Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:38

Wat een verschrikkelijk verhaal, de nachtmerrie van elke paardeneigenaar en liefhebber. Het is ook erg jammer dat het 'in bruikleen geven' ook een slechte naam krijgt door dit soort mensen. Er zijn gelukkig mensen die wel te vertrouwen zijn en wel graag een paard in bruikleen willen hebben omdat ze zelf geen paard kunnen aanschaffen.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 12:39

Mindim schreef:
Babootje schreef:
Mogelijk waren de gebroken tanden en kiezen de oorzaak van het ondervoed raken van het paard. De bruikleenster had gewoon naar de DA gemoeten maar heeft dat nagelaten. Kost natuurlijk geld en dat zal ze niet hebben gehad of niet voor over hebben gehad. Schandalig gewoon.
Als je een paard in bruikleen neemt, dan moet je ook van tevoren de kosten berekenen of dat ook daadwerkelijk kan, of goede afspraken maken met de eigenaar ingeval er kosten gemaakt moeten worden.
Gelukkig gaat het nu weer goed met je pony.

Nogmaals, waar staat dit, waar staat dat CC er nooit een dierenarts naar heeft laten kijken?
Ik lees juist iets anders:
crazycactus schreef:
Ik ben erg verdrietig door dit topic... Pres heeft is bij ons niet verwaarloosd of iets dergelijks ze is ziek geweest en dat heb ik laten nakijken door de dierenarts, ze was toen ze met Naomi meeging al weer behoorlijk opgeknapt. Sorry hoor maar ik vind dit geen stijl.

Waarom kritiek op TS, tja ik persoonlijk houd er niet van je pony maar van hot naar her te slepen. Paarden in bruikleen te geven omdat je omhoog (met spoed was een nieuw adres gevonden) zit en er geen afstand van kunt doen. Het paard vliegt van de ene bruiklener naar de ander. Zorg er zelf voor zou ik zo zeggen of verkoop het, maar loop er niet zo mee te leuren.

Was niet met spoed. Maar geeft verder ook niet. Ik had haar ook zelf kunnen houden, maar CC deed me een goed aanbod en dat sprak me aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:41

@TS, jij schreef zelf dat je een adres met spoed had gevonden, staat gewoon in je OP. Dat was niet naar CC, maar daarna. Ik snap niet dat wanneer je je paard in die toestand bij bruiklener 1 weg haalt, je met spoed een adres bij een weer een nieuwe bruiklener organiseert. Als het zoveel gevaar oplevert zoals in je titel staat, dan ben je wel gauw weer overstag voor een nieuws adres en is het gevaar gauw weer vergeten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:42

Nadat precious bij cc weggehaald werd toch pas?
En heeft cc er ook een DA bijgehad TS?

Anoniem

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:44

Ik had al aangepast maikeltje, dat was idd niet naar CC wat ik bedoelde.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:44

Maar wanneer is de dierenarts dan gehaald? Want het paard is echt niet in een aantal dagen zo achteruit gegaan.. Als ze de dierenarts op tijd heeft laten komen, betekent het dat het beestje dus eerst nog veel verder achteruit is gegaan (ook qua kale plekken) en toen pas is gaan opknappen. Kan natuurlijk, maar ik vind het gewoon een heel raar verhaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:47

ik ben ook helemaal de draad kwijt....het arme beest zag er in iedergeval vreselijk uit.
En dat komt meestal niet omdat er zo goed voor gezorgt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:50

Tja bruikleen is niet altijd slecht. Ik heb ook een paard in bruikleen (sterdekhengst) en dit gaat heel goed. Ik behandel hem als elk paard van mij wordt behandeld. Ik vind dat TS ook nalatig is geweest... Als je pas na meerdere maanden beslist te gaan kijken.... En eigenlijk vind ik dat er met een paard an 20 ook niet te veel meer moet gesleept worden.

Zowel TS als CC hebben onvoldoende verantwoordelijkheid genomen. De eigenares van het pasrd dat ik te leen heb is nog speciaal, zwanger! naar hem komen kijken. Dat is verantwoordelijkheid nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:51

Oudere paardjes herstellen sowieso vaak wat minder snel.
Ik vind het wat vreemd dat de paard van CC er allemaal goed uitzien en enkel deze pony zo verwaarloosd zal zijn. Ziekte komt mij dan helemaal niet vreemd voor. Als oudere ponies ziek zijn, dan vallen ze af en dan krijg je het er soms ook maar moeilijk weer aan. Zeker als het vachtproblemen heeft in de winter. De vacht is dan immers wel de kachel. En als die kachel niet naar behoren werkt, dan kun je er eten ingooien tot je een ons weegt, het komt er dan soms gewoonweg niet aan. Dus dan doe je je paard in de dekens, zoals paardje ook stond. Alleen gaat men er hier gelijk vanuit dat het dier dekens ophad om diesn toestand te verhullen. Dat vind ik voorbarig. Had CC TS moeten bellen, jazeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:52

geerke schreef:
ik ben ook helemaal de draad kwijt....het arme beest zag er in iedergeval vreselijk uit.
En dat komt meestal niet omdat er zo goed voor gezorgt word.

Meestal niet, maar soms wel.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:56

Wat een lastige situatie. Ik kan vanaf hier echt niet oordelen of het dier verwaarloosd is geweest of echt ziek is geweest. Mijn shetlander heeft er bijna net zo uitgezien en daar zorgde we echt goed voor en de dierenarts is er ook heel vaak bij geweest, wat ze heeft gehad is nooit echt duidelijk geworden.

Maar ik denk wel dat beide partijen nalatig zijn geweest. CC had moeten melden dat de pony ziek was geworden, ten minste als eigenaar zou ik het wel fijn vinden om daarvan op de hoogte gebracht te worden. Maar ik snap niet dat je als eigenaar pas na een jaar weer bij je paard gaat kijken, zelfs al krijg je leuke foto's. Het is ook niet echt een wereld eind van Rotterdam naar Groningen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:01

Zoals ik het lees heeft CC de pony flink verwaarloosd, na de eerste foto's van de TS (kale plekken, broodmager) is de dierenbescherming/-politie erbij gehaald waardoor CC 'verplicht' was in de 5 maanden erna het paard te behandelen, maar onbekend is door welke DA CC dit heeft laten doen. Na een tijd behandelen ( en stressen voor de TS) is het paard terug gehaald door de TS en bij bruiklener 2 gezet omdat dit de enige was die haar paard op het erf wilde, hier werd het paard op kosten van de TS (verder) behandeld en stond het paard gratis, twee weken later ging dit fout doordat de bruiklener ging scheiden. Omdat het paard toch ergens moest staan én verzorgd moet worden is die verhuisd naar nummer 3 die het paard 'verkocht' en waar ze alle spullen verloor. Nu staat het paard, genezen, bij bruiklener 4.

Sorry maar wat is zo gek hieraan? Een ziek paard kun je alvast niet verkopen, wie weet heeft TS een extreem druk leven waardoor zij haar vrije uren liever gebruikt voor ontspanning dan het controleren van mensen die ze vertrouwd. Staat het paard op andermans privé terrein kun je het nu eenmaal niet zomaar bezoeken dus dat ze niet gegaan is zonder afspraak vind ik niet vreemd.

Pluklief, ik heb ondertussen 4 jaar een 'verzorgpaard' waar ik af en toe foto's van op FB plaats van de training, haar in nieuw tuig, haar in een cool bos, op een vreemde plek of whatever. Voor de rest ziet de eigenaresse haar paard ook nooit, het is dat ik af en toe met het paard bij haar langs ga... Zij vertrouwd mij, paard lijkt goed te gaan (gaat die ook) en verder bemoeit ze zich er niet mee, vind ik niks mis mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:04

Ben het 100% eens met Babootje. Mijn vriendin heeft 8 paarden in bruikleen die ze liefdevol verzorgd voor kleine vergoeding per maand. Bijna alle eigenaren wonen super ver weg en komen nooit. Hoeft ook niet, alle paarden ( leeftijd 27+) zien er gewoon perfect uit. Ongeacht of ze wel of niet ziek zijn, wel of geen tanden hebben, maakt niet uit.
Zelfs paard van 36+ dat onlangs bij haar overleden is zag er 100x beter uit als het paard op deze foto's terwijl wij hem niet goed vonden (maar tja mag hé als 36+ dat het paard te mager is want kan bijna niets meer opnemen). Als paard ziek is of plotseling dood belt ze eigenaar (ze heeft zelf dan ook stik veel verdriet) en als het kan overlegt ze wat te doen bij ziekte enz. Nu ze drie dagen op vakantie is zorgt haar man voor de paarden en wij zijn er gisteren op haar verzoek even langs gereden of alles goed gaat. Dus eigenaar die paard in bruikleen geeft mag gewoon volledig uit beeld gaan. Maakt helemaal niets uit. Zij heeft eigenaren die lief en leuk zijn en ook eigenaren hmmmm niet fijn dus. Maar het is meegenomen als eigenaar aardig is maar maakt natuurlijk niets uit voor de zorg voor de paarden.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:18

Mindim schreef:
@TS, jij schreef zelf dat je een adres met spoed had gevonden, staat gewoon in je OP. Dat was niet naar CC, maar daarna. Ik snap niet dat wanneer je je paard in die toestand bij bruiklener 1 weg haalt, je met spoed een adres bij een weer een nieuwe bruiklener organiseert. Als het zoveel gevaar oplevert zoals in je titel staat, dan ben je wel gauw weer overstag voor een nieuws adres en is het gevaar gauw weer vergeten.

Ow zo, dat klopt. Dat was omdat ik nergens terecht kon. Ik heb het al ergens uitgelegd geloof ik. Op een gegeven moment ben je zo blij dat er iemand is die je wil en kan helpen. Ik had genoeg stallen op het oog, maar iedereen haakte af door de foto's en ik ga niet liegen. Ik moest eerlijk zijn over de toestand van Pres. Kan niet zo met die pony op een pensionstal aankomen.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:27

maikeltje schreef:
Nadat precious bij cc weggehaald werd toch pas?
En heeft cc er ook een DA bijgehad TS?

Ze zegt van wel, maar ik weet het niet. Ik wilde de DA spreken, maar ze wist geen naam meer.
Ze zou gegevens opzoeken, maar heb ik nooit gekregen na veel blijven vragen.
Misschien is er wel een DA bij geweest, maar ik geloof het niet.
Tussen de tijd dat ik haar aantrof 2 mei en dat ik haar weghaalde 2 juni was ze iets opgeknapt.
In die tijd heeft de dierenpolitie haar gebeld en is langs geweest (maar ze was er niet). Ze zijn op het terrein geweest en hebben Pres gezien en mij gebeld, advies gegeven en geholpen. Ze stonden volledig achter me. Ik moest het eerst zelf proberen om haar weg te halen, lukte dat niet, dan zouden ze te hulp schieten.
Ik heb een aangetekende brief gestuurd met de datum waarop ik Pres zou komen halen. Heb geen reactie gehad. Dus heb kunnen regelen wat ik moest regelen en ben op de gok naar Groningen gereden.
De mensen die me hebben geholpen, hebben me mede geholpen omdat het dus een zaak was van de politie. Daardoor ging het regelen een stuk sneller en kon ik ergens terecht. Toen dat geregeld was en een datum, heb ik een trailer en auto geregeld en een dierenarts die meteen klaarstond.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:30

Dat ze wat opgeknapt is kan best komen doordat het gras weer beter ging groeien rond die periode en ze dus meer eten binnenkreeg, veel beter vind ik haar namelijk niet uit zien.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 13:34

pluklief schreef:
Wat een lastige situatie. Ik kan vanaf hier echt niet oordelen of het dier verwaarloosd is geweest of echt ziek is geweest. Mijn shetlander heeft er bijna net zo uitgezien en daar zorgde we echt goed voor en de dierenarts is er ook heel vaak bij geweest, wat ze heeft gehad is nooit echt duidelijk geworden.

Maar ik denk wel dat beide partijen nalatig zijn geweest. CC had moeten melden dat de pony ziek was geworden, ten minste als eigenaar zou ik het wel fijn vinden om daarvan op de hoogte gebracht te worden. Maar ik snap niet dat je als eigenaar pas na een jaar weer bij je paard gaat kijken, zelfs al krijg je leuke foto's. Het is ook niet echt een wereld eind van Rotterdam naar Groningen.

Ben ook 4 keer geweest. 2 keer haar gezien en 2 keer voor niks, zonder afspraak. Kreeg geen contact, heb zelf zo vaak aangeboden en data's voorgesteld. Ja toen ben ik gewoon gegaan en ja, toen waren ze er niet en nee, toen kon ik Pres niet zien.
(logisch als je op de gok gaat, dan heb je kans dat de mensen niet aanwezig zijn)
Ik kreeg een paar keer bericht dat het niet zo goed ging (persoonlijk) en kon me er wel wat bij voorstellen. Dus ik zocht er niet veel achter, want ik vertrouwde haar in eerste instantie. Ik ben zelf ook wel eens een langere tijd afwezig geweest op internet en mijn tel uitgezet toen ik een dipje had.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:36

xSlvna schreef:
Dat ze wat opgeknapt is kan best komen doordat het gras weer beter ging groeien rond die periode en ze dus meer eten binnenkreeg, veel beter vind ik haar namelijk niet uit zien.

Of het dier was gewoon echt ziek en begon net weer een beetje op te knappen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:39

Zomaar, uit het niets weer opknappen? Ikzelf zou als CC zijnde hebben gezegd 'Word behandeld door die kliniek' en klaar, kost minder tijd en gezeiks dan niets vertellen, daarom twijfel ik er ook aan of ze (cc) de DA heeft laten komen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:42

of ze nou wel of geen DA heeft laten komen, het ergste van dit verhaal vind ik dat ze de eigenaresse niet op de hoogte heeft gesteld van het ziek zijn :) want ik geloof best dat ze ziek zal zijn geweest...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:04

Als er (TIJDIG!) een DA was bij gehaald door de bruikleenster had Pres er nooit zo uit komen te zien, ONDANKS gebroken tanden en kiezen... zo'n schrikbarende vermagering gaat wel even tijd overheen, zeker gezien het type pony. Het paard had na weghalen bij CC niet opeens GEEN gebroken tanden en kiezen meer, maar kwam desondanks (zeer slecht gebit dus)toch heel rap aan en ziet er nu weer goed uit.
Er is gewoonweg niet, of absoluut niet tijdig, ingegrepen op de conditie van Precious: een zodanige achteruitgang ontstaat nu eenmaal niet in iets van een week, maar ontstaat door schromelijke verwaarlozing.
Men kan op diens kop gaan staan: maar Pres zag er goed uit toen ze naar de bruikleenster ging, zie de foto's, en vervolgens raakt ze DAAR in zo'n in mijn ogen absolute horror-conditie, daar eenmaal weg knapt ze rap op.
Rara hoe kan dat?
Niemand die jarenlang in de paarden zit (en met name ook ervaring heeft met ouwetjes van 20plus) zal de onstane toestand van pony Pres kunnen afdoen met: maar ze had luis, ze was ziek.
Kan zijn, maar zo komt ook een bejaarde pony er NIET uit te zien als er tijdig was ingegrepen.
Dat eigenaresse (TS dus) in geen enkel stadium is ingelicht hierover is verwijtbaar aan bruikleenhoudster, en komt diens geloofwaardigheid niet ten goede.
Ongeacht of de andere pony's ter plekke er wel goed bijstonden, dit is veel te lang op z'n beloop gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:05

xSlvna schreef:
Zomaar, uit het niets weer opknappen? Ikzelf zou als CC zijnde hebben gezegd 'Word behandeld door die kliniek' en klaar, kost minder tijd en gezeiks dan niets vertellen, daarom twijfel ik er ook aan of ze (cc) de DA heeft laten komen.

Citaat:
Zo kwam ze aan (op verzoek van de dierenpolitie is Pres wel behandeld):

Zoals ik het lees, is paard behandeld alvorens ze aankwam op het tweede adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:08

terpentijn schreef:
Als er (TIJDIG!) een DA was bij gehaald door de bruikleenster had Pres er nooit zo uit komen te zien, ONDANKS gebroken tanden en kiezen... zo'n schrikbarende vermagering gaat wel even tijd overheen, zeker gezien het type pony. Het paard had na weghalen bij CC niet opeens GEEN gebroken tanden en kiezen meer, maar kwam desondanks (zeer slecht gebit dus)toch heel rap aan en ziet er nu weer goed uit.
Er is gewoonweg niet, of absoluut niet tijdig, ingegrepen op de conditie van Precious: een zodanige achteruitgang ontstaat nu eenmaal niet in iets van een week, maar ontstaat door schromelijke verwaarlozing.
Men kan op diens kop gaan staan: maar Pres zag er goed uit toen ze naar de bruikleenster ging, zie de foto's, en vervolgens raakt ze DAAR in zo'n in mijn ogen absolute horror-conditie, daar eenmaal weg knapt ze rap op.
Rara hoe kan dat?
Niemand die jarenlang in de paarden zit (en met name ook ervaring heeft met ouwetjes van 20plus) zal de onstane toestand van pony Pres kunnen afdoen met: maar ze had luis, ze was ziek.
Kan zijn, maar zo komt ook een bejaarde pony er NIET uit te zien als er tijdig was ingegrepen.
Dat eigenaresse (TS dus) in geen enkel stadium is ingelicht hierover is verwijtbaar aan bruikleenhoudster, en komt diens geloofwaardigheid niet ten goede.
Ongeacht of de andere pony's ter plekke er wel goed bijstonden, dit is veel te lang op z'n beloop gelaten.

Tja, en dat is niet iets wat je hard kunt maken helaas. Hetzelfde dat je TS op haar woord moet geloven over gebroken tanden en kiezen. Misschien waar, misschien ook niet.

Verder heb je imo als eigenaar van een paard ook zorgplicht, dat het in je priveleven even niet uitkomt doet daar niets aan af. Dan kun je dat alleen bij de bruikleenster neerleggen (welke idd het had moeten melden), maar ik vind dat TS daar ook in gebreke is gebleven, door een jaar niet te komen kijken.

Daar eenmaal weg knapte ze op, klopt niet helemaal. Paard was al weer een eind opgeknapt toen TS het dier kwam ophalen. Zie foto in de zandpaddock in OP.

Edit, oude zieke paarden, kunnen trouwens enorm snel terugvallen in conditie, daar hoeft geen lange tijd over te verstrijken. Je ziet het ook met jonge zieke paarden, die in kwestie van dagen weken ernstig terugvallen in conditie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:11

terpentijn schreef:
Rara hoe kan dat?

Toch kan het wel, ik neem de bruikleenster echt niet in bescherming maar mijn pony zag er ook ongeveer zo uit, en met haar zijn we toen vanaf februari tot in augustus enorm veel aan het dokteren geweest. Nu was die van mij wel drachtig, maar ze was wel een heel stuk jonger dan dit paard. En wij hebben toen zeker tijdig ingegrepen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:34

Wat wil je met dit topic bereiken? De bruiklener zwart maken of een dosis aandacht? (Sorry ik ben altijd hard en lomp... ik lees het na en denk "dit is wel cru" :'))

Bij bruikleen blijft het paard van jou... Dus jij bent er verantwoordelijk voor uiteindelijk. Ik blijf het eigenlijk ergens wel de taak vinden van de bruiklener om de eigenaar op de hoogte te houden etc. Weet niet in hoeverre dat is gedaan... Maar ik snap heel de ruzie niet zo...

Er is te weinig communicatie geweest... Dat is te lezen uit je verhaal... Waarom jij door omstandigheden niet eerder kon gaan kijken, ja sorry... Vervelend voor je, maar wat heeft dat er mee te maken? Mijn paard staat ook 100km verderop en ik probeer ook elke week te gaan.... Dus kan me niet voorstellen dat je niet 1x in de 2 maanden een dagje vrij hebt :S Maar blijf er ook bij dat dat als eigenaar mijn plicht is. (Ok, die van mij staat bij mijn zusje en ouders, maar dan nog wil ik gewoon zien dat het goed met hem gaat, kijken hoe die eruit ziet, dat als er iets is, of ik vind dat ie weet ik veel wat te dik/te mager is, ik meteen in kan grijpen).

Aan de andere kant, als bruiklener, tjah, had je dit wel moeten doorgeven. Aan de andere kant heeft bruiklener dit dus opgelost door zelf een DA etc in te schakelen... Maar dit had iid gemeld moeten worden, dan had eigenaar ook de ernst van de zaak kunnen inzien en kunnen bepalen wat noodzakelijk is.

Je laat nu een foto zien, een momentopname... Als ik je foto's van mijn oude paard laat zien, dan schrik je je ook dood (puur ouderdom... dat wel, kreeg speciaal voer en alles... maar ook super mager vooral in de winter..)

Sowieso als een pony ziek is geweest (ok, ik had eigenaar dan iets laten weten) dan kan een pony er gewoon zo slecht uit zien, wil niet zeggen dat er niets mee gedaan wordt/is. Zo ken ik ook iemand waarvan de hond is afgenomen en dat ze moeite moest doen om hem terug te krijgen want ze vonden hem zo sterk vermagerd en er slecht uit zien... Beest was ziek, kreeg speciaal voer, was net geopereerd.. Maar ze moest het eerst allemaal aan tonen voordat ze haar hond terug kreeg :S ipv even een belletje naar de DA.

En ja, ik zit ook jaren in de paarden en ik weet toch echt wel dat het wel kan, ook al ben je er op tijd bij... Sommige paarden hebben nu eenmaal echt moeite om die reserves weer op te bouwen en dan kun je nog zo veel voeren als je wilt, ze blijven dun...

Dus ik vraag me af hoe objectief je verhaal echt is... Je bent boos, je ziet jezelf als slachtoffer, alweer.... Ik kan me daar gewoon gruwelijk aan ergeren :$ (ook omdat ik bij mijn oude paard wel eens commentaar kreeg van mensen... maar is echt niet altijd zichtbaar wat er achter de schermen al gebeurd is/gebeurd etc.) Dus mjah, denk dat er bij beide partijen fouten zijn gemaakt.

Als ik mijn paard ooit in bruikleen zou doen, zou het iig nooit zo ver gekomen zijn (of iig, ik zou er nooit zijn geweest en er van schrikken dat ie er zo uit ziet). Dat is beter dan alle drama die je nu opzoekt :) Dierenpolitie, gezeur en gezeik... Dit is gewoon een pv-situatie tussen jou en bruiklener, los dit dan ook PV op. Want je vraagt niet om tips in het topic, of hoe wat precies zit...