Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:11

Wat vind ik dit toch super interessant om te lezen allemaal Arne en een keer les van jou krijgen staat toch wel echt boven aan op het wensen lijstje! zou heel gaaf zijn als dat een keer waar gemaakt zou worden want echt diepe respect voor hoe jij je paard rijd!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 01:16

Jotoma schreef:
Meer mensen die op de bank volgens de aanwijzingen hun heupen meedraaien tijdens het laatste filmpje? :D

Vreselijk interessant en leerzaam. Vind dat je het prettig toelicht. Dit smaakt naar meer!
*en weer terug in meeleesstand

:o :D
Yup, en daarna lopend in de tuin ook uitgeprobeerd, om te zien wat het met m'n eigen voeten deed :o

En Varekaj, als je een clinic weet te organiseren kom ik graag als toeschouwer (als het tenminste niet conflicteerd met andere verplichtingen :j).
Arnt legt het zo mooi uit, hij maakt zichtbaar wat al die oude boeken beschrijven die ik vroeger gelezen heb :D
Helemaal mijn idee van hoe rijden bedoeld was, dus blijf ons gerust bestoken met foto's, verhalen en historische feiten +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:18

Als ik een datum of datums van Airnt krijg wanneer het eventueel nog past om naar België te komen, dan kan ik verder plannen. Heb 2 locaties in de buurt waar ik kan informeren of het daar mag doorgaan en anders nog eentje dichter bij Gent zelf.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:44

Airnt schreef:
Pipodipo schreef:
Bedankt voor het filmpje, maar het zegt mij niks omdat het alleen wat heen en weer gehuppel is. Het is hem leuk geleerd, maar ik zie de africhtingswaarde niet zo. Ik zou liever een stukje film zien zonder al dit spektakel en zoals het paard gewoon loopt in de training. Er staan hier in het topic namelijk vrij lange verhalen over hoe het paard gereden wordt en ik begrijp dat het makkelijkste met beeld erbij.

dat hoeft je ook niks te zeggen,hoor, helemaal prima. ieder z'n meug.

overigens zie je de resten van de 'passades' of 'repulonieren'(dat heen en weer gehuppel) dat zo vaak beschreven wordt door Grisone, Pluvinel, Newcastle, Löyeneysen, Ridinger etc, nog steeds terug in Grand Prix st George proeven, waar je een appuyement-halve Pirouette-appuyement-vliegende wissel doet.

dat natuurlijk op je eigen tempo, met twee handen aan je teugels en zonder een specifieke afstand tot een tegenstander organisch te moeten aanpassen. ;)

https://m.youtube.com/watch?v=WI526UA--dg

is dit meer conform de verwachting?
het is natuurlijk best handig een paard af te richten voor de dingen waarmee hij z'n brood verdient.

Dank je wel voor je antwoord. Het bijgevoegde filmpje is ook weer van een uitvoering en ik ben juist zo benieuwd naar een stukje training, gewoon zonder al die special moves.

Ondertussen praat ik je even bij over dressuurproeven: in geen enkele proef wordt gevraagd om een piroutte vanuite een appuyement. Je kunt het als oefening gebruiken als je echt graag wil, maar in proeven wordt het niet gevraagd. Het is ook niet toegestaan om bijvoorbeeld in een kur te verwerken op PSG niveau. Na een goed appuyement in galop zou ik ook niet zo gauw een pirouette rijden en weer terug appuyeren. Als het appuyement niet zo goed was, dan zou ik de oefening herhalen en misschien even een keertje makkelijker maken en niet moeilijker.

Je uitleg over het gebruik van de stang, de verhouding, de kinketting en de inwerking volg ik niet helemaal. Je opmerking dat de hefboom pas doorkomt bij 45 graden en dat je tot dat punt een vrije slag hebt, is gewoonweg niet waar. Maar misschien vergeet je hierbij te denken aan de bovenkant van de schaar? Het stukje over het eigen gewicht van de scharen die een soort tegendruk geven, is naar mijn idee een beetje vergezocht. En bovendien ben ik niet zo voor wapperende teugels omdat die de scharen (en dus de stang) ongecontroleerd laten wiebelen in de mond en dat zal niet prettig zijn voor het paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:14

Interessante ontwikkeling... de werking van een schaar..

Pipodipo schreef:
Je uitleg over het gebruik van de stang, de verhouding, de kinketting en de inwerking volg ik niet helemaal. Je opmerking dat de hefboom pas doorkomt bij 45 graden en dat je tot dat punt een vrije slag hebt, is gewoonweg niet waar. Maar misschien vergeet je hierbij te denken aan de bovenkant van de schaar? Het stukje over het eigen gewicht van de scharen die een soort tegendruk geven, is naar mijn idee een beetje vergezocht. En bovendien ben ik niet zo voor wapperende teugels omdat die de scharen (en dus de stang) ongecontroleerd laten wiebelen in de mond en dat zal niet prettig zijn voor het paard.

Dat een schaar eerder inwerkt dan 45graden geloof ik ook wel, dat is wel afhankelijk van hoe vast de hele boel zit denk ik..

Overigens, teugels hoeven niet altijd te wapperen, ligt aan het soort teugel.. een iets dikkere of zwaardere teugel wappert al een stuk minder.. en een vaste stang wiebelt een stuk minder dan een gebroken stang, denk ik?

Airnt

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 14:05

zolang het draaipunt het mondstuk is is er geen hefboomwerking,pas als de bovenkant gearreteerd wordt komt dat draaipunt daar te liggen.

dit is ookhet grondbeginsel van een hefboom, dat de afgelegde weg een ratiovormt tot de uitgeoefende kracht.

doordat de lengte van het bakstuk redelijk rekbaar is (manen leer, gespen) komt de poll pressure pas door bij meer °
een normaal afgestelde kinketting komt eerder binnen.
dit is een kwestie van geometrie.

voorschrift in HdV 1912 wasgeloof ik 30-60°

ik mik altijd op 45.

je ziet het ook duidelijk in de reactie van de paarden.

dat over die vrije slag is overigens al honderden jaren bekend, zelfsvoordat isac Newton klassieke mechanica een flinke zet gaf met zijn algebra.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:09

Hm nee, second thought... ik denk dat een clinic te ingewikkeld is...

Het filmpje van even terug was wel interessant maar ik heb wel het idee dat het paard het al kon? Ik zou geinteresseerd zijn in hoe je daar dan komt, maar ik vrees dat het voor mij gelijk staat aan hogere wiskunde.. :| De zinnen die hier staan moet ik vaak al 5x lezen voordat ik enig idee heb wat er staat :j

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:12

Cer schreef:

Het filmpje van even terug was wel interessant maar ik heb wel het idee dat het paard het al kon? Ik zou geinteresseerd zijn in hoe je daar dan komt, maar ik vrees dat het voor mij gelijk staat aan hogere wiskunde.. :| De zinnen die hier staan moet ik vaak al 5x lezen voordat ik enig idee heb wat er staat :j

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je er absoluut iets aan hebt!
Ik werd vorig jaar voor de keuze gesteld om te gaan met mijn boeren knol van 7 en minder dan een jaar rijervaring onder mijn kont. Ik durfde niet maar werd overgehaald, en ik heb er geen moment spijt van gehad! Arne is een ontzettend goede leraar met veel humor en energie. Hij kan met ieder niveau werken en op een manier dat je er thuis mee aan de slag kunt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:14

Ik vind "don't wait, just ride!" wel een goede opmerking. Ik ga ook wel eens te lang voorbereiden en dan kom je op "overthinking" en dan mislukt het veelal vaak. :')

Arne kom je ook in Limburg? (Nederland of België)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 14:33

Cer schreef:

hier moet gewoon alles dichtimmeren, want de haaien liggen op de loer, in een les kan ik veel meer kijken hoe iemand het beste leert. sommige dingen worden ook veel inzichtelijker als je het kan laten zien of voelen. in text zijn dit soort dingen soms omslachtig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:43

Ik heb t topic van abbyblues gelezen en dat ziet er dan weer superleuk uit! :j

Nou goed, wie weet komt er eens een clinic in de buurt of we organiseren er zelf 1 :D :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:54

Ik denk, aan wat ik lees, dat elk niveau hier wel wat aan kan hebben.
Zou er zeker interesse in hebben.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:25

Nou als je ooit in omgeving Leusden bent dan zou ik ook zeer zeker geïnteresseerd zijn.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:29

mala26 schreef:
Nou als je ooit in omgeving Leusden bent dan zou ik ook zeer zeker geïnteresseerd zijn.

Ev kunnen we een groepje omg Utrecht opstellen? Heb al eerder les van hem gehad en elke les er bij is er weer een gewonnen :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:51

Cer schreef:
Interessante ontwikkeling... de werking van een schaar..

Pipodipo schreef:

Dat een schaar eerder inwerkt dan 45graden geloof ik ook wel, dat is wel afhankelijk van hoe vast de hele boel zit denk ik..

Overigens, teugels hoeven niet altijd te wapperen, ligt aan het soort teugel.. een iets dikkere of zwaardere teugel wappert al een stuk minder.. en een vaste stang wiebelt een stuk minder dan een gebroken stang, denk ik?

Dat klopt Cer en in de westernsport heel duidelijk dat los niet meteen betekent dat de teugels wapperen. Maar in de dressuur moet je daar wel een beetje mee oppassen, de teugels zitten met een losse ring aan de stang en dat maakt het geheel wat beweeglijk.

Arne, bij een dressuurstang is er geen vrije slag en het paard voelt elke aanname, hoe licht ook. Dat is ook de bedoeling. Door de bovenkant van de schaar heb je ook altijd direct druk achter de oren, daarom is de stang zo gemaakt. En mijn gespen zijn van metaal en rekken maar bar weinig mee.
Kun je eens een foto maken van de bitten waar je dit paard mee rijdt? Mag ook zonder paard. Voor de beeldvorming als het ware.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 18:10

die poll pressure hangt erstig af vande rotatie van de schaar, daar de afstand totde poll verandert met de cosinus van de hoek, maw de eerste paargraden zijn bijna niks, en daarna wordt het steeds meer.

een gesp is vanmetaal, maar tweestukken leer moeten daar over elkaar heenbuigen, endaarzit een speling in.

de manen boven op het hoofd veren ook in en uit.

daarnaast heeft het mondstuk de mogelijkeid een paar mm op en neer tebewegen langs de tong.

als je gewoon je vingers onder het kopstuk van je hoofdstel doet dan voel je de inwerking... of gebrek aan inwerking, mijn kandare geeft heel weinig poll pressure.

de ronde ogen van de schaar dragen daar wellicht aan bij.

een kandare die kantelt die rolt natuurlijk op de tong, dit voelt hetpaard ook gewoon, daar is wel degelijk een signaal, maarde hefboomwerking is er gewoon nog niet

de meeste dressuurruiters rijden met een aanliggende ketting, omdat het paradigma 'aanleuning' een residu van kracht verlangt. dan is men al in het regime van aanliggende kinketting.

daarnaast maakt de interactie van de twee mondstukkende zaak beduidend complexer.

in de 19e eeuw, toen hetdubbele hoofdstel zijn intrede deed als de standaard (itt de uitzondering die het daarvoor was) werd ervan uitgegaandat je op de een of de andere reed,niet (of nauwelijks) beide tegelijk.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:24

Hoppit schreef:
mala26 schreef:

Ev kunnen we een groepje omg Utrecht opstellen? Heb al eerder les van hem gehad en elke les er bij is er weer een gewonnen :D

Graag!

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:39

Wat ontzettend gaaf zeg! Wat een verschil ook met de before en after foto's.
Deze tak van de paardensport kan ik zeker waarderen. Mocht er ooit een les georganiseerd worden in de buurt van Groningen.. I'm in! +:)+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:43

Hoppit schreef:
mala26 schreef:

Zet mij maar op de lijst + mijn stalgenoot!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:58

Hoe dan?! :wow:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:00

Saaams schreef:

Zijn er ook plekken als toeschouwer/-hoorder?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:24

oomens schreef:
Saaams schreef:

Zijn er ook plekken als toeschouwer/-hoorder?

In dat geval wil ik ook gráág op de lijst. :D

Whappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:16

Ik reageer normaal nooit, maar de theorie kan ik volgen, zo ben ik ook opgeleid. Echter schrok ik nogal van de filmpjes. Het paard gaat overkruist de wendingen Door. Zou verwachten na de theoretische uitleg er op zn minst een wissel op zou zitten.

Ik ken vriendelijkere ruiters. Maar snap dat jij je brood verdient met deze vorm van rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:29

*meldt zich ook voor clinic*
:)

*gaat weer verder met in stilte smullen van dit topic*

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:13

Pipodipo schreef:
Dank je wel voor je antwoord. Het bijgevoegde filmpje is ook weer van een uitvoering en ik ben juist zo benieuwd naar een stukje training, gewoon zonder al die special moves.

Het eerste filmpje was geen uitvoering, maar een gezamelijke training bij Arne thuis. Volgens mij was dat Arne z'n eerste keer met rijden op de riem (toch Arne?).

Wat bedoel je met special moves? In een training train je toch de bewegingen die je nodig hebt (uiteraard na een stukje warming-up)? Alleen zijn bij historische dressuur de oefeningen een middel en geen doel op zich...dat is bij gewoon bakdressuur (of moderne dressuur of Engelse dressuur of geef het een naam) wellicht anders.

Bij historische dressuur is het doel complxer dan alleen de oefening, en gaat het bijvoorbeeld om een zwaard- of lansgevecht of formatierijden. De uitvoering van de oefening is dan minder belangrijk (hoe mooier, hoe beter natuurlijk, maar het blijft een werksituatie en je hebt dan niet altijd je handen en/of je volledige aandacht bij het paard).

Cer schreef:

Het filmpje van even terug was wel interessant maar ik heb wel het idee dat het paard het al kon? Ik zou geinteresseerd zijn in hoe je daar dan komt, maar ik vrees dat het voor mij gelijk staat aan hogere wiskunde..

Dat valt denk ik wel mee. De theorie is op papier complex, maar in real life kan Arne echt onwijs goed uitleggen. :) Ik les zelf bij meerdere instructeurs maar ik vind Arne het fijnst lesgeven omdat hij ook complexe oefeningen begrijpelijk maakt en heel goed kan verwoorden welke hulpen je exact moet geven en hoe dat aan zou moeten voelen. En ook ingaat op oorzaak-gevolg van hulpen. En daarbij ook altijd vriendelijk en positief is (ook als hij iets voor de duizendste keer moet uitleggen :P )

Hij heeft Max helemaal zelf opgeleid en tijdens clinics werkt hij veel met ruiters en paarden van een veel lager niveau. Bij ons op stal hebben mensen onder zijn begeleiding hun eerste pasjes piaffe en pirouettes gereden op paarden die dit nog niet konden. Dus het proces van basis ruiterij naar Hoge School is zeker iets dat tijdens clinics inzichtelijk gemaakt wordt. :j