Doe altijd een cap op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:31

Wat een klap zeg! Dat moet behoorlijk pijn gedaan hebben. Beterschap! :(:)
Vind de reacties van je paardjes ook wel heel lief hoor, en heel stoer van je dat je dit gedeeld hebt! Weer eens een ander beeld dan alle goede momenten, iedereen heeft tegenvallers. Succes met wachten!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:34

Jemig wat een broekenpoepers zitten hier als jullie dit nooit gedaan hebben... Dit deden we vroeger toch allemaal wel eens?

Via de kont erop springen of eraf glijden, beetje voltige, zonder zadel springen etc. Dat de een daar wat meer in blijft hangen dan de ander, is toch ook "normaal".

Ik moest in het begin wel lachen, meer dat ik al kon raden wat er gebeurde. Maar vooral je knock-out gedeelte raakte wel hoor, best heftig om te zien. Niemand in de buurt...
Had mij net zo goed kunnen overkomen als ik weer de pony uit de wei haalde en koeien ging omhalen op een halstertouwtje. Tja... ik zit er nog steeds en begrijp heel goed dat je nog een beetje lol met je knol hebt!

Beterschap!

Anoniem

Re: Doe altijd een cap op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:38

TS is wel volwassen inmiddels en ook nog eens moeder, de malle ponytijd hebben we vast allemaal gehad ja maar dergelijke dingen haal je toch niet meer uit als je kinderen hebt rondlopen? Ik ben benieuwd wat de papa van de kids zegt als hij dit filmpje ziet. Mijn wederhelft zou echt heel boos zijn, dit is geen gewoon ongelukje maar meer een geval van een ongeluk opzoeken.
En waarom zou dat hier in het topic niet gezegd mogen worden? Alleen zielige boktreacties toegestaan? O wat naar, wat sneu voor je, wat een pech. Lekker voorbeeld geef je dan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:39

Ik vind vooral de shet echt zooooo lief reageren!

Het is inderdaad niet slim, maar super dapper dat je dit zo post en eerlijk bent!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:39

Oei! Wat een eye opener. Geniet altijd enorm van jullie topics en had niet verwacht dat dit jullie zou gebeuren! Het blijven altijd dieren natuurlijk...

Veel beterschap!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:40

Fijn dan je de nacht enigezins goed doorgekomen bent. Hopelijk knap je snel op.

Het zeuren over de val vind ik erg overdreven. Ik rij graag jonge paarden dat moet ik dan als moeder ook maar laten zeker. Wat hooguit minder handig was is om experimenten te doen met niemand in de buurt. Maar je zal toch altijd zien dat ongelukken op de domste momenten gebeuren, net als dat meisje met de wormenkuur die omver gebeukt is.
Ergens is het nog fijn dat je toevallig geen kind mee had, die zou er wel eens een serieus slapeloze nachten aan over gehouden kunnen hebben om jou zo te zien liggen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:42

Maar waar ligt dan de grens, mag je dan ook niet meer skieen, of alleen niet op de zwarte piste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:43

Sizzle ik neem aan dat je niet andersom zonder tuig op een jong paard gaat zitten :Y)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:44

Ik kende TS niet, maar dacht wel door de actie op het filmpje dat ze nog wel relatief jong zou zijn. :o Zo'n leermoment dat het net goed is gegaan herkennen we waarschijnlijk ook allemaal wel. Ik vind het ook wel goed om een beetje van die jeugdelijke onbevangenheid te bewaren. :D

Wel fijn voor jezelf dat het op beeld staat, nu kan je precies zien wat er gebeurde en blijf je er niet over twijfelen hoe het nou precies gegaan is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:46

Dat was een flinke klap :oo

Ben wel geschrokken van het filmpje, het ziet er best eng uit zoals je daar in het weiland ligt :\ De shet reageert echt heel lief en bezorgd :(:)

Heel veel beterschap :-)

Met paarden is het altijd zo dat je sowieso een risico neemt in de omgang, het blijven dieren, en als je dan af en toe je grenzen gaat verleggen dan kan het mis gaan. Of dat nu is met dressuur, springen, crossen, vrijheidsdressuur of zonder zadel achterstevoren te paard zitten :-)
Laatste keer dat ik bijzonder onzacht in aanraking kwam met de grond was toen ik bedacht dat best rechts op kon stappen ipv links := Dat gaf ook een iets andere reactie van het paard dan verwacht met als resultaat een hele mooie paarse bil :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:47

Beterschap. Lees je topics altijd graag en vind het goed dat je ook de andere kant laat zien. Omgaan met paarden is gewoon een risico, of je er nu naast loopt of erop zit. Die van ons is normaal doodbraaf met buiten rijden, toch ben ik er een ruime week geleden hard af gevallen. Strand en vooral die golven zijn wel eng volgens hem. Mijn man heeft twee jaar terug bijna zijn vinger verloren in een ongelukje met trailer laden. Om maar aan te geven, zelfs als je geen stuntpiloot bent kunnen dit soort dingen je overkomen als je met een paard bezig bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:47

[***] schreef:
Sizzle ik neem aan dat je niet andersom zonder tuig op een jong paard gaat zitten :Y)

Nee dat zou gewoon zelfmoord zijn :')
Ik denk (weet) echter dat mijn jonge beest met tuig en de neus vooruit gekkere sprongen kan produceren dan wat James daar doet.
Ben dan een tijdje geleden ook gevallen. Gelijk paard verkopen dan? Slofteugels eraan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:50

Mijn punt is dat er altijd wat kan gebeuren maar dat je het niet op hoeft te zoeken. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Een beetje je verstand gebruiken in de omgang met paarden lijkt mij gewoon logisch, maar ik ben geloof ik de enige in dit topic.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:54

Ongeluk zit altijd in een klein hoekje.

Afgelopen vrijdag heeft mijn dochter een zit/voltige les gehad op onze pony. Zowel voor mijn dochter als pony de eerste keer.
Pony super braaf en heeft werkelijk geen stap verkeerd gezet.
Ook later bij mijn bijrijder niet.
Maar gisteren met rijden (pony loopt 5/6 dgn in de week) echt een hele grote draak. Wegschieten, bokken.....
Moe ik al moeder zijnde er dan ook maar niet meer opstappen? Want tja ik heb al een paar platen en schroeven in mijn rug zitten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:55

[***] schreef:
Mijn punt is dat er altijd wat kan gebeuren maar dat je het niet op hoeft te zoeken. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Een beetje je verstand gebruiken in de omgang met paarden lijkt mij gewoon logisch, maar ik ben geloof ik de enige in dit topic.

Nee hoor, helemaal niet. Maar dan word je meteen als moraalridder bestempeld :D :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:57

Ik snap je punt wel, maar de vraag is wanneer je wat opzoekt. Aangezien James waarschijnlijk gewend is aan zulke dingen vind ik het niet onder bewust risico's opzoeken.
Iedere keer dat je met een paard iets doet wat nieuw is zoek je in feite een risico op. Dat geldt imo zelfs nog sterker als je een jong paard mee neemt naar horse event bijvoorbeeld. Toch zal dan niemand zo raar reageren, want dat is immers 'normaal'.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:59

[***] schreef:

Nou zullen we dan maar helemaal stoppen met rijden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:02

Sizzle schreef:
Ik snap je punt wel, maar de vraag is wanneer je wat opzoekt. Aangezien James waarschijnlijk gewend is aan zulke dingen vind ik het niet onder bewust risico's opzoeken.
Iedere keer dat je met een paard iets doet wat nieuw is zoek je in feite een risico op. Dat geldt imo zelfs nog sterker als je een jong paard mee neemt naar horse event bijvoorbeeld. Toch zal dan niemand zo raar reageren, want dat is immers 'normaal'.

Ook als je een ouder paard meeneemt naar HE. In ons geval: eens, maar nooit weer. Levensgevaarlijk :+

Soms verwacht je dingen ook gewoon niet, omdat ze het gewend zijn. En dan leer je met dit soort momenten dat je oh zo brave paard, gewoon nog steeds een paard is.
Maar ik denk dat ze dat inmiddels zelf ook wel begrijpt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:04

Sizzle schreef:

Het risico is dat ze dit doet terwijl ze alleen is. Dat je zulke capriolen uit haalt tot daar aan toe maar toch niet als je alleen bent?
Nu is ze wakker geworden, met de klap die zij gemaakt heeft had het zomaar gekunt dat ze dat niet meer werd zonder hulp en hoe lang had ze daar dan gelegen?
Ik vind het wel mooi om te zien hoe de paarden er op reageren. vooral de shet vindt het echt helemaal niks dat baasje daar zo ligt zo te zien.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:07

^Ik ben ook wel eens (bijna) bewusteloos geraakt toen ik alleen was, zag paar seconden zwart. Reed toen wel gewoon verantwoordelijk met zadel/cap/tuig etc verder.. paard schrok gewoon.(en ik viel dus) Dus eigenlijk moet men altijd samen zijn.. maar dat lukt niet altijd.

Ben het wel eens hoor dat dit meer risico geeft om te vallen. Maar ook op andere momenten kun je gewoon die pech hebben dat er niemand in de buurt is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:15

Tuurlijk, maar je hebt berekende risico's en je hebt dit... :) Dit soort risico's doe je niet als je alleen bent imo. :) Maar goed, TS haar doel was ook juist om daar voor te waarschuwen geloof ik. :D
Hoop dat het een beetje goed gaat met haar, las dat ze in het ziekenhuis moest blijven.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:23

Ik ben het wel met [***] eens. Ook ik heb vroeger zulke stunts uitgehaald met de paarden en ben nog steeds van het pricipe "lol met je knol". Maar je verwacht het inderdaad niet meer helemaal van een moeder met jonge kinderen. Hier waren meerdere risico's tegelijk genomen: geen passende uitrusting (sokken!) -gelukkig wél een cap-; helemaal alleen, paard zonder uitrusting los lopend, ander paard er bij en dán nog eens zulke stunts.

Ik vind het goed van de TS dat ze dit filmpje plaatst en er haar lessen duidelijk ook zelf uit leert. Wanneer we -en dat lijkt de TS toch ook zelf te willen- graag hebben dat andere mensen na het kijken van dit filmpje ook hun conclusies trekken; dan is deze discussie erg zinvol en is het zelfs noodzakelijk dat benoemd wordt waarom de TS niet al te slim bezig was. Dat kan je zien in het filmpje en daar mag ook best over gepraat worden.

Inderdaad neemt iedereen die met paarden omgaat sowieso al risico's. Maar je moet ze niet gaan opzoeken en het gevaar dat je bij brave paarden en door routine meer risico's neemt is inderdaad niet te onderschatten.

Gisteren heb ik mijn zevenjarig dochtertje een tijdje met mijn doodbrave haflinger alleen gelaten. Hij stond aangebonden, zij stond op een trapje vlechtjes in zijn manen te maken. Mijn andere dochter had les en die les was bijna klaar. Dan vang ik haar en de pony op zodra de lesgeefster de les beeindigd heeft en begeleid haar bij het afzadelen e.d. Zo ook gisteren. Ik had mijn andere dochtertje dus mee moeten nemen, maar die zeurde dat ze net zo leuk aan het tutten was en of ze niet mocht blijven voortdoen. Dat mocht dan uiteindelijk, hoewel ik wel besefte dat ik daarmee een risico nam. Na het kijken van dit filmpje weet ik weer dat ze volgende week gewoon met mij mee komt en ik haar niet bij de haf alleen laat. Het gaat 99x goed. Maar je moet maar net de ene keer hebben dat het fout gaat...

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:37

Goed dat je toch gebeld hebt! Je voelt zelf vaak de eerste 2/3 uur nog niet zoveel door de adrenaline, in de tussentijd maakt je lichaam al eigen pijnstiller aan dus daarna voel je zelf vaak ook niet veel.
Rustig aan en we duimen op goed herstel!

Zo'n flinke klapper hoef je overigens niet eens te maken als je erop zit hoor.
Stond naast pony van de zomer. Hij trapt nooit, echt nooit. Reageert wel eens op een vliegje maar trapt nooit.
Nee totdat ik achter hem langs loop en nooit die dikke horzel gezien heb.
Mooie hoefafdruk op mijn dij gehad (alle kleuren van de regenboog zo'n 3-4 week lang) en nog een flinke klap tegen mijn borstkas (zijkant van been dus geen volle hoef gelukkig).

Ik ben misschien 5-10 seconden weg geweest (gelukkig genoeg omstanders want kwamen kijkers voor de pony, gelijk 112 gebeld en 1 was EHBO'er dus had gelijk hulp, scheelde ook 500 euro want ambu hoefde niet met spoed te komen, ik was aanspreekbaar kon precies vertellen wat er gebeurt was).
Werd gecontroleerd door ambulancebroeders, hartslag, zuurstof, organen op pijnlijke plekken. Hoefde niet mee, bij aanhoudende/verergerde klachten wel naar de HAP of Spoed en formulier meenemen.
Ben toen niet op mijn hoofd gevallen, ben zelf gaan zitten/liggen. Vriend heeft me toen nog wel snachts wakker gemaakt. Omdat hij zelf niet kon slapen en bezorgd was. Gelukkig alleen spierpijn aan overgehouden.

Pony heeft me van een afstandje hele tijd aan staan kijken, hoofdje naar beneden oortjes naar voren, de schat. Was een parasolletje bij me opgezet tegen de zon dus hij durfde niet dichterbij te komen. Heb hem zodra ik mocht staan dikke knuffel gegeven. Hij keek zo schuldig maar kon hij niks aan doen, ik ook niet. Heb die hele horzel niet gezien.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:41

[***] schreef:
TS is wel volwassen inmiddels en ook nog eens moeder, de malle ponytijd hebben we vast allemaal gehad ja maar dergelijke dingen haal je toch niet meer uit als je kinderen hebt rondlopen? Ik ben benieuwd wat de papa van de kids zegt als hij dit filmpje ziet. Mijn wederhelft zou echt heel boos zijn, dit is geen gewoon ongelukje maar meer een geval van een ongeluk opzoeken.
En waarom zou dat hier in het topic niet gezegd mogen worden? Alleen zielige boktreacties toegestaan? O wat naar, wat sneu voor je, wat een pech. Lekker voorbeeld geef je dan.

Ook ik ben het hier mee eens. :j Om dan een kindertijd erbij te halen of paarden met gewoon tuig is gewoon onzinnig.. Het zinnetje "het blijven paarden" komt inmiddels ook mijn strot uit.

Je gaat toch niet ALLEEN zulke dingen uithalen? Dan ben je gewoon niet slim bezig. :n Wat ik al eerder zei, voor het zelfde geld breek je je nek en is dat filmpje het laatste wat je geliefden te zien krijgen..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 11:45

Dus als je geen tiener meer bent mag je niet meer gek doen met je pony? Want die indruk krijg ik een beetje... Je bent zo jong als je je voelt zeggen ze wel eens.
Volgende keer als ik achterste voren op James ga zitten, zal ik mijn BP aan doen en zorgen dat in ieder geval iemand in de buurt is. En meer op James toestand en orenspel letten!

Gisteren voor de val van het paard was ik bezig met het opbouwen van de kattenren... ja ook in mijn eentje. Want ik ben nou eenmaal de hele dag alleen thuis met de kinderen.
Ik kreeg zo verdomd hard een balk tegen mijn hoofd aan dat ik toen ook al bijna knock out ging. Een ongeluk is zo gebeurd helaas. Op momenten dat je het niet verwacht.

Ja, ik snap dat ik niet onnodig risico moet opzoeken. Ik zag er op dat moment gewoon GEEN kwaad in.
Maar wederom: JA, natuurlijk heb ik hier van geleerd!!! :)
En waarom ik dit soort dingen doe met James? Ik vind het gewoon leuk, net als een ander geniet van een fijne dressuurproef of een fijne springronde, is dit mijn ding gewoon.