"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:46

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door SJP op 09-05-23 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:33

SJP schreef:
In zekere zin ben ik van mening dat paarden niet voor iedereen mogelijk is. Het zijn niet alleen de maandelijks terugkerende (hoge) stallingskosten maar vooral alle randzaken kosten enorm veel geld. Sommige maanden hetzelfde bedrag als het stalgeld en andere maanden zelfs meer. Ik ken maar weinig mensen met een modaal inkomen die paarden kunnen betalen. Vaak staat er een partner achter met een goed inkomen, ouders, verdienen ze nog naast hun fulltime baan bij, wonen ze goedkoop en/of geven ze niet om andere dingen als uit eten, kleding, kapper enzovoort. Hun hele leven draait dan alleen om de paarden en ze zouden er alles voor laten. Zelf ben ik absoluut niet zo'n persoon, ik vind nog veel meer dingen in mijn leven leuk en belangrijk, wat ook geld kost. En mijn paard staat ook op een dure stalling waar het hem aan niets ontbreekt. Daarnaast moet je ook een flinke buffer hebben of hem goed hebben verzekerd mocht er een keer iets gebeuren. Zelfs als je niet maandelijks onzin voor ze koopt ben je gewoon een enorme klap geld kwijt. De hoefsmid, tandarts, zadelmaker, lessen, wedstrijden, een nieuw zadel omdat de huidige niet meer past, de fysio of aquatrainer bij blessures, dierenartskosten bij een simpel wondje, wormenkuren, inentingen, een zwaardere auto voor de (al dure) trailer; ik kan nog wel even doorgaan. Als ik morgen besluit een andere hobby te zoeken zal dat zeker niet 1 zijn die zoveel geld kost per maand. Als ik wederom in weer & wind na mijn drukke werkdag op stal sta vraag ik mezelf meerdere malen af waarom ik toch ooit zo'n bizarre hobby heb gekozen :))

En, vergeet daarnaast niet hoeveel tijd het kost. Iets wat niet alleen jij maar je partner ook zeker goed moet overwegen. Ik kan na werk niet eerst naar huis dus mijn partner eet meerdere dagen per week alleen. Iets wat wij allebei best hebben onderschat. Dat is minstens zo belangrijk als het geld wat het kost.

Op de manier waarop jij het doet wordt het inderdaad heel duur. Maar je kunt ook op een eenvoudigere manier een paard hebben,zonder in te leveren op het welzijn van het paard,maar wel zelf met minder luxe tevreden zijn.

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:48

Ik heb met mijn eerste paard op een pensionstal gestaan met enkel buitenbak, zelf uitmesten en verder geen luxe. Maar mn paard werd er prima verzorgd :)

Kostte toen €170 pm, is inmiddels wel wat gestegen geloof ik.

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de omgeving waar je woont, maar hier ligt de gemiddelde stalling tussen de 250 en 300. Dat is dan vaal half- of volpension, maar zonder veel luxe.

De luxe stalling hier in de buurt kost 450 voor volpension. Dus in zo'n geval is een paard snel duur ja.

Maar met mijn loon heb ik altijd mn paarden kunnen onderhouden. Hoef je niet per se 4000 per maand voor te verdienen

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:50

oji schreef:
Ik denk niet dat Babootje vindt dat iedereen die arbeidsongeschikt is maar op een houtje moet bijten, ik denk dat ze bedoeld dat het vreemd is dat je volledig arbeidsongeschikt bent, maar wel kan paardrijden, paarden verzorgen en wedstrijden rijden. En die mening deel ik.


Ik niet. Je kunt niet oordelen over het hoe en waarom van iemands persoonlijke situatie.
Tegenwoordig worden mensen niet zo gemakkelijk meer afgekeurd, vroeger was dat misschien soms wel zo.

Qimm

Berichten: 15221
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:51

Met een modaal tweeverdieners inkomen hier probleemloos 2 paarden aan huis. We kunnen zelfs op vakantie en uit eten (corona maatregelen daargelaten uiteraard) Scheelt dat we geen kinderen hebben denk ik zo :D

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:59

Qimm schreef:
Met een modaal tweeverdieners inkomen hier probleemloos 2 paarden aan huis. We kunnen zelfs op vakantie en uit eten (corona maatregelen daargelaten uiteraard) Scheelt dat we geen kinderen hebben denk ik zo :D

Mjah oke, dat scheelt bij ons ook wel, het niet hebben van kinderen.

Aan huis is hier dan weer niet mogelijk, maar dat is voornamelijk omdat huizen hier zo duur zijn.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:31

Kinderen scheelt echt heel veel, dacht dat volgens de enorm karige Nibud berekening een baby al 270 euro per maand kost. En die rekenen 150 voor de kinderopvang maar niks aan inkomensverlies, nou voor 150 euro heb je geen fulltime opvang. Denk zo maar dat het elkaar niet veel maakt.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:38

Ik ben voor 2 kinderen 900 euro kwijt aan de opvang elke maand. Kun je leuk van paardrijden :D

*edit* en dan zitten ze niet eens fulltime op de opvang.

moonsparkle
Berichten: 21861
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:40

Maar je krijgt wel toeslag wat misschien nog iets compenseert, maar dit gaat misschien wat off topic

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:45

Ik kon theoretisch inderdaad van 3 dagen kinderopvang voor 1 kind in principe 1,5 paard in volpension zetten. Maar dat is niet in NL.
Met kinderen heb je ook meer woonruimte nodig, dat wordt dan ook al snel duurder.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:12

moonsparkle schreef:
Maar je krijgt wel toeslag wat misschien nog iets compenseert, maar dit gaat misschien wat off topic


Dat is netto natuurlijk, dus met toeslagen er al af.

Ik vind dat het houden van een paard wel een soort toegeëigend recht is geworden wat niet helemaal klopt. Een paard goed houden kost veel geld, ook als je ze heel sober houdt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:14

Tja en als we het daar dan toch over hebben; ik heb méér moeite om mee te betalen aan de kinderbijslag van de mij bekende mensen die zeer goed verdienen en drie keer per jaar op vakantie gaan, of aan de subsidie voor grote vervuilende bedrijven, dan aan de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

Ik vind het daarbij ook vele malen zorgelijker HOE sommige mensen paarden houden (qua niet veilige, geschikte huisvesting en ondeskundige omgang)

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:24

Ach wat is kinderbijslag nou en die mensen betalen dan waarschijnlijk ook heel veel belasting.
Ik heb ook geen moeite om voor arbeidsongeschikte te betalen. Maar wel ooit stalgenoot gehad die iedere ochtend daar deed uitmesten in ruil voor bijna gratis stalling van 2 paarden. Opeens stopte dat. Die bleek dus 100% arbeidsongeschikt te zijn en stond iedere ochtend 20 stallen uit te mesten vanaf half 8 om daarna 2 paarden te doen :+ . Heeft jaren geduurd en toen hebben buren er melding van gemaakt. Overigens zijn de paarden gewoon gebleven want er was geloof ik ook vrij snel een baan.

Babootje

Berichten: 26628
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:35

FleurVP schreef:
Ach wat is kinderbijslag nou en die mensen betalen dan waarschijnlijk ook heel veel belasting.
Ik heb ook geen moeite om voor arbeidsongeschikte te betalen. Maar wel ooit stalgenoot gehad die iedere ochtend daar deed uitmesten in ruil voor bijna gratis stalling van 2 paarden. Opeens stopte dat. Die bleek dus 100% arbeidsongeschikt te zijn en stond iedere ochtend 20 stallen uit te mesten vanaf half 8 om daarna 2 paarden te doen :+ . Heeft jaren geduurd en toen hebben buren er melding van gemaakt. Overigens zijn de paarden gewoon gebleven want er was geloof ik ook vrij snel een baan.


Precies dat! Die voorbeelden ken ik dus ook.

Popstra
Berichten: 13985
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:01

Dat mensen daar een melding van maken zeg :roll:

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:12

Die voorbeelden die nu hier gegeven worden over uitkeringsfraude is precies waarom het misgaat in de maatschappij en ook is misgegaan bij dat wat nu toeslagenaffaire heet. Bij voorbaat wordt er vanuit gegaan dat je fraudeert omdat je wel niet zou willen. Ik denk dat er geen 1 arbeidsongeschikte is die dat niet wil (ik ken er geen in elk geval geen en door lotgenotencontact ken ik er meer dan ik zou willen), maar bij voorbaat zijn we al in een hoek gezet.
Als je geniet van je paard moet je dat verdienen, letterlijk met een goed betaalde baan. >;) Zoals eerder gezegd, zonder partner met prima job en de keuzes die wij samen maken had dat paard niet gekund. Bij een partner die niets met paarden had gehad, had het geld er kunnen zijn, maar dan had het ook niet gekund. Kom ik daarmee ook een soort van op wat meer mensen zeggen, geld is 1 ding, tijd een 2e en een partner die begrijpt dat er veel tijd naar de hobby gaat is een 3e waar je rekening mee moet houden.
Mijn ex (ik reed ergens bij en was nog redelijk gezond) vond het vreselijk dat ik 3 of 4 keer per week 3 uur van huis was voor het bijrijpaard.. kostte alleen wat geld voor benzine (scooter, dus niet heel veel) en tijd, toch grootste heibel over gehad.

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:17

Hier ook "rijk" met twee paarden en een shet. Maar op de bank staat weinig. Alles gaat op aan de paarden...Het is een way of life...en ik vind het heerlijk. Geef niks om veel/dure kleding, mooi interieur, reizen etc....Soms denk wel eens als ik al het geld dat naar de paarden ging gespaard had wat ik dan allemaal zou kunnen doen en kopen...maar dat zijn maar korte momenten :D

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:18

Partner die meewerkt is wel zo handig idd.

Mijn ex was absoluut niet voor het hebben van een paard (die had ik al voor ik met hem iets kreeg). Wilde op den duur zelfs dat ik mijn paard verkocht, zodat we het geld konden gebruiken om kinderen te onderhouden. Kwam zelfs zover dat ie me vroeg om te kiezen tussen relatie en paard.

Gelukkig is mijn huidige vriend wel gek op paarden en zal die nooit vragen om mn paard weg te doen (heeft er zelf ook een), tenzij we natuurlijk ineens beide werkloos zijn voor langere tijd en financieel het niet meer kunnen dragen

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:20

Ik denk daar best wel eens aan. Als ik geen paard had gehad, dan hadden we wellicht al veel eerder een huis kunnen kopen, nog voor dat de markt zo idioot explodeerde. Wij moeten namelijk 20% eigen geld meebrengen en zonder paard zou sparen een heeeel stuk sneller gegaan zijn. Dan heb ik het nog niet over 10.000en aan dierenartskosten die ik over de balk gesmeten heb.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:32

Een boer die ik ken zei: Vroeger werkten de paarden voor ons, nu werken wij voor de paarden!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:54

Sizzle schreef:
Ik denk daar best wel eens aan. Als ik geen paard had gehad, dan hadden we wellicht al veel eerder een huis kunnen kopen, nog voor dat de markt zo idioot explodeerde. Wij moeten namelijk 20% eigen geld meebrengen en zonder paard zou sparen een heeeel stuk sneller gegaan zijn. Dan heb ik het nog niet over 10.000en aan dierenartskosten die ik over de balk gesmeten heb.


Nou daar denk ik ook wel eens aan...

Fraude komt onder alle lagen van de bevolking voor. Het is niet zo dat omdat je een uitkering hebt je dus profiteur bent.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:10

Nikass schreef:
Ik vind het daarbij ook vele malen zorgelijker HOE sommige mensen paarden houden (qua niet veilige, geschikte huisvesting en ondeskundige omgang)


Dat is dus precies wat ik bedoel. Dat je een paard kunt onderhouden van een paar euro wil niet zeggen dat je het dan ook maar moet doen. Linksom of rechtsom is paardrijden een dure hobby.

Uitvreters en fraudeurs heb je overal. Zowel onder mensen die een uitkering krijgen als onder de mensen met 10 miljoen op de bank. Dus ja, al die persoonlijke verhalen hier zeggen niet zoveel. N=1 of 2 en daarmee gelijk heel gekleurd.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:15

Er zijn tevens mensen die voor idioot veel geld hun paard in afschuwelijke condities houden, dus ook daar valt niet te generaliseren.

DuoPenotti

Berichten: 30577
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:22

De duurste stallen zijn imo vaak de verschrikkelijkste.
Tussen in is vaak met veel dingen zo gek nog niet.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:24

Heel off topic maar wel voor de duidelijkheid; een wia uitkering of arbeidsongeschiktheids uitkering is een verzekeringsuitkering. Als werknemer en werkgever betaal je een verzekeringspremie (Net als voor de ww, je ziektekosten of auto). 'Wij' betalen dat dus niet vanuit de belasting wat wel het geval is bij voorzieningen zoals de bijstand of wajong.

Ontopic: als je je een paard kunt veroorloven ben je sowieso rijk want het is puur luxe. Geen eerste levensbehoefte.