Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:09

aerdenhout1 schreef:
Dan moet je toch eens een keer naar wedstrijden gaan kijken yelly... want menig Z ruiter zou in mijn ogen nog geen L2 mogen starten, maar dat ziet jammer genoeg niet iedereen zo!
En... het ene paard is het andere niet, je kan een paard GP klaar hebben en met de volgende niets kunnen beginnen, ben je wel GP ruiter, maar nog geen handige ruiter natuurlijk!

Zou je eens een filmpje willen plaatsen van een combinatie die in jouw ogen wel M-waardig is?

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:54

Leerzaam dit...

Erg netjes gereden! +:)+
Ik kwam gisteravond uit op 210 punten :))

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:30

Ik kwam uit op 223 :)

Vond alle onderdelen netjes gereden dus eigenlijk alleen maar 7/8 en volgens mij ook 1 keer een 9.
De middengalop mag alleen wel iets meer gedurft gereden worden, gaf haar hiervoor beide keren een 6

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:02

Kwam uit op 205 :) verdiend ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:41

aerdenhout1 schreef:
Dan moet je toch eens een keer naar wedstrijden gaan kijken yelly... want menig Z ruiter zou in mijn ogen nog geen L2 mogen starten, maar dat ziet jammer genoeg niet iedereen zo!
En... het ene paard is het andere niet, je kan een paard GP klaar hebben en met de volgende niets kunnen beginnen, ben je wel GP ruiter, maar nog geen handige ruiter natuurlijk!

Aerdenhout, Kunnen we in een volgende "hoe zie jij het?" ronde dan een filmpje van jou als ruiter verwachten? Op L2 niveau en dat je daarbij ons laat zien wat wél een +200 proef is? En dus M waardig?

Dat wil ik namelijk wel eens zien, als jij deze combinatie niet M waardig vind.

Zelf jureerde ik deze combinatie op 208 punten! Zeer nette proef, Als enige min puntje ( of eigenlijk een puntje waarbij je nog beter zou kunnen score) waren de stukken midden draf en midden galop. Die mogen van mij net iets minder "braaf" gereden worden.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:52

Remember schreef:
Paard89, jureren is geen 'mening' uiten maar een beoordeling op waarde maken aan de hand van een referentiekader wat je tijdens de opleiding geleerd hebt en je in de praktijk daarna nog meer eigen maakt. Een jurysport zal natuurlijk altijd enigszins subjectief blijven, maar omdat er afspraken gemaakt zijn hóe iets beoordeeld moet worden kun je een uitspraak als 'dat is mijn mening en daarmee uit' niet verkopen richting ruiters en juryleden.

Jureren is natuurlijk harstikke subjectief... Met de basisafspraken die er liggen kun je met gemak op een puntenverschil komen van 10%. Dat gebeurt t/m olympisch niveau, dus dat dat in de basis gebeurt is niet zo verwonderlijk. Als je een wedstrijd hebt gejureerd en je overlegt achteraf de beoordeling dan kom je er ook vaak op dat dat verschil veroorzaakt wordt omdat dat nou eenmaal mijn/jouw mening is. Je moet ook 100% achter je punt staan anders kun je er beter mee stoppen...

Iedere jury beoordeelt op de manier waarop hij/zij vindt dat het correct is. Als je in deze proef bijvoorbeeld naar het binnenkomen kijkt, kan ik me best voorstellen dat je punten aftrekt omdat vanuit deze positie het erop lijkt dat het rechterachterbeen regelmatig de neiging heeft om ietwat naast de massa geplaatst te worden. Na de wending bij A zou hij net een fractie eerder recht mogen zijn, net voorbij X als de amazone de wending gaat voorbereiden zie je het ook terugkomen, en in de wending bij C zou hij ook net een fractie mooier mogen sporen. Ik ben van mening dat dit kleine verbeterpuntjes zijn en kom op een 7. De jury die vindt dat dat in de L2 van ondergeschikt belang is gaat naar een 8. En de jury die dit een tekortkoming vindt gaat naar een 6 (of misschien nog lager?).

Waar het om gaat is denk ik dat je je punt wel moet kunnen onderbouwen.

meredith

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:59

haha jurroen je zegt precies zoals het is.( grote tekortkomingen) Daarom vind ik het niet gek dat mijn man 174 punten rijdt met allemaal 6 e tot verzorging aan toe bij de laatste onderdelen.Als we zo kritisch zouden kijken dan komt niemand meer aan winst toe. Ik bedoel waar gaat het over, voetjes niet helemaal naast elkaar, volte ietsjes te groot,afwenden niet haarscherp. Ik word er nu al moe van als ik zo zou moeten jureren.

Ik zie liever een leuke vlotte proef met hier en daar wat foutjes dan zo,n saai proefje waar niks fout aan is.
Ik had trouwens ook overal 7e voor gegeven,met aantekening galop,middenstap,halstrekken,en miste absoluut flair.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:07

Wat hebben jullie trouwens de combinaties tot nu toe voor verzorging gegeven? Of wat geven de juryleden in het algemeen voor verzorging?

Want ik zie inderdaad wel eens een 6 of 7 op een coupon voorbij komen waar ik niets van begrijp.
Ofwel ze halen het onderdeel eruit, dus geen cijfer meer voor verzorging, ofwel er wordt gewoon gejureerd wat we zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:15

Ik geef altijd een 8. Tenzij iemand duidelijk geen sokken gewassen heeft oid.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:30

wat zou dan een 6 verklaren bij de 1e jury en een 8 bij de andere?( ons geval)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:31

Ik heb ook een 8 voor de verzorging gegeven.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:43

Meestal krijg je een 7 of een 8, bij de meeste jury's waarbij ik heb geschreven was het ook een 8 of soms een 7.
Indien erg onverzorgd werd het een 5 of 6 met aantekening...

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:50

ik krijg meestal een 7, en soms een 8. Een 6 heb ik nog nooit gehad

jessicaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:53

Ik heb zelf geteld en kwam op 202 punten. Ik heb geen onvoldoendes gegeven vond de proef erg netjes. Heb veel 7ens gegeven en soms een 8. de uiterlijke verzorging gaf ik een 7 omdat het L2 is en wat ik uit eigen ervaring weet is dat je in de L2 bijna nooit geen 8 meer krijgt van de verzorging omdat het in de M1 vervalt. Ik rijd zelf M1 en in de L2 heb ik nooit geen 8 meer gekregen van de verzorging en in de B en de L1 meestal altijd een 8.;) Middenstap was netjes alleen de hals mocht nog meer dalen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:56

jessicaduke schreef:
de uiterlijke verzorging gaf ik een 7 omdat het L2 is en wat ik uit eigen ervaring weet is dat je in de L2 bijna nooit geen 8 meer krijgt van de verzorging omdat het in de M1 vervalt. Ik rijd zelf M1 en in de L2 heb ik nooit geen 8 meer gekregen van de verzorging en in de B en de L1 meestal altijd een 8.;)

Wat raar! Zou niet zo moeten zijn. Goed = goed. L2 of niet ;-) Jammer dat je die ervaring hebt gehad.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:27

Geen idee Meredith. Misschien gaf die jury wel standaard een 6? bovendien heb ik het niet gezien.

Dat heb ik nog nooit eerder gehoord Jessica. :n
Ik geef iig van het B tm L2 een 8.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:31

194 ! Ik zeg M1 ! Goede proef

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:43

228 :oo

Maar ook wel terecht. Ruiter rijdt heel fijn, fijne hulpen waar het paard op juist op reageert. Mooie stille zit, fijn doorzitten. Paard heeft een fijne constante houding, is prachtig rechtgericht en heeft een goede lengtebuiging.

Om te mierenn**ken; soms komt het neusje er wat uit bij een overgang (heb ik meen ik 2x gezien, bijvoorbeeld bij het laatste halthouden), niks bijzonders, wordt direct opgevangen voor het storend wordt. Ook de tweede volte 15m leek me wat te groot, wat over de buitenschouder weggevallen.

Maar al met al prachtige proef!!

Drico schreef:
Ik kwam uit op 223 :)

Vond alle onderdelen netjes gereden dus eigenlijk alleen maar 7/8 en volgens mij ook 1 keer een 9.
De middengalop mag alleen wel iets meer gedurft gereden worden, gaf haar hiervoor beide keren een 6

Middengalop had ik inderdaad ook wat meer van verwacht, zat al verlekkerd te wachten, maar viel wat tegen. Maar wel weer netjes terug gereden, dat zie je dan toch weer wel.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:50

Zooist, waarom ga je jezelf niet even punten O:) ?

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:01

Ik heb een keer half met me pony in de sloot gelegen ( hij wou niet door een klein plasje en week zover uit dat hij met zijn achterbenen de sloot in gleed ) wat eruitzag dat zijn kont en dekje onder de zwarte spikkels zaten. Denk dat de jury dacht dat het zo hoorde kreeg namelijk een 8 _O-
Vind dit een hele nette proef, heb geen punten gegeven omdat dat niet lukt tijdens het werken haha.
Vind wel dat je kunt zien dat de ruiter ook hoger rijdt maar ja vind niet dat mag aangerekend worden.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:31

Als er zo hoog gepunt wordt in de lage klasse zoals ik dit nu heb gezien hier, wie verwacht dan dat paarden met zulke punten binnen 3 jaar van B naar Z rijden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:44

ShauniBef schreef:
Zooist, waarom ga je jezelf niet even punten O:) ?

Dat heb ik op HE gedaan :D
Staat ook ergens, ik zal het opzoeken voor je.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:45

Zooist schreef:
Dat was zeker erg leuk. Ze heeft nog een aantal leuke tips gegeven om dan nog net wat meer eruit te kunnen halen.
Een hele leuke ervaring!

Ik ben zelf absoluut meer trainer en leg de lat voor mezelf ook erg hoog.

Ik heb 202 punten gegeven. Het commentaar daarbij is meer africhtingsgericht dan op de proef en dat vond ik wel erg leuk om dat te constateren.

Zo sloeg mijn eigen commentaar erg aan bij de adviezen van Tineke en dat is dan wel positief bevestigend voor mijzelf dat ik op de goede weg zit, proeftechnisch gezien.

De opmerkingen over het fijne paard met plezier zijn voor mij echt erg leuk om te lezen en daar word ik blij van. Ben van erg ver gekomen, heb er haast een jaar niet opgedurft. Met doorzetten, en letterlijk bloed, zweet en tranen groeien we nu samen wel weer tot een fijne combi en ik hoop dat we samen nog veel zullen leren!

Ik rij inderdaad LT, met een ander paard. Met Zoohee ga ik binnenkort ZZL starten.

Als ik de proef bekijk zie ik mezelf in zowel de draf als de galopverruimingen wat behoudend rijden. Dit paard is erg scherp aan het been, ben eigenlijk gewend 20*60 te rijden en het paard gaat ook zo graag. Was dus eigenlijk bang het niet te redden als ik zou gaan verruimen zoals we in de Z proeven doen!

Dit was overigens ook een opmerking van Tineke. Geef in de verruimingen alles wat je hebt. (maar wel ook de overgang terug kunnen tonen.

Het is overigens best een omschakeling om deze proeven te rijden. Ook voor het paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:50

De andere 2 proeven vond ik niet heel prettig om naar te kijken, niet wetende dat het Zooist was. Maar achteraf dus logisch dat ik deze wel fijn om naar te kijken vond _O-

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:23

Ik had 213 punten.
Wow, ik wilde dat ik ze eens tegen kwam hahahaha. Deze zou ik echt verplichten om meteen over te gaan naar de M :+

Enige punt van kritiek was dat het aan galloperen een beetje overvallen leek (maar las dat Zoohee electrisch is op het been)