Geduld: de mooiste gave van allemaal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:34

probleem is alleen het inschatten van de kunde van een instructeur als je zelf onvoldoende zicht daarop hebt.
Als je nooit iets anders hebt gezien/kent dan de manier van rijden volgens de instructrice van het filmpje en mensen in de stal een soortgelijke manier van rijden hebben, weet je niet hoe het eruit moet zien als het anders is.
Er zit helaas enorm veel kaf onder het koren en iedereen roept dat hij/zij het het beste weet.
Weet dan maar eens wie nu werkelijk goed is, als je geen ander voorbeeld hebt dan de mensen zoals eerder genoemde instructrice.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:35

Caira schreef:
Ik ben gestopt met kijken, wat een gemartel, arm arm arm dier. Hoe kunnen jullie? Dat dier vertelt je niet dat je wat fout doet, dat dier schreeuwt gewoon! En waar wordt ze mee beloond? Met geslaag op haar hoofd en een idioot die er met een longeerzweep achteraan rent. Stelletje idioten, sorry ik kan hier echt pislink van worden!

Ik ben er ook mee opgehouden. en als je iedereen vervolgens gaat uitnodigen om haar uit te proberen tsja..Je wilt geen comentaar maar je plaatst filmpjes waarop je al op 1 hand kunt natellen dat er genoeg reacties op komen! ik persoonlijk zou uitkijken met deze filmpjes plaatsen.. voordat er een of andere leukerd komt die de dierenbescherming op je af stuurt.. Ieder zijn meug en manier.. maar je kan ook overdrijven! en dit is dan ook meteen t laatste wat ik erover zeg! ik vind eigenlijk dat ze je verslag moeten verwijderen! schandaal!!!! :(

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:52

Ik denk dat jouw paard gewoon niet weet wat 'ie moet doen. Straffen enzo heeft geen nut, maar je moet het paard duidelijk maken wat hij/zij moet doen. Misschien moet je een andere instructrice zoeken die je daar beter bij kan begeleiden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:54

ba ik vind het verschrikkelijk om naar te kijken.
arm paard,
vooral '' zo kan het ook, ze leert aan de teugel lopen.''

nu kan ik ''maar'' een manegeruiter zijn
als je dit bij ons zou doen in de les
krijg je ze op de donder je wil niet weten, wat ook goed is ! !
ik zie allen maar wat zagen, niets van ontspannenheid ed.

western is een heel ander manier van rijden.
en je moet dus weer met veel geduld beginnen vanaf het begin,
dit paard weet echt niet wat hij moet doen.

nu doe ik ook niet alles perfect met mn pony
heb ook veel moeten leren.
maar zo ga je niet met je paard om,

SteffiiY

Re: Geduld: de mooiste gave van allemaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:13

Waarom hebben julie allemaal zo'n commentaar op TS?
Ze zegt er zelf bij dat ze geen rijtechnisch commentaar wilt, en wat gebeurt er ze word de grond in getrapt.
Laten we allemaal slim zijn en met het meisje meedenken voor een oplossing of tips, in plaats van iemand afsnauwen dat het dierenmishandeling is enz.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:15

SteffiiY schreef:
Ze zegt er zelf bij dat ze geen rijtechnisch commentaar wilt, en wat gebeurt er ze word de grond in getrapt.
Laten we allemaal slim zijn en met het meisje meedenken voor een oplossing of tips, in plaats van iemand afsnauwen dat het dierenmishandeling is enz.

als je het topic goed leest, zie je dat het merendeel van de mensen die reageren niet anders doet dan het aandragen van oplossingen en tips op respectvolle wijze.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:15

SteffiiY schreef:

Ik zeg verder niets over de filmpjes dat is al genoeg gedaan.
Maar het nadeel is dat je er niets over te zeggen hebt wat mensen wel mogen zeggen en wat niet. Als je geen commentaar wilt moet het niet plaatsen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:17

liljebo schreef:
SteffiiY schreef:

als je het topic goed leest, zie je dat het merendeel van de mensen die reageren niet anders doet dan het aandragen van oplossingen en tips op respectvolle wijze.

Ik heb het hele topic gelezen, en 90% zijn pennyberichtjes dat het dierenmishandeling is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:17

Tigra_ schreef:
SteffiiY schreef:

Ik zeg verder niets over de filmpjes dat is al genoeg gedaan.
Maar het nadeel is dat je er niets over te zeggen hebt wat mensen wel mogen zeggen en wat niet. Als je geen commentaar wilt moet het niet plaatsen.

Daar heb je ook gelijk in :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:22

SteffiiY schreef:
[

Ik heb het hele topic gelezen, en 90% zijn pennyberichtjes dat het dierenmishandeling is.[/quote]

Nee hoor.... er zitten echt behoorlijk wat berichten tussen met zinvolle info en tips. Heb alleen even geen zin om ze nu te tellen. :P

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:23

Nee zo bedoelde ik het ook niet, maar viel me gewoon op!
tuurlijk zijn er een hoop mensen die ook respectvol reageren met tips en mensen die willen helpen.
Ik lees het topic al poos mee, maar toch zijn er altijd mensen die blijven herhalen dat het dierenmishandeling is enz.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:25

ik heb alle reacties tussendoor niet gelezen, maar wil wel even wat zeggen :)
Ik heb de filmpjes bekeken. Een steiger, en dan een klap op het hoofd. That's not done!
Er is altijd een reden waarom een paard zich zo gedraagt. Als het niet lichamelijk is, is het wel op een ander vlak!
Ik vind dat je je eerste eens moet gaan verdiepen in het lichaam van een paard, zodat je weet wat de juiste nageeflijkheid is, want met trekken en spelen kom je er ook niet.

Ik zou zeggen, stop even met rijden, laat het dier even uitrusten van alle stress. Laat hem goed nakijken, tot al het lichamelijke uitgesloten is, zorg voor goed passend tuig en verdiep je in de werking van het paardenlichaam.

Wat sommige mensen zeggen over dierenmishandeling. Je mishandelt pas als je het bewust expres doet.
Wanneer je niet beter weet dan hoe je het altijd hebt geleerd, ben je in sommige ogen wel aan het mishandelen, maar je ziet het zelf niet je doet het iig niet expres.
Er zijn genoeg, teveel zelf, mensen die op zulke manieren rijden, dat weet heel bokt zelf ook heel goed!
Als je het van zo iemand leert, weet je ook echt niet hoe het anders kan toch?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:27

JunkDeLuxe schreef:
ZusJacobs schreef:
Maar wat is engelse rijstijl in jouw ogen? Want wat ik zie als aan de teugel op jouw filmpjes is voor mij gewoon in de bek zagen.. Daarbij zie ik een ontzettend gejaagde galop.. Dus idd. laat eens wat zien waar het wél goed gaat..

Niet western, in ieder geval. Rechtdoor lopen, op der eigen benen. Niet hangen in mijn hand.
Ze is echt niet makkelijk. Wie denkt van wel, mag altijd eens komen proberen. De 'idioot' die haar op haar hoofd een tik geeft, is geselecteerd om volgende maand te starten in de nationale kampioenschappen hier.

En de galop is gewoon héél moeilijk. Ze gaat er altijd meteen vandoor. Dat stukje rechtdoor gisteren, dat was helemaal niet 'rustig'. Maar hey; ze deed het wél.

Ik laat morgen iemand filmen, dan post ik dat nog bij.

Sorry hoor, maar wat is jouw beeld bij western riding? Duidelijk een verkeerd beeld van deze sport (die ikzelf beoefend heb dus ik weet waar ik over praat). Ik vind ook dat jouw manier om aan de teugel te leren rijden nu niet op kennis gebaseerd word.

Ik zie alleen maar gezaag, je houdt je evenwicht op de teugels i.p.v. op je zit en hangt onwijs in haar mond daarmee. Aan de teugel gaan komt van achter naar voor en niet door het getrek aan de teugels. Een fout die ik vroeger ook maakte hoor, maar dat ligt dan wel degelijk aan geen goede instructie.

Ik ben heel benieuwd naar recente beelden. Qua galop ken ik het probleem, ik heb een vz-paardje die dat ook heeft. Ik los het alleen wel anders op. Ik heb een paardje wat plat door de bochten ging en bijna niet aansprong in de galop. Op zich is hard en plat geen probleem, maar als je daar nu nog niet aan werkt moet je ook niet in je teugels hangen, maar ruimte geven van voren. Je wilt toch dat ze galoppeert?

Ik zie een ruiter die naar achter hangt en aan de teugels trekt. Wat dacht je van meegaan in de beweging, je rug bollen waardoor je schouders naar voren gaan en je handen bij de schoft houden? Mee geven zodat ze weet dat het leuk is. Daarna ga je pas werken aan controle in de galop.

Zo heb ik het idg gedaan en binnen no-time galoppeerde ze makkelijker aan en kan ze nu rond de bocht door i.p.v. plat := .
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 20-02-12 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:29

Het ziet er inderdaad niet goed uit. Als die het allemaal zo moeilijk vindt zou ik gewoon lekker voorwaarts laten lopen met een losse verbinding, op eigen benen laten lopen. Veel voltes en daarbij goed de binnenhand naar binnen brengen. Het nageven komt vanzelf, ze zal vanzelf een keer gaan zakken als jij verbinding zoekt.

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:32

ik rijdt een paard was erg eigenwijs is. Maar als je de filmpjes goed bekijkt (voor al steiger) dan zie je dat die het niet snapt of dat hem iets dwars zit.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:34

JunkDeLuxe schreef:
[***] schreef:
Waar ik mij nog meer dan de filmpjes aan stoor is het stoere "je bent uitgenodigd, kom maar proberen" ... Zoals ik het zie moet je dit paardje helemaal niet eens willen proberen, is het echt niet stoer als je er wel op kan blijven zitten ofzo. Zoals ik het zie moet dit paard (indien nog niet gebeurd) eerst eens door een bekwame veearts binnenstebuiten worden gekeerd, eventueel osteopaat er eens bij voor een oordeel en moet er daarna van op de grond, aan de longe & later dubbele longe gewerkt worden naar voorwaarts & ontspannen lopen en kan er daarna misschien weer eens een zadel op (dat hopelijk dan wel past). Maar zo zie ik het, en zo zie jij (TS) het duidelijk niet. :)

Iedereen weet het beter, dus kom maar even voordoen hoor.
Zo bedoel ik het.

En nogmaals. Fysiek mankeert haar niets. En hoezo, aan de longe en later de dubbele? Laatste keer dat ik heb gechekt, is de longe ongelooflijk slecht voor een paard (de enkele longe), omdat je je paard helemaal scheef trekt.

in dit filpje ben je gewoon aan het longeren met enkele longe
longeren is niet slecht,
maar jij maakt het slecht op de manier dat jj het doet
http://www.youtube.com/watch?v=PSa--TlZ ... D9U6TiY9wH

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:37

Inmiddels zijn we 9 pagina's verder, vallen veel mensen in herhaling of wordt er zonder verdere onderbouwing iets nee gezet hier.
Op dit moment dus maar even een slotje, dan ga ik achter de schermen uitpuzzelen wat we met dit topic verder gaan doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:09

Moderatoropmerking:
Na uitgebreid overleg achter de schermen is besloten dit topic gesloten te laten.
Er zijn door een aantal mensen opbouwende berichten geplaatst waar TS hopelijk verder mee kan, waarvoor dank.
Verder is er een heleboel herhaling. Dit topic blijft gesloten, mocht TS een update willen plaatsen, dan kan dat via ons of middels een nieuw topic.