Zwaar ongeluk met paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynid1

Re: Zwaar ongeluk met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:57

Moet je de pus er niet voorzichtig uit drukken? Niet dat het geen pijn gaat doen, maar de pus moet er eigenlijk uit. Daarna schoonmaken met iets dat ontsmet en dan weer afwachten. Het lijkt me niet goed dat die pus aan de oppervlakte zit. Mijn paard had een keer een een vreselijke wond in de hoef. Die is toen naar Emmeloord gegaan naar de kliniek, daar werd een klepje onder de hoef gezet en gevuld met betadine watten. Iedere keer als er pus kwam moest ik dat er uit drukken en daarna weer opnieuw ontsmetten met betadine wattem. Daarom denk ik dat de pus weg moet en dat je daarna moet ontsmetten met bv betadine. Mijn paard was vreselijk kreupel en kon geen stap meer verzetten. Hij is er helemaal weer bovenop gekomen.
ik zou er toch eens naar vragen, want zolang er pus zit kan je de wond niet ontsmetten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:57

ynid1 schreef:
Moet je de pus er niet voorzichtig uit drukken? Niet dat het geen pijn gaat doen, maar de pus moet er eigenlijk uit. Daarna schoonmaken met iets dat ontsmet en dan weer afwachten. Het lijkt me niet goed dat die pus aan de oppervlakte zit. Mijn paard had een keer een een vreselijke wond in de hoef. Die is toen naar Emmeloord gegaan naar de kliniek, daar werd een klepje onder de hoef gezet en gevuld met betadine watten. Iedere keer als er pus kwam moest ik dat er uit drukken en daarna weer opnieuw ontsmetten met betadine wattem. Daarom denk ik dat de pus weg moet en dat je daarna moet ontsmetten met bv betadine. Mijn paard was vreselijk kreupel en kon geen stap meer verzetten. Hij is er helemaal weer bovenop gekomen.
ik zou er toch eens naar vragen, want zolang er pus zit kan je de wond niet ontsmetten.

hij staat op de kliniek, denk dat de dierenartsen wel weten wat ze doen

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:58

Ik hoop het. Meedenken is nooit verkeerd lijkt mij.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:03

Ik heb verder geen idee hoe ze daar met de wond omgaan, ben er ook nog niet geweest. Ik kan het morgen wel even vragen.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:07

TS ik kijk met kippenvel en ik krijg er spontaan hartkloppingen van :|

Zo'n ongeluk heb ik 3 jaar geleden gehad met mijn paard :(
alleen is deze 6x vast in het draad komen te hangen.
Uit paniek gaan ze rennen en dan kan je helaas niks doen.

PRECIES zo'n wond had mijn paard ook maar dan op de borst.
het had geen 1mm dieper moeten zijn en haar hart was geraakt.
wonder boven wonder is ze er bovenop gekomen alleen hield ze er een ruisje op haar hart aan over.

bah, ik voel me helemaal naar nu, alsof het overnieuw begint.

heel veel sterkte

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:15

vermoed dat het paard in de trailer plotseling bewoog o.i.d. waar dit paard van schrok, ketting die even rammelt of paard snuift even als andere paard daar niet op bedacht is geweest...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:21

scrappiecoco schreef:
TS ik kijk met kippenvel en ik krijg er spontaan hartkloppingen van :|

Zo'n ongeluk heb ik 3 jaar geleden gehad met mijn paard :(
alleen is deze 6x vast in het draad komen te hangen.
Uit paniek gaan ze rennen en dan kan je helaas niks doen.

PRECIES zo'n wond had mijn paard ook maar dan op de borst.
het had geen 1mm dieper moeten zijn en haar hart was geraakt.
wonder boven wonder is ze er bovenop gekomen alleen hield ze er een ruisje op haar hart aan over.

bah, ik voel me helemaal naar nu, alsof het overnieuw begint.

heel veel sterkte

Bah wat naar. Fijn dat ze er toch redelijk vanaf is gekomen. Heeft dat ruisje veel nadelen?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:23

speurneusc schreef:
vermoed dat het paard in de trailer plotseling bewoog o.i.d. waar dit paard van schrok, ketting die even rammelt of paard snuift even als andere paard daar niet op bedacht is geweest...

Dat zou best kunnen. Heb eigenlijk niets vreemds gehoord, dus zoiets zou het inderdaad kunnen zijn.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:28

in mijn geval helaas wel ja :( ze stortte soms in, maar dit kon ook gebeuren als ik er op zat.
uiteindelijk heb ik besloten haar te verkopen.
de eigenaar van de stal heeft haar toen overgekocht en wat er daarna met haar is gebeurd weet ik niet.
ik wil het ook helemaal niet weten want ik ken mezelf, dan laat ik het niet los.

behalve dat ruisje heb ik er zelf ook een hele trauma aan overgehouden en verloor het vertrouwen.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:36

Jeeeeeemig hé!! Ik schrok wel effe hoor!
Als een goede vriend uit de klas dit had gezien, was hij nu meteen flauwgevallen, hij kan niet tegen bloed...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:51

scrappiecoco schreef:
in mijn geval helaas wel ja :( ze stortte soms in, maar dit kon ook gebeuren als ik er op zat.
uiteindelijk heb ik besloten haar te verkopen.
de eigenaar van de stal heeft haar toen overgekocht en wat er daarna met haar is gebeurd weet ik niet.
ik wil het ook helemaal niet weten want ik ken mezelf, dan laat ik het niet los.

behalve dat ruisje heb ik er zelf ook een hele trauma aan overgehouden en verloor het vertrouwen.

Oh wat erg voor je! Je kan dat inderdaad maar niet weten.
Ik kan me voorstellen dat je er een trauma aan over hebt gehouden. Ik denk ook dat ik bij elke buitenrit die ik nog ga maken ga opletten of ik niet te dicht langs prikkeldraad zit. En al helemaal niet als er iets aan komt waar ze van kunnen schrikken.

En sowieso denk ik nu wat beter na.
Ik had die middag nog gereden en had mijn telefoon niet meegenomen. Ik ga nu nooit meer zonder weg..
En nu mijn rijlaarzen kapot zijn ga ik ook niet rijden.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:56

mijn rijlaarzen waren ook helemaal kapot :P de hele rits eruit gerend omdat ik achter mn paard rende (die natuurlijk allaaaaaang pleite was)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:50

He bah, wat naar. En bizar zeg. Sterkte, hoop dat de pony nog een mooi leven door kan leven, want wat een wond zeg.

sheriita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:17

Omg wat een wond :o

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:26

LesleyxLinn schreef:
Even een kleine update. De wond laat aan de oppervlakte los en er komt pus uit. Aan de ene kant goed, zo kan alles er uit en is de kans kleiner dat het verder gaat ontsteken. Aan de andere kant moet het natuurlijk niet teveel los laten. Als het na het weekend nog goed gaat zijn de cruciale 10 dagen voorbij en is de kans groter dat het goed gaat komen. :)

Super!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:49

Het stuk laat steeds meer los en er komt nog steeds veel pus uit, dus de kans op een ontsteking blijft.
Hij oogt verder vrolijk en zet nog voorzichtig stappen. De eigenaar had de DA niet gesproken, dus we weten verder niet wat hij er van zegt.

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:07

Jeetje, sterkte hoor. Opzich wel goed dat het open is gegaan. De enige manier om te helen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:10

Jeetje wat heftig zeg.
Bij het aanklikken van de foto had ik niet verwacht dat het zo heftig zou zijn zeg!

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:57

Pfoe heftig [***]...
Ik stond ernaast toen jullie belde voor advies, dus had gehoord van het ongeluk, maar zo heftig wist ik niet..
Goed om te lezen dat er in ieder geval een kans op herstel is!
Heel veel sterkte!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 16:32

Liin schreef:
Pfoe heftig Linda...
Ik stond ernaast toen jullie belde voor advies, dus had gehoord van het ongeluk, maar zo heftig wist ik niet..
Goed om te lezen dat er in ieder geval een kans op herstel is!
Heel veel sterkte!

Dankje Linda!
Maar ik begrijp even niet waar je bij stond en waar na toe gebeld is voor advies?

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:57

Jeetje wat een wond!! Wat een verschrikkelijk avontuur hebben jullie meegemaakt.
hoop dat het weer goed komt met het paard! sterkte!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:35

Gisteravond even bij het paard geweest. Op de wond na zag hij er goed uit. De dierenarts vertelde dat hij die dag geen pijnstillers had gehad. En zelfs zonder pijnstillers is hij erg vrolijk en loopt ook voorzichtig in de stal. Het stuk heeft helaas wel losgelaten en dat hebben ze eraf gehaald. Het gaat nu veel langer duren voordat de wond dicht is.

De dierenarts heeft ons een filmpje laten zien waarop hij stapt. Hij kan zijn been goed neer zitten ook al kost dat wel wat moeite. Ze was er erg tevreden over.

Ik heb nog wat foto´s gemaakt van hoe het er nu uit ziet. Ook deze zet ik even in een linkje omdat het er erg vies uit ziet met al het pus wat er uit komt.

http://i58.tinypic.com/67qm1u.jpg

http://i62.tinypic.com/16adsh0.jpg

http://i58.tinypic.com/10xvs40.jpg

Hij wilde erg graag mee naar huis. Hij staat normaal 24/7 buiten met zijn maatje. En hier staat hij vaak alleen op stal.
Afbeelding

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:39

Wow die foto's. #) Geen wonder dat zijn been neerzetten nog wat moeilijk gaat.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:46

Nu het een 'open' wond is geworden zou ik toch even contact opnemen met http://www.veterinairewondzorg.nl/
deze link was al eerder geplaatst.

Of de da van Merelbeke contact met hem op laten nemen.
Mesitran (bepaalde honingzalf, er zijn meerdere soorten honingzalf maar hier werkt hij mee) heeft hij zeer goede resultaten mee behaald en ook op bokt kun je meerdere voorbeelden vinden over enorme wonden die met Mesistran (en een hoop tijd) toch volledig genezen zijn

Even paar voorbeelden op bokt opgezocht (voor mensen met een zwakke maag niet aan te raden):
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1766810&&hilit=mesitran+wond
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1128670&&hilit=waterlelie+wond&start=300
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1042781
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 08-07-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:48

Oooh jeetje die wond zeg! Balen dat het stuk toch los is gelaten!
Hoop dat het paardje snel en goed geneest!

Wel een bikkel hoor! Zonder pijnstilling en toch vrolijk zijn! Succes!