Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wilmatj schreef:geerke schreef:Tja...dat iemand wil fokken moet hij zelf weten...met wat en hoe en waarom.
Iedereen die fokt denk namelijk eens dat verschrikkelijk veel geldopbrengende veulen te fokken.En dat gebeurt heel soms ook, maar niet vaak.
gelukkig is dat niet mijn reden waarom ik een veulen wil fokken, bij mij heeft het meerdere redenen.
En mijn keuze op hengst is dan ook gebaseerd op mijn wensen.
Dat het geen gekeurde hengst is, ja ach een beetje extra risico..
eerlijk gezegd heb ik dat er gewoon voor over.
En geef toe, heel veel stamboom beesten zitten vol met erfelijke afwijkingen of ziektes!!! Daar zit je dus ook met een risico.
xxCYNNxx schreef:wilmatj schreef:
gelukkig is dat niet mijn reden waarom ik een veulen wil fokken, bij mij heeft het meerdere redenen.
En mijn keuze op hengst is dan ook gebaseerd op mijn wensen.
Dat het geen gekeurde hengst is, ja ach een beetje extra risico..
eerlijk gezegd heb ik dat er gewoon voor over.
En geef toe, heel veel stamboom beesten zitten vol met erfelijke afwijkingen of ziektes!!! Daar zit je dus ook met een risico.
Daar heb je zeker gelijk in...vooral het kwpn is daar goed in, door inteelt.
Maar...en dit bedoel ik niet sarcastisch trouwens, is echt een oprechte vraag.
Hoe wil je kunnen checken op met name dan inteelt (erfelijke afwijkingen kun je nog via onderzoek herleiden...voor een groot deel) als de volledige afstamming onbekend is?
En verder ben ik van mening dat je helemaal zelf moet weten of je je merrie dekt door deze hengst. Je houdt hem tenslotte zelf.
Ik denk dat je best een hele mooie pony aan het dier hebt, zodra de bespiering er op zit. Want echt je hengst is echt niet broodmager, dus ik hoop oprecht dat je niet van plan bent er tig kilo's er op te kweken.
Een ietsje pietsje erbij om de ribben wat meer te bedekken ja, maar verder niet. Voor de rest is het echt puur spieren kweken.
Ik zeg alleen wel dat als het mijn pony zou zijn, ik zo snel mogelijk tot castratie over zou gaan, gewoon omdat met het huidige overschot een niet gekeurde hengst nu niet bepaald wat toevoegt. Plus dat ik ook niet geïnteresseerd ben in de fokkerij; als in zelf fokker willen worden. Dus dan zou voor mij een ruin veel beter uitkomen.
En leuk om te lezen dat hij al een flink stuk rustiger is geworden. Die overwinning heb je alvast maar weer...of toch in ieder geval een flinke stap in die richting kunnen zetten.
Guess_NH schreef:Laten dekken en daarna castreren? Als je dan toch wil dekken kan hij daarna een fijn leven krijgen als ruin. Minder stress waarschijnlijk.
Verder ga ik weer in de meelees modus met mijn zak popcorn, erg interessant topic
Ik snap wel dat je daarvoor gevallen bent hoor!
wilmatj schreef:Guess_NH schreef:Laten dekken en daarna castreren? Als je dan toch wil dekken kan hij daarna een fijn leven krijgen als ruin. Minder stress waarschijnlijk.
Verder ga ik weer in de meelees modus met mijn zak popcorn, erg interessant topic
ik zit al de hele tijd vol plezier te lezen, al kwam er ook een momentje van irritatie door het eigenwijze van vele mensen.
Daarna castreren is zeker een optie, maar dat gaat nog wel even duren.
Ik ga mijn merrie dit jaar niet meer laten dekken, dus wordt dat volgend jaar.
Neem het allemaal niet zo zwaar, je zegt dat de hengst al zeker 20 nakomelingen in Belgie heeft lopen, aangezien hij 16 is was hij dus alleen bij huis tuin en keuken fokkers in trek. Misschien krijg je wel een heel leuk veulen, - en - is vaak + dus veel plezier ermee, hoop dat het niet tegen valt.
bigone schreef:wilmatj schreef:
ik zit al de hele tijd vol plezier te lezen, al kwam er ook een momentje van irritatie door het eigenwijze van vele mensen.
Daarna castreren is zeker een optie, maar dat gaat nog wel even duren.
Ik ga mijn merrie dit jaar niet meer laten dekken, dus wordt dat volgend jaar.
Haha, toch wel grappig want dan irriteer je je waarschijnlijk ook vaak aan jezelfNeem het allemaal niet zo zwaar, je zegt dat de hengst al zeker 20 nakomelingen in Belgie heeft lopen, aangezien hij 16 is was hij dus alleen bij huis tuin en keuken fokkers in trek. Misschien krijg je wel een heel leuk veulen, - en - is vaak + dus veel plezier ermee, hoop dat het niet tegen valt.

wilmatj schreef:En geef toe, heel veel stamboom beesten zitten vol met erfelijke afwijkingen of ziektes!!! Daar zit je dus ook met een risico.
Libera schreef:Over de hengst ga ik niet zeuren maar... Wij hebben ook een merrie met maar een eierstok en wat je daar zegt klopt niet hoor!
Ze is gewoon elke maand hengstig en wordt elk jaar gewoon KI gedekt, en is dus ook elk jaar gewoon drachtig
Hoeft niet natuurlijk gedekt te worden oid... Gewoon net als onze andere fokmerries!
Jessix schreef:@ NatasjavE, hoe zit het dan met de merries?
wilmatj schreef:Libera schreef:Over de hengst ga ik niet zeuren maar... Wij hebben ook een merrie met maar een eierstok en wat je daar zegt klopt niet hoor!
Ze is gewoon elke maand hengstig en wordt elk jaar gewoon KI gedekt, en is dus ook elk jaar gewoon drachtig
Hoeft niet natuurlijk gedekt te worden oid... Gewoon net als onze andere fokmerries!
Misschien aan gedacht dat het bij die merrie heel anders zit dan bij mijne?
ik verzin dat niet he.. dat zeggen de dierenartsen....

Libera schreef:wilmatj schreef:
Misschien aan gedacht dat het bij die merrie heel anders zit dan bij mijne?
ik verzin dat niet he.. dat zeggen de dierenartsen....
Uhm... ik bedoelde er mee te zeggen, dat een eierstok niet meteen betekend dat je merrie niet elke maand hengstig word, of niet KI gedekt kan worden.... Onze merrie zie je overigens ook nooit hengstig, maar ze is het wel. Gewoon nauwkeurig scannen, net voor ovulatie insemineren en hoppaaa!
Hoe dat bij jouw merrie zit weet ik inderdaad niet
Maar wellicht een idee om het in ieder geval eens te proberen dat scannen? Dan kun je KI dekken, lijkt me toch iets minder belastend voor je geblesseerde merrie, want natuurlijk dekken met een onervaren hengst is niet altijd een pretje
wilmatj schreef:merrie laat ik dekken voor haar gezondheid.. het is dit of ziek en pijn hebben voor me paard.
wilmatj schreef:Mijn merrie is verder niet geblesseerd, heeft geen pijn en nergens last van..
Dus daarom hoef ik al niks aan te passen aan mijn plan.