Met m'n paard aangereden!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:34

Hoe doen jullie dat dan als er een brandweerauto/ambulance langskomt?
Ook in het midden van de weg rijden?

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:54

Serieus :+?

Nou ik kan dan zelf dus gewoon door blijven rijden als je mijn vorige post goed gelezen had en met een groen paard stap ik dan even de berm in :+. Gemiddelde automobilist heeft geen zodanige bloedspoed dat ze met 70 langs je hoeven raggen toch :+....

silvershardo
Berichten: 135
Geregistreerd: 06-12-10
Woonplaats: Haps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:08

Dat gebeurt mij ook nog eens, wat een vervelend verhaal.
maar misschien dacht dat diegene in de bestelauto dacht dat je bedoelde dat hij er gewoon langs kom rijden.
natuurlijk snap ik beide punten....
er was gewoon een miscommunicatie tussen jullie en paarden zijn nou eenmaal onvoorspelbaar.
zo heeft die van mij er een handje van om plots om te draaien en dan misvormd te gaan mini stijgeren en bokken te gelijk. Nouja als je dat gewent bent is het niet erg maar als hij dan ook nogeens achteruit gaat lopen en alles omver loopt wat ie tegen komt :') gelukkig is het grootste wat ie tot nu toe geraakt heeft een boom, of sloot :+
veel succes verder en ik hoop op een goede oplossing.

veel beterschap en trouwens... Smeer honing op de wondjes van je paard dat helpt de genezing heel goed!!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:36

Ayasha schreef:
Ayasha schreef:
Gezien dat in België gewoon in je theorie cursus mee gegeven wordt kan je dat dus eigenlijk wel.

Edit:
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=210
Citaat:
-Elke bestuurder moet zijn snelheid aanpassen zoals vereist naargelang de aanwezigheid van andere weggebruikers (in het bijzonder de meest kwetsbaren), de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig. Zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
-Elke bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veilige afstand houden.
- Elke bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
- Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
- De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
- Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
- Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.

Dan nog kun je van een medeweggebruiker niet verwachten dat ze elk teken van angst herkennen. Niet iedereen is even slim en niet iedereen heeft ervaring met dieren. Sommige mensen zien het gewoon echt niet. Ja op het moment dat het dier aan het bokken en steigeren is, maar dan ben je al vrij ver heen of niet?

Ik lees dat ze met zn 2en waren en ts was aan de kant van het verkeer, dat vind ik dan ook een verkeerde inschatting van haar. Een onervaren paard doe je aan de bermkant en het ervaren paard als 'bumper' ernaast. Dat vind ik een grovere fout dan een automobilist die een angstig paard niet meteen herkent.

En dat stopteken is ook zoiets, op een bewegend paard, zeker een paard wat moeilijk begint te doen, is een stopteken al snel een 'haal maar in' teken. En misschien heeft hij het wel helemaal niet gezien. Daarbij kan een automobilist ook denken; ik haal snel in, dat is minder stress voor het paard dan wanneer ik achter hem blijf rijden en hij me niet kan zien.

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:17

anneliesdj schreef:
Dan nog kun je van een medeweggebruiker niet verwachten dat ze elk teken van angst herkennen. Niet iedereen is even slim en niet iedereen heeft ervaring met dieren. Sommige mensen zien het gewoon echt niet. Ja op het moment dat het dier aan het bokken en steigeren is, maar dan ben je al vrij ver heen of niet?

Ik lees dat ze met zn 2en waren en ts was aan de kant van het verkeer, dat vind ik dan ook een verkeerde inschatting van haar. Een onervaren paard doe je aan de bermkant en het ervaren paard als 'bumper' ernaast. Dat vind ik een grovere fout dan een automobilist die een angstig paard niet meteen herkent.

En dat stopteken is ook zoiets, op een bewegend paard, zeker een paard wat moeilijk begint te doen, is een stopteken al snel een 'haal maar in' teken. En misschien heeft hij het wel helemaal niet gezien. Daarbij kan een automobilist ook denken; ik haal snel in, dat is minder stress voor het paard dan wanneer ik achter hem blijf rijden en hij me niet kan zien.


Misschien iets beter lezen. TS reed eerst aan de bermkant, maar paard kwam toch op de weg terecht.
En als je een paard eerst achteruit ziet lopen en steeds meer de weg op ziet lopen is dat toch wel een duidelijk teken van angst. Als je dat nog niet kan herkennen hoor je i.m.o. ook niet op de weg.

Als hij het had gezien als een rijd maar door teken had hij ook niet vol gas door hoeven rijden. Als ik dat doe gaan mensen ook gewoon rustig met afstand langs mij heen. Het feit dat hij niet meer kon remmen geeft al aan dat hij te hard langs reed en waarschijnlijk ook met te weinig afstand.

Neemt niet weg dat TS eerst op terrein had moeten oefenen met verkeer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:36

anneliesdj schreef:
Dan nog kun je van een medeweggebruiker niet verwachten dat ze elk teken van angst herkennen. Niet iedereen is even slim en niet iedereen heeft ervaring met dieren. Sommige mensen zien het gewoon echt niet. Ja op het moment dat het dier aan het bokken en steigeren is, maar dan ben je al vrij ver heen of niet?

Ik lees dat ze met zn 2en waren en ts was aan de kant van het verkeer, dat vind ik dan ook een verkeerde inschatting van haar. Een onervaren paard doe je aan de bermkant en het ervaren paard als 'bumper' ernaast. Dat vind ik een grovere fout dan een automobilist die een angstig paard niet meteen herkent.

En dat stopteken is ook zoiets, op een bewegend paard, zeker een paard wat moeilijk begint te doen, is een stopteken al snel een 'haal maar in' teken. En misschien heeft hij het wel helemaal niet gezien. Daarbij kan een automobilist ook denken; ik haal snel in, dat is minder stress voor het paard dan wanneer ik achter hem blijf rijden en hij me niet kan zien.

Komaan, je iq moet iets hoger zijn dan 50 om je theorie te halen. Zie je een paard dat de baan op komt dan kan je er van uit gaan dat het wellicht slim is om een beetje af te remmen. Ik kan ook geen kinderen inschatten, heb ze niet, wil ze niet, verfoei ze, maar als ik eentje zie lopen laat ik automatisch de gas los (als ie vlak langs de straat loopt) want kan zomaar dat ie zonder kijken over gaat of de baan op komt. Kan je een dier niet inschatten laat je gas los. Je hoort te anticiperen en defensief te rijden, niet er vanuit te gaan dat je het met de auto toch wel wint en dat die ander maar moet uitkijken omdat de gemiddelde automobilist blijkbaar gezien wordt als een persoon die nog te debiel is om de voorkant van de achterkant te onderscheiden.

Neemt niet weg dat TS hoe dan ook deels in fout is; zij had haar paard onder controle moeten hebben.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:46

Volgens mij heeft niemand gezien hoe het gegaan is toch?
Als het bange paard schuin achter de ander zat dan zie je hem niet eens vanuit de auto, enkel de benen.
Als hij dan plotseling achter het kalme paard wegdraaid kan dat heel onverwacht zijn.
Maar nogmaals, ik zie niet in waarom hier 1 partij de schuldige moet zijn. Waar twee strijden....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:54

Inderdaad, niemand, dus we zitten allemaal maar wat te gissen. :) Maar ben het wel met je eens; twee kijven, twee schuld.
In dit geval zou het dus best "elk voor eigen verzekerde betalen" mogen zijn imo :) (dus de verzekeringen he)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:59

Voor de verzekering zijn gewoon vaste regels, daar moet je je gewoon niet mee willen bemoeien. Ook als 1 verzekering betaald betekend dat niet automatisch dat diegene 'schuldig' is. Maar dat dit valt binnen bepaalde afspraken die verzekeringen hebben.

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:26

Wat wil je eigenlijk gaan verhalen op de verzekering? Ik snap niet zo goed dat je hebt gebeld als je geen schade hebt.. je kan beter blij zijn dat je er met 'niks' van af bent gekomen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 02:30

LesleyxLinn schreef:
anneliesdj schreef:
Dan nog kun je van een medeweggebruiker niet verwachten dat ze elk teken van angst herkennen. Niet iedereen is even slim en niet iedereen heeft ervaring met dieren. Sommige mensen zien het gewoon echt niet. Ja op het moment dat het dier aan het bokken en steigeren is, maar dan ben je al vrij ver heen of niet?

Ik lees dat ze met zn 2en waren en ts was aan de kant van het verkeer, dat vind ik dan ook een verkeerde inschatting van haar. Een onervaren paard doe je aan de bermkant en het ervaren paard als 'bumper' ernaast. Dat vind ik een grovere fout dan een automobilist die een angstig paard niet meteen herkent.

En dat stopteken is ook zoiets, op een bewegend paard, zeker een paard wat moeilijk begint te doen, is een stopteken al snel een 'haal maar in' teken. En misschien heeft hij het wel helemaal niet gezien. Daarbij kan een automobilist ook denken; ik haal snel in, dat is minder stress voor het paard dan wanneer ik achter hem blijf rijden en hij me niet kan zien.


Misschien iets beter lezen. TS reed eerst aan de bermkant, maar paard kwam toch op de weg terecht.
En als je een paard eerst achteruit ziet lopen en steeds meer de weg op ziet lopen is dat toch wel een duidelijk teken van angst. Als je dat nog niet kan herkennen hoor je i.m.o. ook niet op de weg.

Als hij het had gezien als een rijd maar door teken had hij ook niet vol gas door hoeven rijden. Als ik dat doe gaan mensen ook gewoon rustig met afstand langs mij heen. Het feit dat hij niet meer kon remmen geeft al aan dat hij te hard langs reed en waarschijnlijk ook met te weinig afstand.

Neemt niet weg dat TS eerst op terrein had moeten oefenen met verkeer.

Ik had er overheen gelezen maar zie het staan idd. Ik zie ook dat het om een smaller landweggetje ging.
Dus veel ruimte om te passeren zal er niet zijn geweest.
En aldus ts, ze voelde dat haar paard begon te draaien (dat hoeft een automobilist niet als zodanig te herkennen, misschien een dribbeltje maar er zijn zoveel paarden die dat doen) en ineens de weg opdraaide waarna ze onder de auto zat.
Dan denk ik toch niet dat de automobilist veel tijd heeft gehad te reageren op het angstgedrag van het paard. Ineens de weg opdraaien kan heel snel gaan en als automobilist kun je wel ruim inhalen, een paard wat op de achterbenen omdraait of wegspringt heeft in een knipoog 3 meter afgelegd.

Ik zeg niet dat alle schuld bij ts ligt, de automobilist had vast meer afstand kunnen houden of snelheid kunnen minderen. Maar ik geloof ook niet dat ts volledig vrij van schuld is. Enja, ook een jong paard moet het leren, maar ook dan kan een ongeluk gebeuren, wil niet zeggen dat je dan zonder schuld bent 'omdat hij het nog moet leren'.
En ik wil maar even aangeven, automobilisten zijn gewoon onvoorspelbaar, daar moet je als ruiter rekening mee houden.
Eigenlijk zijn het net paarden, je weet nooit hoe ze gaan reageren. En als je dan een paard hebt wat nog niet 100% mak is, dan neem je extra maatregelen en houd je extra afstand. ;)

Daisy01

Berichten: 688
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:40

Ik heb niet alles gelezen maar wil toch even reageren.

Ik heb een paar maanden terug een wielrenner geschept met mijn pony.... Wat voelde ik me toen stom!

Maargoed wat er gebeurde, mijn pony is bang voor tractors. Ik reed met mijn pony op een fietspad naast een gewone 60km/u weg. Op het fietspad kwam een wielrenner tegemoet en op de weg een tractor. Ik besloot om even af te stappen voor de veiligheid, en even in de berm te gaan wandelen zodat mijn pony ruimte had om uit wijken. (Zowel tractor als wielrenner kwamen redelijk hard tegemoet).

Jullie raden het al... Tractor en wielrenner passeren tegelijk, pony springt opzij, wielren fiets komt tot stilstand tegen de bil van mijn pony en de wielrenner zelf vliegt over mijn pony heen zo voorover de berm in.

Wielren fiets had schade, wielrenner gelukkig niet. Ik heb mijn excuses aangeboden en telefoonnummer gegeven en ben verder gereden. Hij heeft later zijn schade door gegeven en mijn WA verzekering heeft dit allemaal netjes vergoed.

Ik vind in deze situatie, eigenlijk wel een beetje vergelijkbaar met joue, dat ik hierin schuldig was. Mijn pony springt tenslotte naar zijn weghelft. Dat kan de wielrenner ook niet zien aankomen. (Ook al was ik afgestapt en stond me pony al heel erg te dribbelen en te stressen, een 'leek' snapt dit niet...)

Gea99

Berichten: 1171
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:25

Er is nu een fijne reclame van de bovag. Alle bestuurders vriendelijk naar elkaar etc.
Zoiets zouden ze kunnen maken en dan met de paarden bij de weg. Gedrag en reactie.

Nini1992
Berichten: 121
Geregistreerd: 07-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:29

Gea99 schreef:
Er is nu een fijne reclame van de bovag. Alle bestuurders vriendelijk naar elkaar etc.
Zoiets zouden ze kunnen maken en dan met de paarden bij de weg. Gedrag en reactie.


Prima plan!

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:04

Een deel van het verkeer zal er beter van gaan opletten en aanpassen masr een ander deel zal het altijd 'maar' paarden vinden.
zelfde als ik vaart minder op een scooter(!) Als ik een hond passeer ookal loopt die pp de andere weg helft. Heb er een keer bijna 1 aangereden dus heb er wel van geleerd.
maar ramdebielen of kwajongens zullen toch altijd roekeloos blijven rijden want op hol slaande paarden zijn leuk en maakt hun zo stoer!
Een trekker passeerde mij laatst en gaf ook extra gas. Een lol dat die jongens hadden...

denisesilver

Berichten: 3163
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:19

Ik heb alleen de OP gelezen, ik zou afwachten kijken of de bestuurder een aanmaning doet. Zo niet lekker laten, hij had iig het fatsoen om achter jullie aan mee te rijden

denisesilver

Berichten: 3163
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:36

Brainless schreef:
Hoe doen jullie dat dan als er een brandweerauto/ambulance langskomt?
Ook in het midden van de weg rijden?


Mijn pony is om de een of andere reden niet bang voor ambulances etc. met sirenes aan, voor de rest is hij echt een schijtluis :')

_leukerdd
Berichten: 71
Geregistreerd: 19-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:17

Heb alleen de OP gelezen & de eerste paar reacties en ik denk dat ik vind dat niemand helemaal schuld heeft. Het zou natuurlijk fijn zijn als hij gestopt was, maar het kan ook dat hij zó dom is dat ie niet wist wat jou teken betekende of dat hij niet wist dat het paard erger kon schrikken, wat mij onmogelijk lijkt haha. Nouja beetje rare reactie van mij, maar ik weet het niet, er kan altijd iets fout gaan en daar hoeft niet perse iemand schuld van te hebben :+
Amen :')

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:27

Ik heb trouwens vaak een fluo hesje aandaar staat op;Opgelet paard kan uitwijken ,met een grote driehoek er bij.
Ooit gekocht op Paard en koets.
Jammere is dat je alleen dicht bij moet zijn om het goed te kunnen lezen :D
Wat trouwens ook helpt is mijn fluo oranje uitrijddeken.Al een paar keer de vraag gehad of het een politiepaard is.
Het dragen van de fluo spullen helpt wel dat de mensen afremmen,al is het uit nieuwschierigheid.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:55

beatje schreef:
Ik heb trouwens vaak een fluo hesje aandaar staat op;Opgelet paard kan uitwijken ,met een grote driehoek er bij.
Ooit gekocht op Paard en koets.
Jammere is dat je alleen dicht bij moet zijn om het goed te kunnen lezen :D
Wat trouwens ook helpt is mijn fluo oranje uitrijddeken.Al een paar keer de vraag gehad of het een politiepaard is.
Het dragen van de fluo spullen helpt wel dat de mensen afremmen,al is het uit nieuwschierigheid.

Afbeelding
:D

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:00

Ha ha die is id ook goed. :D

huppeltje
Berichten: 362
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:02

_O- _O-

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:19

Of eentje met achterop: "Let op! Zwenkt uit!" :+

denisesilver

Berichten: 3163
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:06

_O-