Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:54

FriesWytske schreef:
Dan vind je het maar raar om dat te horen. Maar het is wel een vorm van mishandeling om een paard wat zo toegetakeld is te gaan berijden.

Men zegt toch geen pijn? Mijn mening ben ik nog niet helemaal over uit maar om hun nou mishandelaars te noemen..
Denk dat als ie pijn heeft hij zn rug zo ver weg gaat drukken dat zn buik op de grond beland.
Het idee klinkt ook luguber , maar blijkbaar geeeft Pacha niks aan, anders was rijden/springen echt niet mogelijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:56

fijn dat het zo goed gaat.

hoe en wat kan ik niet over oordelen.. ben blij dat ik nooit voor die keuze sta..
ik las dat ze 24 24 uur op dekliniek stond.. dus die dierenartsen overleggen met de eigenaar maar als het echt slecht was (ze at bijvoorbleed niet lag alleen maar) dan was ze wel ingeslapen.

wel bijzonder om zoiets te zien vorderen.. hoewel er altijd 2 soorten meningen zullen blijven, loopt ze nu toch weer rond..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 23:56

Dat klopt niet wat je zegt Marjoow, mensen met een enige ziekte en enorm veel pijn kunnen wel ingeslapen worden als ze daar een aanvraag voor doen.
En het zou alles behalve slecht zijn als er meer mensen waren die een paard vergeleken met een mens, en dat is eerlijk gezegd enorm rond de pot gedraaid. Want wij mensen zijn de eerste om een paard een deken aan te doen omdat wij het koud hebben, en dat is dan niet vergelijken met een mens?

Dat een paard met een gebroken been geen paardwaardig leven kan lijden, is ook niet waar. De eerste maanden duurd de revalidatie van zo een paard inderdaad heel lang, maar deze paarden kunnen zeker en vast nog als weidepaard gebruikt worden. Of als gezelschapspaard...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:57

S_uus schreef:
FriesWytske schreef:
Dan vind je het maar raar om dat te horen. Maar het is wel een vorm van mishandeling om een paard wat zo toegetakeld is te gaan berijden.

Men zegt toch geen pijn? Mijn mening ben ik nog niet helemaal over uit maar om hun nou mishandelaars te noemen..
Denk dat als ie pijn heeft hij zn rug zo ver weg gaat drukken dat zn buik op de grond beland.
Het idee klinkt ook luguber , maar blijkbaar geeeft Pacha niks aan, anders was rijden/springen echt niet mogelijk.

Niet elk paard laat pijn zien he ;) Zo heeft mijn verzorgfjordje waarschijnlijk ruim een maand met rugpijn rondgehobbelt, zonder ook maar íets te laten merken. Dieren kunnen ongelofelijk hard zijn helaas. En als ze iets enorm leuk vinden kunnen ze door de pijn heen.

Noeka

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 23:59

Een maand... Pacha loopt al een lange tijd terug op parcour, en parcour 1m35 foutloos rond brengen gaat een paard absoluut niet doen met pijn, zelfs niet als ze door de pijn heen kunnen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:00

Arabiertje* schreef:
Dat klopt niet wat je zegt Marjoow, mensen met een enige ziekte en enorm veel pijn kunnen wel ingeslapen worden als ze daar een aanvraag voor doen.
En het zou alles behalve slecht zijn als er meer mensen waren die een paard vergeleken met een mens, en dat is eerlijk gezegd enorm rond de pot gedraaid. Want wij mensen zijn de eerste om een paard een deken aan te doen omdat wij het koud hebben, en dat is dan niet vergelijken met een mens?

Dat een paard met een gebroken been geen paardwaardig leven kan lijden, is ook niet waar. De eerste maanden duurd de revalidatie van zo een paard inderdaad heel lang, maar deze paarden kunnen zeker en vast nog als weidepaard gebruikt worden. Of als gezelschapspaard...

Ja, je kunt een aanvraag doen, maar dan word er eerst nog gekeken of de aanvraag wel gegrond is, en het is een procedure waar je U tegen zegt. Uiteindelijk moet je ook nog maar een dokter vinden die het wil doen (en begrijpelijk natuurlijk)

Maar mensen die een paard een deken omdoen, omdat zíj het koud hebben, vermenselijken het paard idd ook. Precies hetzelfde. Maar dat verandert niets aan mijn standpunt. Een paard is een paard, en die moet je niet vermenselijken. Helaas word dit nog al te veel gebeurd.
En ik vind dan toch sommige kwesties iets serieuzer dan een paard te vroeg de deken om te doen ;)
En iedereen gaat anders met zijn/haar paard om, das je goed recht. Maar je moet ze niet vergelijken met de mens, want dat is in mijn ogen appels met peren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:00

Ohhh Jóngens... KIJK nu eens naar het spring filmpje!! En als julle daar ECHT een zielig paard zien wat eigenlijk niet wil doen wat hij 'moet' doen. Dan discussieer rustig verder... Maar KIJK eens EERLIJK.... Paard heeft er gewoon lol in!!

En verder: lees wat TS schrijft: paard is van begin af aan blijven eten, heeft het niet opgegeven, dus wat mij betreft: alleen maar respect voor de eigenaren van dit paard die er alles aan gedaan hebben om het dier de kansen te geven die het zélf ook nam ( nogmaals: paard is gewoon blijven eten, en geloof me; als het echt ondraaglijk was geweest had het dier dat natuurlijk niet gedaan!!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:01

Bijzonder :j

Wat ik hiervan moet vinden? Tja, wie ben ik om hierover te oordelen. Ik ken het paard niet.
Het dier is opgelapt en een zeer werklustig dier zal niet blij zijn met pensioen. Nee, als het paard weer plezier heeft, wie ben ik dan om daar wat over te zeggen?

Ik vind dat ze er stukken beter uit ziet zeg! Het is fijn dat haar vel weer terug is gekomen. Hoelang duurt het nog voordat het haar terug komt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:01

Arabiertje* schreef:
Een maand... Pacha loopt al een lange tijd terug op parcour, en parcour 1m35 foutloos rond brengen gaat een paard absoluut niet doen met pijn, zelfs niet als ze door de pijn heen kunnen.

Hee, ik zeg niet dat Pacha pijn heeft he :P Dat kun je van achter je pc totaal niet bepalen denk ik :P
Vind het wel fijn dat Pacha nu weer kan doen wat ze leuk vind, en dat ze er zo goed bovenop is gekomen. Ook al had ik een andere keuze gemaakt, vind het nog steeds respect.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:02

riagr schreef:
Ohhh Jóngens... KIJK nu eens naar het spring filmpje!! En als julle daar ECHT een zielig paard zien wat eigenlijk niet wil doen wat hij 'moet' doen. Dan discussieer rustig verder... Maar KIJK eens EERLIJK.... Paard heeft er gewoon lol in!!

En verder: lees wat TS schrijft: paard is van begin af aan blijven eten, heeft het niet opgegeven, dus wat mij betreft: alleen maar respect voor de eigenaren van dit paard die er alles aan gedaan hebben om het dier de kansen te geven die het zélf ook nam ( nogmaals: paard is gewoon blijven eten, en geloof me; als het echt ondraaglijk was geweest had het dier dat natuurlijk niet gedaan!!)

Zodra een dier niet meer eet is er idd iets goed mis, maar dat een dier nog wel eet wilt niet zeggen dat alles goed is he ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:11

Dat niet alles goed was lijkt me duidelijk, is een overbodige opmerking. Wat ik wil zeggen: paard heeft het destijds niet opgegeven..
En zijn eigenaren ook niet. Resultaat zie je op het filmpje. Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen ongelukkig paard in zien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:14

riagr schreef:
Dat niet alles goed was lijkt me duidelijk, is een overbodige opmerking. Wat ik wil zeggen: paard heeft het destijds niet opgegeven..
En zijn eigenaren ook niet. Resultaat zie je op het filmpje. Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen ongelukkig paard in zien.

Nee, maar had een filmpje van de eerste weken na de brand gemaakt en je zou iets heel anders zeggen.

Weetje, een dier kan er best bovenop komen, en het paard op het filmpje is ook niet ongelukkig, anders zou hij nooit een parcours zo afleggen.

Maar het kost wel een hele hoop wil een dier stoppen met eten. Dat zal bij het ene dier misschien anders zijn dan bij het andere, maar soms is het echt beter om het dier te laten gaan.
Misschien een rare vergelijking, maar ik heb donderdag een cavia laten inslapen omdat er een blaassteen in zat die net zo groot was als de blaas zelf. Diertje at nog goed, dronk als een tierelier, maar die hoorde je tijdens het plassen zó enorm pijn hebben, dat gaat niet meer.
En dat probeer ik hier ook te zeggen. Als een dier ophoud met eten, is het fout. Eet een dier nog, is het niet altijd beter om ermee door te gaan ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:17

Ik had nog nooit eerder van Pacha gehoord, maar heb de topics bekeken en echt respect. Ik zou niet weten wat ik had gedaan, inslapen of ervoor gevochten. Maar ik vind het knap dat je de keuze hebt gemaakt om ervoor te vechten. Dit getuigt van ontzettend veel liefde jegens je paard, en doorzettingsvermogen.
En ik neem aan dat wanneer het pijn heeft, geen zin in heeft, het paard echt wel aangeeft of het kan of niet.. En ik twijfel er ook niet aan of alles rustig is opgebouwd. Ik vind het knap.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:18

Ik kende het verhaal van Pacha ook nog niet. Maar ik vind het helemaal niet egoïstisch van de eigenaren. Zij hebben alles voor hem betaald, ookal hadden ze toen geldproblemen zoals stond in een van de topics. Of Pacha pijn heeft gehad zullen we nooit weten. Maar wat een verbetering tegenover vroeger! Het paard vindt het echt leuk om te springen! Een paard gaat inderdaad geen parcours van 135 foutloos rondspringen met pijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:20

Ik blij erbij, net als voorgaande keren, dat ik het ongelooflijk vind dat dit paard in leven gehouden is....

Maar buiten dat, Wat een leuke foto's en wat fijn te zien dat het haar weer begint aan te groeien! :)

jumpiewumpie: Nooit weten of het dier pijn heeft gehad??
Wat denk jij.. als je verbrand bent...? Tuurlijk heeft dat dier pijn gehad! :wow: :\

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:23

heads up voor de eigenaren!
Als een beestje aangeeft te willen vechten zou ik ook zeggen; gaan met die banaan..!
Kan me voorstellen dat ze elke dag als ze hem zien lopen blij zijn met de keuze die ze gemaakt hebben... namelijk de keuze om te leven!

Heel veel pelzier van dit pracht paard gewenst!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:27

Ik vind het een bijzonder verhaal en heb de filmpjes gezien en vindt het bewonderenswaardig wat de eigenaars tot nu toe hebben bereikt.
Echt heel bijzonder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:27

Om te beginnen met een quote van een beroemde paardentrainer: "You don't throw away a life because it is banged up a little...."

Ik vind dat het paard vergeleken met de begintopics ontzettend is opgeknapt, en ik snap dat de eigenaren, omdat Pacha duidelijk heeft aangegeven te willen blijven leven en daarvoor heeft gevochten, daar ook voor zijn gegaan.

Ik ben van mening dat, als er enige kans op goed herstel is en het dier de rest van zijn leven een paardwaardig bestaan kan hebben, je het in ieder geval een kans moet geven. En hoe diep dat dal is waar hij door moet, en of hij daar wel de kracht voor heeft, mag ieder paard voor zichzelf beslissen. Als Pacha het niet had aangekund, had hij het aangegeven. En ik ben er zeker van dat de eigenaren hadden ingegrepen als dit niet zo was geweest. Of iig ontvankelijk waren geweest voor advies van de behandelende artsen om hier niet mee door te gaan.

Nu het paard zover is hersteld, de artsen aangeven dat hij geen pijn heeft, en er nog steeds progressie te zien is, en het dier aangeeft dat het werk leuk vindt, vind ik het helemaal niet verkeerd om het dier dan ook aan het werk te zetten. Ik zie ik dier met plezier in het werk. Gun hem dat dan ook.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:30

@cassidy: volledig, hartgrondig, helemaal mee eens! Super verwoordt!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:31

Marjoow schreef:
S_uus schreef:

Niet elk paard laat pijn zien he ;) Zo heeft mijn verzorgfjordje waarschijnlijk ruim een maand met rugpijn rondgehobbelt, zonder ook maar íets te laten merken. Dieren kunnen ongelofelijk hard zijn helaas. En als ze iets enorm leuk vinden kunnen ze door de pijn heen.

Ik had het moeten onderbouwen, toen ik het getypt had dacht ik dat klopt niet want bij mijn pony kwamen we er ook 'te laat' achter dat ie tegen koliek aan liep omdat hij niet piept (DA woorden : Als er nou iets warmbloed bij Asra inzat , had ie eerder gepiept maar koudbloedjes piepen niet snel).
Net als een vriendin van mij waarvan haar paard dwars door zijn gebroken been liep, ook daar kwamen ze na lange lange tijd pas achter.

Ontopic: Ik heb net de filmpjes gekeken vandaar dat ik net nog geen mening kon geven.
Ik denk dat hier wel goed gecheckt is , door de DA's ook en niet alleen door eigenaren.
Zoals Marjoow al typt, paarden hoeven het niet te laten merken, wij eigenaren hebben het niet altijd door.

Maar, ik denk wel dat dierenartsen (Neem aan dat er meerderen Pacha in handen hebben gehad) hem echt onderzocht hebben op pijnen.
Toch lijkt mij het niet fijn, ook voor een sportpaard niet , en hoe hard ze ook kunnen zijn, om jezelf met pijn over 1,35 te hijzen.

Ik wens men veel geluk met hem, het is een prachtig dier, voor sommigen misschien niet meer van buiten, maar zeker van binnen.
Laatst bijgewerkt door S_uus op 13-11-11 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:32

Ts hoe vaak heb jij het dier nu irl gezien? 3 keer of zo?

IK blijf erbij dat vluchtdieren niet zullen opgeven en door pijn heen gaan.
En moet wel pijnvrij zijn anders springt ie niet? Onzin, dat heet pijngrens verleggen. En gezien dit dier ontzettend veel pijn heeft gehad zal hij daar expert in zijn.

Om jou vraag te beantwoorden ts, ik vind dat een paard boven alles een paard blijft.2000 euro of 20.000 euro.

Vidalyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:33

Fijn om te zien dat het goed gaat met Pacha :j

Alleen je spreekt jezelf wel tegen :Y) :
Citaat:
Gelieve vriendelijk te blijven, Pacha heeft geen pijn gehad en de zorg gekregen die nodig is.
Citaat:
Hij heeft heel veel goede zorgen gekregen, behandelingen, massages voor de doorbloeding goed te laten stromen, pijnstilling zodat de pijn draagbaar werd.

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:34

Daar is Pacha weer.

Het doet me nog steeds zeer als ik de foto's bekijk. Mijn hemel, arme arme Pacha. Wijd er verder niet over uit en ga me niet weer in de discussie mengen, maar jeetje, wat een narigheid moet zo'n paard mee maken. En dan weer op concours.............. |(

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:35

Tegenspreken niet, Pacha heeft nu geen pijn meer. En als hij dan toen al pijn gehad heeft, dan is die pijn zeker draagbaar geweest. Dat is wat ik dus bedoel :-)

Vidalyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:37

Dat stond in het allereerste topic en de andere in het tweede ;)
Vandaar dat ik zeg dat het elkaar een beetje tegenspreekt.

Daarbij weet je nooit 100% zeker wat een dier nou voelt. Desalniettemin ben ik blij dat het goed gaat met Pacha! :D