Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:53

Sarcasme of ...?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:06

Askja schreef:
Sarcasme of ...?

Ja.

Ik ga je een voorbeeld geven.
Tijdje geleden was er een paard hier op bokt dat na een tijdje opeens uit het niets in de wei de arm van de eigenaar vastnam en een gat uit scheurde dat met hechtingen en drains moest helen. Zonder reden, zonder signaal, zonder dat er iets van het dier gevraagd werd of uberhaupt aandacht van het paard werd gevraagd of bewust gewekt. Haar eigen paard dat al een poos in eigen beheer stond. Paard is daarna ook ingeslapen btw. Het paard van mijn kennis is net hetzelfde.

Dat is geen reactie op het moment. Dat is gewoon puur ‘gemeen rotbeest’. Hoe veel ik ook van dieren hou, toch bestaan dit soort dieren. Komt weinig voor ja, maar toch.

Daarbij zeg ik niet dat dit de merrie van TS is. Dat kan ik uit haar topic niet opmaken. Maar let op met je generaliserende uitspraken van hoe een paard denkt. Voor 99,5% van de paarden geef ik je gelijk, maar toch lopen er ook een paar gemene, bedachtzame bokken tussen. Ook al ben jij ze toevallig nog niet tegengekomen. Prijs je gelukkig daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 20-03-21 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:06

Earth schreef:
manubres schreef:
Wat een ontzettend aansprekend paard...Snap dat je daarvoor alles uit de kast haalt. Ben heel benieuwd naar het vervolg...
Mss is het hier al genoemd, maar wat is een tongriempje precies?

Als ik dat even in mag vullen, dan ga ik er vanuit dat het een pantykousje of een speciaal siliconen bandje is waarmee je de tong aan de onderkaak vast maakt. Zo kan het paard niet op zijn tong bijten, tenminste dat is waar het normaal bij de dravers gebruikt wordt. Soms ook zodat ze de tong niet over het bit leggen.

Oww...nog nooit eerder van gehoord...Nooit te oud om bij te leren natuurlijk :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:15

Om terug te komen nog op mijn reactie, hoe ‘menselijk’ gemeen of angst of wat dan ook is, of het paard pijn heeft of niet en of het bewust of onbewust door het paard wordt gedaan, het paard is gevaarlijk onder het zadel en brengt daarmee TS in gevaar. Dat lijkt mij niet de essentie van het rijden en ik ben van mening dat je ergens een streep moet trekken om jezelf te beschermen. Als de ‘cowboy’ hem al meerdere keren heeft gereden en hij heeft nog deze capriolen, dan denk ik dat je dan ook conclusies moet trekken. Niks ten nadele van TS, alleen maar respect. Ik denk niet dat dit een rijpaard is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:33

Poekkie schreef:
Askja schreef:
Sarcasme of ...?

Ja.

Tijdje geleden was er een paard hier op bokt dat na een tijdje opeens uit het niets in de wei de arm van de eigenaar vastnam en een gat uit scheurde dat met hechtingen en drains moest helen. Zonder reden, zonder signaal, zonder dat er iets van het dier gevraagd werd of uberhaupt aandacht van het paard werd gevraagd of bewust gewekt. Haar eigen paard dat al een poos in eigen beheer stond. Paard is daarna ook ingeslapen btw. Het paard van mijn kennis is net hetzelfde.

Dat is geen reactie op het moment. Dat is gewoon puur ‘gemeen rotbeest’. Hoe veel ik ook van dieren hou, toch bestaan dit soort dieren. Komt weinig voor ja, maar toch.

Daarbij zeg ik niet dat dit de merrie van TS is. Dat kan ik uit haar topic niet opmaken. Maar let op met je generaliserende uitspraken van hoe een paard denkt. Voor 99,5% van de paarden geef ik je gelijk, maar toch lopen er ook een paar gemene, bedachtzame bokken tussen. Ook al ben jij ze toevallig nog niet tegengekomen. Prijs je gelukkig daarvoor.

Zelfs voor zulk onvoorspelbaar extreem agressief gedrag bij een paard is altijd een onderliggende reden. Fysiek of mentaal. Ook aan een paard kan een steekje los zijn (en ja, ik heb ook wel dit soort paarden gezien). Dan zijn ze misschien soms zelfs beter af als ze geëuthanaseerd worden voordat het echt misgaat.
Maar daarmee zijn het nog steeds geen geen 'gemene, bedachtzame bokken'. Paarden beredeneren of (be)denken namelijk niet, dat kunnen ze helemaal niet. Ze vertonen momentgebonden gedrag, en dat wordt ergens door getriggerd.
Wat jij doet is menselijke eigenschappen op paarden projecteren.
En daar laat ik het wat dat betreft bij.

Of het paard van ts gevaarlijk is of niet?
Plotseling fanatiek bokken is gevaarlijk voor de ruiter, ja. Maar of dat probleem in dit geval onoplosbaar is, geen idee. Of het paard pijn heeft, geen idee. Zou kunnen. Het gedrag moet ergens vandaan komen. Of het wijs is om op de ingeslagen weg met dit paard door te gaan ... dat moet de ts uiteindelijk zelf inschatten. Het is haar paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:55

Ja Askja laat maar, hou je mening maar...
een paard dat mentaal een steek los heeft is imo gemeen. Maar als jij dat anders wil verwoorden dan doe je maar. Ik word alleen maar moe van dit soort discussies die nergens over gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:44

TS, je doet dapper je best maar als je de filmpjes kijkt zie je veel frustratie en spanning bij Krisje. Haar hoofd halshouding is ook dusdanig laag en geforceerd dat ze niet anders kan dan over haar tempo gaan gezien de instabiliteit vanuit de hals.
Denk aan een kleuter die leert fietsen door gebrek aan balans gaan die ook vooral hard. Langzaam is veel moeilijker.

Het lijkt mij een op deze manier een doodlopende weg maar ik hoop dat je het tegendeel gaat bewijzen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 23:48

Poekkie; De hoop is er wel dat ik de trigger om zulk gedrag te vertonen tig stappen later moet kunnen zetten. Helemaal weg gaan zal het helaas nooit denk ik.

Oji; Dankje! Jou reactie heeft me echt geholpen met weer opstappen vrijdag! Wat jij zegt viel mij inderdaad ook op en zal onbewust ook voor uitlokking zorgen bij haar.

Filles; Op deze filmpjes wel. Ik rij wel regelmatig ook zonder tongriempje.
Het is niet dat ze spanning door het riempje op bouwt maar gewoon spanning opbouwt, en dat kan inderdaad retesnel gaan. Ik ga er eens op zoeken :).

Earth; Ik vind het verzet wel mee vallen. Staartgezwiep is veel minder dan het geweest is, mag uiteraard nog wel minder. Taktfouten zie ik zeker ook. Maar naar mijn idee vooral vanuit gevolg van spanning en soms door de wat ongelijke bodem, maar voornamelijk spanning. Spanning kan ook een vorm van verzet zijn natuurlijk. Maar het is wellicht ook dat het erger geweest is en dit verbetering is en ik nu vooral dat zie. Begrijp dat je het niet vervelend bedoeld :).

Debbie; Dankje. Toevallig heeft hij vandaag nog eens gezegd dat ze zulke dingen als ze met mij van de week deed bij hem niet gedaan heeft. Hij heeft wat dat betreft een stuk meer overwicht (en heel veel gevoel) waardoor zij ook minder snel wat probeert en zich sneller voegt.

VogetjeM; Ik denk ook niet dat het fair is om te verwachten dat je met het hele verhaal nu een ‘happy athlete’ zou zien. Sowieso denk ik dat het gros aan dieren geen happy athletes zijn maar dat is weer wat anders.
Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat het nu zij tegen de mensen is. Het is niet dat ze niet vrolijk is en niets wilt. Ondanks alles wil ze juist graag mee, als je bij haar in de wei komt zal ze direct op je af komen lopen om te snuffelen en te knuffelen. Ga je lopen, loopt ze met je mee. Het is niet dat het paard geen vertrouwen in de mens meer heeft. (Gelukkig!)

Ketly; Ik hoop dat je er geen gelijk in hebt maar ik snap je denkwijze. Ook als het beter gaat zal er altijd het gevaar blijven zijn dat het wellicht een keer niet lukt.

Askja; Dankje! Daar zeg je het inderdaad precies goed! Dat is in theorie wat er zou moeten gebeuren. Weet het goed maar heb er in de praktijk nog wel moeite mee. Daar probeer ik aan te werken, lukt al iets beter.

Sanne83; Bedankt voor de tip! Heb deze naam de laatste tijd op bokt vaker voorbij zien komen.
Ik snap helemaal wat je bedoeld maar om tot die acceptatie en ontspanning te komen moet je wel eerst door de ‘zure appel’ heen. Dat stuk kan je helaas niet overslaan.

Lennylenny; Vervelend om te horen dat het helaas met jou paard niet goed gekomen is!
Kan wel geloven dat het op een begeven moment een opluchting kan zijn als je het kan loslaten en er vrede mee kan hebben dat het gewoon niet zo heeft mogen zijn.

Sunnda; Of het paard pijn heeft zullen we niet met 100% zekerheid kunnen zeggen. We denken dat ze momenteel geen pijn heeft. Met de pijnstilling hebben we veel uit kunnen stellen maar niet alles, en dat blijft een momentopname uiteraard.

Tita; Vervelend dat jij ook in zo’n situatie zit. Inderdaad dat voelt zeker niet direct beter! En ook voorwaarts kunnen ze nog best in het rond springen..
Al 10 jaar… Dat is een héle lange tijd! Waarom ben jij er ondanks de goede vallen toch nog mee door aan het gaan?

Ayasha; Ik heb dan ook niet gezegd dat dit paard echt gemeen is.
Vind het wel bijzonder dat je dat over haar bokken kan zeggen terwijl er 1 filmpje is, met 1 (voor haar voorwaartse) bok.
Net als dat jij ziet dat ik haar er tussen trek en dat mijn paard momenteel pijnklachten heeft.
Je ziet mij contact willen krijgen met haar mond en daarop geeft zij (negatieve) reactie. Wat denk je dat er gebeurt als ik mijn hand naar voren gooi dan en het contact verbreek? En dan niet alleen op dat moment. Maar ook op alle momenten daar na? Wat denk je dat ze daar mee zal gaan doen?
Ik stuur haar wel om, om haar uit balans te halen en haar gedachten ergens anders op te zetten. Vervolgens draven we aan, zonder geschop. Goh wat trek ik haar in haar bakkes dat ze op een kleine hulp daar zo simpel aan kan draven. Is dit wat je wil zien? Wat je wil voelen? Nee tuurlijk niet! Het opgekropte lopen vervolgens net zo goed niet. Zal haar eerst naar mijn hand toe moeten kunnen rijden wil ze die kunnen volgen.
Overigens is ze hier ook niet koud maar heb ik haar altijd voordat ik op stap eerst nog aan de longe. Niet bijgezet of iets, gewoon simpel aan de longe.

Ayasha schreef:
k_m schreef:
Paard is toch na gekeken of lees ik daar naast?
En daar is uit gekomen dat het een aandoening heeft die bij bepaalde bewegingen pijn veroorzaakt. Zo’n dier dat dus defecten in de halswervels heeft ‘koud’ naar beneden trekken als je weg wil stappen omdat het niet ‘tussen benen en hand wil komen’ heeft niks te maken met ‘niet willen losgooien’.
Ik durf zo ver te gaan om te zeggen dat TS blij mag zijn dat dit een heel lief paard is.

Ik vraag me oprecht af hoezo ik blij mag zijn dat mijn paard een heel lief paard is?
Wat doe ik nu zó verkeerd dat ik wel zal verdienen wat mijn paard doet? Zo zeg je het niet letterlijk maar zo komt het wel op mij over. Terwijl ik in mijn ogen helemaal niet zoiets ernstigs doe. Tuurlijk maak ik 101 fouten en kunnen er zeker dingen beter. Net als bij iedereen. Maar een 'normaal' paard had al lang de vloer met me aangeveegd of?

k_m; Daar zijn we inderdaad zeker naar toe aan het proberen te werken. Ik hoop inderdaad dat haar jonge leeftijd daarin voor haar zal werken.
Dubbele longe hebben we bij de revalidatietraining gedaan. Daar kom je hetzelfde tegen als met rijden en ook haar gedrag aan de hand.

Askja schreef:
Voorzover ik uit de tekst kan opmaken, geeft deze afwijking geen (of althans niet per se) pijn, maar vooral instabiliteit. Het is geen artrose, iets wat wel erg pijnlijk is. Het is een afwijking in de vorm van de laatste halswervels en de eerste borstwervel. Er zat ook een lokale ontsteking, die zal in eerste instantie wel pijn hebben gegeven, maar dat is behandeld.
Dat soort ontstekingen, synovitis aan de facetgewrichten, komt overigens relatief vaak voor. Qua rijden is het daarbij vooral belangrijk om het paard met halslengte te rijden en met zo min mogelijk druk aan de voorkant, in ieder geval tot de ontsteking tot rust is gekomen (dat was het advies wat ik meekreeg na laserbehandeling van een dergelijke ontsteking bij 1 van onze paarden).

Goede uitleg! +:)+

Tita; Ze loopt zelf heel graag achter de loodlijn, altijd al gedaan. Als ik haar fijn door haar lijf, ontspannen en naar voren denkend heb lukte het eerder wel om haar neus bij de ll te rijden.
In lage lijn blijft dat hetzelfde.
Houding/hoogte hals maakt me an sich niet zo veel uit. Het zit hem vooral in het vooruit denken, voorwaartse drang en de ontspanning die ik voel in wanneer ik enige vorm van ‘schrik’ krijg.

Babootje; Vind het knap dat jij kan weten dat mijn paard sowieso pijn heeft en dat de ‘cowboy’ haar leert om daarmee om te gaan. Zonder echt te weten wat hij nu eigenlijk bekijkt, probeert en doet.
Een operatie o.d. is niet mogelijk omdat ze niet bij dat gebied kunnen komen omdat er te veel spierweefsel zit. Hoger in de hals/nek zetten ze schijnbaar wel eens de wervels vast. Maar dat is voor een dressuurpaard ook niet praktisch volgens hun. Meer bij springpaarden, recreatie- of renpaarden hoe ik begreep.

GabberGill; Dankje! Dat lijkt mij inderdaad ook mbt het beschermpatroon. Dat moeten we zien te verbreken en gezien haar karakter is dat nog niet zo makkelijk. En heeft dat ook gewoon veel km en tijd nodig.

Manubres; In dit geval is het een leren riempje met een gesp aan het einde met in het midden van het riempje een lus aan die je kan aanschuiven. De tong doe je door die lus en deze schuif je iets aan zodat de tong niet meteen terug getrokken kan worden. De tong gaat gewoon weer binnenboord en de gesp maak je onder de kin vast. Zo kan het paard de tong niet over het bit gooien maar ook niet gaan spelen met de tong als in terug trekken, uitduwen o.d.

fransje23; Ik begrijp wat je bedoeld mbt het over tempo lopen. Dat is een ding waar we ook aan werken. Nummer 1 moet altijd zijn dat ze voorwaarts denkt. Dat gaat makkelijker in een hoger tempo. Maar daar moet je ook weer van terug kunnen komen. En aangezien ik van mezelf nogal makkelijk hard rij heb ik het lang niet altijd in de gaten dat ik over tempo rond aan het scheuren ben :o .
Vervolgstap is dan om haar in een langzamer tempo wel ook voorwaarts denkend te houden. Dat is ook niet altijd even simpel, zeker als ze wat meer 'commentaar' heeft en sneller ergens tegenin wil komen.
Maar dat is wel wat moet gaan gebeuren.
Vind je de hals-hoofdhouding veel al te laag ja? En geforceerd in de zin van de hele tijd of op bepaalde momenten?
Voor mijn gevoel mag ze vaak juist nog net een stukje lager maar vooral opener in de neus om haar lijf ook makkelijker/beter te kunnen gaan gebruiken (icm langzamer tempo). Het geforceerde zie en voel ik niet zo?

Mbt de discussie over wel/niet gevaarlijke paarden denk ik dat er zeker wel gewoon rotbokken bestaan. Maar dat deze veelal ‘ergens’ gemaakt zijn. Waarschijnlijk vooral bij paarden die niet begrepen worden. Ik geloof zeker dat iedere actie een reden heeft. Net zoals iedereen die iemand vermoord ook een reden voor die daad heeft. Of het nu voorbedacht is of niet.
Alleen de achterliggende reden van de uitvoering hoeft niet altijd begrepen/geaccepteerd te worden.
Het stukje dat Askja plaats over het ‘in het moment’ gedrag kan ik me wel in vinden.

Vrijdagavond 1 klein huppeltje gehad en verder kunnen gaan op waar we donderdag gebleven waren. Heel fijn!
Vanmorgen weer geweest rijden, zonder tongriempje, en ze heeft niets geprobeerd! Fijn gelopen, met weer iets meer ontspanning. Helaas was Pivo meer de weg kwijt dan dat we er op staan dus geen goede filmpjes.. Wel net een klein stukje waar we met weinig contact rondtuffen.

Morgen heeft ze vrij. Maandag weer rijden. Ben heel benieuwd of we dan weer verder kunnen op waar we nu waren of dat ze na die vrije dag toch weer iets gaat proberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:04

Nou pattypaard. Ik denk dat er gebeurt wat op je laatste filmpje gebeurt. Nl dat ze haar hoofd en hals kan gebruiken om balans te houden. Minder stress ervaart en dus 100 keer fijner beweegt. laat haar op die manier spieren opbouwen voor je verdere stappen neemt en ik denk dat je veel minder gevecht gaat hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:09

Dat laatste filmpje ziet er best wel fijn uit!

Hadden jullie vroeger ook momenten met ontspanning (nog voordat je haar wegbracht) of is dit nu al een hele stap?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:39

Ik hoop ook echt dat ik geen gelijk heb en als iemand het tegendeel kan bewijzen ben jij het wel :D Erg knap dat je doorzet en ook nog de moeite neemt om op iedereen te reageren, het is niet makkelijk omdat er zoveel verschillende meningen zijn. Ik ga duimen voor jou en jullie als combinatie en hoop dat je straks heel veel mensen het tegendeel gaat bewijzen!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:10

Ik sluit me aan bij @Ketly. Het is je zo gegund dat jullie hier samen goed uit gaan komen. Super wat je probeert om het samen met Krisje en de juiste hulp op te lossen. Veel geluk en succes!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:55

Wat reageer je fijn Patty op alle kritiek. :j

Dat laatste filmpje ziet er idd fijn uit.
Maar is dat nu niet net paardrijden?
De ene dag gaat het erg fijn, de volgende dag niet.
De meeste mensen plaatsen alleen maar foto's filmpjes als het goed gaat (als ze al plaatsen) Ts plaatst gewoon alles.
En zeker bij een paard dat totaal nog geen basis heeft om op terug te vallen zijn de verschillen nog groot.
Als ik ook filmpjes zie van Patty met haar andere paard hoor ik altijd alleen maar belonen, zie ik een hele eerlijke ruiter.
Dus ik denk dat dit paard het hier nog niet zo'n slechte ruiter heeft getroffen. Die naar zichzelf durft te kijken en ook durft te zeggen ik maak 101 fouten.
Maar de merrie heeft er ook een kop op staan. Is ze gemeen, nee. Maar ook niet zo meegaand als de meeste paarden die veel mensen wel hebben.
Ik vind het knap wat ts doet. En zie ook heel graag wat er voor filmpjes zijn over een jaar.
Vast met hobbels en dalen, maar ik denk dat we algemeen gezien fijne filmpjes gaan zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:23

Pattypaard schreef:
Babootje; Vind het knap dat jij kan weten dat mijn paard sowieso pijn heeft en dat de ‘cowboy’ haar leert om daarmee om te gaan. Zonder echt te weten wat hij nu eigenlijk bekijkt, probeert en doet.
Een operatie o.d. is niet mogelijk omdat ze niet bij dat gebied kunnen komen omdat er te veel spierweefsel zit. Hoger in de hals/nek zetten ze schijnbaar wel eens de wervels vast. Maar dat is voor een dressuurpaard ook niet praktisch volgens hun. Meer bij springpaarden, recreatie- of renpaarden hoe ik begreep.

Op de eerste paar filmpjes vind ik het nog best aardig gaan, De laatste filmpjes straalt je paard veel verzet uit. Niet alleen het tegen de hand zijn in het begin, maar ook gewoon in het lijf.
Waarom ik denk dat de cowboy jouw paard leert met pijn om te gaan?
Het gebruik van een tongriempje; het paard meer x per dag pakken. Het zijn methoden om een paard te "breken". Als een paard "klooit" met de tong (hem heruit hangt of over het bit gooit) is dat meestal wel een teken van dat er iets niet lekker zit. Dat jij niet kunt komen als hij met haar aan het werk is vind ik persoonlijk ook altijd een veeg teken.

Het kan zijn dat je nog een keer moet inspuiten en dat dat op onderhoudsbasis af en toe nodig zal blijven. He is niet zo dat met 1 x inspuiten de ontsteking altijd wegblijft.
De vraag is ook, ga je dit volhouden als je paard weer thuis staat. Haar een paar x per dag rijden, niet 1 x overslaan met rijden om haar "goed" te houden. Ben je niet bang dat je straks snel weer bij "af" bent?
Ik vind jou verder een heel vriendelijke amazone, daar ligt het echt niet aan, dat is duidelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:39

ik heb je berichten gelezen en bewonder je doorzettingsvermogen! Ik hoop dat het helemaal goed komt met jullie.
Wat ik me wel afvraag, is dit een bekende Everdale 'kwaal' ?? ik lees in dit topic meerdere berichten dat de Everdales een nogal grote uitdaging vormen. Er staat er hier ook een op stal die echt niet grappig is in haar reacties (gevaarlijk).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:56

Pattypaard schreef:
VogetjeM; Ik denk ook niet dat het fair is om te verwachten dat je met het hele verhaal nu een ‘happy athlete’ zou zien. Sowieso denk ik dat het gros aan dieren geen happy athletes zijn maar dat is weer wat anders.
Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat het nu zij tegen de mensen is. Het is niet dat ze niet vrolijk is en niets wilt. Ondanks alles wil ze juist graag mee, als je bij haar in de wei komt zal ze direct op je af komen lopen om te snuffelen en te knuffelen. Ga je lopen, loopt ze met je mee. Het is niet dat het paard geen vertrouwen in de mens meer heeft. (Gelukkig!)

Echt respect hoe je met alle feedback omgaat, dat lijkt me zeker niet gemakkelijk. Je mist nu mijn intonatie omdat het een geschreven bericht is, maar weet dat ik je niet aan het afbranden ben. Wat ik probeer te verwoorden, is: als je duidelijk merkt dat je paard het rijden niet leuk vindt, zou ik er zelf geen plezier meer uithalen om met dat paard te rijden.

Dan kun je zeggen: 'we zetten door en ze zal zich er wel bij neer gaan leggen en dan zal het beter gaan'. Maar als jij een paard was, zou je het rijden dan leuker gaan vinden van o.a. een tongriempje en geen cm ruimte krijgen om jezelf uit te drukken? Nee, het wordt er dan niet leuker op, wel creëer je 'aangeleerde hulpeloosheid' (een belangrijk begrip, te googelen voor geïnteresseerden). Dan kun je zeggen 'een paard is geen mens' maar het zijn net de hersengebieden rondom pijn, beloning, stress, emoties die paarden wél met ons gemeen hebben en waar gelukkig ook steeds meer aandacht voor komt in de wetenschap en in de paardenwereld. Paardrijden is tegenwoordig hobby, dit moet aangenaam zijn voor mens én dier.

Dus: je kunt haar misschien wel alle verzet afleren en met haar gaan rijden (misschien ook niet, maar ik heb geen glazen bol). Maar is het ethisch om dit te doen met een paard dat het overduidelijk niet wil, waarbij je ook nog eens niet 100% kan uitsluiten dat pijn een rol speelt, en is dat dan nog leuk voor jezelf?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:06

Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een paard niet meer wilt. Helaas gaan ze je dit nooit vertellen, maae zal je dit zelf moeten onderzoeken met vaak zat een tegenslag. Een paard wat tijdenlang in verdedigingsmodus heeft gelopen zal niet in 3 maanden goed zijn.

Ik heb er zelf nog 1 staan die al jaren niet rijdbaar verklaard wordt, maar nu na bijna een jaar eindelijk plezier in het werk lijkt te vinden. Dit gaat niet zondee slag of stoot en soms dondert hij keihard naar beneden, maar de kracht is om te relativeren en erna weer op te krabbelen.

Afbeelding

Ik ben sowieso Trots op de TS en heb regelmatig contact over onze everdale struggles.

Ik vind het mooi om te zien hoe ze doorpakt en niet alleen mooi weer laat zien! Daarbij geeft ze in de verhalen haar spanningen ook aan waar ze duidelijk aangeeft dat sommige dingen ook vanuit haar komen.

Ik vind je een topper Pattypaard en hoop zo dat deze merrie goedkomt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:31

VogeltjeM schreef:
Pattypaard schreef:

Echt respect hoe je met alle feedback omgaat, dat lijkt me zeker niet gemakkelijk. Je mist nu mijn intonatie omdat het een geschreven bericht is, maar weet dat ik je niet aan het afbranden ben. Wat ik probeer te verwoorden, is: als je duidelijk merkt dat je paard het rijden niet leuk vindt, zou ik er zelf geen plezier meer uithalen om met dat paard te rijden.

Dan kun je zeggen: 'we zetten door en ze zal zich er wel bij neer gaan leggen en dan zal het beter gaan'. Maar als jij een paard was, zou je het rijden dan leuker gaan vinden van o.a. een tongriempje en geen cm ruimte krijgen om jezelf uit te drukken? Nee, het wordt er dan niet leuker op, wel creëer je 'aangeleerde hulpeloosheid' (een belangrijk begrip, te googelen voor geïnteresseerden). Dan kun je zeggen 'een paard is geen mens' maar het zijn net de hersengebieden rondom pijn, beloning, stress, emoties die paarden wél met ons gemeen hebben en waar gelukkig ook steeds meer aandacht voor komt in de wetenschap en in de paardenwereld. Paardrijden is tegenwoordig hobby, dit moet aangenaam zijn voor mens én dier.

Dus: je kunt haar misschien wel alle verzet afleren en met haar gaan rijden (misschien ook niet, maar ik heb geen glazen bol). Maar is het ethisch om dit te doen met een paard dat het overduidelijk niet wil, waarbij je ook nog eens niet 100% kan uitsluiten dat pijn een rol speelt, en is dat dan nog leuk voor jezelf?

Precies dit.
Ik ben de eerste die een paard best eens aanpakt als er gewoon met de per naar gegooid wordt en even de grenzen stelt, maar je geeft zelf aan dat je niet weet of het pijn heeft.

Dus de kans dat je het paard nu aan het leren bent: je moet maar lekker door de pijn heen is gewoon aanwezig.
Stel dat het pijn heeft: wat moet het dan nog doen om dat aan te geven behalve ter plekke dood neervallen?
Want bokken, je ernstig misdragen e.d. levert een cowboy op je rug op die dat met trucjes afleert.

Nogmaals: ik snap wat je in het dier ziet en heb respect voor het feit dat je niet zomaar opgeeft.
Maar ik zou dit geen paard aandoen met de wetenschap dat het mogelijk! (Zenuw)pijn heeft.

Het is een imo een lastige ethische kwestie.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:58

juval schreef:
ik heb je berichten gelezen en bewonder je doorzettingsvermogen! Ik hoop dat het helemaal goed komt met jullie.
Wat ik me wel afvraag, is dit een bekende Everdale 'kwaal' ?? ik lees in dit topic meerdere berichten dat de Everdales een nogal grote uitdaging vormen. Er staat er hier ook een op stal die echt niet grappig is in haar reacties (gevaarlijk).

Ik denk niet helemaal dat een Everdale per definitie een slecht karakter heeft.

Ik ben wel van mening dat veel paarden tegenwoordig teveel kwaliteit hebben voor de ruiters die denken dat ze tot de top behoren, maar eigenlijk gewoon recreatieve lichte sportruiters zijn. Deze paarden zijn te krachtig en kwaliteitsvol voor de gemidelde huis tuin en keuken ruiter, maar doen het aan de top wel degelijk goed.

Alleen ik denk wel dat ze gevaarlijk kunnen worden, maar dan is er wat voorheen gebeurd wat ze geschaad heeft. Als je dan ook niet weet hoe je dat oplost gaat het van kwaad tot erger en als je het eindelijk doorhebt ben je al zo ver dat het inderdaad gevaarlijk lijkt om ze weer gewoon te kunnen oppakken.

In mijn ogen niet onmogelijk. Zo zijn er allemaal oordelen over de Johnson, Jazz, Rhodium, Ferro en ga zo maar door. Het rare is alleen dat zelfs Jazz een gewaardeerd paard was onder de mensen die met hem werkte.

Vaak noemen we iets moeilijk, vervelend of heftig als we zelf de kwaliteit missen om ermee om te gaan.

P.s.: Er zijn natuurlijk wel paarden die gewoon een bepaalde vurigheid hebben. Uitzonderingen heb ik het dus niet over. Ik schets enkel een beeld wat ik ervan heb.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:01

Zoals ik het topic van TS gelezen heb en begrepen, is er inderdaad een medisch mankement dat voor pijn/ongemak kan zorgen. Maar wat ik gelezen heb is het ook zo dat dit medische mankement alleen op te lossen is door het dier op de juisten manier te trainen, zodat de juiste spieren zich ontwikkelen en daarmee een spier-corset gaan vormen om de zwakke plek te ontzien. Dat de enige manier om dit dier een pijnvrij leven te geven is, is om het op de juiste manier trainbaar te maken.

Niet een heel raar verhaal, ook niet vanuit de humane geneeskunde is dit iets wat heel veel toegepast wordt, ook bij mijzelf. En ja, misschien heeft deze merrie nu af en toe pijn en uit ze dat. Zou best kunnen. Maar dat is nou volgens mij precies het verschil tussen ons mens en het paard, wij kunnen bedenken, nu even door de zure appel heen om straks nog een lang en fijn leven met een soepel en meewerkend lijf.
Ik ben zelf een aantal jaren geleden geopereerd en moest daarna volledig opnieuw leren lopen. Heeft de fysiotherapeut mij pijn gedaan met zijn getrek aan mijn been....reken maar. Heb ik oefeningen moeten doen die pijn deden...jazeker...ben ik blij dat het gebeurt is...elke dag, want nu loop ik weer als een kievit en het door die pijn heen trainen heeft het verschil gemaakt tussen een leven dat ik de dingen kan doen die ik leuk vind, of het leven van een halve kreupele met elke dag ongemak.

En ja het paard weet dit niet, snapt dit niet en reageert primair. Maar moet je het daarom laten? Daar zullen de meningen over verschillen, maar mijn mening zou zijn, nee, juist doen. Nu door de zure appel heen en wie weet wat voor mooie toekomst er volgt. Beter spijt van wat je wel gedaan heb als spijt van wat je niet gedaan hebt in mijn ogen.

En ik geloof erin dat dit goed kan komen. Ik heb een soortgelijk ervaring. Mijn merrie heeft een behoorlijk sterke wil en eigen mening. Is ze gemeen, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ze gemeen is want het is mijn oogappel...maar kan ze gemeen doen..Ja! Als mevrouw het ergens niet mee eens was, dan stond ze loodrecht overeind. En heb zelfs 3 keer meegemaakt dat ze zo freakte dat ze zich achterover heeft gegooid. Had ze pijn? Misschien maar ze is helemaal gecheckt en was kerngezond. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ze ongemak had en daarop protesteerde...maar in mijn ogen was dat ongemak dus alleen op te lossen door er doorheen te trainen. Mijn merrie is heel compact en was heel erg scheef en had moeite met balans. Buigen daar was ze dus niet van, rennen wel, maar stappen of halthouden of wat lengebuiging vragen was loodrecht omhoog. En je wordt onzeker, want het is ten eerste gevaarlijk en ten tweede knaagt het, zal er toch niet iets aan mankeren.

Maar ik ben 3 x per week gaan privé lessen bij iemand met ervaring met moeilijke paarden en heb leren doorpakken, mega consequent zijn, maakt niet uit wat jij doet, ik doe mijn ding en je schikt je maar en ik wacht net zo lang tot jij toegeeft (nee doorpakken is voor mij niet de zweep erover, doorpakken is doorzetten in dat wat je vraagt). Als ze omhoog ging omdat ik wou stappen of halthouden, niet meer naar voren zitten en los gooien en aandraven of galopperen, maar op mijn plaats blijven zitten, teugels op maat houden en halt is halt, wat jij ook bedenkt. Mijn instructrice zei ook, alleen opstappen als je je zeker van je zaak voelt, als je bereid bent tot het gaatje te gaan en anders gewoon longeren. Vanaf het moment dat je opstapt, meteen eraan rijden met het mes tussen de tanden, nooit afwachten wat er gaat gebeuren.

En het heeft gewerkt. Is ze gebroken? Nee, ze is nog steeds een merrie met een duidelijk eigen wil. Maar ze is haar lichaam gaan gebruiken en daardoor is dat wat moeilijk was en tot protest leidde, niet meer moeilijk geworden. Ze heeft nog steeds karakter, laat nog steeds merken als ze het ergens niet mee eens is, maar omdat haar lijf minder protesteert zijn de reacties ook veel minder heftig. Inmiddels heb ik haar bijna 10 jaar en is ze het meest geweldige paard voor mij wat ik maar kan bedenken. Ik profiteer van haar lef en brutaliteit, doordat ze niets uit de weg gaat, maar ik hoef niet meer bang te zijn dat ze die brutaliteit omzet in gevaarlijk gedrag. Protest is nu een keer de kop omhoog en versnellen, that's it. Protest is nu dat je denkt, hè wat flauw ipv oh my god...slaan we niet om. Dus ja, voor mij is het bloed zweet en tranen het 100% waard geweest

En wat betreft dat tongbandje, dat is misschien wat onconventioneel. Ik kende het totaal niet. Maar hoeveel ruiters gooien er niet een slof omheen om zich veiliger te voelen op een brutaal paard met praatjes? Tongbandje is onbekend en onbekend maakt onbemind...maar als ik er over nadenk, denk ik, waarschijnlijk onprettig, maar een slof daarentegen is ook onprettig en kan daadwerkelijk schade toebrengen aan een paard, een tongbandje voor wat ik me erbij kan bedenken niet.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:22

Poekkie schreef:
Askja schreef:
Sarcasme of ...?

Ja.

Dit verhaal is niet helemaal waar hoe je het vertelt. Dit gaat om het paard Ravottie namelijk als ik het goed heb. Ik heb met de eigenaresse zeer veel en goed contact gehad en er is meer naar boven gekomen over het verleden van het paard enz. Dit was niet een gevalletje "oepsie wat een rotzak!" Als je de eigenaar nu zou vragen over hem zou ze hem namelijk niet rot omschrijven. Sterker nog ze heeft hem laten inslapen en niet omdat het een rotzak was, maar omdat hij te beschadigd was, zij het niet aankon en dit paard een risico was om door te verkopen en ze niet wilde dat hij slecht terecht kwam omdat hij dat niet verdiend heeft.

[OPG] wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 21-03-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:30

oji schreef:
Zoals ik het topic van TS gelezen heb en begrepen, is er inderdaad een medisch mankement dat voor pijn/ongemak kan zorgen. Maar wat ik gelezen heb is het ook zo dat dit medische mankement alleen op te lossen is door het dier op de juisten manier te trainen, zodat de juiste spieren zich ontwikkelen en daarmee een spier-corset gaan vormen om de zwakke plek te ontzien. Dat de enige manier om dit dier een pijnvrij leven te geven is, is om het op de juiste manier trainbaar te maken.

Zo zeker is dat niet. Zoals TS het stelde is er geen prognose. Bij sommige paarden lukt het en lopen ze ermee, Sommige niet. Het lastige bij dit mankement is, hoe merk je aan het paard dat het toch pijn heeft. Dat is aan dit paard lastig want mogelijk (en ik zeg met opzet mogelijk) heeft het ook het karakter niet mee (Everdale).
Maar ook dat kun je niet zonder meer stellen.
Pijn is bij dit paard dus niet uitgesloten. En hoe laat een paard normaal gesproken zien dat het pijn heeft?.

@Oji, een tongriempje is bedoeld om de tong vast te zetten zodat het paard er niet meer mee kan "klooien" zoals TS dat zegt. Dus niet meer over het bit gooien, opkrullen, eruit laten hangen. Komt uit de tuig-/drafsport.
Ik vind dat discutabel, want het is symptoombestrijding. Beter zoek je naar de oorzaak en los je die op.
Maar de oorzaak is al bekend.

Ik begrijp jouw vergelijking met humane geneeskunde wel. Maar het verschil is dat jij kunt aangeven hoe ver je kunt gaan. En ook begrijpt dat je soms over de pijn heen moet trainen om het beter te laten worden.
(En je hebt natuurlijk ook niet iemand op je rug mee te sjouwen :+ )

Daarom zei ik ook, "het lijkt erop dat de cowboy het paard leert omgaan met de pijn".
Maar om de symptomen (verzet en tonggeklooi) te negeren, de tong vast te zetten en door de pijn heen te rijden, hoe moet het paard dan nog aangeven dat het pijn heeft. En wanneer stop je ermee?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:38

GabberGill schreef:
Dit verhaal is niet helemaal waar hoe je het vertelt. Dit gaat om het paard Ravottie namelijk als ik het goed heb. Ik heb met de eigenaresse zeer veel en goed contact gehad en er is meer naar boven gekomen over het verleden van het paard enz. Dit was niet een gevalletje "oepsie wat een rotzak!" Als je de eigenaar nu zou vragen over hem zou ze hem namelijk niet rot omschrijven. Sterker nog ze heeft hem laten inslapen en niet omdat het een rotzak was, maar omdat hij te beschadigd was, zij het niet aankon en dit paard een risico was om door te verkopen en ze niet wilde dat hij slecht terecht kwam omdat hij dat niet verdiend heeft.

[OPG] wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

[ [url=m/t9tGXR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat gaat idd over dit paard.
Ik heb de openingspost nog eens terug gelezen en zie helemaal niets anders aan dit verhaal dan wat ik zei.

Of dat paard gemeen is geboren of door de jaren heen gemeen is geworden weet ik niet. Maar feit blijft dat het een actie was uit het niets, zonder signaal en puur bedacht om te verwonden. Als een paard zonder verleden dit doet is het een gemene rotzak en als een paard met verleden dit doet kan het er niets aan doen? Voor mij zijn beiden hetzelfde: gemeen en doordacht.

P.s. paard van kennis waarover ik ook sprak is van veulen af aan daar en nooit negatief met mensen in contact geweest. Nochtans is dat er eveneens een die constant een goed moment afwacht om je te grijpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:39

Misschien is het ook de vraag of het bij Everdale nakomelingen aan het karakter ligt of dat de vervorming van de halswervels genetisch. In dat geval reageren er misschien meer Everdales zo vanwege pijn en onbalans.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:42

Poekkie schreef:
Dat gaat idd over dit paard.
Ik heb de openingspost nog eens terug gelezen en zie helemaal niets anders aan dit verhaal dan wat ik zei.

Of dat paard gemeen is geboren of door de jaren heen gemeen is geworden weet ik niet. Maar feit blijft dat het een actie was uit het niets, zonder signaal en puur bedacht om te verwonden. Als een paard zonder verleden dit doet is het een gemene rotzak en als een paard met verleden dit doet kan het er niets aan doen? Voor mij zijn beiden hetzelfde: gemeen en doordacht.

P.s. paard van kennis waarover ik ook sprak is van veulen af aan daar en nooit negatief met mensen in contact geweest. Nochtans is dat er eveneens een die constant een goed moment afwacht om je te grijpen.

Een paard bedenkt hooguit dat je weg moet wezen maar bedenkt niet "ik ga die persoon verwonden".