De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unicorn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:38

Prisca schreef:
Unicorn2 schreef:
Alle respect... Het filmpje in de beginpost noem jij niet zo best... Ik zie daar iemand rijden die het paard zo mooi op eigen benen laat lopen en die snapt wat paardrijden is. Ik zie vele, vele combinaties op wedstrijden veel slechter rijden...

Ik lees ook dat je paard atactisch is geworden na de castratie. Ik heb ook zo'n paard gehad. In 2000 geboren, veelbelovend hengstveulen. Na castratie een krampentrekker en atactisch... Echter, ik ben hem ook gewoon gaan trainen en heb hem in het najaar van 2004 verkocht naar Engeland, waar hij nu op nationaal niveau in de SGW loopt en al vele prijzen heeft gewonnen.
Het rare gedrag wat jouw paard ook heeft is er altijd een beetje in gebleven (paard is nu 14 en ik heb nog regelmatig contact met zijn Engelse eigenaresse).

Als ik jou een tip mag geven (ook n.a.v. wat ik lees over het gedrag op de trailer): laat jouw idee over dit paard los... Behandel hem als ieder ander paard (natuurlijk wel met beleid blijven trainen), dus jouw angsten over wat er op de trailer kan gebeuren.. laat die los. Het kan namelijk heel goed zijn dat jouw spierspanning hem extra nerveus maakt. Als jij jezelf een beetje "ontnuchtert" en gewoon denkt...het is wat het is en het is niet anders....dan kan het zijn dat je snel vooruitgang boekt.

Dat paard van mij was ook drama op de trailer en ook met een aantal andere dingen. Net als jij beschrijft, liep hij er wel braaf op...als veulen al geleerd...maar erop staan...whoei...
Pas toen ik mijn zorgen losliet en er afstand van nam, ging het ineens met sprongen vooruit en kon ik hem na twee weken normaal vervoeren en was er zelfs niks meer aan de hand.
Door mijn eigen mindset te veranderen, kon ik dat paard helpen. Wie weet, is dat bij jou ook de sleutel! Succes!

Mooi beschreven en sluit me 100% bij aan.

Ben geen natural persoon maar ik weet wel wat jou angst kan doen een paard... proberen kan je altijd kost geen geld.

Ik ben ook geen natural persoon....maar heb al als kleuter geleerd dat mijn pony op mij kan reageren als ik "anders" doe. Ik heb mijn opleiding gehad van een echte ouderwetse paardenman, die "paard ademde". Ik heb al meerdere malen mogen ervaren dat als je een bepaalde opvatting over een paard hebt, dit paard zich daar ook naar gaat gedragen. En als je de opvatting los weet te laten, het paard ook tot verandering in staat is. Zelfs bij lichamelijke oorzaken.
Mijn atactische paard had het gepresteerd om zijn achterbeen over de klep te gooien op de trailer (vraag me niet hoe). Dit liep met een sisser af, we hebben hem ongedeerd kunnen bevrijden. Ik was daarna altijd bang dat het weer zou gebeuren. Al die tijd was het paard onrustig en dreigde hij om te vallen op de trailer. Pas nadat ik bedacht dat het was wat het was en dat ik niet altijd bang voor herhaling kon blijven en maar bedacht: wat moet gebeuren, moet gebeuren....toen veranderde het paard ook ineens.
Ik ben er van overtuigd dat een paard (vooral eentje waar je een goede band mee hebt) jouw spierspanning over kan nemen en juist daardoor het gedrag kan vertonen waar jij bang voor bent (en wat jij met je spierspanning onbewust aangeeft...).

madelein

Re: De F van Frum? Of de F van Fiasco? Tranen in de B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:07

Ik ga helemaal met jullie mee!
Precies de reden waarom ik alles doe met mijn atactische paard. Lekker gaan! Maar het zit altijd wel in mijn achterhoofd, wil geen ongelukken omdat ik te veel van hem vraag als hij moe wordt. Dat geldt dan natuurlijk met name voor het springen en de cross.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:50

Wat gaaf! Heb met kippenvel op mn armen zitten kijken; ik volg je topic over Frum. Begon met 'hoe lang wachten voordat ik hem in laat slapen', en kijk waar jullie nu staan! _/-\o_ Een terechte voetnoot van de jury; ga gewoon verder aan de slag. Je hoeft niet meteen te plannen wanneer je hem in het Z hebt, maar naar mijn mening hoef je wedstrijden ook niet uit te sluiten!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:35

Die laatste foto.. WAUW :wow: :~ _/-\o_
En wat aardig van je dat je hem dan voor die sabeltandtijger zou willen beschermen. Al is het dan alleen de voorsprong die hij krijgt als jij eerst op gegeten wordt haha!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:06

Oh Wauw!! Ontzettend veel respect voor jou en Frum!
Heel gaaf dat je dit in ieder geval mee hebt kunnen maken, dit neemt niemand je meer af :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:53

Ontzettend dapper en trots mag je zijn op jezelf en je doorzettingsvermogen, je mate van relativeren en je rijkunst! En natuurlijk op je mooie vos!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:42

Ik heb ook wat topics over Frum gevolgd en met je mee geleefd op afstand. Wat is hij prachtig geworden! Echt een schitterend paard, helemaal mijn type. Ik werd ook wat emotioneel van je verhaal en de filmpjes. Wat fantastisch dat je je eerste proef met hem hebt gereden en het ziet er echt heel goed uit! Niet stoppen met wedstrijden hoor, zo lang hij zo goed gaat als nu. Ik heb geen verstand van atactische paarden maar ik zou het zonde vinden als zo'n mooie combinatie niet meer in de ring verschijnt. Lekker zo door gaan, stapje voor stapje en wie weet hoe ver je komt! Heel veel succes en plezier met Frum en hopelijk nog vele jaren, het is jullie zo gegund!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:37

jouw topic sprak me echt aan. je kunt een eindje rijden en respect dat je hem blijft rijden ook al kun je momenteel geen doelen stellen behalve em pijnvrij houden.

Het is een erg leuk dier trouwens, zo van de filmpjes zie ik er niks aan behalve een jong paard, knap hoor!

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:49

Wat een prachtig, maar dan ook echt prachtig paard! Wat een uitstraling!! Je rijdt toppie! Frum kon geen beter baasje treffen!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:22

wauw, respect voor jou en frum! ik vind het zeker geen fiasco, heb mensen in de L2 nog slechter de ring door zien komen hoor. :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:43

Wauw,ik kom bij dit topic terecht nav het kraamstal topic toen hij niet geboren wilde worden :Y)
Maar wat een ontzettend gaaf paard is hij geworden zeg! En wat ontzettend jammer dat zo'n topper dit heeft. Super mooi topic! Je bent een geweldige baas voor hem,hoe dan ook,die kan hij mooi in zijn zal steken! Veel geluk nog samen!

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:51

Wauw! Kreeg er helemaal kippenvel van. Wat je met rust en respect wel niet kan bereiken... Heel mooi & je mag trots zijn op jezelf en je knappe paard!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:11

Pff...kippenvel! Een heel bijzonder verhaal en wat een fijn gevoel moet dit jou geven!
Geniet lekker van elkaar en inderdaad, je ziet wel wat de toekomst brengt!