Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Askja schreef:Sarcasme of ...?
Earth schreef:manubres schreef:Wat een ontzettend aansprekend paard...Snap dat je daarvoor alles uit de kast haalt. Ben heel benieuwd naar het vervolg...
Mss is het hier al genoemd, maar wat is een tongriempje precies?
Als ik dat even in mag vullen, dan ga ik er vanuit dat het een pantykousje of een speciaal siliconen bandje is waarmee je de tong aan de onderkaak vast maakt. Zo kan het paard niet op zijn tong bijten, tenminste dat is waar het normaal bij de dravers gebruikt wordt. Soms ook zodat ze de tong niet over het bit leggen.
Poekkie schreef:Askja schreef:Sarcasme of ...?
Ja.
Ik ga je een voorbeeld geven.
Tijdje geleden was er een paard hier op bokt dat na een tijdje opeens uit het niets in de wei de arm van de eigenaar vastnam en een gat uit scheurde dat met hechtingen en drains moest helen. Zonder reden, zonder signaal, zonder dat er iets van het dier gevraagd werd of uberhaupt aandacht van het paard werd gevraagd of bewust gewekt. Haar eigen paard dat al een poos in eigen beheer stond. Paard is daarna ook ingeslapen btw. Het paard van mijn kennis is net hetzelfde.
Dat is geen reactie op het moment. Dat is gewoon puur ‘gemeen rotbeest’. Hoe veel ik ook van dieren hou, toch bestaan dit soort dieren. Komt weinig voor ja, maar toch.
Daarbij zeg ik niet dat dit de merrie van TS is. Dat kan ik uit haar topic niet opmaken. Maar let op met je generaliserende uitspraken van hoe een paard denkt. Voor 99,5% van de paarden geef ik je gelijk, maar toch lopen er ook een paar gemene, bedachtzame bokken tussen. Ook al ben jij ze toevallig nog niet tegengekomen. Prijs je gelukkig daarvoor.
Ayasha schreef:k_m schreef:En daar is uit gekomen dat het een aandoening heeft die bij bepaalde bewegingen pijn veroorzaakt. Zo’n dier dat dus defecten in de halswervels heeft ‘koud’ naar beneden trekken als je weg wil stappen omdat het niet ‘tussen benen en hand wil komen’ heeft niks te maken met ‘niet willen losgooien’.Paard is toch na gekeken of lees ik daar naast?
Ik durf zo ver te gaan om te zeggen dat TS blij mag zijn dat dit een heel lief paard is.
Askja schreef:Voorzover ik uit de tekst kan opmaken, geeft deze afwijking geen (of althans niet per se) pijn, maar vooral instabiliteit. Het is geen artrose, iets wat wel erg pijnlijk is. Het is een afwijking in de vorm van de laatste halswervels en de eerste borstwervel. Er zat ook een lokale ontsteking, die zal in eerste instantie wel pijn hebben gegeven, maar dat is behandeld.
Dat soort ontstekingen, synovitis aan de facetgewrichten, komt overigens relatief vaak voor. Qua rijden is het daarbij vooral belangrijk om het paard met halslengte te rijden en met zo min mogelijk druk aan de voorkant, in ieder geval tot de ontsteking tot rust is gekomen (dat was het advies wat ik meekreeg na laserbehandeling van een dergelijke ontsteking bij 1 van onze paarden).
Pattypaard schreef:Babootje; Vind het knap dat jij kan weten dat mijn paard sowieso pijn heeft en dat de ‘cowboy’ haar leert om daarmee om te gaan. Zonder echt te weten wat hij nu eigenlijk bekijkt, probeert en doet.
Een operatie o.d. is niet mogelijk omdat ze niet bij dat gebied kunnen komen omdat er te veel spierweefsel zit. Hoger in de hals/nek zetten ze schijnbaar wel eens de wervels vast. Maar dat is voor een dressuurpaard ook niet praktisch volgens hun. Meer bij springpaarden, recreatie- of renpaarden hoe ik begreep.
Pattypaard schreef:VogetjeM; Ik denk ook niet dat het fair is om te verwachten dat je met het hele verhaal nu een ‘happy athlete’ zou zien. Sowieso denk ik dat het gros aan dieren geen happy athletes zijn maar dat is weer wat anders.
Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat het nu zij tegen de mensen is. Het is niet dat ze niet vrolijk is en niets wilt. Ondanks alles wil ze juist graag mee, als je bij haar in de wei komt zal ze direct op je af komen lopen om te snuffelen en te knuffelen. Ga je lopen, loopt ze met je mee. Het is niet dat het paard geen vertrouwen in de mens meer heeft. (Gelukkig!)
VogeltjeM schreef:Pattypaard schreef:VogetjeM; Ik denk ook niet dat het fair is om te verwachten dat je met het hele verhaal nu een ‘happy athlete’ zou zien. Sowieso denk ik dat het gros aan dieren geen happy athletes zijn maar dat is weer wat anders.
Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat het nu zij tegen de mensen is. Het is niet dat ze niet vrolijk is en niets wilt. Ondanks alles wil ze juist graag mee, als je bij haar in de wei komt zal ze direct op je af komen lopen om te snuffelen en te knuffelen. Ga je lopen, loopt ze met je mee. Het is niet dat het paard geen vertrouwen in de mens meer heeft. (Gelukkig!)
Echt respect hoe je met alle feedback omgaat, dat lijkt me zeker niet gemakkelijk. Je mist nu mijn intonatie omdat het een geschreven bericht is, maar weet dat ik je niet aan het afbranden ben. Wat ik probeer te verwoorden, is: als je duidelijk merkt dat je paard het rijden niet leuk vindt, zou ik er zelf geen plezier meer uithalen om met dat paard te rijden.
Dan kun je zeggen: 'we zetten door en ze zal zich er wel bij neer gaan leggen en dan zal het beter gaan'. Maar als jij een paard was, zou je het rijden dan leuker gaan vinden van o.a. een tongriempje en geen cm ruimte krijgen om jezelf uit te drukken? Nee, het wordt er dan niet leuker op, wel creëer je 'aangeleerde hulpeloosheid' (een belangrijk begrip, te googelen voor geïnteresseerden). Dan kun je zeggen 'een paard is geen mens' maar het zijn net de hersengebieden rondom pijn, beloning, stress, emoties die paarden wél met ons gemeen hebben en waar gelukkig ook steeds meer aandacht voor komt in de wetenschap en in de paardenwereld. Paardrijden is tegenwoordig hobby, dit moet aangenaam zijn voor mens én dier.
Dus: je kunt haar misschien wel alle verzet afleren en met haar gaan rijden (misschien ook niet, maar ik heb geen glazen bol). Maar is het ethisch om dit te doen met een paard dat het overduidelijk niet wil, waarbij je ook nog eens niet 100% kan uitsluiten dat pijn een rol speelt, en is dat dan nog leuk voor jezelf?
juval schreef:ik heb je berichten gelezen en bewonder je doorzettingsvermogen! Ik hoop dat het helemaal goed komt met jullie.
Wat ik me wel afvraag, is dit een bekende Everdale 'kwaal' ?? ik lees in dit topic meerdere berichten dat de Everdales een nogal grote uitdaging vormen. Er staat er hier ook een op stal die echt niet grappig is in haar reacties (gevaarlijk).
Poekkie schreef:Askja schreef:Sarcasme of ...?
Ja.
Ik ga je een voorbeeld geven.
Tijdje geleden was er een paard hier op bokt dat na een tijdje opeens uit het niets in de wei de arm van de eigenaar vastnam en een gat uit scheurde dat met hechtingen en drains moest helen. Zonder reden, zonder signaal, zonder dat er iets van het dier gevraagd werd of uberhaupt aandacht van het paard werd gevraagd of bewust gewekt. Haar eigen paard dat al een poos in eigen beheer stond. Paard is daarna ook ingeslapen btw. Het paard van mijn kennis is net hetzelfde.
Dat is geen reactie op het moment. Dat is gewoon puur ‘gemeen rotbeest’. Hoe veel ik ook van dieren hou, toch bestaan dit soort dieren. Komt weinig voor ja, maar toch.
Daarbij zeg ik niet dat dit de merrie van TS is. Dat kan ik uit haar topic niet opmaken. Maar let op met je generaliserende uitspraken van hoe een paard denkt. Voor 99,5% van de paarden geef ik je gelijk, maar toch lopen er ook een paar gemene, bedachtzame bokken tussen. Ook al ben jij ze toevallig nog niet tegengekomen. Prijs je gelukkig daarvoor.
oji schreef:Zoals ik het topic van TS gelezen heb en begrepen, is er inderdaad een medisch mankement dat voor pijn/ongemak kan zorgen. Maar wat ik gelezen heb is het ook zo dat dit medische mankement alleen op te lossen is door het dier op de juisten manier te trainen, zodat de juiste spieren zich ontwikkelen en daarmee een spier-corset gaan vormen om de zwakke plek te ontzien. Dat de enige manier om dit dier een pijnvrij leven te geven is, is om het op de juiste manier trainbaar te maken.
GabberGill schreef:Dit verhaal is niet helemaal waar hoe je het vertelt. Dit gaat om het paard Ravottie namelijk als ik het goed heb. Ik heb met de eigenaresse zeer veel en goed contact gehad en er is meer naar boven gekomen over het verleden van het paard enz. Dit was niet een gevalletje "oepsie wat een rotzak!" Als je de eigenaar nu zou vragen over hem zou ze hem namelijk niet rot omschrijven. Sterker nog ze heeft hem laten inslapen en niet omdat het een rotzak was, maar omdat hij te beschadigd was, zij het niet aankon en dit paard een risico was om door te verkopen en ze niet wilde dat hij slecht terecht kwam omdat hij dat niet verdiend heeft.
[OPG] wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43
[ [url=m/t9tGXR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Poekkie schreef:Dat gaat idd over dit paard.
Ik heb de openingspost nog eens terug gelezen en zie helemaal niets anders aan dit verhaal dan wat ik zei.
Of dat paard gemeen is geboren of door de jaren heen gemeen is geworden weet ik niet. Maar feit blijft dat het een actie was uit het niets, zonder signaal en puur bedacht om te verwonden. Als een paard zonder verleden dit doet is het een gemene rotzak en als een paard met verleden dit doet kan het er niets aan doen? Voor mij zijn beiden hetzelfde: gemeen en doordacht.
P.s. paard van kennis waarover ik ook sprak is van veulen af aan daar en nooit negatief met mensen in contact geweest. Nochtans is dat er eveneens een die constant een goed moment afwacht om je te grijpen.