Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:06

Hmm.
Ruitje heeft dit topic geopend omdat ze een kijkje in de keuken wilt geven mbt het beleren en trainen van dravers.
Als je dan niet hier reageert maar op je eigen facebook pagina, die gesloten is voor derden, oproept om te temmen vind ik persoonlijk behoorlijk achterbaks.
Immers, dit topic is geopend om te kunnen discussiëren over het wel en wee van de dravers wereld mbt beleren en trainen, je kunt hier mee discussiëren, maar als je dat niet doet dan hou je gewoon je mond. Er gebeurt hier niks wat een tem zou moeten krijgen, dus zo'n oproep is niet alleen misplaatst. Het is ook nog een een hetze naar Ruitje toe. Dit aangezien je niet bereid bent om je eigen oogkleppen af te doen maar wel bereid bent om haar ten schande te maken.

Verder:
Ik heb op een hengstenhouderij gewerkt. Hengsten worden met een gemiddelde leeftijd van 2,5 naar een hengstenkeuring gebracht. Daarvoor moet het dier in goede conditie zijn, dat betekend longeren, longeren en nog eens longeren. Vrijspringen als je een spring hengst bent en losgooien als je een dressuurhengst bent.
Daarnaast krijg je kilo's voer toegediend om op een mooi gewicht te komen en een beetje pit te tonen. Je mag niet in de wei want dan wordt je vies, kun je verwondingen oplopen en gras staat niet in je Voerschema.
Je mag wel in de paddock maar alleen.
Je wordt geschoren, gewassen en gepoetst tot je glimt als een spiegeltje. Ben je een vos heb je flinke pech, want vossen worden dof als je ze scheert, ze worden dus flink in het zweet gewerkt en daarna goed warm ingepakt. Door warmte wordt de kleur namelijk weer intenser.

Als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed een zadel op leggen en ze al vast zadelmak maken.
Oh en een ruiter past ook wel.
Met een leeftijd van 2,5 jaar zijn de meeste hengsten dus al zadelmak, ruiter mak en beleerd.
Als de dieren goedgekeurd worden, wordt het pas echt zwaar voor ze.
De dieren moeten naar het verrichtingsonderzoek. De meeste zijn dan 3, maar een paar late veulens zullen dan pas 2,5 jaar oud zijn.
Tijdens het verrichtingsonderzoek moeten ze dingen tonen die de dieren officieel volgens de normen van de KNHS niet op die leeftijd in de sport zouden mogen laten zien.
En daarna heb je uiteraard nog de hengstencompetitie...

Maar verder overvragen we de hengsten niet hoor.

Dan is mijn vraag nu, wat is het verschil??

Daarnaast: longeren is erg belastend voor de pezen en spieren, terwijl rechtuit dat niet is.
Iemand op je rug hebben zitten op jonge leeftijd is ook schadelijk voor de rug.
Maar er zit een onwijs verschil tussen recht uit en rondjes lopen en tussen iemand dragen en iemand trekken.

Bovendien: veulens hebben wij dit soort basisdingen altijd al geleerd. Stil staan tussen 2 touwen in, netjes meelopen met de begeleider, naar de hoefsmid, naar de dierenarts, langs het verkeerd lopen.
Het enige wat er voor gracia bij is gekomen is het tussen de lange lijnen lopen ( wel geteld 2 keer, wat echt heel veel is natuurlijk :roll:) en een singeltje dragen (3 keer, dat is echt te zwaar voor haar)
Dan krijgt ze straks de sulky achter zich en leert ze trekken. Mijn mening, met een dier met zo'n karakter kun je maar beter vroeg beginnen. Daarnaast is het nauwelijks werk te noemen gezien de frequentie waarmee ze het moet doen.

Verder: als sportmasseur weet ik dat pezen een slechte doorbloeding hebben en daardoor niet alleen vatbaar zijn voor langdurige blessures, het duurt ook een hele tijd voor je ze sterker traint. Sterke pezen kunnen het verschil maken tussen een topsportpaard, een recreatiepaard of een kreupel paard. ..
Pezen trainen hebben een langdurige intensieve opbouw nodig, ik geloof absoluut dat ze in de dravers wereld daar gewoon een heel stuk verder in zijn dan in de reguliere topsportwereld.

Ik ben dan ook benieuwd naar het verdere verloop van dit topic.

Overigens Ruitje, koelen jullie de pezen b.v. ook met ijswater?

AmyII

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:26

Toen ik dit topic voor het eerst las (aan het begin) schoten er ook allerlei vooroordelen door mijn hoofd die ik via via gehoord had.
Nog nooit zelf mee gemaakt dus en ik heb bij het lezen van de OP besloten er neutraal in te gaan.

Gaandeweg het topic heb ik langzaamaan een mening gevormd maar ik ben er nog niet helemaal. Dit komt omdat ik de 'ik verzorg mijn paard op mijn manier en dit is het beste' discussie een beetje moe ben.

Er zijn op bokt verschillende 'stromingen' (net als in de maatschappij) die ieder individueel vinden dat ze het beste doen voor het paard.
Maar wee je gebeente als je er een andere manier van verzorgen of trainen op na houdt, dan moet je zo snel mogelijk op andere gedachten gebracht worden en dat doen we door NH zó hard in je strot te duwen tot je er vanzelf van over je nek gaat.

Als ik eerlijk ben zie ik geen mishandeling in de training die Gracia nu krijgt: ze heeft vrij rondgerend met een tuigje en twee keer tussen de lijnen gelopen.
Met alle respect, maar hoe vaak zien we niet dat voor een 1 jarig paard een hoofdstel wordt aangeschaft, een fotoshoot wordt gepland en dat iedereen roept: 'ooooh wat staat het hem (haar) goed! Hij (zij) wordt zo echt al een grote jongen (meisje)!!!'
Er wordt nu soms gereageerd alsof Gracia al als volleerd koersdraver de hele dag over de baan vliegt.

Zoals het er nu uit ziet bij Gracia gaat het allemaal spelenderwijs en haar (dominante?) gedrag in de paddock bewijst wel dat ze dit werk(je) echt wel al aan kan.

Ik ben heel benieuwd naar het verdere verloop van de training van Gracia TS! Heel veel succes met deze dame, er zit volgens mij een flink karakter in.

En dan nog over wat M_D_H zegt; ik zie dan liever een paard opgeleid worden zoals Gracia nu opgeleid wordt dan hoe er met de hengsten die jij omschrijft omgegaan wordt ;).

Dan nog heel kort over de FB gate; dit is inderdaad een openbaar topic dat openbaar gedeeld mag worden.
Ik vind dat niet dat je een link naar dit topic moet gaan delen en zeggen: TEM! Want dit is dierenleed.
Deel je de link en zeg je: lees dit even, ik ben benieuwd naar jouw mening! Dan prima.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:27

Is het niet cru dat wij de paarden tot 2,5 a 4 jaar op de wei gooien, ze eraf halen en dan alles in een keer willen leren? Want ja dan zijn ze oud genoeg dus hoppa gaan! Met zo'n jonkie kan je dat veel meer opbouwen. En ja, ik moet ook aan dat idee wennen. Maar er zit een goede strategie achter.

Op fb oproepen om te temmen vanwege dierenmishandeling is niet hetzelfde als een topic delen en dan zeggen, goh mensen wat is jullie mening hierover?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:36

:') menig dressuur/springpaard houder zou een hartverzakking hebben als ze zouden zien hoe vreselijk hard dravers door het land kunnen gaan, want oeioeioei, die pezen...

Ik zie buiten hele blije paarden. ze komen altijd met z'n 2en of meer naar buiten, staan heerlijk te spelen en te klieren buiten, trekken eens een sprintje en zijn vooral héél erg vies als ze weer naar binnen mogen.
Vergelijk dit met de (top)sportstallen in het springen en dressuur zoals M_D_H zegt, dan weet ik het wel..

Ik kan me eigenlijk erg bij M_D_H aansluiten.

Vaak vind ik het alsof mensen bij de dressuur en springpaarden het liefst oogkleppen op houdt wat betreft de jonge topsport paarden en hengsten..
En al die rondjes die men in de bak rijdt, terwijl paarden zijn gemaakt om naar voor te gaan...
hupsa, allemaal het bos/strand op en eens alleen maar flink naar voor rijden :j

Ik vind het een erg interessant topic, fijn dat je ons zo mee wilt laten kijken TS.
In mijn ogen kijk je erg goed naar wat Gracia zelf aangeeft :j .
Succes met deze.. karaktervolle dame :=
Ze zal vast nog wel wat mooie acties gaan maken :+

Merel68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:39

Ik heb een paard bijgetreden die heeft gekoerd zij is nu 27 en rijd 4 a 5 dagen in de week lekker buiten zij wil niet met pensioen omdat zij zich nog 4 voelt zij heeft veel geld gewonnen op koersen bij duindigt zij heeft geen last van haar pesen dus ik denk inderdaad dat de training zo jong niet veel kwaad kan waarschijnlijk gaat het om de manier hoe je traind of waar een paard gevoelig voor is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:54

@ M_D_H Dit vind ik echt een hele goede en realistische opsomming van hetgeen er bij menig jonge hengst voor de keuring gebeurd :j Ik had het niet beter kunnen verwoorden... _/-\o_

Verder vind ik dit topic heel erg leuk om te volgen, ben als dressuurmuts altijd geïnteresseerd in andere takken van de paardensport. Ooit op de renbaan hier niet zo ver vandaan naar koersen ( draf en galop ) gaan kijken en had bij sommige zaken zeker mijn vraagtekens, maar heb toch ook één en ander opgestoken. Vandaar dat ik het zo gaaf vind dit draversmeisje van 0 tot volleerd draver te volgen :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:06

Wauw, moest even flink bijlezen.
Ceet, ik vind t echt super hoe je dit oppakt. Ik zou t niet kunnen denk ik.

Ik vind Ananas dr opmerking overigens wel een goede...
Dieren lopen jaren in opfok, worden in een hokje (trailer) gestopt, om vervolgens in een iets groter hokje (box) terecht te komen, met het geluk een uurtje of 4 per dag eruit te komen.
Om vervolgens vol aan de bak te moeten in Mul zand, rondjes aan een longe.
Ja, even heel zwart wit natuurlijk.

Maar blader ITP is door hier op bokt, en kijk daar is wat er gebeurd met veulens, jaarlingen en twenters.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:08

_Ananas_ schreef:
Is het niet cru dat wij de paarden tot 2,5 a 4 jaar op de wei gooien, ze eraf halen en dan alles in een keer willen leren? Want ja dan zijn ze oud genoeg dus hoppa gaan!
?

Wat is dat nou weer voor kromme vergelijking :+ Ik ken zelf vooral mensen die vanaf 4 jaar beginnen en dan de paarden in een jaar tijd rustig opleren. Van het ene uiterste in het andere uiterste ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:27

Nogal krom om schadelijke dingen te gaan vergelijken met andere schadelijke dingen om het te vergoeilijken. Dat is geen argumentatie.

We zijn hier toch allemaal paardenliefhebbers met hart voor onze dieren? Dan probeer je het toch zoveel mogelijk rekening te houden met het welzijn van je paarden?
Er is niemand die je verplicht je 3 jarige hengst boven zijn niveau te laten lopen.
Of om je jonge paard uit de weide te plukken en op een weekje snel in te rijden.
En er is ook niemand die je verplicht om een veulen van een jaar aan het werk te zetten.
Dat zijn allemaal keuzes die je zelf maakt.
En ik zie eerlijk gezegd geen redenen die zulke acties wel kunnen rechtvaardigen.

Als ik mijn eigen 2,5 jarig hengstje bekijk... die is nog zo baby. Ook al is hij al groot, komt hij al beter in zijn spieren en denkt hij zelf dat hij al een hele kerel is, het blijft een kleuterpaard.
En dan is Gracia nog een jaar jonger... Kan mezelf er echt niets bij voor stellen dat je dit wilt doen. :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 13:27

Ik denk dat vergelijken met andere sporten tot op zekere hoogte leuk kan zijn, omdat verschillende theorieen leerzaam zijn :) . Zo was ik op bij een lezing van een grote DA clinic die aangaven dat de meeste blessure kans bij dressuurpaarden op 5 en 6 jarige leeftijd is. Dit omdat iedereen als 4 jarige nog rustig aan doet en daarna toch wil gaan presteren.

Mijn idee is, dat de meeste blessures komen omdat er een slechte voorbereiding/gelijkmatige training word gevraagd voordat er piekbelasting is :)

Ik wil het vergelijk niet trekken om te zeggen ' daar gebeurd het ook dus het is oke' , dat is niet het punt :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:47

Allereerst, ik maakte niet de vergelijking zodat iedereen zou zeggen, oohh als het daar gebeurt mag het hier ook... absoluut niet.
Ik maakte de vergelijking om even de ogen te laten openen, dat de hengsten waar wij zo van genieten in de reguliere sport als baby ook geen al te makkelijk leven hebben gehad, maar dat we daar wel graag over heen stappen wanneer we gaan kijken naar een andere sport.

Verder: het is juist interessant om de redenen achter bepaalde keuzes mee te krijgen.
Van de jonge hengsten weet ik het wel, bij een jong dier komt de natuurlijke aanleg veel beter naar voren dan bij een ouder dier waarbij je je dan toch weer kunt afvragen of hoe verre de training invloed heeft gehad op het dier.

Ik vind de onderzoeken die Ruitje heeft gegeven heel interessant om te lezen en als sportmasseur kan ik mij heel erg vinden in de beweegredenen om eerder te beginnen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:46

Cayenne schreef:
_Ananas_ schreef:
Is het niet cru dat wij de paarden tot 2,5 a 4 jaar op de wei gooien, ze eraf halen en dan alles in een keer willen leren? Want ja dan zijn ze oud genoeg dus hoppa gaan!

Wat is dat nou weer voor kromme vergelijking :+ Ik ken zelf vooral mensen die vanaf 4 jaar beginnen en dan de paarden in een jaar tijd rustig opleren. Van het ene uiterste in het andere uiterste ;)

Ik dacht de iedereen de conclusie zelf kon bedenken maar wil het gerust uitleggen :D

Blijkbaar laten ze dravers vanaf heel jong al wennen aan dingen en zijn ze er al veel meer mee bezig. Dat is in de rijpaarden ongewoon. Daar moeten ze de wei in tot een jaar of drie a vier. Vooral weinig mee doen is vaak het credo. Dat betekent dat als ze bv uit de opfok komen ze best wel veel voor de kiezen krijgen. Want meelopen aan een touwtje is alweer leren. Voor het uitbesteden voor zadelmak maken wordt twee a drie maand uitgetrokken? Hoe snel gaat het dan als ze geen enkel idee hebben? Bij dravers gaat dat dus veel geleidelijker.

En wanneer heb je het over werken en wanneer over leren? Is tuig opkrijgen werken? Of leren?

En de mensen die jij kent doen het zo maar je denkt toch niet dat dat overal zo is?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:11

Zat net het filmpje over het wereldrecord van pikeur David Palone te kijken en toen kwam er op 0.23sec ongeveer aan de andere kant van de baan een paardje onder het zadel heel rustig door het beeld wandelen... :') Ooit eens een drafbaan overgestoken met paardlief aan de hand en wij gingen echt alle kanten uit }> }>

Nu nog een vraagje wat ik al 9 blz vergeet te stellen :o ...waarvoor dient die check precies in de koers zelf ? Dat houdt hun hoofd omhoog, maar heeft dit impact op de snelheid of wat moet ik mij daarbij voorstellen ?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:30

Zie dit topic nu pas.
Ontzettend leuke merrie!
Veel geluk en plezier met haar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:37

Ik vind dat altijd zo'n slecht excuus/smoes , ja maar wat ze daar doen is nog veel erger dus dit valt wel mee. Slechtere dingen maken minder slechte dingen nog steeds niet goed.
Ik snap echt niet waarom je dit soort dingen met een jaarling moet gaan doen...

Of het nou een draver een dressuur of een springhengst zal me een worst wezen. Ik vind het te snel. Beestjes zijn nog zo jong. Het ze gaan er niet dood aan excuus is ook zo'n dooddoener. Paard gaat er ook niet dood aan als ik hem elke dag een paar klappen verkoop. Wij gaan er ook niet dood aan om nog twee jaar te wachten.

Van mij mogen ze regels gaan maken voor dit soort dingen. Voor de draverij, voor de hengstenkeuringen.

Maarja ieder z'n ding. Vind wel dat zodra je iets openbaar zet je ook moet beseffen dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Ik praat ook wel eens met mensen over bokt over bepaalde topics en denk dat ik daar niet de enige in ben. Dan heeft diegene ook niet de kans om zichzelf te verdedigen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:39

Heb je de berichten van o.a. M_D_H gelezen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:44

Ik zie daar nog steeds geen argument in om het beestje niet gewoon nog een extra anderhalf jaar op het weiland te gunnen. De draver in dit topic, maar ook de hengsten. Als alles later begint, hoeft men ook niet zo vroeg te beginnen met trainen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:52

ruitje schreef:
Ik denk dat vergelijken met andere sporten tot op zekere hoogte leuk kan zijn, omdat verschillende theorieen leerzaam zijn :) . Zo was ik op bij een lezing van een grote DA clinic die aangaven dat de meeste blessure kans bij dressuurpaarden op 5 en 6 jarige leeftijd is. Dit omdat iedereen als 4 jarige nog rustig aan doet en daarna toch wil gaan presteren.

Mijn idee is, dat de meeste blessures komen omdat er een slechte voorbereiding/gelijkmatige training word gevraagd voordat er piekbelasting is :)

Ik wil het vergelijk niet trekken om te zeggen ' daar gebeurd het ook dus het is oke' , dat is niet het punt :)

Het is leuk om te vergelijken. Maar niet altijd nuttig. De manier van trainen is anders, het exterieur is anders, de manier van belasting is dus anders.

Waarmee ik niet wil zeggen dat wat jij met je paard doet verkeerd is. Heb ik geen verstand van. :) Ga ik me zeker ook niet in mengen.

Denk overigens dat de rede is dat veel dressuurpaarden op 5 a 6 jarige leeftijd last krijgen van blessures ook komt door dat onderliggende exterieur fouten of aangeboren fouten in het kraakbeen of botstructuur pas zichtbaar worden naar mate de belasting hoger word.

Het ligt dus niet altijd aan de training maar er kan ook een andere onderliggende oorzaak zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:58

Ik snap die vergelijking ook niet. Ja leuk, maar dat beantwoord nog steeds niet de vraag WAAROM het al zo jong moet?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:01

Dat geef ik in eerdere posts aan, waarom ik het zo vroeg doe :) Met onderbouwing en zonder vergelijk met andere sporten :)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:14

xSogno schreef:
Ik zie daar nog steeds geen argument in om het beestje niet gewoon nog een extra anderhalf jaar op het weiland te gunnen. De draver in dit topic, maar ook de hengsten. Als alles later begint, hoeft men ook niet zo vroeg te beginnen met trainen.

In de drafsport wordt er een langere tijd uitgetrokken voor het versterken van de pezen, het trainen op jongere leeftijd, enter/twenter, heeft daar een positief effect op.
Dit is wetenschappelijk onderbouwd.
Het gaat dus om kilometers maken en dit gebeurt spelenderwijs, waarbij plezier voorop staat, want zonder lol in het werk halen ze de baan niet

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:07

xSogno schreef:

Als je later begint en je te laat om de pezen nog dat stukje extra training te geven na die tijd verandert de structuur nauwelijks meer.
Wat mij aan het denken zet dat mocht ik een jonkie kopen ik die waarschijnlijk in zijn 2e levensjaar mee willen gaan nemen als handpaard om kilometers te maken.

Dit is een fijn topic overigens mede omdat discussie mogelijk is. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn of te worden maar van een beetje respect over en weer wordt niemand slechter.

Overigens las ik ergens een argument dat de "afgedankte dravers" naar pennymeisje gingen en in hun 15 e levensjaar moesten ingeslapen vanwege spat, artrose etc. Dat is toch een en al vooroordeel? Heel veel mensen met een draver als rijpaard zijn geen pennymeisjes. Het moeten in laten slapen vanwege spat etc is niet voorbehouden aan dravers alleen. Heel veel paarden komen omdat soort redenen voortijdig aan hun einde. Nu ken ik toevallig best veel dravers die ook na een koerscarriere gewoon gezond oud worden en nog actief zijn op hoge leeftijd. Kan zijn dat he mijn beeld wat vertroebeld :D :P

Gracia zou ik na haar koerscarriere ook zo over willen nemen als rijpaard. ze heeft ook veel dingen die ik leuk vind, draver, merrie en diva-gedrag *\o/*
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 15-11-14 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:08

Ik ben met de shets al met 1 jaar begonnen met wandelen, vinden ze hartstikke leuk! Mooi heuvel op en af, ze hebben oersterke benen! :j
Ik ben ook niet voor 3 jaar niks doen, beetje wandelen en spelen kan nooit kwaad!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:09

Odetje92 schreef:
xSogno schreef:

In de drafsport wordt er een langere tijd uitgetrokken voor het versterken van de pezen, het trainen op jongere leeftijd, enter/twenter, heeft daar een positief effect op.
Dit is wetenschappelijk onderbouwd.
Het gaat dus om kilometers maken en dit gebeurt spelenderwijs, waarbij plezier voorop staat, want zonder lol in het werk halen ze de baan niet

Een beetje laat met reageren maar dit legde o.a. M_D_H al uit in haar berichten inderdaad.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:55

Ik zit al tijdje met een vraag, kan zijn dat ik er overheen heb gelezen.

Je begon eerder mede door de pezen. Wat doe je dan zodat ze sterker worden en waarom doen dressuur en spring en men paarden dat dan niet?