Hij is... Rijp voor de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:47

Jippie! Ik heb ons facebook debuut teruggevonden (op 't werk mag ik niet fb'en helaasch). GAAF! :D

Vanmiddag kwam mijn moeder naar mijn werk met een mooi pakketje 'het deken van Lagune!', en ook al wist ik precies wat ik besteld had bij Nika, toch word ik bij de aanblik van zo'n kartonnen doos altijd overrompeld door een niet te houden gevoel van "Openscheuren en snel kieke wat er erin zit" :') Ook erg leuk om te zien dat Lagune zelfs op zijn oude dag nog verandert in een waar catwalk-model en minstens zo nieuwsgierig als mij met zijn neus tegen het karton staat te duwen omdat hij persé wil weten wat erin zit :')
Een keurende blik op het deken volgt, even snuffelen en dan een kort gilletje. Brrrrrtrrrrrr Nog een keer kijken en dan een goedkeurend hinnikje terwijl hij zijn hoofd driftig op een neer schud. Daar stond de prins dan; Het deken zit hem als gegoten! In tegenstelling tot vroeger toen hij altijd zowat uit zijn dekens knapte omdat meneer zo breed en gespierd was hahaha. Helemaal blij :)

Als we straks verhuist zijn naar de nieuwe stal zal ik ook mijn zoektocht naar een zadel voor Lagune maar eens hervatten. Hij en zijn ponyvriend hebben inmiddels een totaal andere maat, dus Lagune moet hoognodig een eigen zadeltje hebben dat hem goed past. Een beperkt budget (300), een paard met een wel heel bijzondere rug (gebroken schoft, kniekjes etc.) en een beperkte straal om in te zoeken maakte het er de laatste paar maanden niet gemakkelijker op :')
Indien iemand een BETROUWBARE particulier weet met een fijn zadeltje dat aan de volgende eisen voldoet, houd ik me dan ook zeker aanbevolen uiteraard geen hoge eisen, dit zijn allen zadels waarvan ik weet dat ze die passend kunnen krijgen op Lagune. Beschadigingen, verkleuringen, scheurtjes e.d. allemaal geen probleem zolang de boom maar in orde is;
- KN symphonie 17', 17'5 of 18', oud of nieuw model, boommaat: MK245 of eventueel MW245
- Euroriding diamant of Jade 17', 17,5 of 18', boommaat medium (32)
- Oude Anky classic, middenwijde boom
- Wintecje met verwisselbare boom
- Boomloos valt ook te overwegen

Onze dank is groot voor het meedenken! Andere merken hoef ik hoe dan ook niet naar te kijken dankzij zijn probleem rug dus -O-

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:52

Hier doe ik mijn hoed voor af en je onderstreept meteen de reden, waarom mijn paard tot zijn dood bij mij mag blijven. (hoop ik!) Zo het er nu voor staat, kan dat gelukkig ook. :j

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:55

Wauw wat een prachtig verhaal, ben er echt even stil van.
Vind het echt heel erg mooi dat je dit voor je maatje hebt gedaan, dat je er achteraan bent gegaan ookal was ze niet meer van jou.

Dit is echt een voorbeeld voor mij en mn shetlander. Hij heeft artrose en we dachten ook dat hij op was en moest worden afgemaakt, DA dacht hetzelfde. Tot ik een tijdje terug opeens zag dat er nog leven in zat, heel mooi omdat te zien! Hopelijk komt zijn terugkomst ook echt snel en knapt ie mooi op, net zoals jouw Lagune :)

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:55

Super mooi!! True love.

NoiRaM

Re: Hij is... Rijp voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:53

wauw heb het hele topic door gelezen maar wat een super verhaal !
En wat geweldig dat hij het nu weer zo goed doet en weer zo goed als nieuw is !!!

Wil jullie heel veel plezier en succes wensen

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:59

Wauw mooi geschreven!
Wat fijn dat je hem terug heb!
Jammer dat mensen hun paard vaak geen kans willen geven.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:59

met tranen in de ogen..
neen ik huil echt
prachtig zo een band,
en prachtig dat je je paardje gered hebt,
petje af voor jullie!

veel liefs,
Heaven
Pinda_Dipje schreef:
Het is 29 november 2011 als de telefoon gaat...

Mijn hart bonkt in mijn keel, tranen biggelen over mijn wangen, mijn handen beginnen te trillen en even hap ik naar lucht. Collega's vragen verschrikt wat ik in hemelsnaam te horen heb gekregen; Lichtelijk geshockeert staar ik even voor me uit "Mijn beste vriend... Mijn.... Oh neeeeee". Al snel volgt mijn ratio, en realiseer ik me dat er simpelweg een tijd is van komen en gaan en dat je soms alleen maar kunt accepteren dat je afscheid van je geliefde moet nemen. Wat een angstvallige nuchterheid terwijl ik spreek over mijn beste vriend, mijn leermeester, ik schrik er zelf van.

Het waren de nieuwe eigenaren van mijn ZZ-Z wedstrijdpaard; Hij was op, total-loss, niet meer te redden, verrot... Een pijnlijke en niet te herstellen peesblessure, artrose & insuline resistent. Mijn Lagune was na verkoop in aan particulieren in 2007 geëindigd als manege-paard en kon het zware werk niet meer aan. De enige remedie was de kogel, naar de slacht; Of ik nog afscheid van hem wilde nemen. "Dear God... "

Het is een winterse dag in 2003 als ik als 14 jarig meisje Lagune cadeau krijg van mijn moeder: Een clown in omgang, een tank om te rijden, maar wint om een mystrieuze reden toch elke wedstrijd. Tijdens trainingen neemt hij veel mensen in de maling, mij niet. Hij is binnen de korste keren mijn allerbeste vriend.

Lagune is een paard met een bijzonder karakter, hij dwingt op zijn manier respect en waardigheid af. Het is een gentlemen en voornamelijk mijn leermeester geweest in de "Grote paardenwereld". We voelen elkaar perfect aan, wat hem al met al in mijn belevenis een heel bijzonder paard maakt. In de loop der jaren schaaft en schuurt hij mij tot de amazone die ik nu ben, maakt hij mij bewust van actie-reactie, maakt mij doordachter en leert mij intense waardering en respect te hebben voor de innige band die tussen mens en dier haalbaar is. Lagune leert mij iedere vorm van progressie te waarderen, fouten eerst te zoeken op rijtechnisch gebied en dan pas bij het paard, en misschien nog wel het allerbelangrijkste om succesvol te kunnen zijn: Engelen geduld en héél veel rust.

Drie keer per week rijden wij 300km naar Antwerpen voor onze dressuurtrainingen, maar helaas is het geluk nooit lang aan onze zijde. Dankzij mijn rug en bekkenproblemen moet ik Lagune enkele malen uitbesteden, en binnen no-time wordt hem een vreselijk hardnekkige peesblessure bezorgd. Maanden stappen we over asfalt en eenmaal genezen zat ik zelf opnieuw in de lappenmand. Hetzelfde tafereel herhaalde zich, weer een hardnekkige peesblessure. Zo hardnekkig dat volgens veeartsen Lagune's doodvonnis is getekend.
Eigenwijs als ik was heb ik zo mijn eigen gedachtengang losgelaten op Lagune, en word hij wonder boven wonder eind 2006 weer goedgekeurd als sportpaard. En zoals het nog steeds door menig veearts wordt genoemd (“Dat paard maakt het onmogelijke waar”).

Eind 2007 start ik met een nieuwe studie en is het financieel onmogelijk om Lagune nog langer te houden, ik moet hem verkopen aan particulieren. De verkoop gaat me erg aan het hart, zeker als ik niet veel later ontdek dat hij dagelijks velen uren werkt als manege-paard en dit zichtbaar ten kosten gaat van zijn gezondheid, humeur, paard-zijn. Het raakt mij tot het diepst van mijn ziel, en vanaf dat moment beloof ik hem: "Als jouw tijd is gekomen om met pensioen te gaan, weet dan dat je hier welkom bent en dat ik je zal verzorgen tot je allerlaatste bries..."

Na het telefoontje van de manege-eigenaren realiseer ik me dit laatste; De hele nacht loop ik door mijn woonkamer te ijsberen, en besluit ik diezelfde dag nog bij Lagune te willen gaan kijken; We hebben al eerder het onmogelijke waar gemaakt, misschien kan ik hem nog helpen.
Eenmaal in stal tref ik een zielig hoopje ellende aan, zijn rechterachterbeen is bijna verdubbeld qua omvang en kan hij nauwelijks belasten, zijn hoeven staan samengeknepen rondom op beslag (formaat van een C-pony hoefje), stijf en stram strompelt hij uit zijn stalletje, geen levensvreugd, geen gentleman. Bijna een uur zit ik naast hem in het stro. Oh mijn lieve vriendje, wat moet ik nu toch doen... wil je dat ik je laat gaan? Is dat het beste? Zijn mooie zachte neus komt zachtjes briesend naderbij, en Lagune legt zijn hoofd te rusten op mijn schouder. Zachtjes likt hij één van mijn tranen weg met zijn tong... Voor mij is de boodschap dubieus, hij is op... ik twijfel... Mijn gevoel zegt dat hij het wil proberen *zucht* In worsteling met mijn gevoelens vertrek ik naar huis om te overleggen met het thuisfront, 3 paarden kan ik onmogelijk betalen... Ik besluit mijn sportmerrie te verleasen om zo ruimte te creëeren. Urenlang overleg ik met mijn dierenartsteam en hoefsmid, en dan rijkt mijn hand naar mijn telefoontje om de manege-eigenaren te bellen.... "Maak de papieren maar in orde, ik koop hem"

Het is kerstavond '11 als na uren wachten eindelijk een trailer de bocht om komt, ik kan niet in woorden uitdrukken hoe gelukkig ik ben zijn zachte gehinnik in veiligheid op mijn erf te horen...

Aankomst Lagune:
Afbeelding

Een zichtbaar verdrietig paard op de foto's:
Afbeelding

Gesponsord met zijn nieuwe deken van de Hyporama, al iets vrolijker:
http://i20.photobucket.com/albums/b210/ ... oen004.jpg

Tweede kerstdag starten we de revalidatie met o.a. diepgevroren coolpacks:
http://i20.photobucket.com/albums/b210/ ... n001-1.jpg

Uren en dagenlang stappen we onze wandelingetjes, en geven we kapitalen uit aan rubber matten, beenbescherming, coolgels, coolpacks, pijnstillers, supplementen, medicijnen, dierenarts, hoefsmid. We verwijderen zijn orthopedisch beslag om zijn veels te kleine hoefjes weer wat ruimte te geven...

7 Januari '12; Meneer krijgt weer praatjes "Kijk baas, grasspriet daaaar!!"
Afbeelding

De zwelling in zijn been is al een heel stuk geslonken :j
http://i20.photobucket.com/albums/b210/ ... oen011.jpg

En dan is het winter en krijg je een enthousiaste wilde hengst :D

Precies zoals wij samen zijn <3
Afbeelding

En dan leven we alweer in eind maart en blijken de velen zorgen de moeite waard zijn geweest. De hoefsmid en veearts komen langs en geven ons Groen licht om het rijden weer op te gaan bouwen, wel heb je ooit??????????? Daar gingen we dan op ons eerste bosritje achter de mooie valkkleurige dames aan JIHAAAA;

Afbeelding

We zijn er nog lang niet, maar we hopen Lagune zover te krijgen om nog 1x even te laten zien wat hij kan. Om nog één keer aan de hippische wereld te bewijzen dat men zich niet zo snel neer moet leggen bij een oordeel van de dierenarts, al is het maar om één ander paard zoals Lagune een tweede kans te geven. Belangrijk is om altijd objectief en eerlijk te blijven naar je dieren en te kiezen in HUN belang.

Lagune is de afgelopen 5 maanden bijna 125kg afgevallen om het gewicht op zijn artrose-benen en hoeven te verkleinen en zijn insuline resistentie in te dammen, hij loopt tegenwoordig blootvoets, krijgt een onderhoudsdosis glucosamine en een kleine hoeveelheid duivelsklauw om hem soepel te houden, en wordt gesponsord door velen particulieren en bedrijven met o.a. dekens, bijdrages en medicijnen. Hij is gelukkig, straalt en binnenkort verhuist hij samen met zijn pony-vriend naar een stal waar hij elke dag velen uren naar buiten mag om te spelen.

Blijven jullie mijn lieve vriendje volgen? *\o/* <3 Rijp voor de slacht? ik dacht het niet.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:45

Helaas, ik heb alleen een 17.5 inch zadel met smalle boom... puntgaaf en mag je voor 150 euro hebben. Maar die gaat niet passen denk ik!
Zal mijn ogen en oren voor je open houden ;-)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:10

Dat is heel lief, maar deze ex-bodybuilder past met een beetje geluk net in een mediumboom. :D
Heb via een bokker al een lief aanbod gehad, maar we hopen toch één dezer dagen een KN te vinden die aan de eisen voldoet, daar deze altijd perfect op Lagune hebben gelegen zonder al teveel aanpassingen. We duimendraaien dus nog even door... En anders hebben we in ieder geval een leuk alternatief achter de hand.

De ruitersportzaak waar ik kom heeft helaas alleen tweedehands (nieuwe) KN's vanaf 800,- Ze willen wel 20% korting geven en gratis aan komen meten, maargoed daar hebben we nu even geen klap aan :(:)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:22

Ik heb een kn sympfonie oud model, heb alleen geen idee wat de boommaat is,als ik vanavond thuis ben zal ik even voor je kijken.
kun jij mij zeggen waar ik de boommaat kan vinden

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:25

Respect!!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:28

@mandy: Als je er vanaf wilt en dat zou willen doen, héél graag. Als je me de code die in het zweetblad staat toe kunt sturen, dan kan ik wel herleiden welke boommaat erin zit. In de KN's staat meestal N (Narrow) M (Medium) MW (Medium-Wide) of W (Wide) vermeld. En dan heb je nog verschillende kamergroottes; Met een MK2 of MWK2 zouden we helemaal in onze nopjes zijn.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:32

Respect voor jullie samen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:37

Toppers! Wat supergoed dat je je paard terug genomen hebt en nog een kans geeft!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:38

Ik hoef er niet vanaf... maar voor jullie wil ik wel een uitzondering maken, Ik ga vanavond kijken naar de maat

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:43

dikke dikke respect voor jou
echt wat geweldig wat je hebt gedaan tot nu toe met hem
hoe is het nu?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:49

Dat is heel lief :)

@hackny: Het gaat heel goed met hem. Wel heeft hij nog steeds flinke dekens nodig om o.a. goed op temperatuur te blijven en de nattigheid van de laatste dagen valt Lagune ook zwaar. Op die momenten schroef ik zijn pijnstilling iets op en krijgt hij wat meer duivelsklauw om hem fit te houden. Hij is natuurlijk veel gewicht verloren en ik merk echt dat hij nu veel meer moeite heeft om zich warm te houden bij gebrek aan spekjes. Met dit natte weer vliegen de de handdoeken er doorheen om hem weer droog te wrijven haha.
Dessalniettemin loopt hij elke dag enthousiast mee voor een paar uurtjes weidegang, en staat hij s'avonds ALTIJD luid hinnekend aan het hek met een pretbek. :D
Op de slechte dagen houd ik altijd mijn hart vast, en ga ik soms s'nachts mijn bed uit om hem toch nog een keertje te controleren en indien nodig zijn dosis nog iets te verhogen of hem extra dekens te geven. Maar 99% van de tijd is het tegenwoordig puur genieten en is hij één bonk levensvreugd.

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:57

Ik heb jullie vorige topic ook een tijdje gevolgt ik vind het zo super dat jullie dit voor elkaar krijgen en dat er zo veel mensen zijn die jullie helpen!! Ik zal jullie zeker blijven volgen! +:)+

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:58

wauw wat een verhaal! Veel plezier nog samen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:11

xMendy schreef:
Oh my god.. ik reageer NOOIT op dit soort topics, nog nooit gedaan, tot nu
Ik heb met een brok in mijn keel je verhaal gelezen, met een heel ander (gelukkig!) einde dan ik had verwacht.
Meid wat moet jij gelukkig zijn met je paardje, wat een topper..
De foto's raakten me echt (die ene in zn box) jeetje mina :\

Wat ben ik blij voor jullie _/-\o_

Niks aan toe te voegen _/-\o_

CHfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:12

Ik krijg echt kippenvel van jou verhaal te lezen ;) Er zouden meerdere mensen zoals jou moeten zijn, die hun oude paardje terug nemen , en ze niet vergeten.
Ik wens je nog veel succes ermee!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:47

_O_ wauw, wat een verhaal! En wat ontzettend fijn dat hij nu zo goed is!
Ik hoop op vele prachtige, gezonde jaren voor jullie!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:13

Pinda_Dipje schreef:
Dat is heel lief :)

@hackny: Het gaat heel goed met hem. Wel heeft hij nog steeds flinke dekens nodig om o.a. goed op temperatuur te blijven en de nattigheid van de laatste dagen valt Lagune ook zwaar. Op die momenten schroef ik zijn pijnstilling iets op en krijgt hij wat meer duivelsklauw om hem fit te houden. Hij is natuurlijk veel gewicht verloren en ik merk echt dat hij nu veel meer moeite heeft om zich warm te houden bij gebrek aan spekjes. Met dit natte weer vliegen de de handdoeken er doorheen om hem weer droog te wrijven haha.
Dessalniettemin loopt hij elke dag enthousiast mee voor een paar uurtjes weidegang, en staat hij s'avonds ALTIJD luid hinnekend aan het hek met een pretbek. :D
Op de slechte dagen houd ik altijd mijn hart vast, en ga ik soms s'nachts mijn bed uit om hem toch nog een keertje te controleren en indien nodig zijn dosis nog iets te verhogen of hem extra dekens te geven. Maar 99% van de tijd is het tegenwoordig puur genieten en is hij één bonk levensvreugd.

dat klinkt al wat beter!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:22

Pinda_Dipje schreef:
Lagune is de afgelopen 5 maanden bijna 125kg afgevallen om het gewicht op zijn artrose-benen en hoeven te verkleinen en zijn insuline resistentie in te dammen, hij loopt tegenwoordig blootvoets, krijgt een onderhoudsdosis glucosamine en een kleine hoeveelheid duivelsklauw om hem soepel te houden, en wordt gesponsord door velen particulieren en bedrijven met o.a. dekens, bijdrages en medicijnen. Hij is gelukkig, straalt en binnenkort verhuist hij samen met zijn pony-vriend naar een stal waar hij elke dag velen uren naar buiten mag om te spelen.

Even een 'beroepsmatig' interesse-vraagje; Wat maakte dat je het 'orthopedische beslag' er af wilde halen en hem blootsvoets ging zetten?

Wordt hij nog op een speciale manier bekapt?

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:28

Meid, Wat een prachtig verhaal!
Wens je nog heel veel plezier met je paardje toe!