mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:19

[quote="Chocotof"]Mick: Wielrenners riepen niet tegen ons dat ze eraan kwamen.

Ze riepen dat we verdomme aan de kant moesten omdat
ze er langs wouden omdat paarden die stinkende rotbeesten
toch alleen maar hún weg ondermestte.[/quote]

En dat is dus de instelling waar ik een rood waas van voor mijn ogen krijg. De weg is openbaar, dus voor IEDEREEN. En niet alleen voor die wielrenners die zonder licht, bel oid rondracen als een stel idioten op de weg. Gebruik van fietspad is voor wielrijders volgens mij nog steeds verplicht.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:28

Ik erger me ook groen en geel aan wielrenners. En niet alleen wij ruiters. Ik hoor het van vrachtwagenschauffeurs, automobilisten, fietsers, wandelaars, mensen die hun honden uitlaten. Niemand heeft een goed woord over voor wielrenners.

Lig regelmatig met ze in de clinch als ik aan het rijden ben.

Ik had er zelfs een tijdje geleden een column/blog over geschreven:

Blinkend staal, snelle wielen
Strakke pakjes, fietshelm ter bescherming van de zielen
Zoevend over de weg, onbevreesd en nietsontziend
Zij die sporten, zij die fietsen
Van elk soort vertraging zijn zij niet gediend

Het asfalt behoort hun toe
De weg is hun koninkrijk
Geen ander op hun pad doet ertoe
Iedereen moet buigen, iedereen moet wijken
Geen enkele andere weggebruiker is hun gelijke

Voetgangers zijn traag
Fietsende bejaarden zijn uit den boze
Aan de kant met alle argeloze
En laten we niet beginnen over ruiters te paard
Zij worden al helemaal niet aanvaard

Schande dat ook anderen van de weg gebruikmaken
Belachelijk dat ze niet direct wijken als de wielrenner nadert
We zouden toch niet willen dat de renners achterop raken
Zij schreeuwen toch op tijd luidkeels met hun bulderstemmen
De dwaasheid om te denken dat zij zullen afremmen

Zij zijn verheven boven de rest
Al racend zijn zij op hun best
Vrouwen, houdt uw kinderen vast
Mannen, lijn de honden aan
Ruiters, spring met uw paard maar in de sloot
Want daar komen de renners aan
Aan de kant voor de enige heersers van de weg

Al roepend en joelend, bellend en scheldend
Banen zij hun weg langs de dwazen
De onwetenden die hun pad versperren
O wee als men niet op tijd wijkt
O wee als men niet aan de kant gaat

Heerlijk paardrijden langs de weiden
Fijn wandelen met de hond, fietsen met je kinderen
Hangend op je stuur
Op je gemak door de polder rijden
Genieten van de natuur
Deze tijd is voorbij
Want ieder moment moet je opzij
Dan komt er weer een groep wielrenners aan
En moet je weer langs de kant gaan staan

Waarom zijn zij zo arrogant?
Waarom respecteren zij niemand anders op de weg?
Waarom moet iedereen aan de kant?
En krijg je een grote mond als je er wat van zegt?

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:00

Als wij het ruiterpad afgaan krijgen we ook welleens moordblikken toegeworpen van mensen, 'want ze poepen' ja hehe, maar we lopen toch op het ruiterpad? terwijl hun honden metersdiepe kuilen graven in het ruiterpad zodat we 9 van de 10 keer alleen stapvoets kunnen, menig paard heeft al heeeel veel geluk gehad in zo'n kuil. Of dat de honden richting achterbenen vliegen en te keer gaan terwijl het baasje niks doet of zich suf staat te roepen terwijl hond bij wijze van spreke met twee middelvingers de lucht in loopt. Heb niks tegen honden hoor echt niet, maar hou ze dan wel onder appel. Kijk het kan gebeuren, met een jonge hond ofzo, sommige mensen zeggen ook sorry, nou geeft niet hoor niks aan de hand. Maar sommige mensen doen gewoon net of ze het niet zien of geven je alleen een dodende blik terwijl die honden lekker rond de benen aan het happen zijn.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:29

Toch zijn er ook wel aardige mensen. Was een x verdwaald in het bos met 4 vriendinnen, liepen ze lans de weg, waar dus zo'n patatkraam stond. Wapperende zeilen, gillende kinderen, je kent het wel. Pony gingen beetje scheef lopen, om te kijken wat dat was. Gaat er ineens een auto inhalen, 1 pony schrok daar zo van, die sprong zo met zijn kont bovenop de auto. Mensen schrokken zich een ongeluk, stukje verderop op een parkeerplaats gaan staan, om te gaan praten over de verzekering enzo. Maar het viel wel mee, een klein krasje zat erop. Mensen vonden het niet nodig, het was hun eigen schuld zeiden ze, hadden niet moeten inhalen, als pony's iets eng vinden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:31

Silenkai schreef:
Hmm,, die wielrenners vind ik nog niet zoo erg..
Die oudere mensen op de fiets vind ik vervelend.. Die bellen..
Nouja.. mn paardjes maken zich er niet zo druk om.. Dus dan doe ik het ook maar niet Knipoog

Nou dat vindt ik niet zo erg. Dan weet je tenminste dat er wat aankomt. Dan kan je aan de kant gaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:15

Komt er dan ook een bijscholiing voor de ruiters? of beter nog, eentje voor de paarden?
De voorlichting naar onszelf toe kunnen we denk ik het hardst gebruiken.

Is het erg dat mensen roepen of bellen? kom nu... als we daar al niet aan 'gewend' zijn

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:45

Ik heb zelf ook liever dat iemand even belt of roept, maar meestal heb ik ze zelf al gespot. Ervaring denk ik, omdat ik een paar paarden heb beleerd die van een grassprietje dat het lef had de andere kant uit te groeien als gisteren al begon te piepen dus kijk ook overal uit naar wijkpunten waar ik even zou kunnen gaan staan ofzo.

Gewone fietsers hoor je meestal ook wel aankomen, brommers ed ook. Het zijn bij ons voornamelijk de automobilisten en wielrenners die ineens aan komen zoeven, vooral de duurdere auto's hoor je vaak pas op het allerlaatste moment.

En ja, voorlichting beide kanten uit zou ideaal zijn, maar dan op een iets reeel niveau dan nu het ruiterbewijs want dat vind ik een lachertje eerlijk gezegd.

Edit:tiepvaut
Laatst bijgewerkt door Breghje op 12-08-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:47

mick75 schreef:
Ik begrijp niet dat mensen die zeggen dat ze op een vrij brede weg rijden met hun paard ander verkeer (fietsers, auto's) zelf niet aan zien komen. Ik kijk de hele tijd alle kanten op zodat ik niet verrast kan worden. Er zijn niet zoveel wegen die zo onoverzichtelijk zijn dat je niet op tijd het andere verkeer ziet aankomen. Zelf mag je ook best een beetje opletten.

En wat is er mis met als wielrenners roepen dat ze eraan komen? Als je met een flinke groep gaat buitenrijden moet de achterste ruiter ook op achteropkomend potentieel gevaarlijk verkeer letten en dat roepend doorgeven aan de rest. Of zijn er tegenwoordig andere manieren voor?

Het gaat niet om het feit dat ze mogen roepen ja of nee. Het gaat om de manier waarop. Iedereen ziet idd die mensen aan komen en je gaat al aan de kant, sterker nog we liepen al aan de kant. Maar de manier waarop sommige reageren met dat ze erlangs willen en dat je een vervelend beest hebt? Vind je dat normaal gedrag? Tuurlijk moet je duidelijk kunnen maken wanneer je er langs wil en tuurlijk moeten wij zelf opletten of er verkeer aan komt. Maar wat als dat nu allemaal goed is en die mensen schelden je nog uit? Schreeuwen tegen je met een onbeschofte bewoording? Nou sorry maar dat gaat bij mij toch echt te ver!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:47

dat met wielrenners heb ik ook nog gehad. Nu dat ze roepen geen probleem, want vaak hoor je ze niet afkomen, plots passeren ze in een behoorlijk tempo naast je en dan schrik je natuurlijk wel. Maar sommige doen het ook in alle stilte, ben ik altijd bang, dat moest mijn paard op die manier ooit schrikken, je weet maar nooit dat hij uithaalt richting wielrenner. Op die manier passeren vind ik ook maar niks. Eigelijk heb ik er verder weinig problemen mee. Ik heb echt tractors die hun motor afleggen tot ik voldoende ver ben gepasseerd, zo ook onlangs met een quad. Mn paard was mss ietwat onrustig om iets wat aan de kant stond te wapperen, komt er net een quad af. Ik had teken gedaan of hij even wou wachten en dat deed hij dan ook netjes, hij heeft zelfs zn motor afgelegd tot hij rustig was en wou zelfs daar wachten tot ik de straat uit was (wat nu ook weer niet nodig was want eens hij zag wat het was was het geen probleem meer), hij is dan wel in een heeeeel traag tempo gepasseerd en aan dat heeeeel trage tempo de straat uitgereden. Vond ik wel heel netjes van hem. Ik hem wel de gewoonte zo snel mogelijk ergens aan de kant te gaan staan, vooral op landweggetjes waar er weinig plaats is om te passeren. Is leuker voor mn paard en ook voor de bestuurder, want die hoeft dan geen kwartier achter de kont van dat paard aan te tuffen.
Onlangs was ik wel aan het stappen buiten, paard was geblesseerd, stond in het verband maar moest wel gestapt worden. Verband mocht niet nat worden dus kon ik niet in de piste rijden. Dus dan maar noodzakelijk stukje op de baan. Komt er een auto achter mij rijden, die constant gas zat te geven. Paard werd al behoorlijk zenuwachtig. Dus ik doe teken dat ik 10m verder even aan de kant kan gaan staan, want er was amper plaats om te passeren en wou niet met een al geblesseerd paard in de gracht eindigen. Begint hij nog dichter te rijden, allerlei dingen te roepen, allemaal tekens te doen in zn auto. Uiteindelijk kon ik aan de kant, is hij in een racetempo ons gepasseerd, nog altijd op een niet zo vriendelijke manier. Dat snap ik dus niet. Duurde mss 30sec voor ik aan de kant was en er was niet echt een andere optie. dus dat ze dat beetje geduld niet kunnen opbrengen... Maar over het algemeen valt het dus heel goed mee hier.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:34

Ik heb bericht gehad van VVN dat ik binnen 5 werkdagen bericht krijg. Zo'n automatisch antwoordmailtje dus. Ben benieuwd of en wat er gaat volgen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 02:19

De enige remedie tegen asociale medeweggebruikers is consequent groeten, naar iedereen. Hoe lomp of asociaal iemand ook doet.

Denk dat de meeste ruiters (en andere verkeersdeelnemers) wel verhalen weten over lastige wielrenners die soms wel erg lomp uit de hoek kunnen komen, maar ik heb het al eerder gezegd, in veel gevallen hebben zij (en andere asocialen) slechte ervaringen met ruiters. Ruiters die niet aan de kant willen, die overal langs galopperen, de hele weg opeisen, ook schelden en vloeken, ga zo maar door. Bewijs maar dat ruiters normale verkeersdeelnemers zijn en je zal een stuk meer begrip krijgen na verloop van tijd. En die enkele mafkees voorkom je niet, die kan je ook in de auto of op de fiets tegenkomen en de schade kan dan net zo ernstig zijn. Als je daar niet tegen kan moet je lekker in de bak gaan rijden. Met een beetje ervaring en verkeersinzicht (voor ruiters meer nog dan voor andere verkeersdeelnemers onontbeerlijk) kan je die in veel gevallen al van verre zien/ horen aankomen en dus op anticiperen.

Oja, goed om je heen kijken en je paard ook laten kijken kan een hoop ellende voorkomen. Veel paarden schrikken omdat de ruiter ze te kort aan de teugel houden zodat ze zelf niet goed kunnen zien wat er om ze heen gebeurt. Als jij in de verte een groep wielrenners ziet aankomen, laat je paard dat zien en ga zo snel mogelijk veilig aan de kant. Kortom: Denk zelf ook een beetje na.

Aan alle verhalen zitten twee kanten en toevallig ken ik die van de wielrennerszijde ook.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:18

Ben het helemaal met je eens Mick, alleen in de meeste gevallen hoor je iemand aankomen en heb je de kans te anticiperen. Bij wielrenners 9 keren uit 10 dus niet en dan krijg je ook nog eens een grote bek als je paard niet snel genoeg van hun weg afgaat.

Mijn paard is behoorlijk bomproof, vind alleen trekkers en vrachtwagens die achterlangs naderen eng, en idd dan laat ik haar kijken zodra ik ze hoor aan de kant van de weg en het leed is geleden. Maar als ik niets aan hoor komen en ineens een hoop mensen me op zeer stille fietsen voorbij zoeven? Dan schrikken zowel ik als mijn paard en kan ik haar er dus al niet meer van overtuigen dat het niet eng is. De oplossing daarvoor zou zijn achterstevoren op mijn paard gaan zitten, of een achteruitkijk spiegel... of misschien toch een bel op de fiets van de wielrenner???

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:58

Hebben wij weleens gehad met het 2-span, we kwamen 2 fietsers tegen, ééntje was aant bellen, waren gestopt. Dus wij willen erlangs, begint dat vrouwtje aan de telefoon helemaal te bibberen en te gillen terwijl er nog bijna 2 mtr tussen zat Huilen van het lachen

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:14

Nou bij ons schreeuwen ze niet eens.
Ze gaan gewoon met een hele groep van een stuk of 20 wielrenners keihard langs je zonder iets te zeggen.
Het was een laan, maar bij eén huis was een begroeide heg waarder het smaller werd. er kan netaan een fietser dicht langs de auto langs zo maar zeggen. Rijd ik daar met mijn pony ( Haflinger ) sjeézen ze keihard langs. Ze schrok zich dood dus keerde dr kont richting de groep wielrenners maar gaan gewoon vrolijk door stoppen ook niet ofzo. Nou gelukkig heeft ze niet getrapt. Maar alwas het wel zo. Is het dan mijn schuld?

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:50

wat stom van die mensen he?! zoiets snap ik ook niet. maar ikdenk dat die wielrenners je paard eng vonden. aan hun reactie te merken. en die auto.. echt een stomme automobilist Boos! wel cool dat je paard zo door liep! Knipoog

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:58

Als ik bij een vriendin buiten rij en we rijden door het dorp dan hoor je regelmatig 'Hee Sanne, Kijk! een écht paard! Een, echt, paaard!! *verbaasd* Hee meisje kom eens hierheen met dat paard!' Wij negeren. 'allerlei scheldwoorden die ik liever niet noem en dat we onmiddelijk daarheen moeten komen met de paarden' Aah joh, de groeten! En die kinders zijn dan een jaar of 10...

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:03

Maandag. Ik met mijn intructrice ene buitenrit maken. Zij op een jong paard. Was voor de 2e keer dat hij een buiten reed. Auto komt op ons afgescheurd. Mijn intructrice gebaard overduidelijk dat de vrouw in de auto zachter moet rijden. Vrouw blijft even hard rijden en scheurde langs ons heen... Paard sloeg op hol. Ik ergerde me dood!