Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotexas

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 09:26

Overigens worden Mustangs in 100 dagen klaar gemaakt
Ze zijn dan volledig onder het zadel, hebben volledig schrikker training gehad en kunnen vaak ook vrijheidsdressuur of liberty enz

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:10

Dakotexas schreef:
SeaSide schreef:
Wat leuk ts, heel veel succes met het trainen/leren van en met de Konik.

Wij hebben hier denk ik ongeveer 7 Koniks gehad, uit verschillende natuurgebieden, slachthuis of privé vanuit eigenaren.

En allemaal even anders, ik vermoed dat ik denk te weten waar die van jullie vandaan komt (echt indd een verschrikkelijke plek, waar ze lang in een stal worden gezet).

[ [url=m/2tJIZK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sommige koniks waren bij aankomst doodsbang en andere liepen je meteen omver, Sommige waren met een week halster mak en andere duurde dat maanden. Verschilt per paard en per gebied waar deze vandaan komt.

Wat een leukerd
We gaan er ook vanuit dat ze niet allemaal zo leergierig zijn maar we gaan het ervaren
Ze komt uit Limburg

Leergierig zijn ze allemaal wel geweest, kan zich ook tegen je werken :+ . Als er hier iets uitbrak zat er altijd 100% een Konik tussen }>.

Limburg, dan zat mijn gevoel goed hebben er daar ook 2 jaar terug 1 uit z'n opgesloten stal gehaald. Wel een heel gaaf dier geworden, en super slim en erg mak ongeacht de omstandigheden.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 11:13

Zette daarom de provincie er al bij . Heb idd al begrepen dat het meester ontsnappers zijn daar hebben we al extra maatregelen op genomen haha

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:24

Wat een enorm gaaf beestje, leuk om te volgen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:34

Dakotexas schreef:
Overigens worden Mustangs in 100 dagen klaar gemaakt
Ze zijn dan volledig onder het zadel, hebben volledig schrikker training gehad en kunnen vaak ook vrijheidsdressuur of liberty enz

Ja als je ziet wat die trainers kunnen bereiken in een paar dagen... :wow:

Ik denk ook niet dat we moeten vergeten dat jullie paard natuurlijk al maanden op stal heeft gestaan, dus ook al is ze niet in de hand geweest, ze heeft al wel veel mensen gezien. Kan me zo voorstellen dat ze daardoor al best wel wat gewend is. Alleen maar beter dat ze het zo goed oppakt. +:)+

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 23:08

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:09

Wat is de toegevoegde waarde van een paard wat nog niks gewend is, te laten liggen? Ik bedoel, ik ben niet heel erg thuis in vrijheidsdressuur maar ik zie hier op bokt dat dit pas in een later stadium wordt aangeleerd, wanneer paarden al andere handelingen kennen, en dat zal niet zonder reden zijn lijkt me.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 21:02

Earth schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van een paard wat nog niks gewend is, te laten liggen? Ik bedoel, ik ben niet heel erg thuis in vrijheidsdressuur maar ik zie hier op bokt dat dit pas in een later stadium wordt aangeleerd, wanneer paarden al andere handelingen kennen, en dat zal niet zonder reden zijn lijkt me.

Als een paard het zelf aanbied , kan je hier gerust op in gaan. Dit is zonder dwang gebeurd , ze ging zelf aan het touw rollen en heb dit beloond . Heb je een die snel leert pakken ze het zo op en dat is bij haar het geval.

Overigens kent ze inmiddels al een hoop ze leert zo snel

Ze wandelt met ons mee alsof ze het al jaren doet . Alle begeleiding op de grond pakt ze goed op .

Was ze zelf niet gaan rollen had ik het haar niet aangeleerd maar nu was het een open doel en iets vanuit haar zelf
Vaak wordt het pas later aangeleerd omdat het gewoon weg niet makkelijk aan te leren is . Alleen bieden ze het zelf aan kan je er gewoon op in gaan .

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:17

Snap je uitleg maar je kan ze ook gaan overvragen, dit komt er dan toch een keer uit. Ik zelf zou deze keuze dan ook niet maken met vrijheids dressuur. Ze moet al zoveel verwerken. En rollen is vorm van ontspanning/ontlading

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 21:27

StalNollie schreef:
Snap je uitleg maar je kan ze ook gaan overvragen, dit komt er dan toch een keer uit. Ik zelf zou deze keuze dan ook niet maken met vrijheids dressuur. Ze moet al zoveel verwerken. En rollen is vorm van ontspanning/ontlading

Ze wordt alles behalve overvraagt .
We doen onwijs rustig aan met haar , jullie zien en kennen haar niet . Jullie zien haar houding niet .
Ze wil juist bij ons zijn als we aan komen lopen hinnekt ze al van blijdschap. Per dag is ze ca 15-30 minuten met ons bezig dit kan een stukje lopen zijn , of een borsteltje

Maar goed heb nu het gevoel dat ik me moet verantwoorden.

Wees gerust , ze wordt niet over vraagt , ze geniet van alle aandacht en we houden haar houding enz alles in de gaten .
We weten wat we doen.

In Duitsland worden ze binnen 2 maanden compleet ingereden en lopen ze in manage lessen met kinderen .

Enige wat ik doe is haar rollen belonen, ze blijft totaal nog niet liggen . Ze neemt het lekkers aan en staat weer op . Niks geen stress want het liefst gaat ze meteen weer liggen zodat ze weer wat lekkers krijgt .
Ze heeft gewoon een mega leergierig karakter .

Heb zelf 3 jonge paarden waarvan er 1 een hoop vrijheidsdressuur kan en die andere 2 nagenoeg niks omdat die totaal niet leergierig zijn op dat gebiedt wat prima is .
1 vind het super leuk en haalt er zijn plezier uit en die kan ook liggen enz . De andere 2 die totaal niet. Dit is per paard gewoon verschillend en elk paard werkt op zijn eigen manier en heeft zijn eigen sterkte kanten .

Deze merrie is ook super leergierig en speels
Denk dat jullie ook even vergeten zijn dat deze merrie al 9 maanden op stal heeft gestaan en dus al 9 maanden mensen ziet . Ze deden wel niks met haar alleen eten geven en mesten maar mensen zien en in haar omgeving hebben dat was ze al gewend

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:57

Logisch dat ze hinnikt als je aankomt, je stopt haar vol met snoepjes.
Jammer dat jullie enkel weerwoord hebben, iedereen kan leren hé, jullie ook. Ik zou bijvoorbeeld werken aan jullie manier van leiden als je met haar loopt. Pak de leiding, loop en voel wat er achter je gebeurt. Loop zelfverzekerd, schouders naar achteren, hoofd omhoog.
Misschien gaat het nu nog goed, want ze lijkt me niet zo dominant, maar mocht je straks een paard hebben wat onzeker dominant is, ga je daar problemen mee krijgen. En dat zeg ik niet om te jennen, dat zeg ik voor jullie eigen veiligheid.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 22:09

Earth schreef:
Logisch dat ze hinnikt als je aankomt, je stopt haar vol met snoepjes.
Jammer dat jullie enkel weerwoord hebben, iedereen kan leren hé, jullie ook. Ik zou bijvoorbeeld werken aan jullie manier van leiden als je met haar loopt. Pak de leiding, loop en voel wat er achter je gebeurt. Loop zelfverzekerd, schouders naar achteren, hoofd omhoog.
Misschien gaat het nu nog goed, want ze lijkt me niet zo dominant, maar mocht je straks een paard hebben wat onzeker dominant is, ga je daar problemen mee krijgen. En dat zeg ik niet om te jennen, dat zeg ik voor jullie eigen veiligheid.

Hahaha vol met snoepjes , ze heeft alleen de eerste dag snoepjes gehad ( naja rozenbortel ) en nu met liggen
Alle andere dagen heeft ze dit niet gehad .

Mijn jonge paard is mega dominant kan daar mee werken geen enkel probleem .. zij is alles behalve dominant. Ze zoekt steun en heeft die nodig , en die krijgt ze .
Zij reageert niet goed op dominante houding , kruipt dan in haar schulpje en deinst voor je weg en wordt angstig .
Dominante personen komt ze ook niet naartoe . Staat dan achter in haar stal ze weet niet wat ze daar mee moet .

We kunnen zeker leren , alleen vanaf een computer en met moment opnames en waar je haar zelf niet in real life kunt zien kan je slecht oordelen .
Je ziet in die paar seconde niet hoe ze is ook niet kwa karakter . Je hebt niet gezien hoe ze op dominanten karakters reageerd . Je ziet niet hoe ze steun zoekt bij ons enz . Je ziet zo weinig van haar waardoor je achter een computer nooit een oprechte en juiste advies kan geven .

Elk paard is anders en elk paard heeft zijn eigen trainings methode nodig .
Ik heb 3 jonge paarden en alle 3 worden ze op een andere manier getraind omdat het 3 totaal verschillende paarden zijn. En wat voor het ene paard wel werkt werkt voor de ander niet .
Als ik bij 1 van die jonge paarden die dominant is niet zeker sta walst hij vierkant over me heen . Mensen met een onzekere houding walst hij over heen. Als ik deze houding bij haar aan neem, deinst ze terug dit werkt niet voor haar.

Dus ja een advies is welkom , maar dat advies moet wel werken voor haar en jouw advies werkt niet voor haar . Nu nog niet ..

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:38

Waarom kunnen mensen op bokt niet gewoon eens blij zijn voor anderen zonder op en aanmerkingen te geven over hoe het moet. Je hoeft immers de vorderingen niet te volgen. Laat een ieder toch in zijn waarde. Iedereen heeft zijn eigen manieren en als ze hulp zouden willen kunnen ze dat veel beter vragen en krijgen van iemand uit de regio dan van iemand die het alleen maar op een filmpje of een foto een beetje mee zit te kijken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:55

Eretria schreef:
Waarom kunnen mensen op bokt niet gewoon eens blij zijn voor anderen zonder op en aanmerkingen te geven over hoe het moet. Je hoeft immers de vorderingen niet te volgen. Laat een ieder toch in zijn waarde. Iedereen heeft zijn eigen manieren en als ze hulp zouden willen kunnen ze dat veel beter vragen en krijgen van iemand uit de regio dan van iemand die het alleen maar op een filmpje of een foto een beetje mee zit te kijken.

Bokt is een discussieforum. Als iemand alleen “oehs” en “ahs” wil moeten ze het alleen op eigen gesloten social media plaatsen.

Ik vind het ook leuk dit traject te volgen. Ik denk ook dat er op bokt een enorme wisdom of the crowd is met zeer veel nuttige tips waar iedereen wat aan heeft, ik vind het ook leuk om te lezen welke suggesties of opmerkingen anderen hebben.

Ik zelf zou bijv. bij het wandelen niet met twee man voor het paard lopen, maar liever één iemand erachter zodat je indien nodig een beetje druk van achter naar voren kunt geven. Deze merrie lijkt gevoelig genoeg dat ze alleen al op het feit dat er iemand achter loopt ze minder op de rem schiet en leert dat ze moet wijken voor druk.

Ben benieuwd hoe het verder gaat :) !

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 23:54

Ze loopt gewoon volledig al mee @odysseus

Op druk van achteren doet ze helaas weinig
Haar leidende is vele malen groter dan haar drijvende . Had gehoopt dat haar drijvende deel groter was en eigenlijk ook een beetje verwacht zoals jij denk ik.
Alleen is dit totaal niet het geval.
Als we even naar de begrippen van de natural horsemanship gaan zeg maar dan zit het drijvende deel ver buiten het paard . Leiden daar integen is dus enorm groot en gaat haar makkelijk af .

We hebben nog weinig loswerken met haar gedaan maar ben benieuwd hoe ze dit straks gaat doen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:45

Waarom moet de TS jullie methodes goed vinden terwijl men niet openstaat voor hun methode? Wat ik zie is een samenspel/samenwerking tussen mens en paard. Geen duidelijke leiding wat vaak ook niet eens hoeft. Beide hebben plezier. Vanuit daar zul je zien dat het heel makkelijk is om juist met hele kleine signalen wel.je grenzen kunt aangeven om daarna meteen weer met het samenspel verder te gaan. Handschoenen? Hoezo, zijn ondingen. Je voelt amper wat je paard gaat doen (ja, ook de dunne). De kleinste signalen krijg je ook via het touw. Die moet je kunnen voelen. Paarden mogen bij mij ook gewoon voor me lopen. Zelf de wereld ontdekken
Ze.weten precies hoe lang het touw is, Met kort touw hetzelfde. Genoeg paarden die daardoor weer plezier in de mens krijgen die ze kwijt waren door de ideeën dat de mens de dominante of de hele duidelijke leider altijd moet zijn. Genoeg paarden die daar niet mee overweg kunnen. Net als dat de mens niet met ieder type mens overweg kan. Je energie die je lijf afgeeft is veel belangrijker. Maak het voor beide leuk. Kan prima.
Lekker zo doorgaan ts!

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 01:23

quintusgl schreef:
Waarom moet de TS jullie methodes goed vinden terwijl men niet openstaat voor hun methode? Wat ik zie is een samenspel/samenwerking tussen mens en paard. Geen duidelijke leiding wat vaak ook niet eens hoeft. Beide hebben plezier. Vanuit daar zul je zien dat het heel makkelijk is om juist met hele kleine signalen wel.je grenzen kunt aangeven om daarna meteen weer met het samenspel verder te gaan. Handschoenen? Hoezo, zijn ondingen. Je voelt amper wat je paard gaat doen (ja, ook de dunne). De kleinste signalen krijg je ook via het touw. Die moet je kunnen voelen. Paarden mogen bij mij ook gewoon voor me lopen. Zelf de wereld ontdekken
Ze.weten precies hoe lang het touw is, Met kort touw hetzelfde. Genoeg paarden die daardoor weer plezier in de mens krijgen die ze kwijt waren door de ideeën dat de mens de dominante of de hele duidelijke leider altijd moet zijn. Genoeg paarden die daar niet mee overweg kunnen. Net als dat de mens niet met ieder type mens overweg kan. Je energie die je lijf afgeeft is veel belangrijker. Maak het voor beide leuk. Kan prima.
Lekker zo doorgaan ts!

Amen

Zo staan wij er ook in en idd je energie doet heel veel met een paard .
Ik doe ook aan animal design ( dan kan je je volledige paard uit lezen incl zijn of haar behoefte en wat je activeert bij je paard . Heel interessant)
Werk vaak ook los met ze , en dat doe ik nu dus ook al met Kalja. Ze stapt achter mij aan , versnel ik komt ze achter me aan draven enz
Ik ben het met veel trainings methoden niet eens en door de jaren gemerkt dat het niet mijn systeem is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:58

Ik vind het mooi dat het dier al zo ontspannen is dat ze durft te rollen aan het touw.

Er is geen een systeem wat werkt voor alle paarden op ieder moment. Ben het ermee eens dat eigen energie enorm belangrijk is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:10

Ik snap al het commentaar ook niet zo. Kijk en laat je verwonderen is mijn insteek. Het is altijd leerzaam, juist ook als je ziet dat je zelf sommige dingen anders zou doen.

Ik vind het leuk dat TS en haar vriendinnen deze merrie hebben meegenomen en haar een kans op een mooie toekomst willen bieden. Tot nu toe zie ik een nieuwsgierig paard wat steeds meer op haar gemak is.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:11

Kom net dit topic tegen en ik vind het heerlijk om de updates te lezen!
Ik zal met heel veel plezier dit topic volgen.
Lekker bij methodes houden die voor jou en je paard werken, degene die dat niet snappen lekker bij zichzelf houden en niet hun manier aan jou gaan opdringen en zeggen dat jou manier fout is. Jij ervaart het paard in levende lijve en weet wat wel en niet werkt voor jullie samen.
En verder, vooral heel erg veel genieten!! <3

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:11

Wij hebben met onze konik heel veel intrinzen gedaan :) en dat was super leuk om met haar te doen. Voor wandelen buiten etc. is het wel weer handig om de leiding te pakken anders doet zij het ;)
Ik denk dat er in beide methodes goede dingen zitten. Het "samen doen" van intrinzen en het leiding geven van de natural horsemanship methode. Allebei met oog voor het paard.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:57

Kimddddd schreef:
Wij hebben met onze konik heel veel intrinzen gedaan :) en dat was super leuk om met haar te doen. Voor wandelen buiten etc. is het wel weer handig om de leiding te pakken anders doet zij het ;)
Ik denk dat er in beide methodes goede dingen zitten. Het "samen doen" van intrinzen en het leiding geven van de natural horsemanship methode. Allebei met oog voor het paard.

Keuzevrijheid is zeker een hele goede om mee te nemen. Zoals jij zegt de combi van NH. Het is wel handig hier altijd een bepaalde afspraak over te maken. Ik zeg het wanneer mijn ruin zelf op onderzoek/op zichzelf mag met oa wandelen en dingen onderzoeken. Als hij het zelf aanbiedt ga ik wel even door onder mijn leiderschap (omdat veiligheid belangrijk is) en dan bied ik daarna nog de keuze aan om alsnog te doen wat hij wilde, maar wel wanneer ik dat zeg. Eigenlijk het enige wat hij altijd mag doen zonder mijn toestemming (wat klinkt dat negatief, oef) is drinken.
Mbt buiten leiding pakken; dat is natuurlijk je basis. Als je die basisregeltjes goed op elkaar hebt afgestemd kan je altijd nog zeggen; je mag voorop. Heel veel mensen die dit ook doen uiteraard. Zeker als je paardje kan lange lijnen, kan je dat zeker doen.

Dakotexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 01:32

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:27

Ziet er goed uit! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:26

Fijn om te zien hoe goed het gaat, jullie zijn toppers hoor.