Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jotoma schreef:Meer mensen die op de bank volgens de aanwijzingen hun heupen meedraaien tijdens het laatste filmpje?
Vreselijk interessant en leerzaam. Vind dat je het prettig toelicht. Dit smaakt naar meer!
*en weer terug in meeleesstand
Airnt schreef:Pipodipo schreef:Bedankt voor het filmpje, maar het zegt mij niks omdat het alleen wat heen en weer gehuppel is. Het is hem leuk geleerd, maar ik zie de africhtingswaarde niet zo. Ik zou liever een stukje film zien zonder al dit spektakel en zoals het paard gewoon loopt in de training. Er staan hier in het topic namelijk vrij lange verhalen over hoe het paard gereden wordt en ik begrijp dat het makkelijkste met beeld erbij.
dat hoeft je ook niks te zeggen,hoor, helemaal prima. ieder z'n meug.
overigens zie je de resten van de 'passades' of 'repulonieren'(dat heen en weer gehuppel) dat zo vaak beschreven wordt door Grisone, Pluvinel, Newcastle, Löyeneysen, Ridinger etc, nog steeds terug in Grand Prix st George proeven, waar je een appuyement-halve Pirouette-appuyement-vliegende wissel doet.
dat natuurlijk op je eigen tempo, met twee handen aan je teugels en zonder een specifieke afstand tot een tegenstander organisch te moeten aanpassen.
https://m.youtube.com/watch?v=WI526UA--dg
is dit meer conform de verwachting?
het is natuurlijk best handig een paard af te richten voor de dingen waarmee hij z'n brood verdient.
Pipodipo schreef:Je uitleg over het gebruik van de stang, de verhouding, de kinketting en de inwerking volg ik niet helemaal. Je opmerking dat de hefboom pas doorkomt bij 45 graden en dat je tot dat punt een vrije slag hebt, is gewoonweg niet waar. Maar misschien vergeet je hierbij te denken aan de bovenkant van de schaar? Het stukje over het eigen gewicht van de scharen die een soort tegendruk geven, is naar mijn idee een beetje vergezocht. En bovendien ben ik niet zo voor wapperende teugels omdat die de scharen (en dus de stang) ongecontroleerd laten wiebelen in de mond en dat zal niet prettig zijn voor het paard.
Cer schreef:Hm nee, second thought... ik denk dat een clinic te ingewikkeld is...
Het filmpje van even terug was wel interessant maar ik heb wel het idee dat het paard het al kon? Ik zou geinteresseerd zijn in hoe je daar dan komt, maar ik vrees dat het voor mij gelijk staat aan hogere wiskunde.. :| De zinnen die hier staan moet ik vaak al 5x lezen voordat ik enig idee heb wat er staat
Cer schreef:Hm nee, second thought... ik denk dat een clinic te ingewikkeld is...
Het filmpje van even terug was wel interessant maar ik heb wel het idee dat het paard het al kon? Ik zou geinteresseerd zijn in hoe je daar dan komt, maar ik vrees dat het voor mij gelijk staat aan hogere wiskunde.. :| De zinnen die hier staan moet ik vaak al 5x lezen voordat ik enig idee heb wat er staat
Cer schreef:Interessante ontwikkeling... de werking van een schaar..Pipodipo schreef:Je uitleg over het gebruik van de stang, de verhouding, de kinketting en de inwerking volg ik niet helemaal. Je opmerking dat de hefboom pas doorkomt bij 45 graden en dat je tot dat punt een vrije slag hebt, is gewoonweg niet waar. Maar misschien vergeet je hierbij te denken aan de bovenkant van de schaar? Het stukje over het eigen gewicht van de scharen die een soort tegendruk geven, is naar mijn idee een beetje vergezocht. En bovendien ben ik niet zo voor wapperende teugels omdat die de scharen (en dus de stang) ongecontroleerd laten wiebelen in de mond en dat zal niet prettig zijn voor het paard.
Dat een schaar eerder inwerkt dan 45graden geloof ik ook wel, dat is wel afhankelijk van hoe vast de hele boel zit denk ik..
Overigens, teugels hoeven niet altijd te wapperen, ligt aan het soort teugel.. een iets dikkere of zwaardere teugel wappert al een stuk minder.. en een vaste stang wiebelt een stuk minder dan een gebroken stang, denk ik?
Pipodipo schreef:Dank je wel voor je antwoord. Het bijgevoegde filmpje is ook weer van een uitvoering en ik ben juist zo benieuwd naar een stukje training, gewoon zonder al die special moves.
Het filmpje van even terug was wel interessant maar ik heb wel het idee dat het paard het al kon? Ik zou geinteresseerd zijn in hoe je daar dan komt, maar ik vrees dat het voor mij gelijk staat aan hogere wiskunde..