PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:40

Wat is nou LANG, als je het verleden van dit paard tot je genomen hebt?

Ik had geen traumatisch hieperdepiep geval, maar bij mij duurde het toch ook enkele járen voordat ik de juiste gebruiksaanwiijzing ("klik") met Bonte Jaopie had gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:43

terpentijn schreef:
Wat is nou LANG, als je het verleden van dit paard tot je genomen hebt?

Ik had geen traumatisch hieperdepiep geval, maar bij mij duurde het toch ook enkele járen voordat ik de juiste gebruiksaanwiijzing ("klik") met Bonte Jaopie had gevonden.

Wat is dan precies het verleden van het paard? Is mij niet duidelijk hoor?
Als ik me niet vergis is ts ook al enkele jaren bezig. Niets mis mee, als je vooruitgang boekt. Als ik naar het paard en naar ts kijk, zie ik persoonlijk geen vooruitgang. Vind vooral het paard er een stuk slechter uitzien dan voorheen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:47

Maar dat is toch logisch als het dier een tijd NIET gereden is, door spanningen en angsten verkeerde spieren heeft gebruikt en dat deels nóg doet.

TS is al blij dat ze er nu een beetje "aan mag komen", wat eerst blijkbaar niet (meer) kon.

TS heeft overigens al wel eea verteld over de moeilijkheden van Modesta, en anders is dat wel na te zoeken in haar vorige en andere topics.

Een juiste spieropbouw komt door juist lichaamsgebruik, daar werkt ze nu naar toe, zo'n paard moet eerst VWNW gereden kunnen worden, en dient daarvoor rechtgericht te zijn en dientengevolge ontspannen over de rug te kunnen komen. Dat gaat niet van de ene dag op de andere.

Dat TS niet op dit paard zou kunnen rijden door haar heupproblemen vind ik niet opgaan. Zelfs invalide mensen rijden (goed!) paard, dus dan zou TS het helemaal moeten kunnen ontwikkelen.

Wilawander

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:52

Zeker kunnen invalide mensen rijden. Maar niet als dat ten koste gaat van het paard door het in de weg te zitten enz. Ben om die reden ook gestopt met rijden omdat ik alleen nog maar scheef zat en voorover en gespannen. En kan dan niet verwachten dat een paard ontspannen onder me loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:52

terpentijn schreef:
Maar dat is toch logisch als het dier een tijd NIET gereden is, door spanningen en angsten verkeerde spieren heeft gebruikt en dat deels nóg doet.

TS is al blij dat ze er nu een beetje "aan mag komen", wat eerst blijkbaar niet (meer) kon.

TS heeft overigens al wel eea verteld over de moeilijkheden van Modesta, en anders is dat wel na te zoeken in haar vorige en andere topics.

Een juiste spieropbouew komt door juist lichaamsgebruik, daar werkt ze nu naar toe, zo'n paard moet eerst VWNW gereden kunnen worden, en dient daarvoor rechtgericht te zijn en dientengevolge ontspannen over de rug te kunnen komen. Dat gaat niet van de ene dag op de andere.

Ik vind dat ts bijzonder vaag blijft over het verleden van haar paard.
Daarbij vind ik dat ts het paard niet VWNW rijdt, maar op de voorhand. Het op de voorhand rijden van een paard is geen voorstadium van VWNW, en het zal straks alleen maar moeilijker worden haar paard van achter te laten zakken en de achterhand onder het paard te laten treden.
De manier waarop ts de problematiek probeert op te lossen, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik denk dat ze beiden graag willen, maar dat het niet uit de verf komt en ook niet uit de verf gaat komen op deze manier.
Jammer voor het paard en voor ts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:53

Wilawander schreef:
Zeker kunnen invalide mensen rijden. Maar niet als dat ten koste gaat van het paard door het in de weg te zitten enz. Ben om die reden ook gestopt met rijden omdat ik alleen nog maar scheef zat en voorover en gespannen. En kan dan niet verwachten dat een paard ontspannen onder me loopt.

En daarom is grondwerken ook een optie.

Terwijl jij je houding en zit verbeterd op een bevestigd paard, mits dit mogelijk is natuurlijk. Kun je een paard wat niet bevestigd is, bevestigen van handvolgen en dus jou volgen, door middel van werken op de vloer.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:53

Ik heb je vorige topic ook gevolgd maar toen niet gereageerd.
Ik denk dat TS haar paard als geen ander kent en zeker het beste voor haar wilt. Dat geloof ik zonder meer. Wel ben ik het over het algemeen met de rest eens. Ik snap dat plezier maken eigenlijk het belangrijkst is, maar is dat voor het paard net zo? In de bak lijkt het zo geforceerd, op de voorhand, alsof jullie elk moment kunnen gaan struikelen. Je hebt haar al een tijd en ik denk zeker dat je met haar gedrag kan omgaan en dat jij de beste ruiter voor haar bent. Jij kent haar immers al erg lang. Maar het lijkt nu weer achteruit te gaan. Je zegt dat je uit gerevalideerd bent, maar met jouw zit zit je nog steeds je pony in de weg, helaas. Foto's van in het begin zien er beter uit, maar ik geloof je als je zegt dat dat een vertekenend beeld is. Wat niet vertekend is haar bespiering. (behalve die ontzettende onderhals ziet ze er daar imo beter uit)
Plezier is belangrijk, dat zonder meer. Maar dat kun je ook hebben tijdens longeren, wandelen, grondwerken... Wat misschien wel beter bij haar past dan echt rijden. Ben je niet bang dat je misschien erg lang in deze "fase" zal blijven hangen omdat het niet veel vooruit zal gaan?
Ik heb ook een getraumatiseerd paard gekend, beetje zelfde verhaal. Ook eenkennig. Haar eigenaresse had op een gegeven moment ook besloten te stoppen met rijden, simpelweg omdat die kleine stukjes dat het goed ging niet opwogen tegen de stress die er aan vooraf ging. Paard was daarna een stuk blijer.
Ik zeg niet dat je per definitie moet stoppen met rijden, maar het is wel iets om over na te denken. Ik begrijp ook dat het misschien vervelend over komt als meerdere mensen hier over "zeuren" het is tenslotte jouw keus. Wel vind ik dat je andere meningen mee mag tellen in je beslissing, want ik denk dat velen (ook in je omgeving, misschien formuleren hun het wat minder direct) hier hetzelfde over denken.
Het is geen ramp om niet te kunnen rijden toch? Toen je haar kocht wist je wel dat er "iets" was neem ik aan, dus kocht je haar in eerste instantie niet om te rijden toch?
Ik wens je veel succes in de toekomst met welke beslissing dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:54

terpentijn schreef:
Dat TS niet op dit paard zou kunnen rijden door haar heupproblemen vind ik niet opgaan. Zelfs invalide mensen rijden (goed!) paard, dus dan zou TS het helemaal moeten kunnen ontwikkelen.

Niemand zegt dat ze niet zou kunnen rijden met heupproblemen.
Uit ervaring weet ik dat de paarden van para ruiters zo'n beetje allemaal worden bijgereden door een 'rechte' ruiter of amazone. Als dat niet gebeurt kan deze paarden binnen de kortste keren naar de haaien.
Omdat ik zo zicht op heb gestaan, weet ik dat het rijden met een handicap een bijzonder goed management met zich meebrengt. Dit management houdt oa een goede osteopaat in, een aangepast zadel en een niet 'para' ruiter die het paard recht kan houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-15 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:55

Joman schreef:
terpentijn schreef:

Uit ervaring weet ik dat de paarden van paralympische ruiters zo'n beetje allemaal worden bijgereden door een 'rechte' ruiter of amazone. Als dat niet gebeurt kan deze paarden binnen de kortste keren naar de haaien.

Bronnen??
Graag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:58

maralyn schreef:
Joman schreef:

Uit ervaring weet ik dat de paarden van paralympische ruiters zo'n beetje allemaal worden bijgereden door een 'rechte' ruiter of amazone. Als dat niet gebeurt kan deze paarden binnen de kortste keren naar de haaien.

Bronnen??
Graag!!

Je hebt pb. Maar via www.google.nl en dan even zoeken op wat para ruiters en je vindt het snel genoeg hoor ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:59

Ik denk dat je daar geen bronnen voor moet hebben maar logisch nadenken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:00

Wilawander schreef:

Dat is bij sommigen al een opgave :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:07

Interessant!

Ik grondwerk heel veel met r en dat gaat fantastisch.

Van mo dr verleden is 2 jaar onbekend. Feit is dat ze littekens heeft, 1 onder haar buik van flank naar flank. Dit is ergens tussen 0,5 en 2,5 jaar gebeurd. Toen ik haar kocht kende ze longeerwerk, hoofdstel en zadel. Echter kon de toenmalige eigenaresse alleen dichterbij dan 2 m afstand komen.
Ik kon haar longeren en dat was al veel in vergelijking tot andere potentiële kopers. Ermee lopen ging ook nog, poetsen ed was een brug tever.
Vaststaan was drama, halster wisselen idem.

Nu werken er bewust verschillende mensen mee op de grond, halster kan door de juiste mensen gewisseld worden. Lopen, grondwerken, poetsen en longeren idem.

Wat er precies gebeurd is weet ik niet maar inmiddels pik ik signalen ver van te voren op. Voor een vlucht sessie gaat mevrouw eerst op slot. Sluit zich af en staat letterlijk vast.

In onze tijd heb ik 2 ongelukken gehad met haar, 1 door mijn eigen ondoordachte actie, de ander door stupiditeit van anderen.

Een voormalig stal eigenaar mist een duim door een paniek actie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:12

Joman schreef:
Wilawander schreef:

Ik krijg bij jullie post een erg naar gevoel.

Joman, ik hoef geen PB van jou hoor!

Ik wil onderbouwingen zien, in plaats van klakkeloos neer getypte rommel, zonder gevoel naar de TS toe.

Ja het zal best... Dat ze bereden worden door rechte ruiters. Maar kom dan met namen aanzetten, door welke mensen de paarden getraind worden?

Maar dat ze niet in staat zijn om hun paarden recht te houden?

Kom maar met anatomische onderbouwingen vanuit mens op paard!!

Als je zo'n nare reactie naar ts wilt neer zetten, moet je daar ook maar het lef voor uit steken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:21

maralyn schreef:
Joman schreef:

Ik wil onderbouwingen zien, in plaats van klakkeloos neer getypte rommel, zonder gevoel naar de TS toe.

Ja het zal best... Dat ze bereden worden door rechte ruiters. Maar kom dan met namen aanzetten, door welke mensen de paarden getraind worden?

Als je zo'n nare reactie naar ts wilt neer zetten, moet je daar ook maar het lef voor uit steken!

Ben je wel eens ooit op een para wedstrijd gaan kijken? Eigenlijk een retorische vraag, want anders zou je dergelijke vragen niet stellen.
Ik hoef je geen anatomische onderbouwing te geven, ga zelf eens logisch nadenken en onderzoek doen.
Omdat zelf googlen ook al een zware onderneming schijnt te zijn zal ik je wat leesvoer geven:
http://www.horses.nl/opinie/niets-te-wensen/
http://www.gertbolmer.nl/training/

En daarnaast zijn er nog legio. Maargoed wellicht dat je zelf wat zoekwerk kan verrichten.

Veel lees plezier. (en oja, vergeet in het vervolg niet gewoon logisch na te denken, want dan zou je zelf ook kunnen bedenken dat deze ruiters niet zonder bijrijder kunnen)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:22

_O- Ey Joman!! Jij hoeft mij de les niet te lezen hoor!!! :wave: :evaw:

En daarnaast bepaal ik zelf, wat ik wel of niet doe.

Zo geld dat ook voor robijntjah!
Ook zij mag zelf weten, wat zij wel en niet doet, en weet zelf stevig genoeg, wat ze wel en niet kan.
Lijkt mij??

Daar hoeven wij, als omstander, geen aanname over te doen?

Tenzij je daar zo nodig tot behoeven voelt.....
Laatst bijgewerkt door maralyn op 14-03-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:25

Waar lees jij nare reacties??
We zien alleen iets anders als sommige anderen en als TS wil horen. Wist niet dat dat niet mocht.

Zoals je kon lezen ben ik zelf ook een ruiter met beperking en gestopt dus weet ook waar ik het over heb en is niet uit de lucht gegrepen. Ik had ook plezier aan het rijden maar mijn paard niet (meer). En zou ook alleen maar blij zijn geweest als mensen me daar op wijzen ook al doet de waarheid zeer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:30

Wilawander schreef:
We zien alleen iets anders als sommige anderen en als TS wil horen. Wist niet dat dat niet mocht.

Zoals je kon lezen ben ik zelf ook een ruiter met beperking en gestopt dus weet ook waar ik het over heb en is niet uit de lucht gegrepen. Ik had ook plezier aan het rijden maar mijn paard niet (meer). En zou ook alleen maar blij zijn geweest als mensen me daar op wijzen ook al doet de waarheid zeer.

Zeker mag het wel, het gaat alleen om hoe Joman het beschrijft.
Zijn/ haar schrijfstijl ligt mij duidelijk niet, en voel me ook niet geroepen om met hem of haar nog verder in gesprek te gaan.

Ik vind het heel knap van jou, dat je gestopt bent, eerlijk waar.
Maar het lijkt mij, dat als je 3 instructeurs hebt, en daar bevestiging bij zoekt, dat zij je wel vertellen wat wel en niet kan!
Tenminste, als je een juiste instructeurs hebt.

En tussen de ene beperking en de ander zit natuurlijk wel een verschil.

Misschien heeft de TS wel een bijrijder nodig voor een recht paard?
Of juist een aangepast zadel?
Of juist helemaal niets, en gewoon een stevige instructeur.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:32

Robijntjah schreef:
Interessant!

Ik grondwerk heel veel met r en dat gaat fantastisch.

Van mo dr verleden is 2 jaar onbekend. Feit is dat ze littekens heeft, 1 onder haar buik van flank naar flank. Dit is ergens tussen 0,5 en 2,5 jaar gebeurd. Toen ik haar kocht kende ze longeerwerk, hoofdstel en zadel. Echter kon de toenmalige eigenaresse alleen dichterbij dan 2 m afstand komen.
Ik kon haar longeren en dat was al veel in vergelijking tot andere potentiële kopers. Ermee lopen ging ook nog, poetsen ed was een brug tever.
Vaststaan was drama, halster wisselen idem.

Nu werken er bewust verschillende mensen mee op de grond, halster kan door de juiste mensen gewisseld worden. Lopen, grondwerken, poetsen en longeren idem.

Wat er precies gebeurd is weet ik niet maar inmiddels pik ik signalen ver van te voren op. Voor een vlucht sessie gaat mevrouw eerst op slot. Sluit zich af en staat letterlijk vast.

In onze tijd heb ik 2 ongelukken gehad met haar, 1 door mijn eigen ondoordachte actie, de ander door stupiditeit van anderen.

Een voormalig stal eigenaar mist een duim door een paniek actie.

Wrm koop je zo een paard vraag ik me altijd af Er is al te lang aangeklooid met het paard en angstig benaderd waardoor die dit gedrag waarschijnlijk heeft aangeleerd Zou er in de begin fase duidelijke begeleiding zijn geweest had het nog wel wat kunnen worden Maar op deze manier wordt paard zijn onzekerheid gevoed weer een goede les Dat je dat aan professionals moet over laten En je zulke paarden met alle liefde in de wereld dus niet beter kan maken

Jou paard is op zoek naar een leider waar die op kan vertrouwen Nu is iedereen al bang voordat ze in de buurt komen Dat werkt bij zo een paard alleen maar averechts
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 14-03-15 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:33

maralyn schreef:

Ook zij mag zelf weten, wat zij wel en niet doet, en weet zelf stevig genoeg, wat ze wel en niet kan.
Lijkt mij??

Iets met de pot verwijt.... (daarbij dus ook even getemd aangezien je reactie niks toevoegt)

Maargoed, laten we dit topic niet bevuilen met alle (door jou geschreven) onzin. Ik heb geprobeerd informatieve berichten te plaatsen en ga niet in op dit soort uitlokkertjes van jouw kant. Zonde van het topic!
Ts, veel succes met je pre! Ik hoop dat jullie nog veel rijplezier hebben en er samen uitkomen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:36

Joman schreef:
maralyn schreef:

Lijkt mij??

Ts, veel succes met je pre! Ik hoop dat jullie nog veel rijplezier hebben en er samen uitkomen :)

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:40

maralyn schreef:
Joman schreef:

Eum dat is algemeen bekend bij para ruiters... Neem topruiter Rixt van der Horst... Haar paard Uniek wordt bijgereden door Dorien van der Lee

Maar dit gaat een beetje offtopic :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:41

maralyn schreef:
Wilawander schreef:

Zeker mag het wel, het gaat alleen om hoe Joman het beschrijft.
Zijn/ haar schrijfstijl ligt mij duidelijk niet, en voel me ook niet geroepen om met hem of haar nog verder in gesprek te gaan.

Ik vind het heel knap van jou, dat je gestopt bent, eerlijk waar.
Maar het lijkt mij, dat als je 3 instructeurs hebt, en daar bevestiging bij zoekt, dat zij je wel vertellen wat wel en niet kan!
Tenminste, als je een juiste instructeurs hebt.

En tussen de ene beperking en de ander zit natuurlijk wel een verschil.

Misschien heeft de TS wel een bijrijder nodig voor een recht paard?
Of juist een aangepast zadel?
Of juist helemaal niets, en gewoon een stevige instructeur.

Ja heb ik gelezen van die 3 instructeurs maar daar zet ik dan mijn vraagtekens bij. Ik ga er van uit dat TS de beste foto's uitzoekt en vind dat je duidelijk kunt zien dat het paard er niet beter op word. Maar ken helaas ook genoeg instructeurs die een paard die niet 100% rad is al niet herkennen of zelf gewoon door hobbelen op paarden met rugproblemen. Of dat hier is kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Maar scheef zitten en op de voorhand hangen is vragen om problemen en dat zie ik in alle topics. Vind dat heel sneu voor TS en misschien zou een ander paard veel beter passen. Maar ook die zou hinder ondervinden hiervan. Maar daar zou een bijrijder uitkomst kunnen bieden.

Dat ik gestopt ben is niet knap (vind ik zelf) :) maar gewoon herkennen wanneer het genoeg is geweest. Heb door een ongeluk bekkeninstabiliteit en meerdere rug en nek hernias en zat daardoor ook scheef en ook naar voren om mijn rug te ontlasten. Maar voor mijn paard was dat geen ontlasting maar een belasting. Ook rugproblemen ontstaan daardoor al snel. Het best passende zadel ligt bij een verkeerde zit ook niet meer optimaal. Vind het heel sneu voor TS en weet hoe moeilijk dat is maar als haar revalidatie klaar is dan zal ze ook over een half jaar nog zo zitten. En is het gewoon niet de ideale combinatie. :) en dat bedoel ik niet rot.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:43

Modesta doet me in zoveel opzichten denken aan Decorosa.

Ze lijken op elkaar kwa uiterlijk en karakter. Decorosa kwam ook inclusief trauma en littekens uit Spanje. Een heel boel dingen herken ik die jij verteld. Echt een hele hoop.

Wat ik heb gedaan is decorosa de wereld laten ontdekken. Ik heb haar alles laten zien en ervaren zodat ze kon ontdekken dat het niet eng is. Samen kunnen we de wereld aan. En natuurlijk was ze bang ontzettend maar ze moest van mij doorzetten en op mij vertrouwen. En verder gaf ik haar veel rust om alles te verwerken en het leuk te houden. En dat doe ik nog steeds. En het werkt prima ik kan alles met haar. En nog steeds is ze snel gespannen en ril en dat vind ik wel eens vervelend maar ik laat haar dan maar, zo is ze gewoon. Verder is ze het zachtaardigste paard wat ik ooit gekent heb.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:47

Wilawander.

Juist deze manier van schrijven, is het minder vervelend of naar om daar mee geconfronteerd te worden.

Zou dit inderdaad het geval zijn, dan zou het beter zijn, om een lekkere chille buitenritpaard te nemen, en te kijken naar de mogelijkheden voor dit paard.

Deze uitleg maakt het voor iedereen duidelijker. Voor ts, voor mij, en wellicht ook voor anderen.

Dankjewel voor je ingestoken moeite! Dat waardeer ik echt.

Nu snap ik ook voor 100% waarom para ruiters een bijrijder nodig zijn.
Om dit probleem te compenseren!

Ik weet ook zeker, dat er een geschikte ruiter voor een paard als modesta zal zijn.

Maar dan zou Robijntjah daar ook aan toe moeten geven.