Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirgeenjam

Re: pensioen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:32

Daar ben ik ook wel benieuwt naar, want je zei dat hij niet bokte of steigerde ofzo? Als ik het goed heb gelezen ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:35

hemeltje...

Bumblehorse schreef:
in de wei vlucht hij voor de andere paarden en als ik hem wil gaan halen. Anders staat hij rustig te grazen.
met rijden en grondwerk is hij gespannen. Vooral als er vreemde mensen zijn, dan wil hij er niet in de buurt bij komen.

Dus hij is niet dominant, hij schrikt snel, is bang voor vreemde mensen...

Mijn dekhengst is een sul met dekken, maar als er vreemde mensen toekijken dan is ie ineens heel wild en bijna gevaarlijk. Dit komt omdat hij onzeker is. Door zijn onzekerheid reageert hij heel heftig op kleine dingen waar hij nerveus van wordt.

Ik denk dat je haf onzeker is aan de hand van wat hier verteld wordt door je. Dat soort types onzekere paarden naaien er indd ook tussenuit en zijn/blijven lang en snel gespannen bij vrijwel alles wat ze doen. De kunst is om deze paarden zekerder te maken. Dit kun je doen door hem:

1) uit de kudde te halen en samen te zetten met jonge paardjes die minder dominant zijn zodat hij de leiding moet/kan nemen;
2) véél grondwerk in combi met schriktraining;
3) oneindig blijven praten, constant vertellen dat ie het goed doet; bij een onzeker paard praat je kalmte in het lijf :j
4) Veel aan de hand werken en momenten van schrik, dat moment dat zn ogen groot worden en hij twijfelt tussen dribbelen, stilstaan of vluchten, dát moment afbreken door afleiding. Ik heb hier liever dat ze van mij schrikken en zich weer op mij focussen dan dat ze van iets anders schrikken en mij per ongeluk even niet meer zien staan... Ik heb heel wat gegild, gesprongen en gezwaaid met mijn armen bij mijn meest nerveuze jonkies, maar ow ow ow wat heeft het enorm geholpen :j De ceasar milan methode werkt ook super, het sssshhh!! met in het begin aanraking erbij. als daarmee de aandacht van het enge wordt afgeleid en de aandacht terugkeerd naar jou dan heb je hem al en die methode, als ie eenmaal gewend is eraan en er goed op reageerd, kun je ook onder het zadel gebruiken.

Er is niets mooiers dan een onzeker paard op te zien bloeien onder je leidende hand tot een zelfverzekerd dier. Vergeet niet dat hij deze onzekerheid wellicht door trauma heeft opgelopen en zulke dingen duren soms jaren voor ze verwerkt zijn, maar uiteindelijk hou je een stabiel en braaf paard over dat vol vertrouwen de wereld in kijkt.

Je moet nu niet gaan klooien met bijrijders, hij heeft 1 methode nodig, 1 hand, anders wordt het te verwarrend en blijft hij onzeker.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 05-04-12 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:36

Ja, neem ie alleen de benen? Of is ie alleen gespannen? Steigert ie? Bokt ie? Bijt ie?

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:37

Bumblehorse schreef:
osteopaat staat bij het lijstje

+:)+ Hopen dat er iets achterweg komt dat te verhelpen is!
Maar als de osteopaat niets kan vinden, wat ga je dan doen? Verder onderzoek, naar een andere bokker of toch naar de slacht.
Niet aanvallend bedoelt hoor!

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:37

Maar in je advertentie stond dat je een operatie bent ondergaan \ moet ondergaan. Is het voor jou wel mogelijk om allerlei dingen met hem uit te proberen, bijv. wat ShamalArabs zei?

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:41

allstarlove, slacht is nu het laatste waar ik aan denk.

de operatie is vandaag een maand geleden gebeurt, mag nog niet volledig doorsteunen en loop nog met 2 krukken. dus ben inderdaad beperkt in mijn handelingen nu.

ShamalArabs heeft een goed punt

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:43

Bumblehorse schreef:
allstarlove, slacht is nu het laatste waar ik aan denk.

de operatie is vandaag een maand geleden gebeurt, mag nog niet volledig doorsteunen en loop nog met 2 krukken. dus ben inderdaad beperkt in mijn handelingen nu.

ShamalArabs heeft een goed punt

Oke je bent nu helemaal van het slachten af? In het begin van het topic was je daar juist voor, gelukkig dat het is verandert!

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:46

Ja, dat is echt het aller aller laatste, nu wil ik er toch terug voor gaan.
Ik had eigenlijk gewoon geen hoop meer, maar nu ik zoveel andere oplossingen heb aangeboden gekregen wil ik die toch proberen.
(voor de 3e keer dat was eigenlijk ook de bedoeling van dit topic, had misschien alleen andere titel kunnen gebruiken)

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:49

Dat maakt me echt echt heel blij, omdat de horen! :j

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:54

Oke, nou breekt mijn klomp. Je gaat niet in op het aanbod van (ben even haar naam vergeten) omdat je NIET wilt dat er nog opgereden word. En vervolgens zoek je wel een bijrijder?

Momenteel zit ik zo op de bank -O- .

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:58

Bumblehorse schreef:
Ja, dat is echt het aller aller laatste, nu wil ik er toch terug voor gaan.
Ik had eigenlijk gewoon geen hoop meer, maar nu ik zoveel andere oplossingen heb aangeboden gekregen wil ik die toch proberen.
(voor de 3e keer dat was eigenlijk ook de bedoeling van dit topic, had misschien alleen andere titel kunnen gebruiken)

Daar ben ik blij om! :) Gelukkig sta je open voor nieuwe dingen en heb je dit topic geopend.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:00

Alleen ik vind het wel raar dat je er niemand anders op wou hebben, maar uit de topic blijkt dat je hem wel te lease aanbied? Dat rijd er toch alsnog een 'ander' op. Of ligt dat aan mij?
Een paard heeft niet zomaar dit gedrag en je zegt zelf ook dat hij bang is op sommige momenten.
Vind het niet een reden om dit paard naar de slacht te brengen, probeer zijn probleem te achterhalen en gun hem een kans;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:11

Als je een bijrijder hebt, en dat paard vertoont weer dat rare gedrag, dan ben jij aansprakelijk! Stel nou dat dit slecht afloopt? Misschien wel fataal! Hoe kan je nu zeggen dat hij braaf is terwijl je hem zelf te gevaarlijk vindt om te rijden? Stel dat de bijrijdster valt en misschien wel een been verbrijzeld?
Laat dat paard onderzoeken en laat er niemand op rijden totdat het weer goed gaat met hem.

Ik snap sowieso niet dat je hem niet hebt laten nakijken. Je zegt ook dat hij dit bij Stal Doorstap ook al deed :? Waarom koop je hem dan?
En met NH moet je erg voorzichtig zijn. Misschien zeg jij onbewust wel iets anders dan je bedoeld.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:46

singasong schreef:
Bumblehorse schreef:
hij is braaf.
Hij verschiet gewoon van dingen die er niet zijn en dan is hij in grote paniek en wil hij weg.
Als hij je vertrouwd is die paniek minder, maar nog steeds niet uitsluitbaar en nog steeds groot.

Dus...... wat heb je nu besloten??

Ga je een afspraak maken met de osteopaat om hem na te laten kijken? DA kan er niet veel mee als het om een blokkade o.i.d. gaat.

A.d.h. van wat daar uit komt kun je verder borduren.

Als hij je vertrouwd dan komt die paniek niet vanuit het metale. Vertrouwen is vertrouwen en anders vertrouwd hij het gewoon niet, anders zou hij niet zo reageren.

Weet je zeker dat hij je wel vertrouwd dan moet je het zoeken in het lichamelijke. Toch weer ergens die blokkade (rug/heupen) die in mijn gedachten voorbij komt.....

En eerst naar een goede reguliere kliniek, zoals bv De Bosdreef. Die zit volgens mij bij jou in de buurt en die kijken echt naar het geheel. Daar zou je ook een filmpje op voorhand naartoe kunnen mailen.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:04

Morgen komt er al een bokker langs om het probleem eens te bekijken, we maken dan samen een filmpje!

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:04

Okay mooizo :j

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:08

Bumblehorse schreef:
in de wei vlucht hij voor de andere paarden en als ik hem wil gaan halen. Anders staat hij rustig te grazen.
met rijden en grondwerk is hij gespannen. Vooral als er vreemde mensen zijn, dan wil hij er niet in de buurt bij komen.

dat klinkt niet als een tumor ofzo, dat klinkt als onzekerheid en gebrek aan leiderschap. maargoed ik zit hier achter mijn pc'tje dus kan het vanaf hier niet goed beoordelen. toch denk ik dat je dit paard nog niet moet laten gaan, hij verdient een kans. ook ik wil hem die bieden op eigen risico. ik heb zelf ook veel ervaring met dit soort paarden. ik ben echter niet de enige weg die naar rome zal leiden. maar geef hem alsjeblieft een kans. bovendien vind ik ook dat als je een paard koopt dat je aan bepaalde dingen vast zit. dus dat het paard recht heeft op onderzoek. je weet dat als je een paard koopt dat er iets mis mee kan zijn, vooral zonder keuring. ik zeg niet dat ik dat dom vind maar wel dat je er dan zelf voor kiest om een risico te kopen. PS ik ga weer verder lezen, was op pagina 7 gebleven ;)

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:09

Ik zou hem heel goed laten onderzoeken, er moet wel iets zijn.
naar de slacht met 8 jaar? Dat zou ik hem niet aan doen, het is zo'n mooi beestje!

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:13

Ik zeg: opruimen!

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:14

drastle schreef:

Dat gaat wel heel kort door de bocht :n

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:15

drastle schreef:

Topic even doorlezen?

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:18

Kimbers schreef:
drastle schreef:

Topic even doorlezen?

idd.. -O-

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:25

pfff nou ik ben uitgelezen. ik hoop voor je dat je iets kunt vinden wat jou past. nogmaals ik wil/kan jou hier ook in begeleiden zowel op het paardenvlak als in jou eigen psyche en gedrag dus neem niet zomaar overhaast een beslissing, alsjeblieft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:36

singasong schreef:
Ragdollcat schreef:
Holistische artsen, ben ik niet zo'n fan van. Een paard van een stalgenoot ook helemaal doorgemeten en allerlei middelen gekocht om paard te helpen en beter te maken en nu 1 jaar later nog steeds zo en wordt niet meer beter, zonde van je geld.

Dat neemt niet weg dat het voor sommige paarden wel werkt.

Goh, ik zag na 3 jr. pas resultaat van de holistische behandeling maar ben blij dat ik het wel heb doorgezet ;) Een jaar behandelen is namelijk minimaal. Zeker als het voor problemen zijn waar een paard al jaren last van heeft.
Wil je een snelle behandeling dan ga je naar een reguliere arts waar je een 'kuurtje' voor één of andere symptoombestrijding krijgt en is je paard er binnen 2 wk. weer bovenop. Althans dan denk je dan...

Een discussie over wel of niet regulier/alternatief is hier niet op z'n plek. Jammer dat mensen er steeds weer over beginnen.

3 jaren Wow, dan is ie gewoon uitzichzelf weer genezen en een hoop geld kwijt. Bij dat paard van een stalgenoot is gewoon vastgesteld dat het niet meer goedkwam.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:39

Ik heb eigenlijk alleen jouw berichten gelezen en schrik er toch wel van dat je een paard dat eigenlijk alleen maar ZEER gespannen is....daarom in wil laten slapen. Gelukkig klinken je berichten nu al iets anders :)

Je hebt een goede kans dat die spanning nog een heel eind weg te nemen is. Inderdaad door de juiste manier van omgang met het dier, juiste huisvesting, maar ook de juiste voeding. Die van mij sprong ook boven je kop uit en schrok in de wei van haar eigen scheet als ze een handje verkeerde muesli of brok kreeg :P

Een dergelijk paard heeft een heel cool baasje nodig dat niet onder de indruk is van dergelijk gedrag en er gewoon heel laconiek, consequent en gezellig mee omgaat zodat het dier steeds stoerder wordt en steeds meer vertrouwen krijgt. Verder een stabiele en prettige leefomgeving waar het veel veiligheid en vrijheid heeft. En natuurlijk voer dat niet al te rijk is. Dus niet zomaar een muesli of korrel maar bvb. VoerGezond brokjes en goed normaal hooi, geen kuil of iets.

Laat het dier inderdaad ook eens doormeten door een meer holistische dierenarts of osteopaat die ook met Bachbloesems werkt. Klinkt zweverig maar is dat absoluut niet en werkt vaak echt onwijs goed :j