[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 14:23

de dierenarts heeft gisteren ook naar zijn bouw gekeken. de rare bouw wat je ziet op de foto zijn helaas zijn botten en zijn beentjes zijn krom getrokken door de enorme achterstand.
het is geen dwergje, hij is gewoon extreem achter gebleven in groei.
gaan hem nu 3 weken het laten doen. is hij bijna niks bijgekomen dan gaan we bloedprikken en verder onderzoek verrichten.

StalNollie

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:26

Die derde foto net of het zwart paardje de witte uitpoept

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:29

Wat een schatje! Hopelijk komt hij er weer bovenop, echt super dat je zoveel doet om hem te helpen!

StalNollie schreef:
Die derde foto net of het zwart paardje de witte uitpoept

:D _O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:55

Noukjenn schreef:
Ik zou graag het volgende willen vermelden:

Ik, Anouk Kleinreesink, beheer de websites van stal van Noukjenshof en stal van de Kemp. Ik ben de eigenaresse van stal Noukjenshof, de sites heb ik samen met mijn stiefopa, Ties Steenbreker, die eigenaar is van stal van de Kemp. Aangezien hij niet zo goed met computers overweg kan, hierbij zijn verhaal.
26 juni 2017 is Lex van de Kemp geboren, 4 weken te vroeg en dus niet compleet volgroeid. Na enkele dagen zag ik dat het veulen niet veel bijkwam en zijn toen met hem naar de dierenkliniek in Zeddam geweest. Daar bleek dat zijn moeder Alissa van de Kemp niet genoeg melk gaf en kregen vanuit de dierenkliniek veulenmelk mee om bij te geven. Dat hebben we toen ook gedaan. Daarnaast is Alissa gespoten om de moedermelk meer op gang te laten komen. Na een aantal weken zag ik dan ook verschil en bleef hij stabiel en werd niet slechter.
Ik had 2 andere hengstveulens te koop staan en daar had ik al snel kopers voor. Zij zijn toen komen kijken en zagen toen ook Lex. Ze wilden hem heel graag hebben, maar ik heb er toen al bij gezegd dat hij bijgevoerd moest worden en dat hij extra zorg nodig had. Zij hebben toen beloofd dat zij goed voor hem zouden zorgen. Ik wist niet dat zij van plan waren het veulen door te verkopen. Anders had ik dit nooit laten gebeuren!

Naar aanleiding van dit topic op bokt.nl van de huidige eigenaresse van Lex kregen wij op onze website een anonieme, boze reactie waarbij we de aantijging kregen dat wij pony’s verwaarlozen. Dit is zeer zeker niet het geval en daarom schrokken wij ook van deze aantijging. Daarom doen wij hier ons verhaal. Wij zouden nooit onze pony’s verwaarlozen! Laat dit voor iedereen heel duidelijk zijn!! Kom zelf verhaal halen in plaats van zelf conclusies te trekken en ons te beschuldigen! Internet is een grote kracht in zowel positieve als negatieve zin. Het kan je veel goeds brengen, maar het kan ook snel mensen ten gronden richten. Dus denk eerst even na voordat je iemand beschuldigd van iets waarvan je het hele verhaal niet weet! Nogmaals, de huidige eigenaresse kan niets doen aan het feit dat andere personen ons beschuldigen. Zij heeft haar kant van het verhaal verteld, wat wij alleen maar kunnen begrijpen. Wij hebben zeer veel respect voor haar dat zij Lex heeft geholpen om erdoor te komen. Heel erg bedankt vanuit onze kant! Wij hopen dat de hele situatie begrepen wordt en dat onze naam gezuiverd wordt!

Maar je hebt het veulen wel veel te vroeg van de moeder gespeend en verkocht........en dat is ook niet fair, zeker niet als het al een achterstand heeft en een maand te vroeg geboren was, die had langer bij de merrie moeten blijven met bijvoeding van jullie.

Ik begrijp dat het veulen nu nog maar pas 5 maanden oud is...........dus dan klopt er toch iets niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:59

Ik snap niet waarom iemand zo'n jong veulen (met nog een achterstand ook!) zou verkopen :n Kan imo gewoon echt niet en is niet goed te praten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:05

De fokker wilde er gewoon vanaf, want zo'n ukkie verkoop je gewoon niet in zo'n staat en al helemaal niet te vroeg van de moeder af en dat dien je te weten als een goede fokker met hart voor dieren.

TS, ik ben heel blij dat je over het veulentje hebt ontfermd, die verdiend het.
Je ziet echt de ogen veranderen en meer levenslust erinkomen.

Ik duim heel hard dat het goedkomt met het veulentje, het is echt een scheetje.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 16:15

aan zijn koppie zoals vele mensen zien is het ook nog een heel erg lief beestje.
ondanks hoe zwak hij ook is, in zijn koppie wilt hij wel alleen zijn lijfje blijft achter. een veulen van 5 maanden moet rond de 100 kilo zitten in gewicht. lex heeft maximaal een gewricht van 35 kilo.... dat is 2 x zo weinig als wat hij eigenlijk moet zijn. ik hoop keihard dat dit ventje er door komt en er geen blijvende schade aan over houd. zelfs zijn hele beentjes zijn krom getrokken van de enorme achterstand. komende tijd wordt behoorlijk intensief en zal veel tijd maar ook geld kosten. dat is allemaal ook niet erg. maar als dit beestje anders de afgelopen maanden was doorgekomen dan was dit niet tot zo ver gekomen.... klinkt heel opschepperig maar is zeer zeker niet zo bedoeld maar ik denk dat lex blij mag zijn dat hij bij mij in de stal staat en de aandacht en liefde krijgt die hij verdiend. maar ook de nodige zorg, met alleen voeren gaat het hem echt niet worden. jullie kunnen het gelukkig niet voorstellen maar hij is uitgemergeld op het bot en er zit nog niet eens iets van spiermassa op. zoals de dierenarts het zegt we zijn er net op tijd bij. in de tijd dat hij bij mij is hij al flink vooruit gegaan en vanaf gaat dat hopelijk allewn maaar meer vooruit.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:24

Dat is niet opscheppen maar puur de waarheid. En daar mag je heus trots op zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:26

Wat ontzettend treurig dat de dierenarts nu ook bevestigt dat hier geen sprake is van aangeboren skeletafwijkingen die bij een dwergje horen, maar dat deze skeletvervorming dus echt het resultaat is van wat twee mensen, zijn fokker en zijn vorige eigenaar hem hebben aangedaan. Hoe ontzettend treurig. Dit is dus allemaal gewoon het resultaat van mensenwerk. Misselijkmakend. ;(

Wat geweldig dat jij hem nu een kans geeft en daar ook echt voor gaat! Genoeg mensen die voor het eigen een paardje willen 'redden' maar er dan na een dag of week geen zin meer hebben in alle extra verzorging en de kosten (net zoals zijn fokker en vorige eigenaar blijkbaar).. Gelukkig heeft hij nu jou! +:)+ _/-\o_

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:28

Mijn veulen zat op vijf maanden ook niet aan de 100, dan zou ie te dik zijn geweest. Ik gok dat ie nu net aan de 100 haalt, hij is 82 cm en twee en een half jaar nu. Ik weet niet hoe groot Daantje hoort te zijn qua maat. Mijn volwassenen pony is met 120 kilo op een goed gewicht ook.

Ik hoop voor je dat Daantje het redt. Hij heeft nu ieder geval nu zijn levenslust weer terug in de oogjes en dat is al een goed teken! Je bent een topper TS dat je voor hem gekozen hebt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:32

Nee TS, dat is geen opscheppen hoor. Hij heeft een hele rottige start gehad, de doorstart was ook niet goed... Bij jou krijgt hij gewoon een eerlijke en echte nieuwe start! Dat verdient een hoop lof!

Wat betreft de skeletafwijkingen, denk ik dat wij aan de hand van een paar foto's met zooooooo veel haar (het lijkt wel een statisch angora schaap) niet kunnen zeggen hoe ernstig het skelet er aan toe is. TS en dierenarts kunnen in ieder geval voelen wat waar zit. Ben wel benieuwd hoe de dierenarts tegenover herstel staat? Gaat dit zich in de groei nog herstellen?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:35

Beste TS, ben ook blij dat dit diertje het nu zo goed treft bij jou. Ik hoop ook zeker dat het zal lukken om hem er nog zo goed mogelijk bovenop te krijgen.

Hoop ook dat zo veel mogelijk fokkers dit topic zullen lezen, en er de juiste lering voor de toekomst uit zullen halen, want dit is helaas niet het enige paardje wat er zo bijstaat.

Heel veel succes TS, met dit lieve scheetje
Laatst bijgewerkt door Malyma op 03-12-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 16:44

het kan zich nog herstellen, in hoeverre het hersteld is afwachten. hangt er ook helemaal van af of hij door gaat pakken. onder het wandelen zie je hem zijn achterhoefjes nie5 goed neerzetten. kraakt ie van alle kanten maar dat komt omdat ook zijn pezen zo zwak zijn. dit beestje is niet aangetast op zijn gewicht maar zijn gehele lijf. tot zijn tandvlees er aan toe. we ons gisteren ook echt af en het vragen of we hier wel mee door moesten gaan. of het ook wel levenskwaliteit voor het beestje zal betekenen. toch besloten om door te gaan. als hij niet zo een levenslust had ondanks zijn ellendige lijf dan was ik bang dat hij er al niet meer was. want toen ik hem net had was het echt kantje boord. nu afwachten of de ontsteking in zijn mond goed gaat afnemen en hij zijn voer beter kan opnemen.

ik doe alles voor hem wat kan en mogelijk is:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:53

othelloster schreef:
het kan zich nog herstellen, in hoeverre het hersteld is afwachten. hangt er ook helemaal van af of hij door gaat pakken. onder het wandelen zie je hem zijn achterhoefjes nie5 goed neerzetten. kraakt ie van alle kanten maar dat komt omdat ook zijn pezen zo zwak zijn. dit beestje is niet aangetast op zijn gewicht maar zijn gehele lijf. tot zijn tandvlees er aan toe. we ons gisteren ook echt af en het vragen of we hier wel mee door moesten gaan. of het ook wel levenskwaliteit voor het beestje zal betekenen. toch besloten om door te gaan. als hij niet zo een levenslust had ondanks zijn ellendige lijf dan was ik bang dat hij er al niet meer was. want toen ik hem net had was het echt kantje boord. nu afwachten of de ontsteking in zijn mond goed gaat afnemen en hij zijn voer beter kan opnemen.

Dus de pezen zijn wel gewoon gegroeid en de botten niet?
Althans, ik redeneer even naar mezelf. Ik heb enige tijd (rond mijn 14e) vreselijke pijnen aan mijn kaak gehad, die knakte, sloeg op slot. Echt vreselijk... Bleek te komen doordat de pezen te ruim zaten en de kaak nog niet bijgegroeid was ofzo. Gelukkig is dat in rug, knieën en andere gewrichten niet zo pijnlijk. Maar het zal het bewegen wel echt lastiger maken.

(ik ben heel erg lang en rond die tijd in anderhalf jaar tijd zo'n 12cm gegroeid, niet alles tegelijk haha)

Beestje is gewoon compleet ondervoed, triest hoor...

Aangezien hij vrij enthousiast eet, denk ik dat hij al een stuk minder last heeft van de ontsteking!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:03

Aguttie wat een klein schatje. Ik hoop dat hij het redt!
Ik kan het niet helemaal volgen, de fokker heeft hem vrij jong verkocht aan iemand? En toen? Is hij toen bij jou terecht gekomen of is hij nog een keer tussendoor verhandeld?

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:33

Voor zover ik het begrijp was er
1. Een fokker die Daantje te jong heeft verkocht aan (2.)
2. Een (nu voormalige) eigenaar die er niet goed voor gezorgd heeft
3. TS die hem bij 2 heeft gered.

Of was er nog iets tussen 2 en 3?

TS petje af hoor!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:40

daydream schreef:
Voor zover ik het begrijp was er
1. Een fokker die Daantje te jong heeft verkocht aan (2.)
2. Een (nu voormalige) eigenaar die er niet goed voor gezorgd heeft
3. TS die hem bij 2 heeft gered.

Of was er nog iets tussen 2 en 3?

TS petje af hoor!

Tussen TS en 2 zat nog iemand.

Citaat:
De vorige eigenaar had hem pas enkele dagen. Hij heeft het veulen uit zijn benarde situatie gehaald.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:46

Vergeet niet dat de merrie niet genoeg melk had.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:48

@Damian, dat heb ik ook begrepen, dat er nog iemand tussen TS en de 2e eigenaar zit.

Top dat je Daantje een kans geeft, TS!
De manier waarop hij uit zijn ogen kijkt zegt al heel veel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:49

Ilja000 schreef:

Nee maar dan geef je hem toch aanmaakmelk bij? Of veulenbrokjes of zoiets?
Het is eigenlijk fout op fout geweest. Daardoor is het steeds slechter gegaan met hem. Ik snap dat echt niet. Wat een klein schatje, ik hoop dat hij het redt. Wat sneu die ontstekingen in zijn mond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:53

Ilja000 schreef:

Dan bestaat er gelukkig nog kunstvoer... Alleen kreeg hij dat niet lang genoeg, degene die hem overkocht van de fokker heeft, ondanks toezeggingen, blijkbaar niet bijgevoerd. Anders had die pony er niet zo slecht uitgezien... en ontwormen stond blijkbaar ook niet op het programma bij die persoon.
Net zoals Suzanne zegt: er is fout op fout gemaakt.

Dus achteraf gezien had de fokker botweg Daantje zelf moeten houden, maar ja, als die koper zich wèl aan zijn woord had gehouden, was er niets aan de hand geweest, en had het veulen lekker met 2 soortgenootjes gezond en wel kunnen ronddartelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:01

Ilja000 schreef:

Oooooh. In dat geval is het meer dan prima om een veulen met, wat was het, 3,
Maximaal 4 maanden?, af te spenen en de verkoop in te gooien! Zelfs als hij te vroeg geboren is, Logisch!

TS, wat pak je het supergoed aan met dit kleine hummeltje. Ik duim dat hij er weer bovenop komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:10

Anoniem schreef:
Ilja000 schreef:

Oooooh. In dat geval is het meer dan prima om een veulen met, wat was het, 3,
Maximaal 4 maanden?, af te spenen en de verkoop in te gooien! Zelfs als hij te vroeg geboren is, Logisch!

TS, wat pak je het supergoed aan met dit kleine hummeltje. Ik duim dat hij er weer bovenop komt.

Nouja, ik ken gevallen waarbij het veulen de merrie opvreet... Als de merrie dan ook nog onvoldoende voeding opneemt... Dan kan je voeren tot je een ons weegt maar heb je twee zielige dieren. (als je het veulen kunstmatige melk bijvoert terwijl hij bij de merrie staat, kan hij uit instinct ook gewoon blijven drinken bij de merrie en is het dweilen met de kraan open ten opzichte van de merrie)
Dát deel van de geschiedenis wordt hier niet echt toegelicht...

Natuurlijk heeft het nooit voorkeur om een veulen zo jong af te spenen. Voornamelijk op sociaal gebied.
Aan de andere kant zijn er plenty veulens die zonder moeder opgroeien en er net zo uit zien als hun leeftijdsgenootjes.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:16

Een goed tehuis voor een hengstveulen is moeilijk te vinden, snap dan best dat je een keuze maakt als een goed tehuis zich aanbied. Terug kijken en beschuldigen heeft geen zin, heeft niemand wat aan. Vooruit kijken en doen wat je doen kan voor het diertje.
Er staat er nu ook eentje op facebook te koop, dwergje, ruggegraatje is te zien. Zijn denk ik binnen een uur al 20 reacties op, bizar.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:20

Prachtig dat er mensen zoals jij bestaan! Geweldig van je!