Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Wat is nou LANG, als je het verleden van dit paard tot je genomen hebt?
Ik had geen traumatisch hieperdepiep geval, maar bij mij duurde het toch ook enkele járen voordat ik de juiste gebruiksaanwiijzing ("klik") met Bonte Jaopie had gevonden.
terpentijn schreef:Maar dat is toch logisch als het dier een tijd NIET gereden is, door spanningen en angsten verkeerde spieren heeft gebruikt en dat deels nóg doet.
TS is al blij dat ze er nu een beetje "aan mag komen", wat eerst blijkbaar niet (meer) kon.
TS heeft overigens al wel eea verteld over de moeilijkheden van Modesta, en anders is dat wel na te zoeken in haar vorige en andere topics.
Een juiste spieropbouew komt door juist lichaamsgebruik, daar werkt ze nu naar toe, zo'n paard moet eerst VWNW gereden kunnen worden, en dient daarvoor rechtgericht te zijn en dientengevolge ontspannen over de rug te kunnen komen. Dat gaat niet van de ene dag op de andere.
Wilawander schreef:Zeker kunnen invalide mensen rijden. Maar niet als dat ten koste gaat van het paard door het in de weg te zitten enz. Ben om die reden ook gestopt met rijden omdat ik alleen nog maar scheef zat en voorover en gespannen. En kan dan niet verwachten dat een paard ontspannen onder me loopt.
terpentijn schreef:Dat TS niet op dit paard zou kunnen rijden door haar heupproblemen vind ik niet opgaan. Zelfs invalide mensen rijden (goed!) paard, dus dan zou TS het helemaal moeten kunnen ontwikkelen.
Joman schreef:terpentijn schreef:Dat TS niet op dit paard zou kunnen rijden door haar heupproblemen vind ik niet opgaan. Zelfs invalide mensen rijden (goed!) paard, dus dan zou TS het helemaal moeten kunnen ontwikkelen.
Niemand zegt dat ze niet zou kunnen rijden met heupproblemen.
Uit ervaring weet ik dat de paarden van paralympische ruiters zo'n beetje allemaal worden bijgereden door een 'rechte' ruiter of amazone. Als dat niet gebeurt kan deze paarden binnen de kortste keren naar de haaien.
maralyn schreef:Joman schreef:
Niemand zegt dat ze niet zou kunnen rijden met heupproblemen.
Uit ervaring weet ik dat de paarden van paralympische ruiters zo'n beetje allemaal worden bijgereden door een 'rechte' ruiter of amazone. Als dat niet gebeurt kan deze paarden binnen de kortste keren naar de haaien.
Bronnen??
Graag!!
Joman schreef:Wilawander schreef:Ik denk dat je daar geen bronnen voor moet hebben maar logisch nadenken.
Dat is bij sommigen al een opgave
Ik krijg bij jullie post een erg naar gevoel.
Joman, ik hoef geen PB van jou hoor!
Ik wil onderbouwingen zien, in plaats van klakkeloos neer getypte rommel, zonder gevoel naar de TS toe.
Ja het zal best... Dat ze bereden worden door rechte ruiters. Maar kom dan met namen aanzetten, door welke mensen de paarden getraind worden?
Maar dat ze niet in staat zijn om hun paarden recht te houden?
Kom maar met anatomische onderbouwingen vanuit mens op paard!!
Als je zo'n nare reactie naar ts wilt neer zetten, moet je daar ook maar het lef voor uit steken!
Wilawander schreef:Waar lees jij nare reacties??
We zien alleen iets anders als sommige anderen en als TS wil horen. Wist niet dat dat niet mocht.
Zoals je kon lezen ben ik zelf ook een ruiter met beperking en gestopt dus weet ook waar ik het over heb en is niet uit de lucht gegrepen. Ik had ook plezier aan het rijden maar mijn paard niet (meer). En zou ook alleen maar blij zijn geweest als mensen me daar op wijzen ook al doet de waarheid zeer.
Robijntjah schreef:Interessant!
Ik grondwerk heel veel met r en dat gaat fantastisch.
Van mo dr verleden is 2 jaar onbekend. Feit is dat ze littekens heeft, 1 onder haar buik van flank naar flank. Dit is ergens tussen 0,5 en 2,5 jaar gebeurd. Toen ik haar kocht kende ze longeerwerk, hoofdstel en zadel. Echter kon de toenmalige eigenaresse alleen dichterbij dan 2 m afstand komen.
Ik kon haar longeren en dat was al veel in vergelijking tot andere potentiële kopers. Ermee lopen ging ook nog, poetsen ed was een brug tever.
Vaststaan was drama, halster wisselen idem.
Nu werken er bewust verschillende mensen mee op de grond, halster kan door de juiste mensen gewisseld worden. Lopen, grondwerken, poetsen en longeren idem.
Wat er precies gebeurd is weet ik niet maar inmiddels pik ik signalen ver van te voren op. Voor een vlucht sessie gaat mevrouw eerst op slot. Sluit zich af en staat letterlijk vast.
In onze tijd heb ik 2 ongelukken gehad met haar, 1 door mijn eigen ondoordachte actie, de ander door stupiditeit van anderen.
Een voormalig stal eigenaar mist een duim door een paniek actie.
maralyn schreef:Ey Joman!! Jij hoeft mij de les niet te lezen hoor!!!
![]()
En daarnaast bepaal ik zelf, wat ik wel of niet doe.
Zo geld dat ook voor robijntjah!
Ook zij mag zelf weten, wat zij wel en niet doet, en weet zelf stevig genoeg, wat ze wel en niet kan.
Lijkt mij??
Daar hoeven wij, als omstander, geen aanname over te doen?
Tenzij je daar zo nodig tot behoeven voelt.....
Joman schreef:maralyn schreef:Ey Joman!! Jij hoeft mij de les niet te lezen hoor!!!
![]()
En daarnaast bepaal ik zelf, wat ik wel of niet doe.
Zo geld dat ook voor robijntjah!
Ook zij mag zelf weten, wat zij wel en niet doet, en weet zelf stevig genoeg, wat ze wel en niet kan.
Lijkt mij??
Daar hoeven wij, als omstander, geen aanname over te doen?
Tenzij je daar zo nodig tot behoeven voelt.....
Ts, veel succes met je pre! Ik hoop dat jullie nog veel rijplezier hebben en er samen uitkomen
Ik krijg bij jullie post een erg naar gevoel.
Joman, ik hoef geen PB van jou hoor!
Ik wil onderbouwingen zien, in plaats van klakkeloos neer getypte rommel, zonder gevoel naar de TS toe.
Ja het zal best... Dat ze bereden worden door rechte ruiters. Maar kom dan met namen aanzetten, door welke mensen de paarden getraind worden?
Maar dat ze niet in staat zijn om hun paarden recht te houden?
Kom maar met anatomische onderbouwingen vanuit mens op paard!!
Als je zo'n nare reactie naar ts wilt neer zetten, moet je daar ook maar het lef voor uit steken!
maralyn schreef:Wilawander schreef:Waar lees jij nare reacties??
We zien alleen iets anders als sommige anderen en als TS wil horen. Wist niet dat dat niet mocht.
Zoals je kon lezen ben ik zelf ook een ruiter met beperking en gestopt dus weet ook waar ik het over heb en is niet uit de lucht gegrepen. Ik had ook plezier aan het rijden maar mijn paard niet (meer). En zou ook alleen maar blij zijn geweest als mensen me daar op wijzen ook al doet de waarheid zeer.
Zeker mag het wel, het gaat alleen om hoe Joman het beschrijft.
Zijn/ haar schrijfstijl ligt mij duidelijk niet, en voel me ook niet geroepen om met hem of haar nog verder in gesprek te gaan.
Ik vind het heel knap van jou, dat je gestopt bent, eerlijk waar.
Maar het lijkt mij, dat als je 3 instructeurs hebt, en daar bevestiging bij zoekt, dat zij je wel vertellen wat wel en niet kan!
Tenminste, als je een juiste instructeurs hebt.
En tussen de ene beperking en de ander zit natuurlijk wel een verschil.
Misschien heeft de TS wel een bijrijder nodig voor een recht paard?
Of juist een aangepast zadel?
Of juist helemaal niets, en gewoon een stevige instructeur.