[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 21:26

Dit zou voor mij ook te veel modder zijn en ik zou er mijn paard niet willen hebben.
Ook in de zomer eigenlijk niet, als alles kaalgevreten is.

Ik ben geen tegenstander van 24/7 buiten, zo staat de mijne ook al jaren.
Ook niet tegen paddock paradise, ken er meerdere en die zijn best wel in orde. Niet helemaal overtuigd dat het voor mijn paard met ijzers en dekens een optie zou zijn maar het concept op zich vind ik wel tof, mits goed uitgevoerd.

Hier op de foto's zie ik geen paradijs voor paarden.
Maar als de paarden het verder wel goed doen en de eigenaar er blij mee is, zal het wel goed zijn.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:24

Ik vind het leuk om te volgen. Ik heb jaren in Zeewolde gewoond en ben ook wel eens op jouw plekje geweest.
Mooi dat er zoveel ontwikkeling in zit.

Ikzelf blijf het een beetje een ingewikkeld verhaal vinden. Er zijn geen nutsvoorzieningen en ik weet ook niet of ze die uiteindelijk gaan krijgen. Dan is het in mijn ogen moeilijk om een echt professioneel bedrijf op te zetten.Ik hoop dat ze het volhouden want uiteindelijk valt dat natuurlijk ook niet mee om zelf zonder stromend water en elektriciteit te wonen. Of is er inmiddels wel elektriciteit?
Heel fijn dat jouw paarden het daar zo goed doen.

Die kleigrond geeft natuurlijk enorme modder bij zoveel regen, aan de andere kant, het is de vruchtbaarste grond van Nederland volgens mij dus aan groen geen gebrek.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 23:44

justkid schreef:
Ik vind het leuk om te volgen. Ik heb jaren in Zeewolde gewoond en ben ook wel eens op jouw plekje geweest.
Mooi dat er zoveel ontwikkeling in zit.

Ikzelf blijf het een beetje een ingewikkeld verhaal vinden. Er zijn geen nutsvoorzieningen en ik weet ook niet of ze die uiteindelijk gaan krijgen. Dan is het in mijn ogen moeilijk om een echt professioneel bedrijf op te zetten.Ik hoop dat ze het volhouden want uiteindelijk valt dat natuurlijk ook niet mee om zelf zonder stromend water en elektriciteit te wonen. Of is er inmiddels wel elektriciteit?
Heel fijn dat jouw paarden het daar zo goed doen.

Die kleigrond geeft natuurlijk enorme modder bij zoveel regen, aan de andere kant, het is de vruchtbaarste grond van Nederland volgens mij dus aan groen geen gebrek.

De nutsvoorzieningen zijn er nog steeds niet. Willen ze wel maar dat is te kostbaar. Als er nog iemand is die bijvoorbeeld aan de overkant dat stuk pacht en nutsvoorzieningen wil, dan wordt het wel kosteloos aangelegd geloof ik.
Zoiets was het.

Libera

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 00:54

Zo, wat een blubber! :oo

Vind het echt wel heel veel paarden voor 6 hectare... misschien kunnen ze het beter in 3 stukken verdelen en veel minder paarden, zodat het gebied tussendoor ook weer kan herstellen?

Zonder stroom is ook wel lastig, wat als er een ziek paard is en je hebt licht nodig ‘s avonds? Of stromend water om af te spuiten?

Zou voor mijn paarden niet te doen zijn. :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 02:04

Ik was hier ook al bang voor in de winter. Het is inderdaad wel heel veel drek en vergis je niet hoeveel dat zuigt en trekt aan de spieren en gewrichten van je paard.
Dan is het op zich ook niet zo gek dat ze beenproblemen krijgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:25

Er is toch geen paard in de natuur die in zo'n gebied vrijwillig zou blijven staan, vind dit echt geen plek meer voor paarden, en dan als het gaat vriezen, daar valt niet normaal meer te lopen...

Nee sorry, prachtig gebied, maar zou in het natte seizoen gewoon een paar maanden "dicht" moeten gaan...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:30

Libera schreef:
Zo, wat een blubber! :oo

Vind het echt wel heel veel paarden voor 6 hectare... misschien kunnen ze het beter in 3 stukken verdelen en veel minder paarden, zodat het gebied tussendoor ook weer kan herstellen?

Zonder stroom is ook wel lastig, wat als er een ziek paard is en je hebt licht nodig ‘s avonds? Of stromend water om af te spuiten?

Zou voor mijn paarden niet te doen zijn. :n

Zonder stroom of lopend water is op zich goed te doen moet ik zeggen, heb die van mij op een natuurgebied gehad en gaat waarschijnlijk ook weer terug. Licht in de avond is goed te doen op batterij, maar als je paard echt ziek is kan je beter ergens anders gaan staan zo lang, je moet 2km over een zandpad voor je er bent.

Maar dat zijn max 12 paarden op 11 hectare en dat is al redelijk nat, kan me voorstellen dat het gebied van TS inderdaad echt kapot word gelopen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:42

Ik denk ook dat er simpelweg te veel paarden staan.
Vrienden van me staan ook in een pp. 4 hectare, en daar staan welgeteld 5 paarden. En ook zij voeren een eeuwige strijd tegen blub. Niet zozeer diep wegzakblub maar uitschuivenblub, op de tracks. De voederplaatsen zijn droog en er zijn ook droge ligplekken.

Andere pp die ik ken is 11ha, staan een 10 tal paarden.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:13

Op zich een hele mooie plek, veel ruimte, veel voerplekken, heerlijk in de groep staan. Al die blubber, tsja, als er voldoende ""droge"" plekken zijn om te liggen, is dat in mijn ogen niet zo'n probleem. Vind dat er onder de schuildakken ook veel modder is. Vrees wel dat als het flink gaat vriezen waardoor de modder keihard wordt dat de paarden dan nog wel eens blessures zouden kunnen oplopen door struikelen, uitglijden en vallen. Hopelijk gaat dat niet gebeuren...., maar nogmaals mooie plek!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:25

Als de afdakjes een zandondergrond hadden met een stuk erom heen van gestort puin (ook waar het hooi staat) dan had ik niet zo‘n moeite gehad met de rest van de modder.
Met zoveel paarden gaat het op den duur ook wel stinken denk ik aangezien je hier de mest niet meer uit kan ruimen.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:50

Kleibodem leent zich niet goed voor de combi paarden en regen. Ik vind het er akelig uitzien. Jammer dat er geen bestrate, beschutte en droge dik opgestrooide ligplekken zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:36

Als het nu flink gaat vriezen heb je echt een probleem.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:44

Oef nee, daar zou mijn paard echt niet gelukkig van worden, zoveel modder... :n Zelfs onder de schuilstallen lijkt het allemaal modderig te worden.

Ik vind het een heel leuk concept in theorie, maar de praktijk hier is toch nog wat anders. :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:55

Ik heb ooit op een stal gestaan waar de boer bedacht had om in de winter zijn maisvelden open te doen voor (stal) paarden. Het idee was leuk (heel veel plek) maar al snel veel te nat. Later in de winter kwamen daar hele serieuze blessures van doordat paarden elkaar bijvoorbeeld opzij wilde jagen bij het hooi (gewoon notmaal, geen aggressie) maar dan met hun voet in de modder bleven staan met beesblessures en balbetrappingen tot gevolg.
Een paar jaar later heeft hij toen een paddock gemaakt.

De andere helft van de stal was een groepsstalling (daar stond ik) en dat was wel top voor elkaar. In het weidegedeelte stond het water soms tot boven je kaplaars maar vooraan had hij een enorm stuk met puin verhoogd zodat het water ook goed wegliep en dat sloot aan op een schuur van 20x20 meter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:04

Thioro schreef:
Ik denk ook dat er simpelweg te veel paarden staan.
Vrienden van me staan ook in een pp. 4 hectare, en daar staan welgeteld 5 paarden. En ook zij voeren een eeuwige strijd tegen blub. Niet zozeer diep wegzakblub maar uitschuivenblub, op de tracks. De voederplaatsen zijn droog en er zijn ook droge ligplekken.

Andere pp die ik ken is 11ha, staan een 10 tal paarden.

In Nederland?
Ik heb hier 2 paarden op 1 hectare en dat is al ruim meer dan de meesten hebben.

Ik vind het interessant om te volgen TS...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:41

Denk dat niet zozeer de hoeveelheid paarden, maar de soort ondergrond het probleem is. Waar Pepijn nu staat (SophieBella's paradise) staan echt wel redelijk wat paarden, maar..... Groot bestraat voerplein, grote hal als "schuil stal" waar ook vlas in ligt, nog 2 overkappingen rond het voerplein, en dan een zeer grote paddock met dusdanig goede drainage en bodem dat we dus totaal 0,0 blubber hebben. En dan staan dus wel 24/7 buiten met onbeperkt hooi.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:31

Ik heb 3 hectare en ook 3 paarden, maar ik wissel wel waar ze kunnen staan, juist om gras te behouden en modder tegen te gaan...

Als je geen vergunningen kan krijgen voor verharden en schuilstallen, dan vind ik het eigenlijk geen geschikte plek om er jaarrond een pensionstal te hebben.

24/7 buiten is natuurlijk hardstikke leuk, en onbeperkt hooi(?lijkt wel kuil op de foto’s??) is ook fijn, maar voor mij zijn dat geen dingen die opwegen tegen de nadelen en risico’s van een plek als dit. Grote kans op ziekte en blessures door gigantische overbevolking, en nergens een echt droog plekje om te kunnen liggen en tot rust te komen...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:43

Oh oh die foto's wat een dramatisch zicht... Inderdaad 1 vriesnacht en het is benen breken op die grond! Dit kan toch niet. Dit is voor mij echt een voorbeeld van koste wat kost je paarden 24/7 buiten willen maar er niet de plek en ondergrond voor hebben. Ik zou mijn paard hier in geen 100 jaar willen zetten in de winter, wat een modderboel. Zelfs in de 'stal' is het inderdaad zwaar ploeteren, ik vind het niet gek dat je ene paard hier slecht van in zijn lijf wordt en spierpijn krijgt. Ze kunnen nergens even op het harde lopen, zelfs de track die met puin zogezegd verhard is, is amper nog zichtbaar op sommige foto's. Water is 1 ding, maar dit soort modder 24/7 is echt een aanslag op de benen en spieren. Ik vond het er in oktober al drassig bij liggen, maar dat was nog wel te doen. Maar nu zakken ze er gewoon tot over de kogel in. En al die mest die vertrappeld wordt in de modder en dus ook niet opgruimd kan worden... Ik zou het mijn paard niet aandoen! Hopelijk droogt het allemaal snel wat op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:26

De voorspellingen geven vanaf eind volgende week ook weer een langere periode met veel regen aan, dus dat opdrogen gaat voorlopig niet lukken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 01:49

Nog even ter illustratie van mijn vorige bericht, zo trof ik mijn paardje in hrt naastgelegen dorp van ts, vandaag in diepe slaap aan in zijn 24/7 paddock:

Afbeelding

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 02:15

kimmie261 schreef:
Er is toch geen paard in de natuur die in zo'n gebied vrijwillig zou blijven staan, vind dit echt geen plek meer voor paarden, en dan als het gaat vriezen, daar valt niet normaal meer te lopen...

Nee sorry, prachtig gebied, maar zou in het natte seizoen gewoon een paar maanden "dicht" moeten gaan...

Nou idd...zou geen seconden twijfelen om per direct weg te gaan.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 07:38

Oeioeioei,

Mooie plek voor in de zomer, maar als ik nu de foto's zie, vind ik dit in de buurt komen van verwaarlozing. Een paard hoord goed droog te kunnen staan, en zelfs onder de schuilstallen is het een bagger bende.

Ik begrijp dat je wellicht niet 123 weg kan, maar probeer het aub niet in je hoofd positiefer te maken dan het is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 08:48

Wendy_Komen schreef:
Nog even ter illustratie van mijn vorige bericht, zo trof ik mijn paardje in hrt naastgelegen dorp van ts, vandaag in diepe slaap aan in zijn 24/7 paddock:

[ [url=m/kXySUn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zou een perfecte winterstalling zijn. Die andere ziet er s zomers wel echt geweldig uit.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 09:08

Vind de kniehoge ridderzuring in de zomer ook niet ideaal, maar oke...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 09:13

Qua oppervlakte een mooie plek maar enkel voor paarden die op hooi moeten leven. Met deze graasdruk zal de hoeveelheid onkruid enkel toenemen.

Teveel paarden en door de intensieve belasting voor de bodem krijg je dan ook nog eens zulke bagger. Met minder paarden zou het in deze tijd van het jaar ook een prachtig stuk zijn.

Klinkt alsof ze veel paarden nodig hebben om te kunnen investeren in betere omstandigheden maar de hoeveelheid paarden maakt ook dat dat nodig is.

Met zoveel modder is vragen om problemen m.i.