callippo schreef:xyzutu2 schreef:Nu alleen nog een dierenarts die ervoor zorgt dat kreupele paarden voor de clinics van deelname uitgesloten worden en dan wordt het misschien nog eens écht een diervriendelijk evenement.
Dat is zeker een goede tip, gaan we meenemen voor volgende keer!
Fijn! Naast dat het fijner is voor de paarden maakt dat het kijken ook zoveel leuker en ontspannender.
Iedereen heeft namelijk wel zijn stokpaardjes; ik kan niet tegen slecht zittende hoofdstellen, mijn zusje ziet alle kreupelheden en IJssnuiver ziet verkeerd zittende zadels, en als je die steeds voorbij ziet komen dan word je daar continu door afgeleid terwijl je eigenlijk gewoon de clinics wilt zien.
Een goed voorbeeld hiervoor vind ik de Working Equitation wedstrijden; voor aanvang van de westrijd worden alle paarden gecontroleerd door een dierenarts, en er zijn strikte regels rondom tuigage om in elk geval het rijden zo paardvriendelijk mogelijk te houden: als er een bit wordt gebruikt dan moet dat minstens 10 mm dik zijn, scharen maximaal 12 cm lang, neusriemen van een bitloze optoming moeten minstens 12 mm breed zijn (dus ook alleen maar dikke touwhalsters en niet die dunne grondwerkhalsters, of de dunne touwhalsters moeten een omvlochten neus/nek hebben), en geen ijzer in de neusriem in de vorm van met leer beklede schakels, fietskettingen en andere leuke innovaties.
Voor grondwerk zou daar dan het traditionele scherpe touwhalster bij kunnen omdat dat nou eenmaal wel het standaardkostuum voor nh trainer lijkt te zijn.
Clinicgevers die niet zonder scherpere hulpmiddelen kunnen selecteren zich dan meteen uit.

of hoe ik het ook moet omschrijven. Zijn die ergens terug te vinden?