Ruitje heeft dit topic geopend omdat ze een kijkje in de keuken wilt geven mbt het beleren en trainen van dravers.
Als je dan niet hier reageert maar op je eigen facebook pagina, die gesloten is voor derden, oproept om te temmen vind ik persoonlijk behoorlijk achterbaks.
Immers, dit topic is geopend om te kunnen discussiëren over het wel en wee van de dravers wereld mbt beleren en trainen, je kunt hier mee discussiëren, maar als je dat niet doet dan hou je gewoon je mond. Er gebeurt hier niks wat een tem zou moeten krijgen, dus zo'n oproep is niet alleen misplaatst. Het is ook nog een een hetze naar Ruitje toe. Dit aangezien je niet bereid bent om je eigen oogkleppen af te doen maar wel bereid bent om haar ten schande te maken.
Verder:
Ik heb op een hengstenhouderij gewerkt. Hengsten worden met een gemiddelde leeftijd van 2,5 naar een hengstenkeuring gebracht. Daarvoor moet het dier in goede conditie zijn, dat betekend longeren, longeren en nog eens longeren. Vrijspringen als je een spring hengst bent en losgooien als je een dressuurhengst bent.
Daarnaast krijg je kilo's voer toegediend om op een mooi gewicht te komen en een beetje pit te tonen. Je mag niet in de wei want dan wordt je vies, kun je verwondingen oplopen en gras staat niet in je Voerschema.
Je mag wel in de paddock maar alleen.
Je wordt geschoren, gewassen en gepoetst tot je glimt als een spiegeltje. Ben je een vos heb je flinke pech, want vossen worden dof als je ze scheert, ze worden dus flink in het zweet gewerkt en daarna goed warm ingepakt. Door warmte wordt de kleur namelijk weer intenser.
Als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed een zadel op leggen en ze al vast zadelmak maken.
Oh en een ruiter past ook wel.
Met een leeftijd van 2,5 jaar zijn de meeste hengsten dus al zadelmak, ruiter mak en beleerd.
Als de dieren goedgekeurd worden, wordt het pas echt zwaar voor ze.
De dieren moeten naar het verrichtingsonderzoek. De meeste zijn dan 3, maar een paar late veulens zullen dan pas 2,5 jaar oud zijn.
Tijdens het verrichtingsonderzoek moeten ze dingen tonen die de dieren officieel volgens de normen van de KNHS niet op die leeftijd in de sport zouden mogen laten zien.
En daarna heb je uiteraard nog de hengstencompetitie...
Maar verder overvragen we de hengsten niet hoor.
Dan is mijn vraag nu, wat is het verschil??
Daarnaast: longeren is erg belastend voor de pezen en spieren, terwijl rechtuit dat niet is.
Iemand op je rug hebben zitten op jonge leeftijd is ook schadelijk voor de rug.
Maar er zit een onwijs verschil tussen recht uit en rondjes lopen en tussen iemand dragen en iemand trekken.
Bovendien: veulens hebben wij dit soort basisdingen altijd al geleerd. Stil staan tussen 2 touwen in, netjes meelopen met de begeleider, naar de hoefsmid, naar de dierenarts, langs het verkeerd lopen.
Het enige wat er voor gracia bij is gekomen is het tussen de lange lijnen lopen ( wel geteld 2 keer, wat echt heel veel is natuurlijk

Dan krijgt ze straks de sulky achter zich en leert ze trekken. Mijn mening, met een dier met zo'n karakter kun je maar beter vroeg beginnen. Daarnaast is het nauwelijks werk te noemen gezien de frequentie waarmee ze het moet doen.
Verder: als sportmasseur weet ik dat pezen een slechte doorbloeding hebben en daardoor niet alleen vatbaar zijn voor langdurige blessures, het duurt ook een hele tijd voor je ze sterker traint. Sterke pezen kunnen het verschil maken tussen een topsportpaard, een recreatiepaard of een kreupel paard. ..
Pezen trainen hebben een langdurige intensieve opbouw nodig, ik geloof absoluut dat ze in de dravers wereld daar gewoon een heel stuk verder in zijn dan in de reguliere topsportwereld.
Ik ben dan ook benieuwd naar het verdere verloop van dit topic.
Overigens Ruitje, koelen jullie de pezen b.v. ook met ijswater?