Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:13

Ja ik heb het nieuws gezien en hier is ook de boel overstroomd maar er zit een verschil tussen of je gebied gebruikt wordt om vol te laten lopen of niet.

Dat bedoel ik te zeggen. Je had laatst je grond ook onder water toen het verder nergens zo erg was. Behalve dus in gebieden die daarvoor gebruikt worden.

En in het topic gaf iemand aan dat dat bij dit stuk kennelijk vaker gebeurd omdat het gebruikt wordt om water elders weg te laten lopen?

Dat is echt wel een wezenlijk verschil. Natuurlijk is het nu overal super nat! Maar als je grond ook nog eens gebruikt wordt met die duiker dicht zetten dan extra.

Tot 2018 was het normaal kwa waterstanden. Daarna hebben we extreem droge jaren gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 10:33

Ik ga deze discussie even niet aan, want ik merk dat ik er teveel van in de emotie schiet nu.
Ik voel me al machteloos en gefrustreerd genoeg, heb geen zin om me hier ook nog ergens voor te moeten gaan verdedigen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:26

Je hoeft je ook helemaal nergens voor te verdedigen. Jij hebt toch niets verkeerd gedaan? :(:)
Maar ik snap je emoties heel goed!
Ik zou me wel afvragen of je deze onzekerheid in de toekomst ook aan kunt. Ik zou dat echt heel erg lastig vinden.
Want de vraag is niet of het nog een keer zal gebeuren, maar wanneer het weer gaat gebeuren.. -O-

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:33

Wat een ellende! :(:) Fijn dat de paarden zo goed zijn opgevangen.

Bij ons is het ook nog niet eerder zo nat geweest als nu. Ik kan nog iets, omdat we één groepje hebben dat gebruik kan maken van de droge delen. Die zijn niet lang geleden aangepakt voor deze weersomstandigheden. Eén paddock is anders afgewaterd, heeft een nieuwe bodem en is voorzien van paddockroosters. Daar staat een schuilstal van 4x10m bij. De paarden kunnen alleen daar lopen + bij de stallen. De rest is te nat. Met trainingspaarden had ik de tijd buiten af moeten wisselen.
De sloten van onze straat zijn overgelopen en de buren hebben hun hele tuin tot aan de achterdeur blank staan. Dat is nog nooit eerder gebeurd. Er staan plassen in weilanden waar ik nooit water heb gezien, zelfs bij mensen die wonen op de 'berg'. Dat is hoog gelegen zandgrond tegen het bos aan. Het industrieterrein hier in Apeldoorn-Noord stond gisteren nog blank. Er is water weggepompt, maar het is nog steeds zeiknat. Ik denk wel dat dit uitzonderlijk is, maar ik vrees dat het vaker voor gaat komen met het steeds extremer wordende weer... Uiteindelijk kan je aan de bodem doen wat je wil, maar als al het water naar je toestroomt bij deze hoeveelheden neerslag, dan valt er niets meer aan te houden. Met een beetje geluk duurt het wat jaren voordat het weer zo erg is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 14:28

Cayenne schreef:
Je hoeft je ook helemaal nergens voor te verdedigen. Jij hebt toch niets verkeerd gedaan? :(:)
Maar ik snap je emoties heel goed!
Ik zou me wel afvragen of je deze onzekerheid in de toekomst ook aan kunt. Ik zou dat echt heel erg lastig vinden.
Want de vraag is niet of het nog een keer zal gebeuren, maar wanneer het weer gaat gebeuren.. -O-

En niet alleen aan kunnen, maar ook aan willen. Echt, als het droog is, is het zo'n heerlijk plekje.
Dat dit gebeurde is nu 4 jaar geleden. Stel dat dit zich herhaalt en frequenter wordt. Straks is het in de zomer super, in de winter dit. Wat dan? Ik vind het heel lastig.
Voor nu is het ook echt even korte termijn kijken. Dat kost al genoeg energie. Naast werk dat ook gewoon doorgaat enzo. Het is voor mij maar voor erbij. Een hobby. Zo zou het moeten zijn. Ik heb met heel veel plezier veel tijd, geld en energie in de plek gestoken om het nog mooier en beter te maken naast het gewone onderhoud. En dan is dit gewoon heel heel zuur.

Ik kreeg net deze nog doorgestuurd: https://nos.nl/artikel/2418360-nederlan ... tQG7pPgcVo

En voor nu ligt het er zo bij. Het water zakt snel nu. Ze geven vanmiddag en begin van de avond nog wel regen op, dus dat is nog even afwachten. Morgen is de hele dag droog. Morgenochtend samen met een stalgenoot de schade opnemen en repareren wat nodig is. Dan even met het waterschap overleggen wat de verwachtingen zijn de komende dagen zodat we kunnen bepalen wanneer ze terug komen. Ik hoop morgenmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:36

Dat snap ik helemaal! Zeker nu het grondwater weer op peil is, dat was vorig jaar nog niet zo. Maar als we weer zo'n nat voorjaar en zomer krijgen als vorig jaar -O- ... dan is het beste inderdaad van waterschap ook horen hoe dit in de toekomst gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:44

Advies, lezen wat er staat over waterwerken bij je in de buurt, iets verder weg en de wetenschap hebben dat water altijd het laagste punt op zoekt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 14:45

Ik heb van een bokker enorm veel informatie daarover gehad. Dus dat is heel fijn :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:50

Ik zou inderdaad voor nu even rekening houden met de korte termijn, hopelijk gebeurt het deze winter niet meer en kun je deze zomer rustig nadenken over oplossingen.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om de stallen en rijbak iets op te hogen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:52

Als je nou ook een probleemloze evacueerplek achter de hand hebt waar je altijd zonder teveel energie / gedoe terecht kan, dan is het nog iets dat je in kan calculeren....?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:35

Wat een drama ts. Zeker als het verder zo'n heerlijk plekje is. Ik kan je niet helpen, maar ik wil je wel even een hart onder de riem steken. :(:)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:55

Hoe gaat t nu Amanda?
Hier is het gelukkig aardig weggetrokken,
Vanochtend voor mn werk durfde ik de paarden nog niet buiten te zetten, maar mijn man heeft ze later vanochtend er uit gelaten.
Maar het lijkt wel n maanlandschap, om te janken, hoewel het graven van de sleuven er goed heeft geholpen.
Er kwam nog een “hoge dame” van het waterschap. Zij heeft beloofd dat er alles aan gedaan wordt dat dit niet meer zal gebeuren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 21:49

Josien_ schreef:
Is het bijvoorbeeld mogelijk om de stallen en rijbak iets op te hogen?

Rijbak ophogen gaat niet. We hebben wel gedacht over een vijver/wadi graven. Nog niet uitgezocht verder. En tegen zoveel water helpt dat ook niet. Maar is wel interessant om te verdiepen.
De stal staat al hoger dan de rest. Ik denk 30/40cm ofzo met iets afschot van het verharde deel ervoor richting sloot. Dat verder ophogen gaat eigenlijk ook niet. Die stal is een vaste stal, dat zou je dan helemaal af moeten breken.

Pmarena: dat is voor de korte termijn inderdaad het plan. Maar we kunnen niet verwachten dat stallen voor ons boxen leeg houden voor het geval dat. Een noodwei zoeken is dan een beter optie. Maar dat moeten we ff verder onderzoeken.

Bedankt amber15 :)

Tones: het ligt er nu zo bij. Sloot heeft weer de normale hoogte. Alles is wel nat. Morgenochtend gaan we de schade opnemen.
Dit is wel mooi schoon nu :+
Afbeelding

De stal is wel smerig. Stro en mest liggen overal.
Maar goed, het water is zo goed als weg en morgen scheppen we de rest er uit.
Afbeelding

En het perceel ziet er nu zo uit
Afbeelding

Uiteraard ook nog even naar de paarden geweest. Ze hebben echt een enorme stal samen. Krijgen veel te eten, worden heerlijk verwend en zijn er eigenlijk rustig onder. Jim is wel echt een binnenvetter en niet op zijn gemak. Maar Noura trekt hem er wel door. Die is altijd vrolijk en zoveel makkelijker <3
Nee, die staan hier heel goed. Echt enorm dankbaar voor <3
Afbeelding

En ook de andere paarden staan goed. Er staan er 2 samen op stal en overdag op de wei. Een van de paarden staan een straat verder ook ‘s nachts op stal en overdag in een paddockje naast de andere paarden. En 1 staat in een wei bij een oud kuddegenoot. Dus ze staan allemaal op een goede plek gelukkig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:55

Het land ligt er alweer redelijk bij. Fijn dat ze het zo snel weer aan het zakken is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 21:57

Het is nog wel heel nat. Maar vanaf nu is het droog. Dat gaat zeker helpen. Dan donderdag en vrijdag nog wel regen en vanaf het weekend minimaal een week droog. Dus dat zijn goede vooruitzichten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:09

Ik zou ook de fundering cq stallen zelf goed in de gaten houden.
Kan dat niet gaan rotten nu het helemaal verzadigd is geweest qua water?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 22:21

Hmmm, wel een goeie. Ik weet niet eens of en wat er aan fundering onder zit eigenlijk.
Palen gaan we morgen wel allemaal even goed nalopen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:45

Ik volg je topic nu al een tijdje, maar jeetje wat krijg je veel op je broodje zeg.

Misschien zeg ik nu wel iets geheel onmogelijk, maar ipv je bak verhogen, zou je misschien een wal kunnen maken om het gehele land, zodat je een dijk krijgt.
De kosten hiervan zullen waarschijnlijk wel hoog worden, maar dit kan eventueel wel de oplossing zijn.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:09

Ik snap je wens omtrent het behouden van je stukkie paradijs en je frustratie rond de bokkers die zeggen dat je zoiets niet moet huren of in gesprek moet of dat je een kat in de zak hebt, heel goed.
Je hebt ook echt een hele fijne plek. Er is gewoon bizar veel water gevallen. Gelukkig gowde vooruit zichten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:04

Als je een wal om het perceel maakt, dan blijft al het water dat er valt in de bak en omgeving. Dan moet er een goed afvoer systeem zijn. naar de ondergrond. Het belangrijkste is dan de grondwaterspiegel en het infiltratie vermogen van de grond en de toestand van de toplaag. Op de sloot kan je wanneer de sloot vol staat immers niets meer lozen. Dus ook niet via een drain. Dan kan je zelfs het water terugkrijgen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 23-02-22 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 08:08

Daarom gaat een wal niet helpen. Een grote vijver/wadi zou dan een betere opvang zijn. Maar dat heeft ook zijn limiet en zal niet genoeg zijn bij een overstroming als deze.

De huidige stand van zaken. Straks naar stal om alles van dichtbij te bekijken en de boel op te ruimen. Morgen en vrijdag weer regen en dan een tijd droog. Eindelijk.
Afbeelding

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:12

Een wadi zou ik maar een rustig overdenken, of deze effectief is ligt ook aan de dieper gelegen ondergrond. Je hebt meestal nogal wat ruimte nodig wil dat werken. Misschien verticaal infiltreren. Dat is kort door de bocht, gaatjes boren tot op de goede waterdoorlatende laag en deze gaatjes opvullen met bijv drain zand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 08:19

Dat laatste klinkt ook interessant. Maar dan zou ik nog eens goed in de bodemsamenstelling moeten duiken. Dankzij een bokker is dat bekend. Maar volgens mij kan dat niet. Wel het uitzoeken waard. En een stuk minder ingrijpend :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:27

De bodemsamenstelling bepaalt inderdaad volledig of dat in jouw geval ( ook van anderen) kan gaan werken. Bij klei bijv werkt het simpelweg gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:51

Je mag niet zomaar graven en vanalles aanleggen. Dat hangt af van je bestemmingsplan.