Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dakotexas schreef:SeaSide schreef:Wat leuk ts, heel veel succes met het trainen/leren van en met de Konik.
Wij hebben hier denk ik ongeveer 7 Koniks gehad, uit verschillende natuurgebieden, slachthuis of privé vanuit eigenaren.
En allemaal even anders, ik vermoed dat ik denk te weten waar die van jullie vandaan komt (echt indd een verschrikkelijke plek, waar ze lang in een stal worden gezet).
[ [url=m/2tJIZK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sommige koniks waren bij aankomst doodsbang en andere liepen je meteen omver, Sommige waren met een week halster mak en andere duurde dat maanden. Verschilt per paard en per gebied waar deze vandaan komt.
Wat een leukerd
We gaan er ook vanuit dat ze niet allemaal zo leergierig zijn maar we gaan het ervaren
Ze komt uit Limburg
Dakotexas schreef:Overigens worden Mustangs in 100 dagen klaar gemaakt
Ze zijn dan volledig onder het zadel, hebben volledig schrikker training gehad en kunnen vaak ook vrijheidsdressuur of liberty enz
Earth schreef:Wat is de toegevoegde waarde van een paard wat nog niks gewend is, te laten liggen? Ik bedoel, ik ben niet heel erg thuis in vrijheidsdressuur maar ik zie hier op bokt dat dit pas in een later stadium wordt aangeleerd, wanneer paarden al andere handelingen kennen, en dat zal niet zonder reden zijn lijkt me.
StalNollie schreef:Snap je uitleg maar je kan ze ook gaan overvragen, dit komt er dan toch een keer uit. Ik zelf zou deze keuze dan ook niet maken met vrijheids dressuur. Ze moet al zoveel verwerken. En rollen is vorm van ontspanning/ontlading
Earth schreef:Logisch dat ze hinnikt als je aankomt, je stopt haar vol met snoepjes.
Jammer dat jullie enkel weerwoord hebben, iedereen kan leren hé, jullie ook. Ik zou bijvoorbeeld werken aan jullie manier van leiden als je met haar loopt. Pak de leiding, loop en voel wat er achter je gebeurt. Loop zelfverzekerd, schouders naar achteren, hoofd omhoog.
Misschien gaat het nu nog goed, want ze lijkt me niet zo dominant, maar mocht je straks een paard hebben wat onzeker dominant is, ga je daar problemen mee krijgen. En dat zeg ik niet om te jennen, dat zeg ik voor jullie eigen veiligheid.
Eretria schreef:Waarom kunnen mensen op bokt niet gewoon eens blij zijn voor anderen zonder op en aanmerkingen te geven over hoe het moet. Je hoeft immers de vorderingen niet te volgen. Laat een ieder toch in zijn waarde. Iedereen heeft zijn eigen manieren en als ze hulp zouden willen kunnen ze dat veel beter vragen en krijgen van iemand uit de regio dan van iemand die het alleen maar op een filmpje of een foto een beetje mee zit te kijken.
quintusgl schreef:Waarom moet de TS jullie methodes goed vinden terwijl men niet openstaat voor hun methode? Wat ik zie is een samenspel/samenwerking tussen mens en paard. Geen duidelijke leiding wat vaak ook niet eens hoeft. Beide hebben plezier. Vanuit daar zul je zien dat het heel makkelijk is om juist met hele kleine signalen wel.je grenzen kunt aangeven om daarna meteen weer met het samenspel verder te gaan. Handschoenen? Hoezo, zijn ondingen. Je voelt amper wat je paard gaat doen (ja, ook de dunne). De kleinste signalen krijg je ook via het touw. Die moet je kunnen voelen. Paarden mogen bij mij ook gewoon voor me lopen. Zelf de wereld ontdekken
Ze.weten precies hoe lang het touw is, Met kort touw hetzelfde. Genoeg paarden die daardoor weer plezier in de mens krijgen die ze kwijt waren door de ideeën dat de mens de dominante of de hele duidelijke leider altijd moet zijn. Genoeg paarden die daar niet mee overweg kunnen. Net als dat de mens niet met ieder type mens overweg kan. Je energie die je lijf afgeeft is veel belangrijker. Maak het voor beide leuk. Kan prima.
Lekker zo doorgaan ts!
Kimddddd schreef:Wij hebben met onze konik heel veel intrinzen gedaanen dat was super leuk om met haar te doen. Voor wandelen buiten etc. is het wel weer handig om de leiding te pakken anders doet zij het
![]()
Ik denk dat er in beide methodes goede dingen zitten. Het "samen doen" van intrinzen en het leiding geven van de natural horsemanship methode. Allebei met oog voor het paard.