Wat vinden jullie? (geknipt)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:14

Wow sommige reacties :') Ik snap dat het vervelend is maar gelijk iemand wegsturen.

Als iemand mijn Fjorden verknipt lig ik daar absoluut niet wakker van. Sterker nog ik heb het ook moeten leren en verknip het nu nog wel eens. Ach paar weken later is het weer terug gegroeid.

Ik denk dat iedereen wel eens de fout heeft gemaakt ( oja hoor ik zeker ook!).

Natuurlijk zou ik balen als iemand de voorpluk van mijn jonge Fjord knipt , maar ik denk ach het is maar haar het groeit weer snel terug.

Liever dat iemand ze verknipt dan ze in de mond loopt te trekken tijdens het rijden

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:17

Ah gos, die blik van die pony. :=
Ik moest er stiekem wel hard om lachen.
Je hebt het met de beste intenties gedaan en het is ook niet alsof je deze actie probeert goed te praten.

Gelukkig ben je eruit gekomen met de eigenaar en kan je het als wijze les zien. En hopelijk kunnen jullie hier uiteindelijk samen smakelijk om lachen onder het mom van 'gelukkig hebben we de foto's nog'.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:23

Ik vind het leuk!.Ik snap sommmige reacties niet.Je hebt het met de beste bedoelingen gedaan.En echt het groeit weer aan.Zo erg is het helemaal niet.Als de eigenaar het niet erg vind (zo ben ik ,je wilt niet weten hoe mijn dochter soms knipt :).Dan zou ik zeggen blijf vooral door oefenen.Ik vind het echt niet zo slecht ,paard heeft er geen last van en het groeit wel weer aan maak je niet druk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 00:01

Tigra_ schreef:
MirandaMalik schreef:
Omg! _O-
Als je dit bij mijne had gedaan met de voorpluk vooral, denk ik dat ik een moord zou kunnen plegen. _O-
En 'groeit vanzelf weer aan', echt niet, bij sommige paarden (zoals dit type) wordt dat nooit meer wat!
Maarja, tis gebeurd, niet meer doen. :+

Bij ieder paard groeit het gewoon als je knipt. Dus dit slaat nergens op.
Ik zou er ook niet blij mee zijn maar ben te nuchter om daar nu echt om te gaan janken.
Heb het zelf weleens gedaan bij vroegere verzorgpony's. 1 met toestemming en 1 x zonder. Beide keren zag er vreselijk uit. Je denkt in het vervolg in ieder geval beter na voor je weer de schaar er in zet.

Het slaat wel ergens op.
Niet elk paard heeft haar wat makkelijk of snel groeit.
Vooral zo'n voorpluk, het kan echt gebeuren dat het niet meer hetzelfde wordt.
Mijn veulen had vroeger de staart van een andere pony eraf gebeten, dat is ook nooit meer mooi geworden, ook niet na jaren.
Het maakt wel veel verschil tussen een paard met snel groeiend haar of eentje met dunne piekjes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 00:13

MirandaMalik schreef:
Tigra_ schreef:

Bij ieder paard groeit het gewoon als je knipt. Dus dit slaat nergens op.
Ik zou er ook niet blij mee zijn maar ben te nuchter om daar nu echt om te gaan janken.
Heb het zelf weleens gedaan bij vroegere verzorgpony's. 1 met toestemming en 1 x zonder. Beide keren zag er vreselijk uit. Je denkt in het vervolg in ieder geval beter na voor je weer de schaar er in zet.

Het slaat wel ergens op.
Niet elk paard heeft haar wat makkelijk of snel groeit.
Vooral zo'n voorpluk, het kan echt gebeuren dat het niet meer hetzelfde wordt.
Mijn veulen had vroeger de staart van een andere pony eraf gebeten, dat is ook nooit meer mooi geworden, ook niet na jaren.
Het maakt wel veel verschil tussen een paard met snel groeiend haar of eentje met dunne piekjes.

En toch is het niet waar. Haar groeit van binnenuit uit een haarfollikel dat je punten afknipt of alles af scheert heeft daar gewoon geen effect op. Haar wat altijd dun en weinig is geweest blijft zo. Ja het kan wat langzamer groeien maar groeien doet het gewoon. Als het echt bijna niet groeit komt dat vaak omdat er iets anders aan de hand is. En daar staat het knippen helemaal buiten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 00:17

Och och och, wat een paniek over wat haren die geknipt zijn. De reacties hier zijn niet mals en men doet alsof er een oor afgeknipt is.

Het is maar haar. Ja, het is zonde, maar nee, paard krijgt er niets van.
Ik zou ook not amused zijn, maar iemand wegtrappen zoals hier gezegd wordt… dat vind ik echt enorm overdreven.

Zelf knip ik de maantop nooit. Echt nooit. En ja, ik zou wraak nemen als iemand dat afknipt (ik heb geen bijrijder, dus in dit geval zou het om een flauwe “grap” van een stadgenoot gaan, dus dan kunnen ze zelf ook een kaal paard terugkrijgen :') ).
Maar het boeit me verder niet. Mijn paard heeft eczeem dus doet zelf haar uiterste best om zo min mogelijk haar over te houden. Dan gaat lekker de tondeuse eroverheen en twee jaar later zie je er niets meer van. Heb het in totaal nu twee keer compleet weggeschoren en 1 keer voor de helft :P :')

Ooit had ze dit haar:

Afbeelding

Daar maakte ze zelf dit van:

Afbeelding

Tondeuse erover en na een jaar was het zo:

Afbeelding

Drie jaar verder:

Afbeelding

En toen gebeurde dit omdat ik het te warm vond voor de deken:

Afbeelding

Dus toen heb ik letterlijk de helft weggeschoren in januari:

Afbeelding

En nu is het zo:
Afbeelding

Moraal van het verhaal: ze overleven het heus!

Texas02

Re: Wat vinden jullie? (geknipt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 02:21

Wow, sommige reacties hier gaan wel heel ver, zeg.. Ik snap dat je er als eigenaar niet blij mee bent, dat zou ik ook niet zijn. En misschien zou ik ook wel even boos reageren.. Maar van de andere kant: als ik een verzorger zou hebben voor mijn paard, zou ik ook met diegene afspreken wat hij of zij wel en niet mag doen. Als ik dan dus niet zeg dat diegene de manen niet mag knippen, dat ik dat zelf doe, is het ook een beetje mijn eigen schuld vind ik.. Maar om iemand daar om weg te sturen als je verder over alles tevreden bent? Dat vind ik wel heel erg hoor..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 06:22

marley93 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dit doen wij ook elke herfst omdat het bij de shets in het bos anders een herfststukje wordt. :+

Maar ik betaalde ook de eczeemdekens. De halsters. De borstels. Het voer. Het tuig. Heb dan liever een eigenaar die dat betaalt dat ik dan niet mag knippen. :=

Ja oké, maar dat zijn dan flinke staarten en wordt het gewoon smerig en link qua erop staan etc. Mijn merrie had bijna geen staart, dus toen stond het helemaal miezerig. :')

Haha ik voelde me best boos toen vorig weidegenoot de staart van mijn paard aanvrat. Die is nu ook spronglengte
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:51

MarjanB schreef:
:') moet vooral lachen om mensen die serieus zouden huilen.. ik zou huilen van het lachen _O- groeit vanzelf wel weer aan en over een week of wat zie je er niks meer van.

Als dit al dingen zijn waarom je iemand niet meer bij je paard wil hebben.

:j precies!

Ik vind het geweldige foto's en zou ook helemaal in een deuk liggen.

TS You made my day _/-\o_

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:03

Als ik echt spastisch zou zijn over manen knippen dan zou ik dat als eigenaar van tevoren tegen mn verzorgster zeggen :j (vooral als het mooie volle lange manen zijn, maar dan denk ik weer dat iemand dat niet zomaar zal knippen).
Daarnaast deed ik het dan ook samen met een verzorgster om te leren hoe dat moet enzo.. misschien ook een kwestie van overleggen met een verzorgster ofzo?

Ik heb echt keihard zitten lachen om die voorpluk.. ik heb ze zo wel eens vaker gezien :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:32

Ik moest hier aan denken :D Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:37

_O- Die is wel heel erg.

Devic schreef:
Nadat ik uitgehuild was, zou ik jouw haar ook even knippen denk ik... en je daarna de stal uit trappen en nooit meer binnen laten.

Misschien een wijntje minder doen vanavond.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:40

Een hoop drama reacties :=
Het groeit wel weer bij.

Maar in de toekomst niet meer zonder overleg knippen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:44

Zo dramatisch is het niet. Voorpluk bijwerken in natuurlijke vorm en wat inknippen zodat het er nog natuurlijker uitziet en manen gelijk maken. Dan is het waarschijnlijk nog netter dan daarvoor. Zo veel haar heeft ze/hij niet. Misschien is de eigenaar daar wel handig in of in overleg even met iemand die wel handig is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:45

Devic schreef:
Nadat ik uitgehuild was, zou ik jouw haar ook even knippen denk ik... en je daarna de stal uit trappen en nooit meer binnen laten.

Als je niks aardigs kunt zeggen.... ;)

Haha TS m'n eerste reactie was ook: ooooh nee!! Maar moest er ook smakelijk om lachen _O-
Het groeit echt weer prima aan hoor, geen zorgen. Ze had gelukkig ook al niet een mega bos.

Zelf ben ik een ramp met knippen. Ik heb een jaar een boog bijgehouden omdat mijn pony zijn manen deels had afgeschuurd. Stond stoer hoor, maar ik wist wel dat het maar goed is dat ik nooit kapper ben geworden. :')
Nu mag het weer lekker groeien, ik knip hoogstens nog iets van zijn staart 2 keer per jaar :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:51

Bedacht me net...
Ik heb ooit die van Limo ook eens geknipt inclusief de voorpluk... Gelukkig niet zo kort, maar echt misstaan vond ik het ook niet.

Afbeelding

Iedereen zal wel eens een fout gemaakt hebben.

OK afspraken maken is wel nodig, maar vind veel reacties hier echt wel hard hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:54

Dat is je eigen pony dat wel een verschil... en ik zelf vind ook die voorpluk van Limo niet mooi zo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:58

Ineke2 schreef:
Dat is je eigen pony dat wel een verschil... en ik zelf vind ook die voorpluk van Limo niet mooi zo.

Achja zoals ik al zei iedereen maakt die fout wel eens (of een andere fout niet perse met knippen van manen).
Bij hem groeide het wel erg snel weer bij. Na 2 weken zag je het al niet meer dat het recht geknipt was :') na een maand kwam het alweer tot net aan de ooglijn.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:59

Als eigenaar zou ik 2 seconden niet blij zijn en me daarna helemaal in een scheur lachen :')

Kom op hey, het is maar haar. Om er iemand voor uit de laan te sturen die eerlijk aangeeft van "Hey, er was iets mis en ik wilde het fixen" vind ik best wel kort door de bocht :o

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:01

Poekkie schreef:
Summerdreams schreef:
Ik heb ooit de manen verpest van een paard dat de dag er na op concours moest (hoog niveau, kei duur paard)
Werkte toen op een dressuurstal. Wat voelde ik me stom :') was me gevraagd om ze te trekken maar was veel te kort geworden :')

En ook niet te verbergen met dotjes op wedstrijd? :=

Die konden er nauwelijks meer in :+ en moest altijd mooie roosjes maken met pekdraad en naald elk haartje perfect nou het waren miniatuur knotjes :=

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:01

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:06

Dioxide schreef:
Als eigenaar zou ik 2 seconden niet blij zijn en me daarna helemaal in een scheur lachen :')

Kom op hey, het is maar haar. Om er iemand voor uit de laan te sturen die eerlijk aangeeft van "Hey, er was iets mis en ik wilde het fixen" vind ik best wel kort door de bocht :o

Goh ik vind dat afhankelijk van de communicatie en hoe het verder gaat.

Als je een jaar een bijrijder hebt en die stuurt een berichtje ‘ik heb xx haar manen proberen bij te knippen want het zat vol met plak maar is niet zo super gelukt’ dan vind ik dat iets heel anders dan als je een bijrijder hebt voor een maandje, je komt op stal zonder van iets te weten en treft je pony verknipt aan.

In geval 1 kan je gewoon even uitpraten en het samen proberen op te lossen.

In geval 2 zou ik echter wel direct de laan uitsturen, dat vind ik dan weer zo ver over de grens dat ik helemaal geen vertrouwen meer zou hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:10

Ik zou er niet blij mee zijn, ik zou er flink van balen.

Maar ik zou het wel netjes houden naar de verzorgster toe natuurlijk.

En erover na gaan denken of de verzorgster wel geschikt is, of we wel voldoende op 1 lijn zitten. Ik heb liever het type dat van nature aanvoelt dat je zoiets eerst moet overleggen. Misschien had ik al eerder mijn twijfels over de samenwerking, dat is mogelijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:16

Zo he, wat een harde reacties van sommige. Ik zou echt geen bijrijder willen zijn van een van die mensen. Iedereen maakt fouten zeg, kom op. Je mag best boos zijn en laten weten dat het niet de bedoeling was. Maar jeetje als je verder gewoon tevreden was :( Dan zegt dat mij genoeg over hoe je over een bijrijder denkt.

Ik heb geen paard, wel een hond en een buurvrouw die gék was op de hond (hond is inmiddels overleden). Maar buurvrouw snapte ook niet alle ongeschreven regels. Die is ook met de trimmer over de jond gegaan. En die vacht is daarna een grote pluizenbol geworden en nooit meer de mooie glanzende vacht. Maar tja, buurvrouw deed het echt met de beste intenties. Ook is hond meegenomen naar dierenarts (haar dierenarts, niet die van mij) om hem te laten wegen en checken en daarna kreeg hij een vlooienband om. Toen ben ik ook even best boos geweest, want beestje had al vlooiendruppels gehad de dag ervoor en nu dus dubbele dosis. En was niet haar taak met de hond naar da te gaan. Heeft ze daarna ook nooot meer gedaan. Maar hond was wel ook gék op haar. Dat is het belangrijkste toch. Ze leren ervan, verder zijn ze juist goed voor je dier. Dat is het allerbelangrijkste!

Ts, trek het je niet teveel aan hoor. Je hebt het goed bedoeld. Maar ik zou nu gewoon bij alles wat je nog niet eerder hebt gedaan, even overleggen met de eigenaar. Heel veel plezier samen met de pony!

Ik vind het er trouwens best geinig uitzien hoor. En, over 10 jaar is het een leuk verhaal op een verjaardag en moet je erom lachen :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:18

Nou de manen op de hals vind ik best netjes, maar goed ik hou wel van sportcoupes, maar die voorpluk, hahaha, wat erg....

Ik hoop dat die een beetje wil gaan bijgroeien, ik had eens bij mijn friese merrie haar voorpluk gevlochten maar daar was een knoop in gekomen en zo moest ik haar voorpluk aardig uitdunnen en dat is nooit meer goed gekomen, en ook bij een ruin, was een stoer paard met en dikke voorpluk was er eens iemand die dat wel even "fatsoeneerde" maw geheel uitdunde op eigen initiatief... En dat is ook nooit meer die dikke voorpluk geworden...

Ik zou als eigenaar toch proberen die voorpluk er een beetje natuurlijkere look te gaan geven, dit is meer zo'n dumb and dumber look..
Afbeelding