Hoera vandaag Lotus toch gered van de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Hoera vandaag Lotus toch gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:38

kohtje schreef:
ls het paard regelmatig kreupelheid vertoont, dan hadden er scans of röntgenfoto's gemaakt moeten worden - dan is het overzichtelijk wat er in feite aan de hand is.

Ze is gescand en op de foto geweest!

Wat kwam daar uit?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:39

zoals ik al zei, voor t zelfde geld hadden ze mijn paard proberen te redden.. omdat mijn paard ook zo nu en dan kreupel was.. maar je kon er nog wel op rijden, zo nu en dan.. Maar had ondertussen wel een gescheurde pees en enorm veel pijn. (alleen dat kon ie enorm goed verbergen..) Dus dat kan met dit paard ook zo zijn. Ik had mijn paard ook liever willen redden, mjah.. ik denk niet alleen aan mezelf, en heb met pijn in mijn hart het dier weg moeten brengen. Het liefste kocht ik dit paard, liet het onderzoeken en liet het wegbrengen.. ( tis dat ik dat emotioneel niet aan zou kunnen, en er geen geld voor had.. maar anders..)

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:55

@ TS als het verhaal zo is gegaan zoals je het schrijft dan vind ik het een heel mooi gebaar van jullie.. Vriendjes zijn?

succes verder ..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:01

Schandalig om deze manege zo door het slijk te halen.

Ik heb er ook gestaan en weet uit ervaring dat ze erg goed voor hun manegepaarden - en pony's zorgen.
Dagelijks los in de bak of op de wei.
En af en toe een vakantie van 2 weken.

Lotus ken ik als een zuur paard die vaak kreupel was.
Als ze geholpen had kunnen worden hadden de manege eigenaren dat vast gedaan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:04

ik wil nu wel eens weten wat dit paard nou PRECIES mankeert.. Echt.. het is niet goed als een paard steeds weer kreupel word.. Het lijkt me als de redders weten wat ze doen, dat ze ook weten wat dit paard precies heeft, hoe het verholpen kan worden, en dan pas doorverkopen. ( en dat ze daar ook het geld voor hebben om te laten onderzoeken, anders zou ik het wel heel erg stom vinden om zomaar zon beestje te kopen, omdat het zieluugg is dat het naar de slacht gaat)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:06

luuntje schreef:
Schandalig om deze manege zo door het slijk te halen.

Ik heb er ook gestaan en weet uit ervaring dat ze erg goed voor hun manegepaarden - en pony's zorgen.
Dagelijks los in de bak of op de wei.
En af en toe een vakantie van 2 weken.

Lotus ken ik als een zuur paard die vaak kreupel was.
Als ze geholpen had kunnen worden hadden de manege eigenaren dat vast gedaan.

Maar volgens jullie is het wel waar dat een paard die niet meer dan een uur kon lopen geleased word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:07

Nog even ophelderering geven van mijn visie op de enorme verdikking op het spronggewricht, dit lijkt nog het meest op een enorme spat maar dan ook enorm.
Als je verder de foto van het paard goed bekijkt (al is het een ouwe) kun je zien dat ze niet bepaald droog beenwerk heeft. (dit wijst op zwakte in de benen) En dat wordt dan gered en moet een onzekere toekomst tegemoet als recreatiepaard?????
Luuntje, paarden die vaak kreupel zijn, hebben pijn en worden daardoor vaak ook zuur......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:09

Ik neem aan dat degene die het paard least dat ook weet katiavl. Bij ons op de manege worden paarden die minder kunnen of niet meer geschikt zijn voor manegepaard ook verleast. Zo vind je soms ook nog eens een geschikt nieuw baasje.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:13

suleilitha schreef:
Nog even ophelderering geven van mijn visie op de enorme verdikking op het spronggewricht, dit lijkt nog het meest op een enorme spat maar dan ook enorm.
Als je verder de foto van het paard goed bekijkt (al is het een ouwe) kun je zien dat ze niet bepaald droog beenwerk heeft. (dit wijst op zwakte in de benen) En dat wordt dan gered en moet een onzekere toekomst tegemoet als recreatiepaard?????
Luuntje, paarden die vaak kreupel zijn, hebben pijn en worden daardoor vaak ook zuur......

Ik denk niet dat je van zo´n foto als dit kunt nagaan of zo´n dier spat heeft of niet.
De foto is daar niet duidelijk genoeg voor en door haar aftekening heb je ook te maken met gezichtsbedrog.
Als dit dier spat had dan was dat eruit gekomen op de foto en dat was niet het geval.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:14

Wat is er dan wel uitgekomen??? En heeft ze nu pijn of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:15

Ik zeg ook niet dat het spat ís maar dat het daar wel erg op lijkt. Verder heb ik de foto op mijn eigen pc groter gemaakt en er goed naar gekeken. Ik kan niet anders dan concluderen dat dit paard wel degelijk een knots van een woekering op de sprong heeft en verder dat de onderbenen niet droog zijn te noemen. Paard heeft gewoon geen best beenwerk.... en verder heb ik helaas heel veel slechte paardenbenen gezien in mijn leven....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:17

Voor zover ik weet is er op de foto's niets te zien geweest.

Ze had idd wel gallen, haar onderbene waren zeker niet droog.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:20

Kelly_Taco schreef:
Voor zover ik weet is er op de foto's niets te zien geweest.

Ze had idd wel gallen, haar onderbene waren zeker niet droog.

Die kreupelheid moet toch ergens vandaan komen? Is dat dan niet verder uitgezocht? Want een normaal paard staat niet mank na twee uurtjes les op een dag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:20

Dan rest me de vraag of de sprong wel is meegenomen in het rontgenverhaal.... maar goed, het is aan alle kanten duidelijk dat dit een paard is wat op is en kreupel.
BraveSpots, wat denk je van slijtage die de pijn veroorzaakt?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:29

suleilitha schreef:
Dan rest me de vraag of de sprong wel is meegenomen in het rontgenverhaal.... maar goed, het is aan alle kanten duidelijk dat dit een paard is wat op is en kreupel.

Geen idee, ik heb 0 ervaring met beenproblemen bij paarden. Kan slijtage dan kreupelheid veroorzaken?
Vind het zo raar dat niemand nu effectief weet wat er aan de hand is, als je het paard wilt verzorgen en opknappen is dat toch een minimale vereiste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:37

Slijtage kan inderdaad kreupelheid veroorzaken en deze slijtage kan optreden op meerdere plaatsen in het lichaam, te denken aan kogels, spronggewrichten, schouders, heupen, rug, etc. Maar goed, in het geval van Lotus denk ik dat de problemen zich vooral in het beenwerk zelf bevinden en in tegenstelling tot wat er is beweerd in het topic, niks met een fistel te maken hebben, die overigens werd beschreven als een "vistal". Hoezo kennis van zaken Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:39

suleilitha schreef:

ik heb vanaf het begin mee gelezen maar nog niet gereageerd.

ik ga 100% met suleilitha mee.....
bij het zien van het topic viel mij gelijk die sprong op en dat blijkt dan nog een oude foto te zijn ook....
ik ben het er mee eens dat niemand rontgen ogen heeft maar dat het niet goed zit is zo wel te zien.

ik zou wel eens een recente foto willen zien...[of niet Verdrietig ]

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:06

Jammer dat niemand hier iets kan vertellen over dit dier mbt dat been, en SUl: Tsja, het zou spat kúnnen zijn! Maar kwetsbaar beenwerk, ja, daar heb je zeker een punt in!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:19

Tsja... nu is er dan wel een scan of foto gemaakt?
En wat is de diagnose dan geweest aan de hand van dat beeld? Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de eigenaar van het dier dan toch wel wat ondernomen zou hebben als het gebrek te repareren was geweest - maar kennelijk was dat niet het geval.

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het beoordelen van een foto voor het familie-album - iets wat lijkt op een verdikking van de sprong kan vele oorzaken hebben - het kan zelfs de normale bouw van dit paard zijn. Maar voor het overige.. ik blijf het een mistig verhaal vinden en ga met Suleilitha mee dat het niet juist is om zonder grondig onderzoek zo'n paard maar weer de handel in te duwen. Want daar komt 't uiteindelijk op neer. Het feit dat dit paard een kreupelheidshistorie heeft is veelzeggend en hoewel ik zelf nooit iets te maken heb met maneges, lijkt het me ook niet dat een manegehouder zijn investering ook 'zomaar' aan de dijk zet.
Aan de hand van de verhalen van de mensen die het paard kennen en verzorgd hebben blijkt toch wel dat men het paard wel kansen heeft gegeven.

Naar menselijke berekening is het wellicht 'zielig' om een paard dat jarenlang hard gewerkt heeft en daarbij uiteindelijk grote problemen krijgt, naar de slager te sturen. Als mensen allemaal een pot met goud in de achtertuin hadden liggen dan zou het - mits het dier niet lijdt, fijn zijn als hij/zij het leven mocht doorbrengen op een groene grazige weide, een rusthuis. Maar wie zal er hier een moreel oordeel uitspreken als iemand dat niet wil of kán opbrengen? Hoe goed bedoeld ook, soms is het genadiger om een gekwetst paard dan maar liever een enkele reis hemel te geven. Willens en wetens een paard met problemen de recreatiehandel in te sturen vind ik persoonlijk een hele slechte zaak waarmee het dier uiteindelijk niet gediend is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:25

Hoe goed bedoeld ook, soms is het genadiger om een gekwetst paard dan maar liever een enkele reis hemel te geven. Willens en wetens een paard met problemen de recreatiehandel in te sturen vind ik persoonlijk een hele slechte zaak waarmee het dier uiteindelijk niet gediend is.

Goed verwoord, JP! Knipoog
ben het helemaal met dit stukje eens!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:26

Niemand kan je echt wat zeggen over dat been omdat er hier geen oud eigenaren op het forum zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:28

Nee, alleen ik kan wel zeggen dat een dergelijk spronggewricht als op de foto te zien is echt niet normaal is. Zowiezo komt een paard er niet mee door een klinische keuring om van rontgenologisch maar te zwijgen. Het is goed te zien dat het echt goed fout is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:34

suleilitha schreef:
Nee, alleen ik kan wel zeggen dat een dergelijk spronggewricht als op de foto te zien is echt niet normaal is. Zowiezo komt een paard er niet mee door een klinische keuring om van rontgenologisch maar te zwijgen. Het is goed te zien dat het echt goed fout is.

.... het zou in ieder geval nader onderzocht moeten worden en bij een keuring wordt er zeker een aantekening van gemaakt.
Maar - ik heb zelf een paard op stal staan dat bij aanschaf ook zo'n rare verdikking op de sprong had (en als je het aanraakte kon je een stevige stamp krijgen!)- na een maandje rust is dit weggetrokken om nimmer meer terug te keren ( en ze staat hier in al haar glorie al een jaartje of vier en is stevig getraind) .. so you never know!

Overigens - misschien heb ik er overheen gelezen - waar zat die kreupelheid dan? Voor? Achter?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:36

Is er geen bokker met róntgenapparatuur en de nodige kennis die zich gratis aanbiedt (mooie kerstgedachte) om het dier op de foto te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:37

Ik ben even wat verder gegaan met de foto van dit paard, ik heb die eerst vergroot en toen het stukje met het spronggewricht nog eens goed vergroot en dan zie je dondersgoed dat het hier gaat om een botwoekering en geen zachte verdikking.
Waar het dier kreupel was is niet duidelijk gesteld maar een paard kan in principe kreupel worden aan de voorbenen door een blessure in een achterbeen.