Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:06

Fellor schreef:
En dan zie ik een MEGA slecht passend zadel dat enorm schommelt waardoor er enorm druk op de singelplek komt....

En dan denk ik; hmmm, mij niet gezien met mijn paard als er ooit iets is :+

Gaan we nu ook voor een te corrigeren paard een op maat gemaakt zadel eisen?

En dan even terugkomende op de opmerking dat menig paard dat via de correctieweg eventueel nog een kans had gekregen om te blijven leven, die niet krijgt maar uiteindelijk wel in de salami belandt, een link naar een ander topic dat ik heb gestart. Hoe ver ben je bereid om te gaan bij het corrigeren van paarden, wat sta je zelf toe en waar zeg je: dit is mijn grens? Moet er een paard dood omdat jij een grens in je hoofd hebt zitten waar je niet overheen wilt?

[VNA] Nothing is written in stone....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:53

moonfish13 schreef:
En nog even iets, ik zag dat er een DA gereageerd heeft.. Om als dierenarts de mening van je collega in twijfel te trekken vind ik vreemd.

Nergens wordt de mening van de dierenarts in twijfel getrokken. De DA heeft een ontsteking gevonden en behandelt. Verder wordt er niets over gezegd. Daarnaast hebben deze eigenaren dit paard pas drie maanden en het gedrag begon na een paar weken.
Ik weet niet wat de DA verder voor adviezen heeft gegeven of wat dan ook, maar ik vind twee maanden vrij kort voor revalidatie.
Ik heb daarnaast iets te vaak meegemaakt dat het paard toch uiteindelijk iets ernstigs bleek te hebben (na herhaaldelijk op deze manier proberen te breken) en ik zie vaker afgeschreven paarden door de dierenarts. Paarden die ook "niets" hebben (vaak wordt daarmee bedoeld niets op de foto en/of scan) en die helemaal vast zitten in alle spieren die ze maar hebben.

Ik ben voor mijn eigen nekpijn ook bij de arts geweest. Foto, scan, alles gedaan, komt niets uit. Dus ik heb geen pijn? Ik voel toch echt pijn.. ik moet er toch niet aan denken dat iemand op deze manier aan mijn nek gaat zitten plukken :\

Ik ga verder niet meer reageren. Ik heb me laten verleiden tot reactie omdat ik echt de rillingen krijg van dit filmpje.
Ik denk dat ik echt in een andere wereld leef. Iedereen die dit ok vind ziet paarden als rotbokken, rotzakken, moordlustige machines die even flink op de plek gezet moeten worden, waar respect afgedwongen moet worden. Nergens wordt geweld gebruikt (je zou voor de grap eens moeten meten hoeveel druk er op dit paard z'n (herstellende) hals komt...) Aan het einde is het paard ook helemaal mooi ontspannen :j We leven duidelijk in een andere wereld :x
Ik ga weer mensen helpen die er ook van overtuigd zijn dat een paard bijna altijd een reden heeft voor z'n gedrag. Dat is helaas wel wat ik zie in de praktijk.

Anoniem

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:59

Ik zie in de praktijk ook paarden die "blijven hangen" in een bepaald (doorgaans met verrekte goede reden begonnen) gedrag. En dat zul je tóch op een of andere manier moeten doorbreken.
DAT is wat ik Gert hier zie doen. Eigenaar zegt dat het medisch probleem opgelost is. Wie zijn wij dan om dat in twijfel te trekken.

Ik heb een paard ook wel eens een flinke pijnstiller toegediend om te zien hoe hij dan liep. Om vervolgens eens een stokje aan boord te halen. Binnen een paar minuten een wonderbaarlijke genezing. Duurzaam.
Was met aaien niet gelukt.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:02

Ik vind het altijd moeilijk te bepalen of ik de methode van Gert nou goed vind of niet. Voor het ene paard zal het goed werken, voor het andere paard misschien niet. Ik heb geen ervaring met hem en heb hem nog nooit in het echt bezig gezien, dus kan ook geen goede mening vormen. En ook weet ik niet wat er met dierenartsen (of evt. fysio of osteopaat) besproken is.

Als ik de filmpjes zo zie vind ik wel dat er vrij lang door gegaan wordt. Ik snap dat je het probleem moet kunnen doorpakken, maar op een gegeven moment doet het paard braaf wat er van hem gevraagd wordt. Waarom is het dan niet gewoon klaar, belonen en afstappen? En als ik dan ook nog lees dat er na de filmpjes buiten nog doorgereden is, vraag ik me toch af waarom dat nog nodig was.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:08

Cassidy schreef:
Fellor schreef:
En dan zie ik een MEGA slecht passend zadel dat enorm schommelt waardoor er enorm druk op de singelplek komt....

En dan denk ik; hmmm, mij niet gezien met mijn paard als er ooit iets is :+

Gaan we nu ook voor een te corrigeren paard een op maat gemaakt zadel eisen?

Als het paard pijn heeft door een slecht passend zadel kun je imo niet verwachten dat het paard zich gedraagt.
Leg je een verkeerd passend zadel op de mijne krijg je er niks mee gedaan, vind je het gek.

Kaatje, ik geef je inderdaad gelijk, maar wat wil je bij een clinic? 600 keer op nieuw beginnen om één uur vol te krijgen? Zou het persoonlijk wel doen, maar anderen niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:13

Timing is belangrijk bij het corrigeren van paarden. Weten wanneer je KUNT stoppen en wanneer je door MOET gaan. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk en paard zal uiteindelijk het gewenste gaan doen. Er zijn paarden die voor het oog op dat moment meewerken en het probleem opgelost lijkt. Maar wat je krijgt moet je bevestigen. Ja je dient altijd te stoppen op een goed moment. Wanneer dat is, is niet aan het paard maar aan de ruiter. Dus in jouw ogen te lang? Blijkbaar in ogen van Gert nog niet. En Gert neemt ze altijd mee naar buiten, ook een paard dat net onder het zadel is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:16

xSlvna schreef:
Als het paard pijn heeft door een slecht passend zadel kun je imo niet verwachten dat het paard zich gedraagt.
Leg je een verkeerd passend zadel op de mijne krijg je er niks mee gedaan, vind je het gek.

Als de reactie van het paard door het zadel nu zoveel anders waren dan wat de eigenaresse krijgt, dan zou ik je gelijk geven.

En om het topic niet te vervuilen ga ik er nu geen ander filmpje bijhalen met een te corrigerend paard waar zadel ook niet helemaal jofel ligt.
De vraag is, wat verwacht je van een trainer? Een arsenaal aan zadels voor ieder mogelijke rug van een te corrigeren paard? Ze zouden er failliet van raken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:29

sanne83 schreef:
Ik ben voor mijn eigen nekpijn ook bij de arts geweest. Foto, scan, alles gedaan, komt niets uit. Dus ik heb geen pijn? Ik voel toch echt pijn.. ik moet er toch niet aan denken dat iemand op deze manier aan mijn nek gaat zitten plukken

Afgezien van het feit dat je geen menselijke emoties in een dier kunt projecteren, hoop ik ook dat zowel jij als de DA die de diagnose heeft gesteld dat het dier genezen is, in het gamma aan diagnostische methodes ook het toedienen van een serieuze pijnstiller hebt zitten. Om te kijken of dat verbetering geeft.....
En dan de opmerking "alles is gedaan" is een nogal breed begrip, vind je niet? Wat houdt dat "alles" in jouw ogen in?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:38

Zwartsnoepje schreef:
Maar ben het er wel mee eens dat het niet voor elk paard geschikt is.

Gert is voor ieder paard geschikt. HIj ziet namelijk in 1 oogopslag wat voor vlees hij in de kuip heeft en hoe hij dit moet aanpakken. Bij de ene is het een portie klappen, bij de ander alleen been en bij de volgende alleen een aai over de bol.

Dat is precies zijn kwaliteit, hij heeft verstand van paarden.

Menig mens die hier negatief reageert zou zijn ogen uit zijn hoofd moeten schamen. Niemand doet hem dit na, dat is inmiddels bewezen. En als je denkt dat je het beter kan, dan heb je last van grootheidswaanzin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:39

chikohaa schreef:
Menig mens die hier negatief reageert zou zijn ogen uit zijn hoofd moeten schamen. Niemand doet hem dit na, dat is inmiddels bewezen. En als je denkt dat je het beter kan, dan heb je last van grootheidswaanzin.

Ze roepen niet dat het beter kan, ze roepen dat het anders moet....:D

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:48

geerke schreef:
tja,wat mij verbaast is dat de da er van overtuigd is dat het paard genezen is...misschien verrekt hij nog van de pijn?Wie zal het zeggen?
Niet het paard zelf in iedergeval die kan niets zeggen....

Een paard wat pijn heeft loopt niet zo. Zo simpel is het. Het zijn hele primaire dieren die met pijn gelijk hun lijf vastzetten. Dit paard beweegt te goed en teveel door zijn lijf om pijn te hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:06

sanne83 schreef:
moonfish13 schreef:
En nog even iets, ik zag dat er een DA gereageerd heeft.. Om als dierenarts de mening van je collega in twijfel te trekken vind ik vreemd.

Nergens wordt de mening van de dierenarts in twijfel getrokken. De DA heeft een ontsteking gevonden en behandelt. Verder wordt er niets over gezegd. Daarnaast hebben deze eigenaren dit paard pas drie maanden en het gedrag begon na een paar weken.
Ik weet niet wat de DA verder voor adviezen heeft gegeven of wat dan ook, maar ik vind twee maanden vrij kort voor revalidatie.
Ik heb daarnaast iets te vaak meegemaakt dat het paard toch uiteindelijk iets ernstigs bleek te hebben (na herhaaldelijk op deze manier proberen te breken) en ik zie vaker afgeschreven paarden door de dierenarts. Paarden die ook "niets" hebben (vaak wordt daarmee bedoeld niets op de foto en/of scan) en die helemaal vast zitten in alle spieren die ze maar hebben.

Ik ben voor mijn eigen nekpijn ook bij de arts geweest. Foto, scan, alles gedaan, komt niets uit. Dus ik heb geen pijn? Ik voel toch echt pijn.. ik moet er toch niet aan denken dat iemand op deze manier aan mijn nek gaat zitten plukken :\

Ik ga verder niet meer reageren. Ik heb me laten verleiden tot reactie omdat ik echt de rillingen krijg van dit filmpje.
Ik denk dat ik echt in een andere wereld leef. Iedereen die dit ok vind ziet paarden als rotbokken, rotzakken, moordlustige machines die even flink op de plek gezet moeten worden, waar respect afgedwongen moet worden. Nergens wordt geweld gebruikt (je zou voor de grap eens moeten meten hoeveel druk er op dit paard z'n (herstellende) hals komt...) Aan het einde is het paard ook helemaal mooi ontspannen :j We leven duidelijk in een andere wereld :x
Ik ga weer mensen helpen die er ook van overtuigd zijn dat een paard bijna altijd een reden heeft voor z'n gedrag. Dat is helaas wel wat ik zie in de praktijk.

Hier geef ik je zeker gelijk in, maar gert gaat erop zitten als hem dat gevraagd word

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:08

Ik zie wel een paar punten waardoor hij wel degelijk pijn zou kunnen uiten maar dat weet je nooit helemaal zeker dat is het lastige

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:15

franka75 schreef:
Ik zie wel een paar punten waardoor hij wel degelijk pijn zou kunnen uiten maar dat weet je nooit helemaal zeker dat is het lastige

Gert heeft het paard uitvoerig bekeken en bevoeld. Hij is niet gek, en herkent pijn wel degelijk. Anders gaat hij er absoluut niet op zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:35

Chikohaa, je hebt Gert nu zo ongeveer heilig verklaart. Volgens mij blijft hij een mens en ik denk ddat hij ook weleens fouten maakt en dingen verkeerd inschat. Zeg niet dat het per definitie nu het geval is maar het gebeurt vast wel.

Overigens vind ik het oplossen van grote problemen tijdens clinics echt NOT done. Degene die ze clinic geeft wil niet af gaan en zal daardoor eerder dingen te snel doen en meer van dat soort valkuilen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:42

fransje23 schreef:
Chikohaa, je hebt Gert nu zo ongeveer heilig verklaart. Volgens mij blijft hij een mens en ik denk ddat hij ook weleens fouten maakt en dingen verkeerd inschat. Zeg niet dat het per definitie nu het geval is maar het gebeurt vast wel.

Overigens vind ik het oplossen van grote problemen tijdens clinics echt NOT done. Degene die ze clinic geeft wil niet af gaan en zal daardoor eerder dingen te snel doen en meer van dat soort valkuilen.

Ben ik niet met je eens. Monty Roberts doet dit ook in clinics en de reden daarachter is dat je jouw manier waar je zo in gelooft kunt promoten.

Over het pijn stukje. Je weet nooit of een paard pijn heeft, want dat kan hij je niet vertellen. Wat ik wel zie op dit filmpje is een paard op een gegeven moment de hulpen accepteert van Gert en super door de baan gaat. En geloof me van met de kop in de lucht lopen is nog nooit een paard beter geworden, dus ik snap wel dat hij het paard in een bepaalde houding wil instellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:25

Gisteravond moest ik nog denken aan het volgende voorbeeld:
Stel iemand breekt zijn heup. Iedere beweging doet pijn. Iemand wordt hieraan geopereerd, mag een aantal weken niet bewegen en bij iedere beweging heeft hij extreem veel pijn.
Dan mag de heup weer belast worden en start de revalidatie. In eerste instantie kan de angst om weer op die heup te gaan staan zo hoog zijn dat mensen blijven hinken en ontlasten. Is dat omdat die heup dan nog pijn doet? Nee, omdat de angst hoog zit en de spieren misschien een tijd verkeerd gebruikt zijn. De enige manier die dan werkt is om daar doorheen te lopen, de spieren weer in actie te brengen. Maar blijven ontlasten maakt het probleem alleen maar erger.

Nu is mijn voorbeeld een mens. De therapeut kan alles uitleggen, er 100x over praten. Als de angst echt hoog zit kan er zelfs een psycholoog bij gehaald worden. Dat kan bij een paard niet. Die zal je gewoon er doorheen moeten werken. Om hem zelf te laten ervaren dat de pijn weg is. En dat is niet leuk voor het paard, maar veel anders zit er niet op. Een probleem als dit kun je niet rustig opbouwen, eerst zul je duidelijk moeten maken dat de pijn genezen is.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:47

Bedankt dat ik mee mocht genieten. Ben een groot fan van Gert!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:54

Ik zie hier op het laatst een ontspannen paard lopen.
Dus waarom dan de twijfel over pijn en over het zadel?
Dat is penny gemiep van de bovenste plank dan.
Zou dat paard angstig, onregelmatig, of wat ook blijven is het een terechte opmerking, nu is het een opmerking die nergens op slaat.
Laatst bijgewerkt door little_king op 03-04-13 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Isatjuuh99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:09

Leuk paard! wel moelijk denk...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:03

secricible schreef:
Gisteravond moest ik nog denken aan het volgende voorbeeld:
Stel iemand breekt zijn heup. Iedere beweging doet pijn. Iemand wordt hieraan geopereerd, mag een aantal weken niet bewegen en bij iedere beweging heeft hij extreem veel pijn.
Dan mag de heup weer belast worden en start de revalidatie. In eerste instantie kan de angst om weer op die heup te gaan staan zo hoog zijn dat mensen blijven hinken en ontlasten. Is dat omdat die heup dan nog pijn doet? Nee, omdat de angst hoog zit en de spieren misschien een tijd verkeerd gebruikt zijn. De enige manier die dan werkt is om daar doorheen te lopen, de spieren weer in actie te brengen. Maar blijven ontlasten maakt het probleem alleen maar erger.

Nu is mijn voorbeeld een mens. De therapeut kan alles uitleggen, er 100x over praten. Als de angst echt hoog zit kan er zelfs een psycholoog bij gehaald worden. Dat kan bij een paard niet. Die zal je gewoon er doorheen moeten werken. Om hem zelf te laten ervaren dat de pijn weg is. En dat is niet leuk voor het paard, maar veel anders zit er niet op. Een probleem als dit kun je niet rustig opbouwen, eerst zul je duidelijk moeten maken dat de pijn genezen is.

Mijn beste vriendin is fysiotherapeute en zij vertelt mij inderdaad verhalen van bovenstaande aard. Bijvoorbeeld die jongen die na te zijn uitgegleden te zijn in de douche en daar een gruwelijke breuk aan over hield niet durfde te starten met zijn revalidatie. De vertrouwde zijn lijf voor geen meter meer. Dat zijn lastige gevallen, zelfs voor een mens die kan redeneren.
Bij een paard heb je inderdaad maar 1 optie: doen. Doen en aantonen dat het geen pijn meer doet.
Vandaar ook de korte wendingen die gemaakt worden. Die wendingen moeten gewoon gedaan worden, anders maak je het paard niets duidelijk, behalve dan het feit dat ie deze ruiter er niet vanaf gewerkt krijgt met zijn kunstjes.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:13

secricible schreef:
Dat ben ik met je eens, een paard is niet van nature een rotzak.
Een paard kan wel, door wat voor reden dan ook, een gedragsprobleem krijgen. En dan helpen fluwele handschoentjes lang niet altijd meer.
Mijn paard is echt het liefste paard ooit, kan er iedereen opzetten, geen probleem. Voor ik hem kocht heb ik hem als verzorgpaard gehad, nadat hij 6maanden op stal en wei had gestaan. Hij is toen verkocht aan een manege, en werd daar op stal gezet als hij er iemand afgooide. Van deze manege heb ik hem toen weer gekocht.
Beide keren dat ik startte met dit paard (na 6maanden niets doen en na het manegegebeuren) verklaarde men me voor gek, omdat hij echt idioot was. Rennen, exploderen, opzij springen. Godzijdank niet bokken of hoog steigeren, want dan had ik het niet gered, maar beide keren heb ik hem terug tot dat brave makke paard gekregen. En niet door alleen maar lief te aaien en te doen. Als een gedragsprobleem er in zit moet je daar doorheen. Als je er niet doorheen gaat, escaleert het.
Sommige paarden gaan wel heftig bokken, draaien of hoog steigeren. Dan lukt het niet meer iedere ruiter om het paard er doorheen te werken. En dan heb je iemand nodig die heel goed kan zitten en niet bang is.

Imo is de volgorde
-eerst uitsluiten van lichamelijke klachten, dat heeft ts gedaan.
- dan rustig proberen op een vriendelijke manier, ik begrijp uit de verhalen van ts dat dit ook is gebeurt
- en dan moet je professionele hulp zoeken...

Dat vind ik dan zo gek.. als je het liefst paard ooit hebt, en deze doet toch alles wat in zijn macht ligt om de ruiter eraf te gooien, hoe kan dat dan dat geen alarmbellen gaan rinkelen? Na groen licht van een willekeurige dierenarts lijken heel veel mensen de opinie zelfs niet in vraag te stellen, zolang ze maar het werk snel kunnen vervatten is de diagnose goed geweest. Dat er iets anders aan de hand kan zijn, staan weinigen bij stil.
Ik wil nogmaals mijn vraag stellen aan ts: hoe weet je zeker of het dier geen pijn heeft? Is er al met pijnstillers gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:15

Wie heeft er weleens op een revalidatie afdeling gewerkt? Alsd we mensen tcoh met paarden gaan vergelijken: op een revalidatie afdeling word je ook gepusht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:39

Wat een ontzettend goed om te zien hoe Gert aan het werk is. Ik heb grote bewondering voor die man, vind het heel knap hoe hij menig paard weer aan de gang krijgt.

@ts: echt een supergaaf paard, ik hoop voor jullie dat hij weer helemaal op de rit komt. Staat hij inmiddels al bij Gert?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:49

heb het hele topic doorgelezen en wat heb ik gelachen zeg om de meeste reactie's. en de meesten denken echt dat een paard van suiker is, en dat je alles kan bereiken met aaien. word wakker mensen! En ga eens naar een show van hem toe, en luister eens goed wat hij zegt! Er zijn maar weinig mensen die zo goed een paard in kunnen schatten!

chikohaa schreef:
Zwartsnoepje schreef:
Maar ben het er wel mee eens dat het niet voor elk paard geschikt is.

Gert is voor ieder paard geschikt. HIj ziet namelijk in 1 oogopslag wat voor vlees hij in de kuip heeft en hoe hij dit moet aanpakken. Bij de ene is het een portie klappen, bij de ander alleen been en bij de volgende alleen een aai over de bol.

Dat is precies zijn kwaliteit, hij heeft verstand van paarden.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ts: heel veel succes met dit leuke paard! Ik hoop voor jullie dat jullie er straks weer op kunnen en veel plezier aan mogen beleven. Maar met begeleiding van Gert gaat het vast goed komen.