Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:34

Ik geef het op.

Ik rij zonder les om het stuur en de stelling er op te zetten. Sorry TS, maar als ik zie hoe je zit op die foto's dan zou ik zo'n dingen absoluut NIET op eigen houtje gaan flikken. Gooi je pony tot volgend voorjaar of zelfs de zomer nog de weide in en ga dan stilletjes aan beginnen met 2x/week 30min rustig les om de basis erin te stoppen en 1x/week wat longeerwerk. Zodat je eind 2017 opgebouwd bent naar 1x/week uurtje les, 2x/longeerwerk en 1x buitenritje van 10km.
Maar eerst en vooral: ga eens degelijk les volgen zodat je op zijn minst leert zitten.

Daarnaast is bietenpulp gewoon buikvulling.

@ Picasso: ik heb de mijne ook zelfstandig zadelmak gemaakt op de leeftijd van 3,5 jaar maar ben wel gelijk gaan lessen aan inderdaad half uurtje/week en dan later opgebouwd. Hij is er nu net 8 geworden, ik les nog steeds maar zit ook nog steeds in de B op wedstrijdniveau. Waarom? Iets met de wet van murphy die nu voor de 2e zomer op rij roet in het eten gooit en geen interesse in wedstrijden voor hij 5 was...

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:36

Arm paard, dat is echt het enigste wat ik kan bedenken. Je onthoud die pony weidegang, sociaal contact en je rijd met een zadel wat dus echt niet past op je pony. Gewoon te triest voor woorden eigenlijk, en daarnaast moet je er al op rijden terwijl hij bijna geen bespiering heeft! Iedereen doet het slecht in jou ogen maar zelf ben je degene die je paard alles onthoud wat hij nodig heeft. Je krijgt hier hele goede en harde adviezen maar overal heb jij een smoes op. Ik vind je echt egoïstisch bezig ts. Koop dan inderdaad gewoon een goudvis en geen pony, want daar ben je duidelijk gewoon niet aan toe. En elk jong paard zou gemakkelijk moeten kunnen nageven, soms heeft het wat tijd nodig en soms komt het helemaal uit zichzelf maar het ligt er dan net aan met hoe je je paard inrijd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:36

Over ander hooi hebben we het in een ander topic al eens gehad...
Je mag hier zo wat komen halen om uit te testen, als hij dat niet eet, is er echt iets mis met 'm.

Maar dan moet je wel bereid zijn een eindje te rijden :j

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:37

Wauw,ik reageer meestal niet zo snel op deze onderwerpen maar ik wil toch even wat kwijt. Persoonlijk vind ik dat je je eigen belangen voor die van je pony zet. Ik heb relatief weinig ervaring met jonge pony's maar ik kan wel zien dat het echt nog een puppy is waar absoluut niet op gereden moet worden. Ook is dit zadel absoluut niet goed voor de rug, balans en nog veel meer dingen. Zoals hierboven wordt gezegd,jij past er misschien wel in maar dat betekent niet dat het op de pony past. Op dit moment ben je echt te groot voor de pony. Ook zag ik in een ander topic dat je volgend jaar al een wedstrijd wil gaan rijden :?
Sorry ts,maar waar ben je mee bezig?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:41

xyzutu2 schreef:
Lonneke2001 schreef:
@xyzutu2
Naast het feit dat je gelijk hebt over het zadel vind ik wel dat er door sommigen hier wat netter gesproken mag worden. TS weet nu waarschijnlijk wel dat er een hoop moet veranderen (stalling, pony jaar laten opgroeien, ander zadel, soortgenoten) maar sommige mensen reageren echt heel kwetsend, als zoiets tegen mij zou worden gezegd zou ik niet blij zijn

Ik heb expres alle smileys buiten mijn post gehouden, maar ik kan het werkelijk niet geloven dat als mensen haar al een jaar lang zowel in dit topic als in het boomloze zadeltopic elke keer opnieuw met foto's en tekeningen uitleggen hoe een zadel hoort te liggen - je nog steeds naar deze foto kunt kijken met het idee 'Ja, dit past!'.

Je hebt het heel goed uitgelegd maar vragen of iemand blind is, of wat ik eerder al langs heb zien komen, of diegene een stoornis heeft. Zoiets doe je niet en ik kan ook eigenlijk niet geloven dat dit gezegd wordt. Van mij mag je al je woede uiten maar houd het alsjeblieft een beetje reeël.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:45

Ik denk dat alles nu wel gezegd is, TS is geen paardenmishandelaar, er zijn echt paarden die het slechter hebben.

Maakt niet dat dit goed is, maar ik zou iedereen echt adviseren het te laten rusten. TS wil nu niets veranderen, met z'n allen schreeuwen gaat niet helpen. Ze zit nu in de verdediging en staat echt niet open voor advies. Meer aandacht geven is onnodig. Ik denk zelfs dat het beter helpt als niemand meer reageert op haar topics en gewoon op zijn/haar handen gaat zitten.
Negatieve aandacht is ook aandacht, dus laat het gaan.

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:46

Wat een gelul om een schrammetje en bijtwond. Houd je daar echt je paard voor op stal???

Heb jij nooit een blauwe plek? Is jou lichaam helemaal litteken vrij? Ik denk het niet he! Iedereen loopt plekken op in zijn leven. Kleine kinderen die vallen, die knietjes liggen regelmatig open. Ik denk dat er maar weinig ouders zijn die hun kinderen opsluiten, om ze zo litteken vrij te houden.

Jou paard loopt echt onwijs veel onzichtbare schade op. Een onschuldig dier opsluiten, geen contact met soortgenoten. Jeetje dat blijft zo een kneusje, die leert nooit de paardentaal.

Mijn toen der tijd 3 jarige zat ook onder de bijtwonden in de kudde. Hij letten gewoon nooit goed op de rest. Hij stond in de weg, en miste een hoop signalen van de andere paarden. verder kon hij ook vreselijk opdringerig zijn, waar niet ieder paard van gediend is. Dit is helemaal goed gekomen. Hij is inmiddels 6 en staat nog steeds in de kudde. Hij snapt de paarden en heeft nooit meer een bijtwond.

Geef dat dier eens gewoon de tijd. Paarden vallen hem echt niet zomaar gelijk aan. Daar gaat heel veel aan vooraf. Hij leert dit vanzelf, maar moet hier wel de tijd voor krijgen.

Over de rest ga ik het niet eens hebben. stiekem hoop ik dat hij jou er snel afgooid net als de schimmel en je er niet meer op durft. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:47

Daphara schreef:
Ik denk dat alles nu wel gezegd is, TS is geen paardenmishandelaar, er zijn echt paarden die het slechter hebben.

Maakt niet dat dit goed is, maar ik zou iedereen echt adviseren het te laten rusten. TS wil nu niets veranderen, met z'n allen schreeuwen gaat niet helpen. Ze zit nu in de verdediging en staat echt niet open voor advies. Meer aandacht geven is onnodig. Ik denk zelfs dat het beter helpt als niemand meer reageert op haar topics en gewoon op zijn/haar handen gaat zitten.
Negatieve aandacht is ook aandacht, dus laat het gaan.

Je hebt zoooo gelijk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:48

Ha Ha wat een vreselijk lang topic :D
Laat lekker gaan allemaal, te zien aan de antwoorden doet dit meisje toch precies wat ze wil en neemt geen adviezen aan.

Het moet trouwens een hele brave pony zijn om zo jong al zoveel te ondergaan zonder in protest te komen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:49

Ts,dit is een beetje offtopic maar na je berichten nagelezen te hebben zou ik je aanraden om andere mensen geen advies meer te geven over hoe andere zadels liggen en over weilanden. Gezien je dit bij je eigen paard geheel verpest,hoe kun je het dan voer je hart verkrijgen om een ander advies te geven? Dan gaat er toch een lampje bij jezelf branden... echt serieus,struisvogelpolitiek ten top dit...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:51

Barbet schreef:
Het moet trouwens een hele brave pony zijn om zo jong al zoveel te ondergaan zonder in protest te komen!

Helaas is deze blijkbaar superbraaf, die kun je helemaal naar z'n mallemoer rijden zonder protest |(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:53

Hap en schram, tja ergens tussen 2 en 3 jaar is pony voor de volwassen dieren veulen af en gaan de correcties van negeren of platte oren naar hap en klap zoals elk volwassen paard een correctie krijgt als die over de schreef gaat en de waarschuwingen negeert. Juist daarom is het zo vreselijk belangrijk dat pony de 1e 4! jaar van zijn leven in een goede kudde opgroeit. Dat mogen er meerdere zijn (heeft ook zijn voordelen), maar 1 goed sociaal volwassen vriendje dat jonkie de kudderegels goed bijbrengt is echt het minimum. Bij Harley zit daar door het alleen staan een gat in, dat geeft ellende tot ver in de toekomst en mogelijk voor altijd. Er zijn al veel te veel van dat soort paarden op de wereld. Kudde dieren die niet in hun natuurlijke omgeving kunnen functioneren terwijl hun instinct dat ze wel vraagt.

zebra89

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:55

Zit de vorige eigenaar van Harley ook op Bokt? Lijkt me vreselijk om erachter te komen dat zijn nieuwe baasje zo met hem omgaat

mairead

Art_Ificious schreef:
Tevens als rijden zo belangrijk was voor mij reed ik elke dag! Ik rij nu niet eens elke week wat de meeste wel doen met een pas beleerde.
Dus ben ik slecht? Dacht het niet. Ponieke krijgt genoeg rust en ik rij op mezelf zonder les om hem het stuur en wat stelling trachten te leren meer nog niet.
Tevens zie ik geregeld topics van driejarige pas onder zadel en al helemaal nagevelijk gereden en niemand die wat zegt, mij maak je niet wijs dat dit maar door 2x per week rijden komt. Daar zit meer en intensievere training achter. Of een driejarige die al op wedstrijd gaat... Wederom niemand die wat zegt.

Zoals iemand anders hierboven al uit heeft gelegd: zoals je nu rijdt is het wèl slecht om maar zo af en toe te rijden op de manier waarop jij dat doet. Met nagevelijk rijden is niks mis, want dan gebruikt het paard zijn lichaam juist om de ruiter te dragen. Met het hoofd in de lucht lopen is alleen maar slecht voor de rug.
De manier waarop jij nu maar af en toe rijdt, doet harley dus meer kwaad als iemand die zijn jonge paard op de correcte manier(!!!) nagevelijk leert lopen. Die jonge paarden zijn daar vaak echter wel lichamelijk aan toe terwijl die van jou nog op een jaarling lijkt!

Kinke

afgezien van een eventuele kras of hap is het gewoon mishandeling om je paard bij soortgenoten weg te houden omdat je een litteken lelijk vindt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:58

Alle tips zijn al gegeven...bitloos prima! maar een duidelijkere optoming komt communicatie ten goede.
Verder snap ik dat de drive om te rijden groter is dan om Harley even te laten staan, tenminste niet te berijden. Maar als je hart bij hem ligt probeer je hem toch effe rust te geven tot minimaal volgende zomer. Longeren, grondwerk, wandelen kan natuurlijk wel.

Ik heb zelf een jong paard en door blessures moest ik hem langer laten staan en ondanks dat hij niet heel ielig was, maar wel slap...bleek het heel goed voor hem te zijn. Hij is nu 5 jaar en ben nu pas echt met hem aan het werk en merk dat hij lichamelijk en geestelijk er meer klaar voor is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:59

Lonneke2001 schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik heb expres alle smileys buiten mijn post gehouden, maar ik kan het werkelijk niet geloven dat als mensen haar al een jaar lang zowel in dit topic als in het boomloze zadeltopic elke keer opnieuw met foto's en tekeningen uitleggen hoe een zadel hoort te liggen - je nog steeds naar deze foto kunt kijken met het idee 'Ja, dit past!'.

Je hebt het heel goed uitgelegd maar vragen of iemand blind is, of wat ik eerder al langs heb zien komen, of diegene een stoornis heeft. Zoiets doe je niet en ik kan ook eigenlijk niet geloven dat dit gezegd wordt. Van mij mag je al je woede uiten maar houd het alsjeblieft een beetje reeël.

Waarom vind je de vraag of iemand een stoornis heeft niet kunnen? Het hebben van een stoornis is toch geen illegaal iets? Ik vind het hier namelijk helemaal geen vreemde vraag. Ik denk echt dat TS het beste voor heeft met haar pony, maar hoe ze op dingen reageert en er mee om gaat is gewoonweg niet normaal op haar leeftijd.

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:03

[HAR] zadelprobleem

In dit topic van jezelf geef je in het de openingspost zelf aan dat het zadel niet past. Hoe kan het dan dat het zadel nu volgens jou wel past? Vind dit wel bijzonder.....

Edit. Is een ander zadel hoorde ik. Neemt niet weg dat je huidige zadel (ook al pas jij er wel op) niet goed op je pony past.
Laatst bijgewerkt door Hanneke81 op 31-08-16 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:06

Lonneke2001 schreef:

Okee, dus ik had moeten schrijven: 'ben je verblind of zo?'
Is dat dan beter? Het antwoord daarop is namelijk een overduidelijk Ja.
Maar goed, als blind/verblind dat is waar je over struikelt in dit topic, tja. En je kunt het best met dat ene woordje oneens zijn, maar het is wat gek om mij te verwijten wat een ander (a la 'stoornis') schrijft.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:06

Wat ik mij vooral afvraag TS, "waarom" rijdt je nu al op Harley??
Je rijdt ook nog op die ander, dus aan de drang om te rijden zou het niet moeten liggen.
Hij is duidelijk nog veel te iel en er fysiek (en wellicht mentaal), niet klaar voor.
Waarom wil je niet alleen aan de hand werken? Dat zou hem juist de ruimte geven om te groeien.
Vergelijken met anderen die al op een 3 jarige rijden, is onzin, het gaat niet om hun, het gaat om Harley.
Jij bent op het moment te groot voor hem, als hij de kans krijgt om spieren te krijgen, uit te groeien en uit te zwaren, zul je zien, dat het plaatje over 1,5 jaar heel anders zal zijn.
Gooi er met die tijd een passend zadel op en hoppa zo wegrijden :D
Heb je zoveel meer aan.
Bitloos, heerlijk, kijk lekker voor een fijn sidepull hoofdstel als je dat vaker wilt doen, (of andere optoming als je wilt). Maar meid, doe die pony een lol, laat hem groeien.

Mijn eigen paard is nu 5, die was 2 jaar geleden ook zo een hoopje als Harley, geen haar op mn hoofd die eraan dacht er toen al op te stappen. En dat terwijl ik zelf 1,60m ben en 46kg weeg.
(hij inmiddels rond de 1,57m)
Heb er nu 1x op gezeten, alle tijd, lekker trainen vanaf de grond, hebben ze zoveel meer aan :j

Ik zit hier nog net niet met tranen als ik denk hoe die dappere pony dit allemaal ondergaat.
Want de omstandigheden zijn echt erg sneu. En dat terwijl je t best goed bedoeld allemaal heb ik het idee. Maar je doet gewoon niets met alles wat er gezegd wordt. Zie je nou echt niet in, dat dit niet goed is voor Harley? Dat dat litteken op zn bil met witte haren geen wereldramp is. Dat elk paard dat lekker in een kudde of groepje staat, zo nu en dan wondjes heeft... Die van mij heeft er ook regelmatig een paar, hoort erbij. Heb zelf ook wel eens een blauwe plek :')

Maar ik ben bang, dat de Chinese Muur nog eerder valt, dan dat er hier iets veranderd :(
Harley, veel sterkte dapper mannetje <3
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 31-08-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:07

Voor €2000 mag hij hier best een jaar op de wei komen staan hoor :P moet je hem wel komen brengen..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:09

Ts, allereerst leuk dat je met jou pony bitloos gereden hebt en super dat het zo goedgegaan is!:)

Veel dingen zijn al gezegt en daar wil ik eigenlijk niet meer op ingaan.. Maar als ik jou pony was had ik jou allang weggetrapt.. Zo mag je niet met je pony omgaan.

Al weet ik zeker dat je echt wel goede bedoelingen hebt met jou pony!

Natuurlijk is het niet erg om een jonge , Jong in te rijden, maar gun hem daarna een lange pause. En kijk naar jou pony of hij het al aankan.

Waarom galloppeer je nu al? Waarom concentreer je niet eerst op. Halt, stap, draf, sturen en terug lopen?

Ik heb mijn paard met drie jaar oud voor het eerst longeert, halt stap en draf was voor mij het belangrijkste. Klein hulpteugeltje eraan en dit 2 keer in de week.

Na een tijdje longieren heb ik dekensingel gebruikt en dan een zadel. Na een paar maanden ben ik er voor het eerst opgegaan en heb in stap en draf gewerkt, sturen en halthouden. En wat ook belangrijk is terug lopen (dit is goed voor jou "Rem").

In deze paar maanden heb ik niet gegalloppeerd, eerst totdat alles bevestigd was. Op dat punt rijd ik max. 2 keer in week 20 min. En longeer max. 20 min. 1 keer in week.
Hij had drie dagen max. Gewerkt. En verder lekker op de wei en ben ik met hem gaan wandelen buiten :)

Hij was 3,5 toen ik hem op de "grote weide" gedaan had om nog lekker te groeien. Kort voor zijn 6de verjaardag ben ik weer begonnen (ik wou met 5 jaar beginnen maar vond hem in zijn hoofdje nog te speels ente jong).

Ik ging zitten en kon zo het bos in rijden samen met anderen, stuur, rem en gas was erop.

Paard is gezond en wil graag werken.

Wat ik je wil zeggen is; kijk naar jou pony wat hij op dat moment aankan. Forceer hem nu niet omdat hij zoveel aanbied.
Je maakt jou pony er mee kapot..

Houd je aan een kleine trainingsschema, vaste dagen. Dan heeft jou pony ook rust in zijn koppie, en weet hij waar hij aantoe is.

Gun hem daarna een lekkere lange pause, en geniet daarna lekker van jou pony.

Je pony is dan veel gelukkiger, en jij ook!

Ik gun jou natuurlijk het allerbeste met jou en jou pony, jullie 2 komen er wel. Maar vergeet niet op jou pony te horen en kijken.

Wanneer je vragen hebt mag je altijd een pb sturen!

Mvg,

Nog een kleine toevoeging; mijn verzorgpaard heeft nog meer bijt en trap wonden en grotere littekens. Maar hij bijt nu wel van zich af, ook al is hij extreem onderdanig.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:09

xyzutu2 schreef:
Lonneke2001 schreef:

Okee, dus ik had moeten schrijven: 'ben je verblind of zo?'
Is dat dan beter? Het antwoord daarop is namelijk een overduidelijk Ja.
Maar goed, als blind/verblind dat is waar je over struikelt in dit topic, tja. En je kunt het best met dat ene woordje oneens zijn, maar het is wat gek om mij te verwijten wat een ander (a la 'stoornis') schrijft.

Het was niet alleen op jou gericht, sorry als dat zo overkwam :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:26

Ik vind het echt ontzettend jammer dat je zo door blijft gaan! Er wordt zoveel goed advies gegeven, waarom doe je er dan niets mee? Waarom zie je niet dat je knappe pony gewoon echt te goed voor deze wereld is en alles maar ondergaat terwijl dit voor hem echt niet leuk is.

Enne dat zadel, dat ligt gewoon echt slecht. Hoe vaak je ook vol blijft houden dat het wel goed ligt, die laatste foto dat zegt toch genoeg? Kijk daar eens objectief naar, daar hoef je geen zadelmaker voor te zijn.

Even ter vergelijking in de hoop dat er dan in ieder geval iets dooorkomt, dit is hetzelfde zadel alleen dan in 18" op mijn Draver:
(dit is overigens tijdens het passen hoor en alweer een beste tijd geleden met nog wat winterfluf :'))

Afbeelding

Dat ziet er toch al heel anders uit? Bij mij blijft er iets meer paard over.

Mijn paard is nu 5 en loopt zo'n 3x in de week onder het zadel. Het paard van mijn vriend van 4, een KWPN'er, staat nog gras te maaien. Die was ook zo jong en iel, daar gaan wij echt niet op zitten. Ze is nu echt wat steviger geworden, dus maken we nu heel langzaam een begin met hangen et cetera.

purny

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 00:14

Meisje meisje meisje toch. Wat doe je je paard aan.... Vind het heel jammer dat Harley niet kan praten. Dan had je hopelijk de boel afgekapt en hem lekker op het land gezet. Tuurlijk kan hij op het land schrammen krijgen enzo maar in het wild kan dat ook gebeuren. Of pak hem anders in in bubbeltjesplastic. Dat zou vast helpen.
Maar alsjeblieft leg dat zadel er niet meer op maar op je eigen rug. Het past JOU immers toch? En laat je paard gewoon lekker paard zijn op zo'n jonge leeftijd