Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:28

Jeetje, heftig filmpje! Knap hoe je bent blijven zitten!
Wat vreselijk om je zo machteloos te moeten voelen. Ik hoop dat er door dit filmpje wat aan gedaan kan worden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:32

Wieldop schreef:
Het lijkt of die man bang is voor zijn eigen hond. Hij loopt er niet echt heel kordaat achteraan, maar goed dat is van een ver filmpje moeilijk te beoordelen. Gelukkig viel het uiteindelijk mee, maar inderdaad super eng en wat als je paard niet zon rake trap had uitgedeeld?

Zelf ook een keer een bulldog achter m'n paard aan gehad, probeerde in z'n achterbenen te bijten. Gelukkig kon de baas snel genoeg ingrijpen voor hij de benen daadwerkelijk pakte en ook probeerde het paard de hond weg te schoppen. Hoewel ik er naast stond kon ik nog niet veel.

Daarna ben ik altijd een beetje schichtig, want sommige personen laten bewust de hond er af en toe flink achter gaan (bijv om te spelen) en dan hoop ik maar dat hij niet uithaalt naar de hond (doet hij nog soms sinds dat voorval)..

de man die de hond pakte is niet de eigenaar. staat ook in de OP dat omstanders hebben geprobeerd de hond te pakken. Ik snap wel dat hij niet kordaat is... je hebt toch geen idee wat zon hond doet.

wat een filmpje ts....

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:37

EmptyWords schreef:
Wieldop schreef:
Het lijkt of die man bang is voor zijn eigen hond. Hij loopt er niet echt heel kordaat achteraan, maar goed dat is van een ver filmpje moeilijk te beoordelen. Gelukkig viel het uiteindelijk mee, maar inderdaad super eng en wat als je paard niet zon rake trap had uitgedeeld?

Zelf ook een keer een bulldog achter m'n paard aan gehad, probeerde in z'n achterbenen te bijten. Gelukkig kon de baas snel genoeg ingrijpen voor hij de benen daadwerkelijk pakte en ook probeerde het paard de hond weg te schoppen. Hoewel ik er naast stond kon ik nog niet veel.

Daarna ben ik altijd een beetje schichtig, want sommige personen laten bewust de hond er af en toe flink achter gaan (bijv om te spelen) en dan hoop ik maar dat hij niet uithaalt naar de hond (doet hij nog soms sinds dat voorval)..

de man die de hond pakte is niet de eigenaar. staat ook in de OP dat omstanders hebben geprobeerd de hond te pakken. Ik snap wel dat hij niet kordaat is... je hebt toch geen idee wat zon hond doet.

wat een filmpje ts....

Had vanmorgen op gelezen en daarnet het filmpje gekeken, dus die info was me even ontgaan..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:54

Jeetje wat n filmpje.. Dit is gericht aanvallen.
Jouw paard verdedigd zich goed en knap dat je bleef zitten!
Commentaar van de filmer vind ik ook meelevend! Als jouw paard de laatste klap geeft hoor je ze juichen alsof NL een ronde verder is met voetbal.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:34

femo schreef:
Cemlys, Dat is toch niet Handig om zulke mensen dan toegang te verbieden op hondenscholen. dat zijn toch juist de mensen die kennis nodig hebben? >;)

Gefeliciteerd trouwens!

Dat zijn juist het soort mensen dat toch niet luistert en het zou de eerste keer niet zijn dat op een hondenschool een hond een trauma oploopt doordat een "klasgenoot" hem aanvalt.
Kan me dus wel voorstellen dat er een selectief beleid is op zo'n school.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 27-01-15 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:35

Zoolgangster schreef:
femo schreef:
Cemlys, Dat is toch niet Handig om zulke mensen dan toegang te verbieden op hondenscholen. dat zijn toch juist de mensen die kennis nodig hebben? >;)

Gefeliciteerd trouwens!

Dat zijn juist het soort mensen dat toch niet luistert en het zou de eerste keer niet zijn dat op een hondenschool een hond een trauma oploopt doordat een "klasgenoot" hem aanvalt.

Gebeurt vaak idd. Onze eerste AA is ook op puppycursus gegrepen door een grote pup.

Zoolgangster

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:45

In ieder geval valt het door niemand meer te vergoelijken: dit was geen spelen maar aanvallen.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:55

Wat een heftig verhaal zeg! Wat ontzettend asociaal. Ik kan hier zo ontzettend boos om worden. En een eigenaar die ook nog onredelijk reageert.

Nu je een nummer hebt, probeer je de dierenartskosten op hem te verhalen? Gewoon verzekeringswerk hoor. En hoe dan ook aangifte doen. En hou je paard qua gezondheid goed in de gaten!

Helaas heb ik dit ook mee gemaakt. Hond was losgebroken in het bos vanuit zijn huis en vloog direct mijn paard aan tijdens het buiten rijden. Wond in het achterbeen waardoor we opgepikt moesten worden met de trailer.

Lang traject, want mijn paard is hierna ruim een half jaar ziek geweest door de beet. Regelmatig de DA op bezoek gehad. Gelukkig zijn uiteindelijk wel alle rekeningen vergoed.

Hoop dat je eruit komt! En dat jullie beide er niets aan over houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:56

Wow wat een topper van een paard heb jij. Hij deelt echt rake klappen uit om jou en zichzelf te beschermen.Je paard lijkt niet echt in paniek maar heel gefocust om de aanvallen af te weren
Hopelijk heb je wat aan het filmpje want deze hond kán niet meer los op het strand.

Ik snap overigens niet dat er omstanders met andere honden zo dichtbij komen. Als de PB zich daarop richt is het ook klaar met je eigen hondje

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:01

Ik ben blij dat wij dit soort honden en vooral dit soort baasjes(!!!!) wel op de hondenschool zien en kunnen begeleiden.
De schuld zit hem niet zozeer in de hond, deze doet waarvoor hij is gefokt. Deze hond mogen ze echter niet loslaten op een strand, zeer onverantwoord. Ik wéet dat mijn Mechelse Herder een ontzettend jachtinstinct heeft en daarom laat ik haar niet los in zulk soort situaties en altijd strak onder appel. Zodra ik een paard zie lijn ik mijn hond altijd aan en dit is ook iets wat wij onze cursisten leren. Net zoals ik vind dat eigenlijk iedere paarden eigenaar een hond in stap moet passeren om dit gedrag niet uit te lokken. Uiteindelijk blijft een hond een roofdier en een paard een vluchtdier, jagen is enorm zelfbelonend gedrag en daarom zeer moeilijk af te leren. Als de baas hier zijn verantwoordelijkheid had genomen was er niets aan de hand geweest. Zeer triest voor zowel paard als hond.

Dat degene niet zo dichtbij komt om die hond te pakken snap ik ook wel.. Jouw paard is zeer gericht aan het slaan naar de hond, daar wil je niet tussen komen x).

Ik ben in ieder geval blij dat het goed is afgelopen en dat de hond geen gaten heeft geslagen en het paard de hond ook niet een doodtrap heeft verkocht. Want nogmaals, het is wel ongewenst hondengedrag maar geen abnormaal hondengedrag. De fout zit hem hier echt bij de eigenaar, niet bij de hond.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:25

Heel vervelend en vooral onnodig dit soort dingen...

Er kan altijd iets anders lopen dan voorzien met dieren en mensen maar neem je verantwoordelijkheid op zn minst als baasje.. (en dan heb ik het over de hondeneigenaar)...

Super duidelijk fimpje als je het mij vraagt waar ook de politie wel werk van zou moeten kunnen maken (als ze het niet zo druk met formuliertjes invullen zouden hebben... ;) )

Realiteit wil echter dat je soms nog zo in je recht kunt staan...je staat er dan wel alleen voor om dat te bewijzen.....

geweldig land dit... :)

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 00:40

Wat doen jullie reacties mij enorm goed!

Ik probeer op een aantal dingen te reageren;

Uiteraard zijn wij niet rakelings langs de eigenaren van de hond gegallopeerd. Er zat zeker 20-30 meter tussen, daarnaast zaten wij in een rustig galopje. Als wij bij ieder persoon en hond die wij zagen moesten gaan stappen hadden we een wandeling gemaakt in plaats van een training. Het was niet druk, maar verspreid her en der liepen mensen. Deze mensen liepen allemaal aan de kustlijn, vandaar dat wij meer naar de duinrand waren gegaan. De hond moest zelfs door water om bij ons te komen. De hond was gelijk zeer aggressief, en begon gelijk naar de paarden hun hoofden te springen. De paarden zijn echt wel wat gewend, maar hier raakten ze behoorlijk van onder de indruk. Ze gingen niet aan de kletter, maar waren zeker niet zomaar stil te krijgen.
Zelfs al hadden we ze stil kunnen krijgen, weet ik zeker dat de hond gelijk was gaan aanvallen. Daarnaast moest dan ook de eigenaar door het water en die 30 meter afleggen om bij zijn hond te komen. De hond had een waas voor zijn kop, en ik betwijfel dan ook zeer of de eigenaar hem dan wel gelijk te pakken had gekregen.

Op het stuk waar wij konden stoppen was het ook drukker. Het was onverantwoord om daar met angstige paarden en een gekke hond doorheen te galloperen. De man die riep dat hij zou helpen was onze kans, dachten we! Hij had inderdaad zijn eigen hond ook vast, en ik snap zeer goed dat ook hij niet te dicht bij durfde te komen. Eigenlijk nam hij nog teveel risico. Mijn paard heeft meerdere malen de hond geraakt, maar hij hield niet op! Het filmpje is echt de laatste minuut, helaas heeft het een stuk langer geduurd.

Ik ben echt ontzettend trots op mijn paard, hij heeft zich verweerd, en daarbij ontzettend veel rekening met mij gehouden. De hond was gelukkig alleen gefocust op dit paard en niet op mijn andere paard, dat is een arabiertje en veel minder sterk.
Dat de fout bij de eigenaar zit besef ik ook heel goed. Deze hond zou niet los mogen lopen op het strand.

Ik zit er nog erg mee in mijn hoofd, maar jullie reacties doen mij erg goed, dank daarvoor!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:05

Jeetje wat een ervaring TS!
Sterkte met het verwerken, en het strand/hond trauma overwinnen met je paard!

Erg knap opgelost, had zelf allang de benen genomen(incl paard), maar of dat verstandig zou zijn weet ik niet.
Ik vind het prachtig om te horen hoe iedereen meejuicht, wanneer jouw paard de laatste trap geeft!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:29

Wat een stoer paard heb jij zeg...daar mag je trots op zijn!

En over de vechthonden..ik lees hier steeds dat de hond er niks aan kan doen omdat het dier erop gefokt is...
Als dat zo is dan vind ik dat er een verbod op dit soort dieren moet komen..je kunt dus nooit als eigenaar voor dit soort honden instaan.
Er zullen een paar eigenaren zijn die dit soort honden goed weet te begeleiden maar voor de gemiddelde Nederlander zijn dit soort karakters gewoon niet geschikt.
Het blijven dieren en hun instincten kunnen te pas en te onpas boven komen, helaas is het instinct van de vechthond erop gericht, en door fokkerij versterkt, om aan te vallen en te doden.
Daardoor zijn ze in mijn ogen niet geschikt om als huisdier te houden in een land waar zoveel wezens op zo'n klein stukje grond met elkaar moeten samenleven.
En helaas zie je deze honden vaak bij de verkeerde eigenaren.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 06:24

Een verbod vind ik dan weer wat overdreven, maar een verplichte cursus mét diploma, aanlijnplicht en veel hogere straffen bij overtredingen lijkt me wel verstandig bij vechthonden en honden die ooit gebeten hebben..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 07:22

Ik kom even binnenvallen en heb niet alle reacties gelezen maar wil het volgende graag even kwijt. Eerlijk gezegd vind ik de reactie van de politie wat kort door de bocht. Ken honden die om minder heftig gedrag zijn getest door een agent van de hondenpolitie na een melding! Misschien toch nog een x naar het politiebureau gaan. Ten tweede kan je de kosten die je maakt "civielrechtelijk" op de eigenaar van de hond verhalen. Een eigenaar is immers aansprakelijk voor de schade die zijn dier veroorzaakt. Er zal wellicht discussie ontstaan over het bewijs over het gedrag van hond en paarden. Maar als ik het goed begrijp heb je getuigen en een filmpje. Ik zou overleggen met je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt of naar het juridisch loket gaan.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 07:33

Ongeacht wat voor ras het is, ik vind als je hond dit soort dingen doet hoort het dier niet los te lopen op het strand!
Vind het ook echt asso van de eigenaar dat die zo reageerd.

Vind het ook zeer belachelijk dat de politie hier niets mee kan of doet.
Het is toch een bijtincident van de hond, hij zal zo ook een andere hond aanvallen als hij het al bij een paard doet...
Maar ja dat is NL denk ik dan maar.

Jij en je paard lopen een trauma op dat vind ik echt erg, hoe zal je paard volgende keer reageren bij rennende honden...
Heel veel sterkte gelukkig zijn jullie er redelijk goed vanaf gekomen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 07:47

Ik heb 20 jaar harddravers getraind op het strand, dan kom je wel eens een vervelende hond tegen maar dit heb ik nog nooit gezien :(

De meeste mensen lijnen hun hond vaak aan als ze een paard zien komen maar je hebt exemplaren die overal schijt aan hebben. Ik heb dan nooit geschroomd om met kar en al over een aanhoudende jager heen te sturen. Dit schrok meestal voldoende af om erger te voorkomen.

Daarbij ging ik ook nooit "laat" naar het strand. Als je echt wilt trainen en daarom snelheid wilt hebben dan kan dat gewoon niet als er veel mensen op het strand lopen. Ook je paard kan schrikken, uitwijken en iemand onder de voet lopen. Als het wel druk was ging ik altijd stappen, dan kun je het gewoon niet maken om in galop tussen de wandelaars door te rijden. Stukje fatsoen en planning. Eerder je bed uit dus als je lekker wil knallen op het strand. Dan heeft niemand er last van.

Honden mogen op de meeste stranden en in het duin niet loslopen. Veel mensen hebben hier geen boodschap aan en laten ze toch los om even lekker te kunnen rennen. Snap ik ook. Er zijn al weinig plekken waar dat kan/mag. Los van ras van hond vind ik wel dat de eigenaar altijd verantwoordelijk is voor de gedragingen van zijn dier. Geen Baas/alphaleider, hond vast. Altijd en overal om dit soort excessen te voorkomen. Niet denken van dat moet maar kunnen of de omgeving moet maar uitkijken *\%/* 8)7 zo werkt dat niet. En voor dit exemplaar is maar een beperkt aantal oplossingen: muilkorven en een eigenaar die hem wel aankan of euthanasie. Dit dier kun je zien als een gevaarlijk wapen. Los van het feit of het de schuld is van de hond of niet, hij is gewoon te gevaarlijk voor de samenleving in deze staat.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:00

Ik heb even wat informatie opgezocht over de pitbull en kwam het volgende tegen op Wikipedia:
Wikipedia: 'Pitbull'

Een pitbull is geen hondenras, al wordt dit vaak gedacht. Een pitbull wordt verwekt door het fokken van andere rassen op bepaalde kenmerken, waaronder een brede kaak en atletische bouw. De Amerikaanse pitbullterriër, Indiase bulterriër, Amerikaanse staffordshireterriër, staffordshire-bulterriër, dogo argentino, bulterriër en buldog worden gebruikt om ongeregistreerde raskruisingen mee te maken. De Amerikaanse pitbullterriër is in Amerika wel erkend en kan daar nog steeds geregistreerd gefokt worden, maar dan betreft het raszuivere kruisingen binnen het ras.

regeling agressieve dieren
Van 1993 tot 2008 gold in Nederland de Regeling Agressieve Dieren (RAD, bijgenaamd de pitbullwet). Deze regeling werd ingevoerd na een aantal incidenten waarbij kinderen waren doodgebeten. De RAD verbood het fokken van pitbullterriërs. Het houden van een pitbullterriërs geboren na 1993 was verboden. Het houden van oudere pitbullterriërs mocht slechts als ze gemuilkorfd waren, kort aangelijnd, en gecastreerd.

Op grond van uiterlijke kenmerken werd beoordeeld of een hond op een pitbull leek:
Schofthoogte: 35-50 cm
Krachtig en gespierd uiterlijk
Vierkante kop
Kortharig
Spits toelopende staart

Een hond met die kenmerken werd in beslag genomen, tenzij de hond een geldige FCI-stamboom had. Om een stamboom te krijgen, moeten bij de Amerikaanse staffordshireterriërs beide ouderdieren een MAG-test (Maatschappelijk Aanvaardbaar Gedrag) met positief resultaat hebben afgelegd. De staffordshire-bulterriër, de kleinere variant, kan wel gewoon een stamboom krijgen zonder verdere regelgeving.

Daar vijftien jaar na de invoering van de RAD werd geconstateerd dat het aantal bijtincidenten niet was verminderd en het vaak niet 100% duidelijk was om wat voor een type hond het ging, werd deze regeling in juni 2008 afgeschaft.

Kortom: er is al eerder een verbod geweest maar dit leek niets op te leveren. Wel vind ik het dan wat makkelijk om te zeggen: het getrokken plan heeft niets opgeleverd, dan laten we het er gewoon bij en wordt er ook niet iets nieuws geprobeerd.
Wat mij betreft had er best wat verder onderzocht mogen worden naar de oorzaak van het feit dat het aantal bijtincidenten niet is verminderd en op welke manier dit wél zou kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:03

Yasmijntje schreef:
Ben bang dat ik zo half bokt achter me aan krijg als ik dit zeg..
Maar die hond moet gewoon worden ingeslapen.
Wat nou als het de volgende keer een peuter is? Dan is die mooi dood.

En jouw paardje (en nog niet over jezelf gesproken) hebben er absoluut geen fijne ervaring aan overgehouden.

Niet dat die hond er verder wat aan kan doen. Tenslotte ligt het voor een groot deel in de opvoeding, maar pittbulls blijven vechthonden met een rare kronkel in hun koppie.

Sterkte! Ik hoop dat je paardje er snel overheen komt en geen trauma eraan overhoudt, wat ook geld voor jou.

Dat is imo te kort door de bocht.
Het zijn honden die erom bekend staan om hondagressief te zijn, hun speeltechniek is anders, lomper, feller en gaat sneller over in vechten dan bij andere honden. Daarom kiezen veel eigenaars ervoor om de honden niet met andere honden te laten spelen op volwassen leeftijd (als pup zijn ze vaak nog wel te doen) .
Maar: het is wél een heel mensvriendelijk ras, ook met kinderen gaat het juist vaak erg goed. Mensgevaarlijke pitbulls zijn doorgaans zo getraind door de eigenaars.
De overstap van aanval op hond/ paard/ kat naar kinderen is echt geen evidente stap.

Zelf zou ik wel voorstander zijn van muilkorfverplichting, niet alleen voor de hond die hier het paard aanviel maar voor alle pitbulls. Dit omdat ook aangelijnd je altijd kans hebt dat er een andere loslopende hond komt buurten met alle gevolgen vandien.
Ik vind het zelf hele leuke honden verder, maar het is soms net of ze een ander dialect hondentaal spreken zodat er veel sneller miscommunicatie is en eens ze over de grens gaan zijn ze zo moeilijk weer tot zichzelf te brengen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:05

Jeetje wat een verhaal.
Gelukkig zijn het oppervlakkige wonden.
Ik zou wel even kijken of je iets met het trauma voor honden van je paard kunt doen. Anders blijf je er voor altijd last van hebben :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:09

[quote="Urielle[/quote]
Dat is imo te kort door de bocht.
Het zijn honden die erom bekend staan om hondagressief te zijn, hun speeltechniek is anders, lomper, feller en gaat sneller over in vechten dan bij andere honden. Daarom kiezen veel eigenaars ervoor om de honden niet met andere honden te laten spelen op volwassen leeftijd (als pup zijn ze vaak nog wel te doen) .
Maar: het is wél een heel mensvriendelijk ras, ook met kinderen gaat het juist vaak erg goed. Mensgevaarlijke pitbulls zijn doorgaans zo getraind door de eigenaars.
De overstap van aanval op hond/ paard/ kat naar kinderen is echt geen evidente stap.

Zelf zou ik wel voorstander zijn van muilkorfverplichting, niet alleen voor de hond die hier het paard aanviel maar voor alle pitbulls. Dit omdat ook aangelijnd je altijd kans hebt dat er een andere loslopende hond komt buurten met alle gevolgen vandien.
Ik vind het zelf hele leuke honden verder, maar het is soms net of ze een ander dialect hondentaal spreken zodat er veel sneller miscommunicatie is en eens ze over de grens gaan zijn ze zo moeilijk weer tot zichzelf te brengen.[/quote]

Mee eens. En ik moet zeggen dat ik het gedrag van de hond wel vind rijmen met de reactie van de eigenaar. Niet echt lekker meewerkend.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:12

Jeetje wat heftig zeg!!! :(:) gelukkig is er niets ernstigs gebeurd!! Hopelijk kun je met je paard trainen zodat ze weer vertrouwen krijgt in honden! :(:)

Jeetje dat filmpje! :oo

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:25

Het filmpje ook gezien, jeetje wat is jouw paard géweldig en wat blijf je goed zitten!
Ook het commentaar (zoals anderen al zeggen) van die man is zó tof.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:44

Je kunt zowieso wel aangifte doen, kijk maar wat er van toepassing is (vernieling, geweldpleging enz) . Je zou de vrouw die je vertelde dat haar hond ook is aangevallen ook kunnen vragen aangifte te doen. Je kunt natuurlijk het filmpje gebruiken als bewijs. Het is 'jammer' dat je er zo goed vanaf bent gekomen, dat maakt het lastiger. Maar ik zou die eigenaar een lesje leren, evt. zou je ook de dierenbescherming of de dierenpolitie kunnen bellen, die weten misschien wat je ermee kunt.

Ik heb van het filmpje niet het idee dat het puur agressie is maar meer een uit de hand gelopen spelerij, als zo'n hond ergens zijn zinnen op zet blijven ze doorgaan.