mee...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:40

Zoals mijn instructeur zegt: Rij met gevoel, niet met gevoelens.

Dat is een hele mooie uitspraak!

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:41

ik heb het begin gelezen! sorry maar ik zou mn ogen uit mn kop schamen! zoiets zet je niet neer over je paard en zo ga je niet met dieren om!

tip!!

ga niet rijden als je zelf gefokt ben dan kunnen de grootste ongelukken gebeuren!

neem de tijd en rust voor je paard als hij weg loopt bij het opstappen haal je hem rustig terug blijft hij dan staan beloon hem maar loopt hij weg wordt dan niet boos blijf je rust bewaren!

opstakels op de weg zie je waarschijnlijk zelf al aankomen dat hij daarop wil reageren, praat hem daar doorheen verlies nimmer je geduld!

een paard voelt jou goed aan en als je bozer wordt werkt dat tegenstrijdig, niet doen dus!
lukt dit je niet, zou ik me nog eens bedenken of paardensport wel wat voor jou is??????

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:42

@ mylittlejoy en kazary; inderdaad een hele mooie uitspraak! Ik weet zeker dat de TS hier ook wat aan heeft!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:17

Ik heb niet alles gelezen (10 blz :o) maar ik heb wel enkele tips; (sorry als ik in herhaling val en ik ga niet zeuren over je eerste posts ;-))

Mijn eerste paard was 7 jaar toen hij bij mij kwam, hij was in het begin verschikkelijk bang voor ongeveer alles, in z'n hoofd was hij zo'n jaar of 3, heel groen en had weinig vertrouwen.
Het eerste jaar dacht ik er zelf niet aan om op wandel te gaan met hem omdat het gewoon veel te gevaarlijk was. Hij was ook moeilijk te scheiden van andere paarden (liep heel de tijd te roepen) en was dan behoorlijk gespannen. Het heeft mij ongeveer 1jaar tot anderhalf jaar gekost voor hij voldoende vertrouwen in mij had en dan kon ik ook gaan wandelen zonder problemen, hij was nog steeds wel bang met momenten maar mijn stem was voldoende om hem rustig te laten worden. Het was niet alleen om te rijden maar ook in omgang zo, de eerste tijd was het een ramp om hem te beslaan (hij was ooit met z'n hoofd tegen een balk van het plafond geramd omdat hij opeens besliste omhoog te springen) maar op den duur ging ook dat zonder problemen (zelf warm beslaan ging, zolang ik bij hem was)
Het komt erop neer dat je heel veel geduld moet hebben en het vertrouwen van je paard moet winnen en je moet HEEL goed herkennen wanneer je paard iets doet uit angst of uit onwil. Dat vertrouwen kun je alleen maar winnen door respect te hebben, als hij iets doet uit onkunde of angst stel hem dan gerust, als hij iets doet uit onwil, dan mag je hem straffen maar probeer dan eerst of bv stemhulpen voldoende zijn...
Ik heb het met momenten ook heel moeilijk gehad om mezelf te beheersen en dat lukte ook niet altijd even goed maar uiteindelijk ben ik er met hem wel geraakt en kon ik zelf op z'n rug gaan zitten terwijl hij lag te rusten in de weide/stal en heb ik het Z-dressuur met hem gehaald... ik heb heel veel van hem geleerd en als ik de kans had zou ik hem opnieuw kopen.

Over het algemeen geeft je paard/pony terug wat je zelf geeft, ben je rustig en behandel je met respect zul je dat 9 op de 10 ook terug krijgen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:41

Precies Brando, dat is nou net wat ik probeerde te zeggen. ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:05

@Twiggy2008: blij dat je het met me eens bent ;)

Het is natuurlijk niet aan mij om te zeggen hoe de ts met haar paard moet omgaan maar ik heb gewoon gemerkt dat dit de beste methode is met de paarden die ik al gehad heb en dat het tevens ook werkte voor andere personen die ik les heb gegeven en vandaar dat ik het toch ff kwijt wou :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:14

OOk mee eens.
Het is ook de beste methode. Alleen je moet het zelf wel willen leren. Daar gaat het vaak mis. Over het algemeen is iedereen steeds ongeduldiger geworden.
Als iets 3 keer is geoefend is het al veel en wordt er al gezegd, het werkt niet.
En dat het op een gewone manier zonder je geduld verliezen werkt heb ik zelf op meerdere paarden ervaren, maar net als jij ook ervaren in mensen om je heen die het zo ook zijn aangaan pakken. Of het zo al deden. Waarvan je altijd dacht, hey waaorm hebben die nooit een rot knol?
Omdat ze er die niet van maakte is dan het enige antwoord.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:35

Ik kreeg in het begin ook vaak opmerkingen omdat hij zich zo druk kon maken en hij zenuwachtig kon zijn en dan was het al snel van 'laat je niet doen, zet hem is goed op z'n plaats' maar dikwijls had dat bij hem het omkeerde effect, hij werd nog banger en zenuwachtiger. En geloof me, hij heeft m'n geduld heel lange tijd op de proef gesteld, dat hij een uur lang naar datzelfde deurtje in de piste aan het kijken en toch weer elke keer 1pasje naar het midden moest zetten, dan begint je bloed te koken maar toch mag je niet boos worden, gewoon doen alsof er niets aan de hand is en ECHT dat helpt! Misschien niet de eerste keer en ook niet de 2de keer maar na 10keer merk je opeens 'oh hij heeft niet gekeken, geweldig' :-) maar ik ben overigens niet iemand die zich laat doen, ik heb ook enkele mensen met paarden geweten die dominantie-problemen hadden en dan ben ik ook niet zo 'zachtaardig' geweest, simpelweg omdat ze je anders te stal uit sloegen (ik heb het ook kunnen oplossen, eerst met harde aanpak en daarna met een zachte aanpak) maar ik moet zeggen dat ik zoiets nooit bij mijn eigen paarden ben tegengekomen omdat ik het niet toeliet, mijn paarden weten wat kan en niet kan en daarvoor ga ik zelden of nooit een schoppen of slaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:37

Om even te reageren op de beginpost: Je zegt: ''ik blijf er heel kalm onder'' maar ik denk toch echt niet dat je zo kalm blijft. Naar mijn idee zit jij als 1 bonk irritatie en misschien ook wel stress op je paard hoe je op mij overkomt. En réken maar dat je paard daar op reageerd. Met een zweep pakken en erop meppen bereik je 9 van de 10 keer niks. Daar raakt je paard aan 'gewent' of nog meer gestresst door. Je moet slimmer zijn dan hem, en dat ben je niet met een zweep. Buitenrijden is óók hard werken, ook opletten en inspelen op je paard zijn gedrag. Optijd erbij zijn als hij dreigd om te draaien, als je je paard kent voel je dat wel aankomen. En vooral geduld hebben, want dat ontbreekt er hier geloof ik een beetje aan. JIJ moet het leuk hebben naar mijn idee en relaxt kunnen rijden.. Mag je paard ook geen plezier eraan beleven? Zijn jullie niet samen op buitenrit? Je paard is geen auto hoor met enkel een rem en een stuur. Dus geef hem vertrouwen bij 'enge' dingen maar wees wel concequent en eerlijk. Als hij namelijk in de stress schiet van iets 'engs' en jij je meteen gaat irriteren en een zweep pakt geeft dat nog meer stress. Als je gewoon relaxt gaat zitten en doorrijd blijf jij tenminste rustig, en het komt toch echt vanuit jou.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:41

Ik heb ook wel eens paarden aangepakt, zoals ik eerder schreef.
Maar niet uit frustratie, maar als correctie.
En dat zal dan wel niet geloofd worden, maar net als bij jou zijn dat ook niet mijn eigen paarden geweest die zulke correctie nodig hadden. Maar van andere die het al te ver hebben laten komen.
En mijn geduld is door de tijd ook vaak beproeft, ook opmerkingen gekregen van sla hem er toch door. Maar al de paarden die ik door de tijd heen heb gereden liepen daarna gewoon overal.
In een parcours, over straat, overal. En niet uit angst, niet met angst. Maar met plezier, vertrouwen en wederzijds respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:43

kazary schreef:
Ik heb ook wel eens paarden aangepakt, zoals ik eerder schreef.
Maar niet uit frustratie, maar als correctie.
En dat zal dan wel niet geloofd worden, maar net als bij jou zijn dat ook niet mijn eigen paarden geweest die zulke correctie nodig hadden. Maar van andere die het al te ver hebben laten komen.
En mijn geduld is door de tijd ook vaak beproeft, ook opmerkingen gekregen van sla hem er toch door. Maar al de paarden die ik door de tijd heen heb gereden liepen daarna gewoon overal.
In een parcours, over straat, overal. En niet uit angst, niet met angst. Maar met plezier, vertrouwen en wederzijds respect.

Klopt. Als het écht correctie is bereik je er vaak wel wat mee. Maar bij de TS is het duidelijk frustratie en dan weet ze gewoon niet wat ze doet. Je paard voelt ook wel of jij uit stress en irritatie een mep verkoopt of dat jij gewoon ontspannen zit maar het gewoon logischer wijs niet pikt.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:59

TS geeft ook zelf aan dat ze niet heel veel ervaring heeft en ik denk dat het probleem is, misschien heeft het paard wel net iets 'te' veel karakter voor haar en voelt zij niet meteen aan wanneer hij zoiets doet uit angst of uit onwil, maar in zo'n geval is straffen nooit een oplossing want als je een paard in zo'n situatie straft dan zou het wel is verkeerd kunnen lopen als je niet voldoende ervaring hebt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:25

Wat mij verbaasde is dat de TS in haar profiel schrijft dat één van haar interesses "Parelli" is. Ik ben zelf geen Parelli-fanaat maar ik ken de methode wél heel goed. En dan zou je toch zeggen dat je - met name in Level 1 - wel leert om je paard te 'verstaan' en ook afleert je frustraties op een paard uit te leven.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:26

ben ik nou zo blind... in haar profiel staat niets over parelli...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:28

jawel, bij beroep/interesses.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:29

oooh, daar keek ik niet. mijn excuses!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:31

Maakt niet uit :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:33

maar een interesse voor iets hebben, is wat anders dan er iets ermee doen :P

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:45

Pirelli of niet, ik ben gewoon voor een aanpak met wederzijds respect... :) ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zo gekend ben met 'pirelli' methodes maar ik heb er wel al van gehoord ma ben er nooit actief mee bezig geweest. Ik heb overigens al rare figuren tegengekomen die dat wel deden :) (ik heb het over mensen in mijn directe omgeving, niet over de ts)