project hengst, wat gaat dit worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:15

Even simpel gezegd wie weet krijg deze hengst de merrie helemaal niet drachtig. Maar dan kan hij wel een prachtig leven hebben zonder de risico van castratie.

Ben benieuwd hoe hij er een poosje uit ziet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:16

wilmatj schreef:
geerke schreef:
Tja...dat iemand wil fokken moet hij zelf weten...met wat en hoe en waarom.
Iedereen die fokt denk namelijk eens dat verschrikkelijk veel geldopbrengende veulen te fokken.En dat gebeurt heel soms ook, maar niet vaak. :+

gelukkig is dat niet mijn reden waarom ik een veulen wil fokken, bij mij heeft het meerdere redenen.
En mijn keuze op hengst is dan ook gebaseerd op mijn wensen.
Dat het geen gekeurde hengst is, ja ach een beetje extra risico..
eerlijk gezegd heb ik dat er gewoon voor over.

En geef toe, heel veel stamboom beesten zitten vol met erfelijke afwijkingen of ziektes!!! Daar zit je dus ook met een risico.

Daar heb je zeker gelijk in... het kwpn is daar ook goed in, door inteelt.

Maar...en dit bedoel ik niet sarcastisch trouwens, is echt een oprechte vraag.
Hoe wil je kunnen checken op met name dan inteelt (erfelijke afwijkingen kun je nog via onderzoek herleiden...voor een groot deel) als de volledige afstamming onbekend is?

En verder ben ik van mening dat je helemaal zelf moet weten of je je merrie dekt door deze hengst. Je houdt hem tenslotte zelf.
Ik denk dat je best een hele mooie pony aan het dier hebt, zodra de bespiering er op zit. Want echt je hengst is echt niet broodmager, dus ik hoop oprecht dat je niet van plan bent er tig kilo's er op te kweken.
Een ietsje pietsje erbij om de ribben wat meer te bedekken ja, maar verder niet. Voor de rest is het echt puur spieren kweken.

Ik zeg alleen wel dat als het mijn pony zou zijn, ik zo snel mogelijk tot castratie over zou gaan, gewoon omdat met het huidige overschot een niet gekeurde hengst nu niet bepaald wat toevoegt. Plus dat ik ook niet geïnteresseerd ben in de fokkerij; als in zelf fokker willen worden. Dus dan zou voor mij een ruin veel beter uitkomen.
En leuk om te lezen dat hij al een flink stuk rustiger is geworden. Die overwinning heb je alvast maar weer...of toch in ieder geval een flinke stap in die richting kunnen zetten.

Guess_NH

Re: project hengst, wat gaat dit worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:19

Laten dekken en daarna castreren? Als je dan toch wil dekken kan hij daarna een fijn leven krijgen als ruin. Minder stress waarschijnlijk.

Verder ga ik weer in de meelees modus met mijn zak popcorn, erg interessant topic

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 18:21

xxCYNNxx schreef:
wilmatj schreef:

gelukkig is dat niet mijn reden waarom ik een veulen wil fokken, bij mij heeft het meerdere redenen.
En mijn keuze op hengst is dan ook gebaseerd op mijn wensen.
Dat het geen gekeurde hengst is, ja ach een beetje extra risico..
eerlijk gezegd heb ik dat er gewoon voor over.

En geef toe, heel veel stamboom beesten zitten vol met erfelijke afwijkingen of ziektes!!! Daar zit je dus ook met een risico.

Daar heb je zeker gelijk in...vooral het kwpn is daar goed in, door inteelt.

Maar...en dit bedoel ik niet sarcastisch trouwens, is echt een oprechte vraag.
Hoe wil je kunnen checken op met name dan inteelt (erfelijke afwijkingen kun je nog via onderzoek herleiden...voor een groot deel) als de volledige afstamming onbekend is?

En verder ben ik van mening dat je helemaal zelf moet weten of je je merrie dekt door deze hengst. Je houdt hem tenslotte zelf.
Ik denk dat je best een hele mooie pony aan het dier hebt, zodra de bespiering er op zit. Want echt je hengst is echt niet broodmager, dus ik hoop oprecht dat je niet van plan bent er tig kilo's er op te kweken.
Een ietsje pietsje erbij om de ribben wat meer te bedekken ja, maar verder niet. Voor de rest is het echt puur spieren kweken.

Ik zeg alleen wel dat als het mijn pony zou zijn, ik zo snel mogelijk tot castratie over zou gaan, gewoon omdat met het huidige overschot een niet gekeurde hengst nu niet bepaald wat toevoegt. Plus dat ik ook niet geïnteresseerd ben in de fokkerij; als in zelf fokker willen worden. Dus dan zou voor mij een ruin veel beter uitkomen.
En leuk om te lezen dat hij al een flink stuk rustiger is geworden. Die overwinning heb je alvast maar weer...of toch in ieder geval een flinke stap in die richting kunnen zetten.

Dat kan ik natuurlijk niet controleren, maar ik bedoelde ermee dat je dat risico ook loopt bij een goed gekeurde hengst..
Die worden namelijk niet helemaal gekeurd op ziektes en erfelijkheden..

tuurlijk hoeven er geen 100 kilo's aan.
Maar een 50 zeker wel hoor.. Ik zou jullie toch bijna uitnodigen om zelf eens te komen kijken.
Ik ben zelf van mening dat ribben niet zichtbaar moeten zijn, maar lichtjes te voelen..
Nu zijn ze vanaf 100 meter afstand nog duidelijk zichtbaar..

ik noem misschien al gauw zo'n paard brood mager, maar vind um er gewoon erg schraal uit zien..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 18:22

Guess_NH schreef:
Laten dekken en daarna castreren? Als je dan toch wil dekken kan hij daarna een fijn leven krijgen als ruin. Minder stress waarschijnlijk.

Verder ga ik weer in de meelees modus met mijn zak popcorn, erg interessant topic

ik zit al de hele tijd vol plezier te lezen, al kwam er ook een momentje van irritatie door het eigenwijze van vele mensen.

Daarna castreren is zeker een optie, maar dat gaat nog wel even duren.
Ik ga mijn merrie dit jaar niet meer laten dekken, dus wordt dat volgend jaar.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:33

Leuke hengst TS! :j Ik snap wel dat je daarvoor gevallen bent hoor! :D
Heb je een foto van je merrie? Ben erg benieuwd naar mama to be! Hopelijk komt er een knap veulen uit. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:35

Zou idd zomaar kunnen dat als ik het dier in het echt zie ook denk; hij is wel erg schraal.
Maar zo op de foto lijkt het in ieder geval mee te vallen; als je naar zn kont, bekken en hals kijkt, zie ik geen mager paard. Alleen die ribben idd. Voor dat mag er een beetje bij.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 19:18

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:34

wilmatj schreef:
Guess_NH schreef:

ik zit al de hele tijd vol plezier te lezen, al kwam er ook een momentje van irritatie door het eigenwijze van vele mensen.

Haha, toch wel grappig want dan irriteer je je waarschijnlijk ook vaak aan jezelf }> Neem het allemaal niet zo zwaar, je zegt dat de hengst al zeker 20 nakomelingen in Belgie heeft lopen, aangezien hij 16 is was hij dus alleen bij huis tuin en keuken fokkers in trek. Misschien krijg je wel een heel leuk veulen, - en - is vaak + dus veel plezier ermee, hoop dat het niet tegen valt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:39

"Just for fun" een veulen, ben ik ook geen voorstander van. Of je moet het veulen voor jezelf fokken. Dus niet verkopen.Het hengst zijn hoeft geen enkel probleem te zijn.Bij vele mensen zit het tussen de oren....als ze het woord hengst horen tja dan MOET het een ruin worden.Ach en een niet gekeurde hengst....Naar merries word vaak niet gekeken, afstamming onbekend enz, maarrrr er moet wel een goed gekeurde hengst op  :roll:

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 19:48

bigone schreef:
wilmatj schreef:

Haha, toch wel grappig want dan irriteer je je waarschijnlijk ook vaak aan jezelf }> Neem het allemaal niet zo zwaar, je zegt dat de hengst al zeker 20 nakomelingen in Belgie heeft lopen, aangezien hij 16 is was hij dus alleen bij huis tuin en keuken fokkers in trek. Misschien krijg je wel een heel leuk veulen, - en - is vaak + dus veel plezier ermee, hoop dat het niet tegen valt.

Jup ik erger me regelmatig aan mezelf, maar vaak komt dit achteraf he? :Y)
Natuurlijk is zo'n hengst alleen bij huis tuin en keuken fokkers in trek.. maar hey dat ben ik toch ook..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:18

Ach, bokt. Iedereen weet altijd alles beter. Zeg je A dan willen zij B en zeg je B dan willen ze A.

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met dit best leuke paard. Dus blijf aub vooral posten.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:38

Leuke hengst, wat spekjes erop en dan is het alweer een heel ander dier. Ik hoop dat die stress straks wel bekomt. Mijn ruin die net een paar weken geruind was, was eerst ook gestrest. En helaas kan hij nog niet bij merries in. Veel plezier en succes met dit beestje!!
Laatst bijgewerkt door Berdien op 20-09-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmerking over popcorn verwijderd.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:53

Heey ts.
Heb echt de hele tijd zeer geentertaind mee gelezen. Heb net ook je andere foto's bekeken bij "mijn mannen bende" daar lijkt ie al wat voller?
Verder gewoon lekker kalm aan doen met hem en ffjes de da naar m laten kijken.
Als de tijd daar is hoop ik voor je dat je ontzettend leuk dier mag fokken.
Succes verder ^^

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:55

Hij mist met name wat spieren, ziet er verder best goed uit. Niet perfect gebouwd, maar wie weet krijg je er een leuk veulen uit. fokken blijft toch gokken, en op deze manier is de gok wat groter. fijn te horen dat hij al een stuk meer thuis voelt. Succes verder

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:41

Over de hengst ga ik niet zeuren maar... Wij hebben ook een merrie met maar een eierstok en wat je daar zegt klopt niet hoor!

Ze is gewoon elke maand hengstig en wordt elk jaar gewoon KI gedekt, en is dus ook elk jaar gewoon drachtig :j
Hoeft niet natuurlijk gedekt te worden oid... Gewoon net als onze andere fokmerries!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:55

wilmatj schreef:

Waar haal je de lariekoek vandaan.

Bij het KWPN worden de hengsten eerst gecontroleerd op:

Röntgenologische bemerkingen zoals hoefkatrol onsteking en OCD
Op cornage
Krijgen een algemene vetrinaire klinische keuring

Krijgen 3 bezichtigingen. De daadwerkelijke keuring. Dit is niet een wedstrijdje wie het mooiste paard heeft. Dit is een traject waarin ze de beste hengsten uit de jaargang willen hebben.
De paarden worde lineair gescoord. Dat wil zeggen dat per onderdeel van het paard gekeken word in hoeverre hij voldoet. Heeft hij goede voeten, is de beensteunde correct, hoe is het verloop van de rug, hoe is de beweging en voor Gelderse en Springhengsten,...hoe springen ze.
Na 3 rondes houden ze van een groep van 600 hengsten nog een stuk of 30 over. ( de beste 10 daarvan mogen dan nog naar de kampioenskeuring maar dat is dan ook het enige showrondje in het traject)

Die 30( soms meer soms minder, ligt aan de jaargang) gaan dan naar het verrichtingsonderzoek. Daar worden ze 70 dagen getraind en beoordeeld op hun karakter, werkbaarheid en kwaliteiten.
Je ziet dan heel duidelijk hoe deze paarden zijn en door ze op een zelfde plek te zetten kan je ze goed met elkaar vergelijken.

Halen ze het verrichtings onderzoek dan pas zijn ze goed gekeurd.

Maar dan zijn ze er nog niet. Nu worden de nakomelingen beoordeeld.

De eerste jaargang veulens worden getest op OCD opdat men weet of een hengst dit vererft.
De eerste jaargang veulens wordt ook op exterieur en beweging beoordeeld.

Als de oudste nakomelingen 3, 7 en 11 jaar oud zijn is er weer een beoordelingsmoment. Pas daarna word een hengst voor het leven goedgekeurd.

Op dit moment zijn er bij het KWPN geen zaken als PSSM en dergelijke ziektes bekend.
Maar mocht het wel gebeuren(want uiteraard kan dat ook bij het KWPN gebeuren) dan kan men snel traceren waar het vandaan komt. En dan kan ik je zeggen dat het met een dergelijke hengst snel gedaan is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:58

@ NatasjavE, hoe zit het dan met de merries?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 08:05

Libera schreef:
Over de hengst ga ik niet zeuren maar... Wij hebben ook een merrie met maar een eierstok en wat je daar zegt klopt niet hoor!

Ze is gewoon elke maand hengstig en wordt elk jaar gewoon KI gedekt, en is dus ook elk jaar gewoon drachtig :j
Hoeft niet natuurlijk gedekt te worden oid... Gewoon net als onze andere fokmerries!

Misschien aan gedacht dat het bij die merrie heel anders zit dan bij mijne?
ik verzin dat niet he.. dat zeggen de dierenartsen....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:11

Jessix schreef:
@ NatasjavE, hoe zit het dan met de merries?

De merrie gaan inderdaad een minder zwaar traject in. Ook zijn worden lineair gescoord op beweging en correctheid. Dat is dus hetzelfde als bij de hengsten.
Maar röntgen is niet verplicht al word het wel gestimuleerd.

Om onderscheid te maken tussen de kwaliteiten van de merries heb je de predikaten. Stamboekmerries voldoen, stermerries zijn beter en daarboven zitten de keurmerries.
Op de keuring kan een merrie maximaal voorlopig keur worden, daarna zal ze middels een sportprestatie keur kunnen worden.
Voor merries die röntgenologisch goed zijn is het PROK predikaat. Merries die Keur zijn en PROK hebben het predikaat Elite.

Heeft een merrie 3 nakomelingen met een exterieur predikaat wordt ze preferent en heeft ze 3 nakomelingen hoog in de sport wordt ze prestatie.

Als hengstenmoeder wil je dus het liefste een Elite, preferente prestatiemerrie.(dat is zeker niet altijd het geval)

De rede om minder streng te zijn voor de merries is om het toch laagdrempelig te houden voor de kleine fokker.
Daarnaast is het goed te beseffend dat hengsten soms wel 500 of meer nakomelingen krijgen en een merrie Max een stuk of 19.

Maar merries met ernstige exterieurmatige tekortkomingen worden niet in het stamboek opgenomen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:31

A NatasjaV, Heledere uitleg! Zit niet bij het KWPN en die titels bij merries zwerven wel door m'n hoofd, maar hoe dat nou ook alweer precies zat.... :P

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:31

wilmatj schreef:
Libera schreef:

Uhm... ik bedoelde er mee te zeggen, dat een eierstok niet meteen betekend dat je merrie niet elke maand hengstig word, of niet KI gedekt kan worden.... Onze merrie zie je overigens ook nooit hengstig, maar ze is het wel. Gewoon nauwkeurig scannen, net voor ovulatie insemineren en hoppaaa!

Hoe dat bij jouw merrie zit weet ik inderdaad niet :)
Maar wellicht een idee om het in ieder geval eens te proberen dat scannen? Dan kun je KI dekken, lijkt me toch iets minder belastend voor je geblesseerde merrie, want natuurlijk dekken met een onervaren hengst is niet altijd een pretje :(

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 07:53

Libera schreef:
wilmatj schreef:

Uhm... ik bedoelde er mee te zeggen, dat een eierstok niet meteen betekend dat je merrie niet elke maand hengstig word, of niet KI gedekt kan worden.... Onze merrie zie je overigens ook nooit hengstig, maar ze is het wel. Gewoon nauwkeurig scannen, net voor ovulatie insemineren en hoppaaa!

Hoe dat bij jouw merrie zit weet ik inderdaad niet :)
Maar wellicht een idee om het in ieder geval eens te proberen dat scannen? Dan kun je KI dekken, lijkt me toch iets minder belastend voor je geblesseerde merrie, want natuurlijk dekken met een onervaren hengst is niet altijd een pretje :(

Mijn merrie is verder niet geblesseerd, heeft geen pijn en nergens last van..
Dus daarom hoef ik al niks aan te passen aan mijn plan.

De hengst is niet onervaren, weer een reden waarom dat geen probleem hoeft te zijn.

en als laatste, als dit een optie was deed ik dit.. Maar zoals ik al eens verteld heb, dat is het helaas niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:55

Er is natuurlijk altijd nog de optie niet dekken maar de 19 jarige merrie die schijnbaar moeilijk drachtig te krijgen is met rust laten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:58

wilmatj schreef:
merrie laat ik dekken voor haar gezondheid.. het is dit of ziek en pijn hebben voor me paard.

wilmatj schreef:
Mijn merrie is verder niet geblesseerd, heeft geen pijn en nergens last van..
Dus daarom hoef ik al niks aan te passen aan mijn plan.

Spreek je jezelf nou niet tegen?

Eerst zeg je dat als je je merrie niet dekt ze ziek is/wordt en pijn heeft.
En nu zeg je dat je merrie nergens last van heeft