Woeste tinkerhengst losgebroken op strand!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:39

Sammyoo schreef:

Eh, niet iedere hengst heeft al het steretype hengstengedrag he...

Annelot heeft Ryon al jaren en rijd/is vaak op het strand te vinden met Ryon. Ze weet echt wel wat ze aan het doen is hoor.
Alleen ging het nu 1 keer mis. Voor hetzelfde geld knoopt ze hem daar voor de zoveelste keer al vast. Alleen nu een ongelukje.

Ik had een RUIN, die je echt niet los moest laten bij andere paarden. Als die mij zou ontsnappen en andere paarden ziet mept ie ze lens.

Maar ik heb ook een hengst. Het grootste watje wat er is. Mocht die uitbreken (als hij dat al doorheeft :Y)) Dan zou hij lang niet zo reageren als mijn ruin bijv. Je zou dan, mocht je hem als ruiter tegenkomen, zo kunnen pakken gezien hij gewend is samen met merries te rijden.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 09:26

@Sammyoo, Agressief???? Ik heb nergens benoemd dat Ryon agressief is tegenover andere paarden. Hij vertoont hengstengedrag en dat is heel wat anders hoor!

Piloetje

Re: Woeste tinkerhengst losgebroken op strand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 17:39

Ik snap wat Stef zegt. Ik heb zelf gezegd dat ik blij was dat alles goed afgelopen is, en dat de eigenaresse het al erg genoeg vond. Ik was ook benieuwd naar de foto's. En kan er achteraf om lachen, omdat alles goed afgelopen is.

Maar alle lieve reacties...Ik was er blij mee! Maar het is absoluut niet in de stijl van bokt.nl, hahah. Dus ik snap de verwondering wel. <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:53

Wat een pracht beest!!

Meiden toppie dat jullie zo koel bleven en wat een kanjers van merries hebben jullie toch, die vochten maar wat fel mee om hun baasjes te redden, want je moet er toch niet aan denken dat een van de dames er toch wel zin in had???? :D

Ze hebben toch maar een lekker hapje voorbij laten gaan... :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:35

annelot schreef:
Ik weet nml hoe Ryon tegenover andere paarden reageerd, mijn hart zat dus ook in mijn keel......

Sorry Annelot, waarschijnlijk heb ik het verkeerd begrepen. Maar vanwege deze tekst van jou dacht ik dat de hengst agressief op andere paarden reageert. Waarom zit anders je hart in je keel? Overigens kan hengstengedrag ook heel goed agressief zijn

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:51

Ryon is niet paard agressief, hij staat met zijn eigen merrie in het land, en heeft vaak zat naast mijn merrie op de trailer of zelfs naast mijn hengst op de vrachtwagen gestaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:24

Tja, dan weet ik ook niet waarom de eigenaar bovenstaande tekst heeft getyped.
Ik krijg nu wel de indruk dat er vooral door bekenden van de eigenaar van de hengst wordt gereageerd................ In dat geval zal ik een niet erg populaire mening over het incident hebben.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:47

Sammyoo schreef:
Ik kan voor een groot deel wel meegaan met Stef. Reacties als 'wat een mooie hengst Annelot' etc zijn niet relevant voor dit topic.
Er is door onverantwoordelijk handelen van de hengstenhouder een hengst, waarvan de eigenaar kennelijk weet dat hij agressief op andere paarden reageert, op het strand ontsnapt. Dat is onvergelijkbaar met een paard wat in een omheinde bak op een stal losbreekt (maar ook wel een reden dat hengsten op veel stallen niet worden toegelaten). Met zo'n paard zou je ook niet onder de man naar buiten moeten gaan. Waarom het risico opzoeken en een fotoshoot op het strand doen? Dat is toch nergens voor nodig.
Als de TS met rug-of hersenletsel in het ziekenhuis zou liggen of haar paard was gewond geraakt, was de reactie wellicht minder coulant geweest.

Even een vraagje hoor, maar bedoel je hier nu werkelijk mee dat hengsten niet onder de man naar buiten zouden moeten gaan?

In combinatie met je latere berichten krijg ik namelijk het idee dat je niet echt met hengsten bekend ben (maar wellicht zit ik ernaast). Wij hebben er zelf namelijk twee en hoewel je bijzonder consequent en alert moet zijn, zijn het hele fijne paarden. Ik vind het dan jammer om te lezen dat hengsten meteen weer zo'n stempel opgedrukt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:42

Als mensen de hengst kennen dan is het wel reëel als ze zo reageren. Ik ken ook een tinkerdekhengst, die staat gewoon op zijn weitje waar ook een merrie naast staat en daar is helemaal niks verkeerds aan. Een heel braaf beest, maar natuurlijk kunnen er dingen gebeuren.

Het is nu geen strandseizoen meer en natuurlijk kan er ergens een paard lopen...en die wind zal hem ook wel een lekkere geur mee gegeven hebben...overigens verbaast het mij dat in december nog merries hengstig zijn....heb geen merrie begrijpen jullie wel?? :+

Maar als het dier lost komt, zelf schrikt van zijn overmoedige reaktie, tezamen met een spannende omgeving, wind en de vrije ruimte, dan ineens 2 paarden ziet, waar ze altijd op af rennen in momenten van paniek en dan ook nog eens door alle opwinding zijn hormonen mee gaan doen, met de volle wind in zijn neusgaten met een geur van een heerlijke dame...

oliebol happens en als hij een erg gevaarlijke hengst was geweest, dan denk ik dat hij zich niet van zich af laat meppen met een lu*llig zweepje.

Weet iig wel dat ik voortaan zweepje mee moet nemen... :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 14:55

Hij liet zich dus ook niet wegmeppen, even voor de duidelijkheid...We hebben bijna in onze rijbroek gepoept van angst. En Annelot geeft zelf aan te weten hoe Ryon reageerd op andere paarden, en dat ze daarom met haar hart in haar keel zat van angst!

Dus als andere mensen (kennissen van Annelot?) gaan zeggen dat hij poepie braaf is en heel lief met andere paarden. daar snap ik eerlijk gezegd niets van. Die dag in ieder geval niet.

En als mensen dan reageren op die opmerking van Annelot is dat ook niet zo raar.

Maar om vervolgens te zeggen dat een hengst niet naar buiten mag onder de man... -O- Dat slaat imo helemaal nergens op. Hij was super braaf in de hand! Zodra ze hem vast had sloeg hij 180 graden om en deed hij braaf wat er gevraagd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:57

Ik zou ook blubber schijten, ook al zou hij wel braaf zijn...je weet niet wat je overkomt.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:07

WoW!
Mijn friesje zou helemaal klaar gaan staan denk ik... hahahaha.
Ik vraag me af wat eruit gekomen zou zijn dan.

Wat een hengst zeg... 1 bonk spier....

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:14

@ Rensiepensie, Ryon is in de hand ook super hoor, kan met hem op buitenrit met andere paarden en dan kan hij naast, achter en voor andere paarden rijden maar dan is hij in de hand. Ryon is een paard wat heel erg leiding nodig heeft en consequentie, maar dat heeft iedere hengst nodig denk ik. Alleen als Ryon zijn gang kan gaan zonder dat ik er ben dan reageerd hij heel anders en ik kan hem helaas niet sturen op 1 km afstand :D Hij vertoond dan echt hengstengedrag. Het dekseizoen is natuurlijk ook al een tijdje achter de rug dus tsja dan wil je als "droog" staande man wel weer eens wat ;) Zijn vrouw waarbij hij in de paddock staat is drachtig en die wil ook al niet :+ Al probeerd hij er af en toe wel op te klimmen maar dat word weer afgestraft met een corrigerend schopje!
Bij agressief heb ik in mijn hoofd dat een paard echt aanvalt met zijn bek open en dat deed hij toch niet???? Hij maakte zich vooral erg groot volgens mij en maakt veel kabaal, tilt zijn voorbeen op en probeerd dan uiteraard te kijken of hij de merrie kan dekken. Don't shoot me if I'm wrong want het was op een aardige afstand.

@ liefie, BONT! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:26

Allemensen wat een PRACHTIG paard en jullie hadden nog het benul hem van je af te slaan?? Ik zou alleen maar :~

Maarja, dit kan natuurlijk iedereen overkomen, een paard kan weleens wat doen waardoor hij ontsnapt. Als hengsteneigenaar probeer je dat natuurlijk ook zoveel mogelijk te voorkomen maarja, soms gaat het weleens mis...
banketstaaf voor degene die die hengst vervolgens tegenkomt maarja, ook merrie's en ruinen zijn niet altijd even lief tegen andere paarden.

Hier ook een hengst, moet er niet aan denken om er in het bos af te kieperen, vreselijk.
Alleen daarom al een iets scherper bitje of extra touwtje eraan, voor de zekerheid.

Overigens denk ik dat wanneer de hengst veel intresse heeft in je paard het beste af kunt stappen en je paard met de kont naar hem kunt draaien, dan lost je paard het zelf wel op. Evt. schade is natuurlijk voor de hengsteneigenaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:27

anneliesdj schreef:
Overigens denk ik dat wanneer de hengst veel intresse heeft in je paard het beste af kunt stappen en je paard met de kont naar hem kunt draaien, dan lost je paard het zelf wel op. Evt. schade is natuurlijk voor de hengsteneigenaar.

Leuk als je een gefrustreerde hengst treft die geen respect voor de merrie heeft... Zit je er tussen (ja, die hengsten zijn er ook :j)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:33

Het zal je maar gebeuren, gelukkig dat de hengst ook weer veilig bij de eigenaar is geland.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:44

@ Stef, idd, niet iedere merrie slaat van zich af en niet iedere hengst laat zich wegjagen. Ik denk dat Ryon dan denkt; Thanx voor het klaarzetten! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:01

stef schreef:
anneliesdj schreef:

Leuk als je een gefrustreerde hengst treft die geen respect voor de merrie heeft... Zit je er tussen (ja, die hengsten zijn er ook :j)

Nee dan zit je er niet tussen want je bent afgestapt.
Of je merrie trapt hem van zich af of hij springt erop.
Is niet leuk als je merrie niet heel enthousiast is maar veel anternatief heb je imo niet, als ze echt niet wil trapt ze hem er wel af.

Wat wil je dan doen? Erop blijven zitten terwijl hij achterop springt? Er als een gek vandoor gaan en je paard alleen maar meer in paniek jagen? Als een idioot rondjes draaien met het risico dat hij opzij of voorop springt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:07

anneliesdj schreef:
Of je merrie trapt hem van zich af of hij springt erop.

Merrie trapt, hengst raakt nog gefrustreerder en vliegt de merrie aan omdat hij moet en zal dekken.... Ik ben het topic van de welshmerrie die in haar hals open lag door toedoen van de hengst nog niet vergeten :n
Nee, ik vind het een zeer krom advies en als het mij zou gebeuren zou ik echt alles in het werk stellen om de hengst bij de merrie uit de buurt te houden, en mocht daar geweld bij nodig zijn.... so be it

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:16

annelot schreef:
Ryon is in de hand ook super hoor, kan met hem op buitenrit met andere paarden en dan kan hij naast, achter en voor andere paarden rijden maar dan is hij in de hand. Ryon is een paard wat heel erg leiding nodig heeft en consequentie, maar dat heeft iedere hengst nodig denk ik. Alleen als Ryon zijn gang kan gaan zonder dat ik er ben dan reageerd hij heel anders en ik kan hem helaas niet sturen op 1 km afstand :D Hij vertoond dan echt hengstengedrag. Het dekseizoen is natuurlijk ook al een tijdje achter de rug dus tsja dan wil je als "droog" staande man wel weer eens wat ;) Zijn vrouw waarbij hij in de paddock staat is drachtig en die wil ook al niet :+ Al probeerd hij er af en toe wel op te klimmen maar dat word weer afgestraft met een corrigerend schopje!
Bij agressief heb ik in mijn hoofd dat een paard echt aanvalt met zijn bek open en dat deed hij toch niet???? Hij maakte zich vooral erg groot volgens mij en maakt veel kabaal, tilt zijn voorbeen op en probeerd dan uiteraard te kijken of hij de merrie kan dekken. Don't shoot me if I'm wrong want het was op een aardige afstand.

Vaak is het bij de hengsten die ik ken meer kabaal, geen agressie, en met jou ernaast weet Ryon zich prima te beheersen, anders wordt hij door jou gecorrigeerd. Heb er zelf bijgestaan toen hij zijn pot met goud in mijn merrie haar regenboog stopte. :=
Anders misschien toch maar een afstandsbedieninkje fabriceren zodat je hem op 1 km afstand ook nog kunt sturen, wat dacht je van een e-collar? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:25

annelot schreef:
@ Stef, idd, niet iedere merrie slaat van zich af en niet iedere hengst laat zich wegjagen. Ik denk dat Ryon dan denkt; Thanx voor het klaarzetten! ;)

Dan misschien een beauty van een baby gratis.... <3 ???

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:30

Ik moest meteen aan Ryon denken toen ik je verhaal las! := Wel super eng zeg, gelukkig hebben jullie er niks aan overgehouden!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:25

Ja, als ik van te voren had geweten dat hij zo braaf zou zijn geweest in de hand, was ik afgestapt, had mijn paard aan mijn vriendin gegeven, en had ik hem gepakt.... Maar geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht op het moment!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:12

mylittlejoy schreef:
Sammyoo schreef:
Ik kan voor een groot deel wel meegaan met Stef. Reacties als 'wat een mooie hengst Annelot' etc zijn niet relevant voor dit topic.
Er is door onverantwoordelijk handelen van de hengstenhouder een hengst, waarvan de eigenaar kennelijk weet dat hij agressief op andere paarden reageert, op het strand ontsnapt. Dat is onvergelijkbaar met een paard wat in een omheinde bak op een stal losbreekt (maar ook wel een reden dat hengsten op veel stallen niet worden toegelaten). Met zo'n paard zou je ook niet onder de man naar buiten moeten gaan. Waarom het risico opzoeken en een fotoshoot op het strand doen? Dat is toch nergens voor nodig.
Als de TS met rug-of hersenletsel in het ziekenhuis zou liggen of haar paard was gewond geraakt, was de reactie wellicht minder coulant geweest.

Even een vraagje hoor, maar bedoel je hier nu werkelijk mee dat hengsten niet onder de man naar buiten zouden moeten gaan?

In combinatie met je latere berichten krijg ik namelijk het idee dat je niet echt met hengsten bekend ben (maar wellicht zit ik ernaast). Wij hebben er zelf namelijk twee en hoewel je bijzonder consequent en alert moet zijn, zijn het hele fijne paarden. Ik vind het dan jammer om te lezen dat hengsten meteen weer zo'n stempel opgedrukt krijgen.

ik reageerde op een vorig bericht waarin gesteld werd dat je tijdens een buitenrit ook van je hengst af kan vallen waardoor hij de benen zou kunnen nemen. Tja, als je niet zo'n stevige zit hebt en je bent bang voor de gevolgen van je loslopende hengst, kan je maar beter niet naar buiten gaan. Maar dat was een hele lap tekst dus heb ik het wat verkort opgeschreven.

Uit welke tekst van mij maak je op dat ik weinig ervaring heb met hengsten? Waar gaat mijn redenatie mank? Heb een linkje van de wiki geplaatst, als je vindt dat dat niet klopt moet je dat doorgeven.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:17

rensiepensie schreef:
Het paard kwam op ons afgestormd, en we zagen al snel dat het een flinke woeste hengst was! En mijn merrie is hengstig!!! En het paard van mijn vriendin is al een paar maanden drachtig! Het paard was helemaal niet bang, hij was woest! -:(- En hij begon ons te terroriseren! De paarden helemaal van slag en die van mij echt flink over de zeik. :( Die heeft hem een paar trappen verkocht, maar liep zo te dribbelen en te steigeren dat ik er bijna afkukelde. Gelukkig bleef het paard van mijn vriendin wat rustiger. Maar daar probeerde die bovenop te springen! Dus mijn vriendin heeft hem een paar flinke dreunen op zijn hoofd verkocht met haar zweep. ~~}> Maar het leek wel alsof hij er niets van voelde!

Misschien goed voor de discussie om even terug te halen wat er aan de hand was............