Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:48

dresjoepie schreef:
En dat vind ik nu leuk dat je dat zegt de paarden op deze site hebben bijna allemaal een hangbuik zonder rugspieren Wanneer ze aan het werk zijn hebben ze ook nog de oren in de nek

:j u is mij voor....

hyppolyte

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:52

Het zijn ook allemaal paarden met een verhaal, een aantal met KS of andere medische aandoeningen en die afgeschreven zijn. Ik zie in ieder geval geen overontwikkelde onderhals, spanningen en weggedrukte ruggen. Wel paarden die nog heel veel moeten leren.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:06

Die plaatjes van atletische rijkunst zijn wel zoals het moet dan ?

Ik kan scheel zijn maar ik zie nergens foto's of filmpjes van haar in de hogere oefeningen, waar haar zogezegde rijkunst naartoe zou op moeten leiden. Alleen een foto van een dribbeltje dat door moet gaan voor piaffe denk ik.

Ik zie nergens dat perfecte plaatje voorbij komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:09

Hoop geblaat en weinig wol, ik wil als ik zo iemand hoor praten en filmpjes posten zien wat ze kunnen een voorbeeld paard - dat kan laten zien wat het resultaat is, een geschiedenis, welke opleiding, waar getraind welke resultaten? Ik mis dat bij de meesten nogal

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 19:12

Ik ben een beetje de weg kwijt in alle reacties inmiddels, mijn excuses daarvoor, dus voel je niet gepasseerd als ik net niet op je reageer. Een paar dingen heb ik eruit gepikt.

Loperig, ja klopt helemaal, dat voelde ik zelf ook. Dit was vandaag meer dan meestal en het zal door mij komen. Ik was namelijk alweer meer gespannen dan normaal omdat er iemand met een camera in de hoek zat en ik wist dat ik dat filmpje hier zou gaan posten :P. Dat heeft meteen uitwerking in mijn rijden en Wainoon is gevoelig genoeg om dat op te pakken en erop te reageren. Wel ben ik blij met de tips die ik hier kreeg over wat te doen wanneer ze loperig wordt, die onthou ik zeker!

Ellebogen aangesloten houden. Dat is ook een fijne tip. Ik zie dat ik mijn ellebogen afsteek, dat is nu ook weer niet nodig en ik ga proberen daar beter om te denken.

Handhouding qua hoog/laag had ik al besproken. Teveel rommelen in de handen, oke, ik zie wat er bedoelt wordt en ik wil daar best wat aandacht aan besteden. Bedankt voor de tip.

Dubbele longe, heb ik geen ervaring mee persoonlijk. Misschien leuk om eens meer over te lezen, dank je voor de tip.

Mijn zit.. heel eerlijk? Het viel me zelf best een beetje mee toen ik mijn filmpje terugzag. Ik had het erger verwacht nav jullie reacties op mijn foto's. Het kan zeker beter hoor, daar wil ik ook best mee bezig. Dat zijn we trouwens in de lessen ook, maar nu met name met bijvoorbeeld mijn zit tijdens een zijgang zoals schouderbinnenwaarts. Ik had de neiging om wat in te knikken en mijn binnenbeen op te trekken en moet nu echt midden op het zadel blijven zitten en niet inknikken, geen been optrekken enz. Dat zijn alvast nuttige dingen waar ik me wel van bewust was, maar fijn dat erop gewezen wordt, ik ben dan zo bezig met van alles dat ik dat soort dingen vergeet.

Weer een heleboel reacties van mensen die het liever anders zien. Begrijpelijk, maar wij doen het op deze manier en daar hou ik ook aan vast. Het rijden van schijnovergangen, overgangen, tempowisselingen en met name ook zijgangen zijn dingen die we de komende tijd veel doen en gaan doen. Zoals ik al ergens had geschreven ben ik nog maar heel kort bezig met deze oefeningen omdat we eerst veel tijd hebben besteed aan de lange rugspieren en het gelijkmatig losmaken van links en rechts, dus theoretisch heb ik nu nog 2 jaar de tijd om haar van achter sterker te maken aangezien ik 3 jaar voor de basis in gedachten had ;).

Teugels korter, been eraan, verlichte zit, western en recreatiegehobbel zijn dingen die niet passen bij waar ik me mee bezighou op dit moment en daarom laat ik dat allemaal even naast me liggen sorry.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:31

Ben wel benieuwd hoe western in dit verhaal gekomen is :D
En hoe de verschillende rijschool aanhangers zich gaan profileren (was er niet een popcorn smiley :') )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:33

Cer schreef:
Ben wel benieuwd hoe western in dit verhaal gekomen is :D
En hoe de verschillende rijschool aanhangers zich gaan profileren (was er niet een popcorn smiley :') )

:Y) Deze :D :D :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:56

Ik vind t goed hoor, doe ermee wat je wil.
Teugels korter hebben niet te maken met een rijstijl maar met je houding en zit, je haalt nl de te lange teugels uit je armen terug brengen.
Proefondervindelijk ervaren noemen we dat.
Ik ga aan de koffie en wens je veel succes verder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:04

Dank je voor het plaatsen van je filmpjes Murosch. Het verklaart wel veel t.o.v. de foto's.
Ik vind de filmpjes idd minder "erg" dan de foto's. Maar toch...
Zal het proberen uit te leggen, maar er zijn er al meer die hetzelfde zeggen...

Je paard zoekt het contact. Maar omdat je teugel te los is en je hand te onrustig raak je iedere x als je dat contact hebt het weer kwijt. En dat is zonde, want je ziet dat je paard daar niet goed op reageert.
Los, contact, los, contact. Dat is niet goed om je paard naar het bit te laten "reiken".
Daarbij is je paard wel loperig, maar niet met impuls. Dat kan ook niet, want daarvoor heb je begrenzing nodig.

Daarom plaats ik een filmpje van ons paard met mijn dochter. Les van een klassieke instructrice.
Paard is net (in juli) 4 geworden, dus het is allemaal niet perfect. Het was al een beetje aan het einde van de les dus hij was al wat moe. Maar mss maakt het wel duidelijk wat ik bedoel:

Wat je ziet is activiteit achter, naar de hand toe rijden, nageeflijkheid vragen, schouder sturen en om het been heen laten buigen. Meer niet. Er wordt niet getrokken of geplukt, maar gewoon netjes naar de hand gereden.
Wat we vragen aan het paard is nog wat ronder te worden (geen rollkur of kin op de borst, maar meer over de rug) Want daar wordt ie sterker van. Maar zoals je ziet kan dat nog maar kleine stukjes dat hij erin zakt.
Geeft hij na en kunnen we hem wat meer over de rug laten lopen, dan geven we wat meer lengte.
Training, africhten en gymnastiseren.

Wil je een paard naar de hand toe rijden en de hand laten volgen naar beneden dan heb je activiteit en begrenzing nodig.

Ik ben ervan overtuigd dat je zo niet op de juiste weg zit. Maar ja, je moet het wel willen zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:05

In vergelijk tot een filmpje dat ik enkele maanden geleden zag zie ik heel veel vooruitgang.
Ik denk dat je vanuit dit punt nu verder vooruitkomt door je rijden op te bouwen in losmaakfase waar je haar nog echt laat zakken en dan werkfase waar je de teugels gewoon korter neemt, daar is ze lichamelijk echt wel toe in staat en kan jij netter rijden ipv met van die lange onrustige teugels en brede armen.
Dan daar na langer laten voor het uitrijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:11

Ik vind de net 4jarige in t filmpje eigenlijk veel te kort gereden worden... Zo zie je maar, veel mensen veel meningen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:17

Cer schreef:
Ik vind de net 4jarige in t filmpje eigenlijk veel te kort gereden worden... Zo zie je maar, veel mensen veel meningen :)

Wat vind je er te "kort" aan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:18

Die vier jarige vind ik ook te kort en boven het tempo. Dat is ook geen activiteit. Die kan zijn passen niet afmaken.

Ik vind je handen te hoog en te rommelig.
Ben stiller in je hand zodat daar je paard er op kan vertrouwen.
Korter dan nu zodat jij niet de neiging krijgt je armen naar je toe te halen maar zeker langer dan het paard hierboven.
Ellenogen aansluiten dan is je arm vanzelf al stiller.

Ik denk wel dat je op de goede weg bent.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:29

Je weet dat ik het echt bewonder wat je nu doet,ik was 1 van de 1e die maar bleef drammen dat je véél beter kon dan je deed,en dat die krul eruit moest,ik heb je zien veranderen van gestresste wedstrijd kruller naar iemand die veel vertrouwen kreeg in haar geweldige merrie en eindelijk durft te ademen op haar paard,jullie hebben er plezier in,en ik geniet van haar neus eruit,en de krul eruit..ik zie liever een paard wat uit elkaar nog,dat kimt wel goed,dan de neus achter de loodlijn...altijd! Ze begint ook een veel natuurlijkere halsbespiering te krijgen,echt top!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:16

Babootje schreef:
Cer schreef:

Wat vind je er te "kort" aan?

Paardje loopt imo over zijn tempo, komt gehaast over en loopt constant achter de loodlijn. Op een bepaald moment laat ze hem zakken, hoor ik instructrice zeggen van JA, daar volgt die netjes! en loopt hij nog altijd stukken achter die loodlijn. Neusje komt er nergens uit ...
Houding van de ruiter vind ik trouwens wel heel mooi, nette stille hand ook, vriendelijk in beengebruik, alleen vin ik haar wel wat "duwen" tijdens het lichtrijden. Maar dat kan ook zijn omdat ze vrij groot lichtrijd zeg maar dat het er gewoon zo uit ziet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:21

Ik zie dit filmpje wel liever dan het andere filmpje. Dat een jong paard er nu een beetje achter kruipt is niet zo erg. Ik zie tenminste een een rug die draagt en een veel actiever achterbeen dan bij het andere filmpje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:23

janderegelaa schreef:
Ik zie dit filmpje wel liever dan het andere filmpje. Dat een jong paard er nu een beetje achter kruipt is niet zo erg. Ik zie tenminste een een rug die draagt en een veel actiever achterbeen dan bij het andere filmpje.

Daar heb je zeker ook wel gelijk in. Maar ik mis hier wat de tussenweg zeg maar, dit is volgens mij al behoorlijk pittig werk voor een 4 jarige, en ik zou liever dit zien voor drie rondjes, en dan even een rondje de hand VOORwaarts neerwaarts volgen, even stretchen, en weer oppakken.

edit: maar dit is natuurlijk ook maar een kort stukje film ;). Voor een 4 jarige vind ik het wel al erg knap hoor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:31

Die 4 jarige zou zelfs nog een stukje meer naar voren mogen van mij, dan gaat die hals er vanzelf uit vanuit de schoft.
Amazone is iets te strak in bovenlijf ook hier zeg ik armen meer naar voren, en iets meer naar voor in bovenlijf. Maar ik denk te zien dat dit komt omdat ze er best aan moet drijven en ze ergens de kracht vandaan komt, maar al een heel eind op de goede weg hoor!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:41

Ja dat zie je goed Knollentuin. Hij was best een beetje opperdepop daar. T stukje film was aan het einde van de les en hij was "klaar". Normaal is hij nog wat actiever.
Klopt ook dat Babette wat strak in haar bovenlijf is soms, als hij sterk wordt vooral. Als ze dat voelt gooit ze haar armen wel eens even los. De kunst is om met contact wel van je af te blijven galopperen.

Maar goed, ik had het filmpje geplaatst juist om te laten zien dat er een midden weg is tussen helemaal loslaten en met contact toch vriendelijk naar de hand toerijden. En hoe belangrijk activiteit achter is. En dat je een paard vanuit het nageeflijk en ronder maken ook weer kan uitschuiven en de hand laten volgen. Zonder activiteit te verliezen en zonder het contact te verliezen. Dat contact is heel belangrijk, want daardoor komt hij over de rug en wordt de rug sterker en elastischer. Dat hij nog wat achter de LL is dat interesseert me echt niet. Hij wordt er niet achter getrokken, hij doet dat echt omdat hij het nog een beetje moeilijk vindt. Nu is ons paard nog heel jong dus idd is er nog veel te ontwikkelen. We zijn er echt nog lang niet.
Het vwnw nemen we uiteraard ook mee (staat nu niet op het filmpje) is maar een kort stukje.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 18-08-16 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:43

Cer schreef:

Dat vind ik ook, vierjarige moet eerst lang en laag om rugspieren op te bouwen om überhaupt fatsoenlijk een mens te kunnen dragen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:45

isabel_94 schreef:
Cer schreef:

Dat vind ik ook, vierjarige moet eerst lang en laag om rugspieren op te bouwen om überhaupt fatsoenlijk een mens te kunnen dragen

Nope, lang en laag is een enorme belasting voor een jong paard, een jong paard moet in natuurlijk evenwicht lopen, dan vandaaruit stukjes naar voorwaarts neerwaarts

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:46

... om lang en laag te kunnen moeten ze ook eerst sterk genoeg zijn

Daarnaast ook dat vlotte voorwaartse heeft voor sommige (minder ideaal gebouwde) paarden erg veel tijd nodig. Die verstrakken dan alleen maar.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 18-08-16 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:48

isabel_94 schreef:
Cer schreef:

Daar heeft een 4 jarige helemaal de balans en kracht nog niet voor Drm doe je dat met een jong paard ook maar korte stukken En stap je tussendoor veel aan een lange teugel

Goed voorwaarts neerwaarts met gebruik van het achterbeen is echt heel zwaar voor een paard En vereist al een hoop balans en draagkracht

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:52

Wauwie! Hoe kan ik dit topic, als trouwe volger, met 9 pagina's gemist hebben? :-)

Ik heb respect voor de manier waarop je met alles omgaat. Super! Ook je wil om te werken aan jezelf.

Je paard loopt in een boscrosstempo. Dat hoorde ik bij m'n vorige paard ook vaak. Het valt niet mee om dat terug te brengen én actief te maken. Wat mij helpt is een fractie van een seconde langer in het zadel te blijven. Maar ja, ik rijd licht haha.

Het filmpje van Babootje, of nee, de instructrice zou ik nou niet direct onder de noemer klassiek hebben geschaard geloof ik. Als ik het vergelijk met de manier waarop ik les krijg. Ik snap Duhelo's opmerking wel. Sowieso zou ik helemaal niks kunnen met een instructrice die niks uitlegt (waarom moet je iets doen en hoe doe je dat? Welke actie volgt op welke reactie?).

Deze benoemt alleen maar de hulpen ( of de laatste drie minuten moeten anders zijn, maar ik kreeg op een nare manier jeuk van haar stem). Heb je niks aan in mijn beleving. Door na te denken over wat je doet leer je. Ik heb niet iemand nodig die alleen maar zegt welke hulpen ik moet geven. Waarom, dat wil ik weten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:23

Ik heb het filmpje zonder geluid gekeken, dat doe ik eigenlijk altijd als ik een filmpje wil beoordelen, zo laat ik me niet beïnvloeden door degene in t midden. Maar even op olympiade haar opmerking over de instructie , dit is een stukje van een paar minuten, zou het kunnen dat er vooraf een uitleg gegeven is en de instr nu aangeeft wanneer wat en hoe, dat de uitleg ad moment niet nodig is, of dat instr en leerling al op elkaar ingespeeld zijn, dit vaker doornemen en er ondersteunende aanwijzingen gegeven worden?
Als instructie ben je kwetsbaar als er gedeeltelijke filmpjes van jouw les geplaatst worden. Het geeft geen totaalbeeld. Dus je kan en mag hier niet oordelen over de kwaliteit van het lesgeven
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 19-08-16 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt