En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:57

@ ragdollcat, ik hoop toch dat je wel een beetje inziet dat ik niet maar aan het ''aanklooien'' ben. Het is een paard met een gebruikaanwijzing. Ik vind jou mening erg kort door de bocht, en echt een ouderwetse boere oplossing. Hier heb ik natuurlijk niets aan }:0 We hebben niet allemaal zoals jou een ''super knol''

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:51

Lusitana schreef:
liedje89 schreef:
Edit: TS wat bedoel je met dat ie de vrijheidsdressuur 'voor het eten' deed, de rest doet hij uit alturisme O:) ? Een paard doet niets voor jou, een paard doet alles omdat het gewenst resultaat voor hem geeft. Hij doet iets wat jij vraagd omdat hij een beloning of straf van jou verwacht wanneer hij het correct of incorrect uitvoerd. Het idee dat met voedsel belonen minder wenselijk is dan werken met stem/lichaamstaal beloningen is voornamelijk de wereld in geholpen door mensen die domweg niet handig genoeg zijn om te clickeren en denken dat hun dier het dan 'niet meer voor hen doet' (wat dus gewoon een onzinnig argument is).

Ik weet precies wat hij bedoeld. Een paard kan nl ontzettend drammerig worden als er eten bij te pas komt en dan neemt het willen opeisen van de beloning het over van de opdracht uitvoeren. Paarden kunnen dan agressiever worden en zelfs gaan bijten of met het voorbeen slaan. Helemaal als het dan een keer geen beloning krijgt op het moment dat hij dingen (vaak ook nog totaal niet gevraagd) uitvoert.
Dit heeft dus niets te maken met de gedachtengang van de mens over wat dan ook, maar een zuivere praktijkervaring.
Er is een verschil in een opdracht uitvoeren omdat het gevraagd wordt en iets uitvoeren om iets op te eisen en het dus ook los zien van de vraag er om.
Het is lang niet bij elk paard zo, maar er zijn dus wel paarden die zo zijn, en mijn Lusitano hengst is daar een van, dus ik herken dat wel.
Blijkbaar ben je zelf nog niet zo'n paard tegen gekomen, of zie je het als normaal dat een paard opdringerig is.

De TS zij zelf dat zijn paard er niet vervelend van werd maar het alleen voor het snoepje deed, waardoor ik mij erg afvroeg wat hij nu bedoelde. Gaat er dan toch iets mis waardoor het paard wel braaf de oefeningen doet en niet gaat slaan schooien etc maar bijv toch teveel op het voer gefocust raakt of is het meer dat de TS wil dat het paard de oefeningen voor hem doet en voedsel beloning bijv (naar mijn idee dus onterecht) als een soort omkoping ziet?

Bovendien kan eigenlijk gewoon voor 99.999 % van de gevallen stellen dat als het paard vervelend word van training dmv voedselbeloning de eigenaar de training niet correct toepast :)* . Blijkbaar loont het dan voor het paard om te gaan, drammen en slaan. Anders zou hij het niet doen, maar het is absoluut nooit de bedoeling met clickertraining dat dat soort gedrag loont dus waar o waar ligt dan de fout :Y) Veel mensen nemen ook geen enkele les of gewoon te weinig les voor zij aanvangen met clickertraining (oid) en geven dan het paard of de methode de schuld wanneer het niet volgens plan verloopt, lekker makkelijk :x . Als je een paard hebt dat zich lastig laat motiveren met straf en erg veel wilt doen voor eten lijkt het me juist erg handig om je eens een beetje te verdiepen in clickertraining oid.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:00

Motiveren door straf????

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:17

Als het paard van de TS zich niet veel aantrekt van straf of soms zelfs kwaad word wanneer hij gestraft word. Is straf dus geen motivatie om gedrag niet te herhalen maar slechts een motivatie om in de verdediging te gaan. (motiveren is volgens mijn woordenboek: aanzetten tot, heeft niets met positief of negatief te maken :)* .)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:21

Cayenne schreef:
Wachten tot het stopt?
Ok, maar als je daar op moet wachten terwijl hij dus buiten blijkbaar levensgevaarlijke toeren uithaalt en voor hetzelfde geld de volgende keer voor een auto springt of wel een sloot in duikt en TS wat breekt, dan ben je nog verder van huis.
Dat moet je dus gewoon voor zijn. Je kunt wel gaan wachten tot het stopt, maar dan loop je nog meer risico.

Juist niet, nooit negatieve aandacht geven. Dan zal het paard ook geen reactie geven.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 02:52

Lieve TS,

Als eerst wil ik even zeggen dat ik je wil prijzen om je uithoudingsvermogen en de kracht om alles op alles te zetten om dit paard "goed" te krijgen!

Ik las in het topic dat er spaans bloed in je paard zit. Zelf heb ik een geweldige Andalusier hoog in t bloed en ook hij was onberekenbaar.
Je moet echt weten dat een paard met spaans bloed heeeeeel gevoelig is. Met dwingen kom je met deze paarden nergens,je maakt het alleen maar erger en het staken word steeds meer en meer evenals het af straffen van iets. Ik denk als eerst dat je back to basic moet gaan. Geen grote verwachtingen moet hebben en de lat heel laag moet leggen...ook voor jezelf want het is zo frustrerend als je dingen verwacht dat je paard nu wel "normaal" doet en iedere keer ga je weer op je bek daarmee.
Vooral veel geplaatste complimentjes geven en belonen...daar groeien ze echt van! Ook denk ik dat je paard moet leren dat deze grote boze wereld (in zijn ogen dan) ook veilig is als jij er op zit en daar zit denk ik het probleem! Begin eerst eens de route te lopen met je paard aan de hand die je uiteindelijk wilt gaan rijden en kies dan een stukje uit wat niet te lang is maar waarvan jij zeker bent dat als je erop zit dat hij gaat flippen. Doe dit een aantal weken, steeds hetzelfde stukje en is hij braaf heeeel overdreven belonen zodat hij kan voelen hoe trots je op hem bent! Dit kun je bv doen als je je training in de bak hebt gedaan en dan de route die je uiteindelijk wilt rijden lekker uit stappen buiten. Je moet vooral veeeel geduld hebben ook al kun je hem soms wel killen,niet laten merken en gewoon doorgaan. Ik kan je echt verzekeren dat dit gaat werken want ik herken dit gedrag maar al te goed. Hij gaat je echt vertrouwen op deze manier en je krijgt een band met je paard waar menig mens jaloers op is. Als hij na bv 2 weken dat stukje aan de hand heel braaf mee loopt dan kun je erop gaan...let wel,heel belangrijk...wijk niet af van hetzelfde ritueel en route. Nogmaals leg de lat niet te hoog voor hem en voor jezelf...zo kun je dit steeds verder uitbouwen en er zal wat tijd in gaan zitten maar uiteindelijk krijg je er een top paard voor terug waarmee je lekker kunt buiten rijden en vooral werkwillig is en voor jou door het vuur gaat!

Je moet ook echt wat aan dat voer gaan doen hoor! Je bedoelt het goed maar je stouwt hem vol met suikers...hij staat hoog in het bloed en dan moet je hem juist heel sober houden qua voer. Ga over op een muesli melasse en suiker vrij bv Natural Balance van havens...die van mij doet t daar echt super op! Stop met die bananen geven...daar zit zoveel energie in en zo bouw je de spanning alleen maar in zijn koppie mee op! Wortels kan wel maar ook niet te veel...3 op een dag is echt meer dan voldoende. Voor de schraalheid kun je hem als buikvulling zemelen geven als slobbertje met een schepje muesli er doorheen en ik raad je aan om een kuur magnesium te gaan geven van paard natuurlijk...www.paardnatuurlijk.nl. Daar zal hij behoorlijk van opknappen. Het kan in zijn geval zeker geen kwaad.

Ik wil je echt heel veel succes wensen en ik hoop dat je mijn advies volgt...probeer het gewoon want je hebt toch niks te verliezen. Heb er namelijk echt vertrouwen in dat het helemaal goed komt en dat moet jij ook hebben!

P.s..
Ik vind trouwens wel dat Lusitana ook hele goede posts heeft neergezet en wellicht kun je daar ook wat mee. Verder zijn er ook echt belachellijk slechte adviesen voorbij gekomen waarvan ik me af vraag of ze een paard op batterijen hebben...hoe goed bedoelt het ook kan zijn... en die zou ik ook zeker lekker negeren als ik jou was

Heel veel liefs Nolana

mistral830

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:52

Ik vind het een heftig verhaal. Ik zou mezelf niet op deze manier in gevaar brengen alleen om van mijn paard te winnen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb wel enorm respect voor je doorzettingsvermogen en lef. zou het zelf niet kunnen, ik was al lang afgestapt. Als ik jou was zou ik er achter proberen te komen waarom het paard steigert. Welke situatie prikkelt hem of heeft hij misschien ergens pijn...
Als een dier angst heeft voor iets, zal straffen (op welke manier dan ook) hem niet minder bang maken... misschien zelfs angstiger.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:44

Wil maar zeggen: Jeetje wat een beest! En jij bent echt en taaie die weer op hem stapt en de bos ingaat. Ik denk dat ik in de bak was gebleven tot de puberfazonen uit was..

Heb ook een paard gehad die erg moelijk was met uitrijden, lang niet zo extrem als die jouwe hoor, maar wel laastig. Toen ik en cursus paardemassage volgde en hem begon te masseren, kregen wij een heel andere band, en accepterde hij mij heel anders als leider. De vertrouw werdt dieper en hij ging gewoon van uit dat ik altijd het beste voor voor hem had. 3 maanden en het was een heel andere paard.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:52

Hoi allemaal, sorry voor de late reactie maar heb het afgelopen dagen een beetje druk gehad.

Ik ben veel aan het longeren geweest met dubbele lijnen om hem nog nét wat losser te krijgen in zijn bovenlijn, dit gaat echt heel goed :D . Ik was even gestopt met de springles en les nu 2x per week dressuur maar wil het niet te ''saai'' maken voor hem dus ik pak het springen er gewoon weer bij :D ik heb nu maandag springen. Dinsdag ''spierpijn'' er uit longeren. Woensdag lekker op de wei. ( stata hij elkedag maar in zin van ''vrij''. Donderdag dressuur les. Vrijdag zelf rijden zaterdag dressuur les zondag weer longeren.
Ik moet zeggen dat dit érg goed gaat! We hebben meer regelmaat. Gelukkig heb ik een hele goede instructrische zij vind het ook een heel slim paard. ze zegt: hij heeft een truckedoos zo groot als een sircus tent haha!! Zij rijd dressuur en western en pakt zo ook wat dingetjes uit de western mee. Echt een heel andere manier dan dressuur rijden. Tóch werkt het tot nog toe prima op mijn paard :D dus sta er zeker voor open :j. Om alles voor mezelf even wat makkelijker te maken les 1x per week western op haar paard, die écht ALLES kan!) Erg leuk!

Maargoed, het is allemaal heel leuk en aardig dat dit allemaal goed gaat. Maar elke vooruitgang krijgt een inval. 8 stappen an voor word weer 9 terug. Dus het is maar afwachten tot hij hier iets op verzint :j Wie niet sterk is moet slim zijn. :D

Magnesium kuur is inderdaad wel een idee. Dat zal ik zeker binnenkort even halen! Ik laat hem nog even op dit voer staan omdat het nu vrij goed gaat. Anders ga ik inderdaad toch over op musli :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:40

Op www.paardendrogist.nl kun je magnesium online bestellen. Kost rond de 16 euro voor een emmertje en je doet er een maand of 3 mee dus da's nog te overzien qua kosten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 23:43

O oke, zal ik is mee bestellen, ik heb nog meer nodig voor mijn andere paard van daar. Bestel ik dat er meteen bij :D

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:55

miss kan je hem eerst flink longeren, zodat hij niet meer zoveel energie heeft om tegen jou te vechten?
suc6!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:29

Wat ik denk is dat dit paard gewoon te gevaarlijk is iom buiten te rijden, trappen naar auto's fietsers en zomaar iemand die hem vangt. istie besodemieterd. ik kende ooit een paard die een ontseking van een stuiver in zn hoofd had en daar was ook iets mee hij stond vaak te staren in de verte en die werd ook erg kwaad als je hem vertelde dat iets niet mocht doormiddel van tik. misschien is er iets niet helemaal goed ook vanwege het feit dat hij blijkbaar niet leert van paarden in de wei en ze gewoon door hem heen lopen en hij zich niet aanpast ondanks dat hij alle hoeken van de wei gezien heeft. Ik zeg niet meer op hem naar buiten. levensgevaarlijk. Hij dienst er niet voor terug om serieus te verwonden. En als hij zo dominant blijft heb je een probleem. er zijn ook gewoon paarden die zich niet laten sturen , ook dat komt voor.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:05

*\o/* *\o/* lotgenootje aanwezig *\o/* *\o/* ik ben blij dat ik niet de enige ben met zo'n paard ik ga deze 9 pagina's lezen hopen dat ik d'r wijzer van word.....en hopen dat er ooit een dag komt dat je lekker ontspannen kan buitensjokken....succes ts ik leef met je mee!!!!!!!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:53

Magnezium heb ik vandaag ontvangen :D
Helaas Trof ik hem eergister bevangen aan.. Wat enorm apart is aangezien hij totaal niet dik is slecht aankomt en niet te veel voer krijgt.. Vandaag ging het weer beter hij loopt weer normaal nog wel iets wat gevoelig.. Merkte dat hij weer erg last had van zijn spieren dus meteen maar een pot gehaald voor de spieren.. Ik baal echt zo! Het begon net een beetje lekker te gaan...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:44

Even een update :D Rijden gaat erg goed. Hij heeft geen leipe dingen meer geprobeerd :) Hij blijft fijn rond loop een stuk meer ontspannen en nog wat ruimer.. Ik ben veel met me been gaan rijden.. Dat heeft echt veel gewerkt. Stiekem vandaag een stukje op de weg uit gestapt ( 4 uur) rustig moment 1 auto tegen gekomen ging prima... naar 300 meter omgedraaid en lekker terug gestapt! :D Helemaal trots *\o/*

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:23

heel goed. MAar als het nog een keer gebeurt, ik heb namelijk ook zo'n paard staan. Ik stap altijd af pak mijn zweep en geef een lekkere pets. Klinkt misschien niet al te vriendelijk ze gaat dan ook steigeren maar het helpt wel. Je kunt ook proberen, als hij dat andere paard wat wel gewoon normaal doet aardig vind, gewoon een vriendin of vriend vragen op dat paard mee te rijden een keer. Misschien merkt je paard dan wel dat hij gewoon heel normaal kan doen. En als hij weer zo moeilijk gaat doen dan loop je weer een stukje terug. Waarschijnlijk wil hij wel heel graag bij dat andere paard blijven. En is het voor hem een straf om alleen terug te gaan. Je moet het maar zo zien: jouw paard heeft de vrije keus. Of hij kiest voor jouw wil, of hij kiest voor wat hij zelf wil, maar als hij dat doet dan heeft hij het niet makkelijk. Laat het hem maar gewoon voelen dat jij de baas bent. Trouwens dat verhaal van dat je er af bent gevallen en wat er met je was gebeurt dat klinkt niet helemaal zo lekker :?
Oh trouwens als deze reactie overbodig is dan snap ik dat ik had alleen geen zin om alles te lezen want er is best veel gereageert de afgelopen 30 minuten :D

Heel veel succes

En wat ook belangrijk is blijven belonen als hij iets goeds heeft gedaan. En straffen op het juiste moment :j

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 03:49

Wat een advies weer pffff word hier echt moedeloos van! Lovestable...ten 1e ben je dan al te laat met afstraffen! Je gaat eerst rustig afstappen om vervolgens een paar klappen uit te delen en dan moet je paard dat begrijpen? Waarom niet als je erop zit? Durf je zeker niet! En ga dat maar lekker doen met een paard waar spaans bloed in zit, ik garandeer je, die doet mooi lekker niks meer voor je!
Dit zijn super sensibele paarden en elke vorm van dwang is 10 stappen achteruit. Snap echt niet dat je dit adviseert! Mag hopen dat je geen paard hebt die hoog in het bloed staat want dan gaat het je op deze manier zeker niet lukken!!!!! Vraag me af bij welke paard dit soort van straffen wel zal lukken maar goed.
Blijf jij maar lekker afstraffen op de verkeerde momenten en wens je er veel sucses mee, heb wel medelijden met je paard.

Ts, wat goed joh! Ben blij dat je wat adviezen van me hebt aangenomen!
Heeft je paard ook een harde manenkam? Want het zou heel goed kunnen dat je paard door de goed bedoelde suikers die je gaf/geeft hoefbevangen is geworden. Daar is magnesium echt heel goed voor en geef het dan in combi met vitamine e met selium en lysine.
Is namelijk ook heel goed voor de spieren en hoefbevangenheid.
Hoop dat je nu ook je voer hebt aangepast en let op de suikers en zetmeel die in het voer zitten.

Claire_020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 05:28

Lusitana schreef:
liedje89 schreef:
Edit: TS wat bedoel je met dat ie de vrijheidsdressuur 'voor het eten' deed, de rest doet hij uit alturisme O:) ? Een paard doet niets voor jou, een paard doet alles omdat het gewenst resultaat voor hem geeft. Hij doet iets wat jij vraagd omdat hij een beloning of straf van jou verwacht wanneer hij het correct of incorrect uitvoerd. Het idee dat met voedsel belonen minder wenselijk is dan werken met stem/lichaamstaal beloningen is voornamelijk de wereld in geholpen door mensen die domweg niet handig genoeg zijn om te clickeren en denken dat hun dier het dan 'niet meer voor hen doet' (wat dus gewoon een onzinnig argument is).

Ik weet precies wat hij bedoeld. Een paard kan nl ontzettend drammerig worden als er eten bij te pas komt en dan neemt het willen opeisen van de beloning het over van de opdracht uitvoeren. Paarden kunnen dan agressiever worden en zelfs gaan bijten of met het voorbeen slaan. Helemaal als het dan een keer geen beloning krijgt op het moment dat hij dingen (vaak ook nog totaal niet gevraagd) uitvoert.
Dit heeft dus niets te maken met de gedachtengang van de mens over wat dan ook, maar een zuivere praktijkervaring.
Er is een verschil in een opdracht uitvoeren omdat het gevraagd wordt en iets uitvoeren om iets op te eisen en het dus ook los zien van de vraag er om.
Het is lang niet bij elk paard zo, maar er zijn dus wel paarden die zo zijn, en mijn Lusitano hengst is daar een van, dus ik herken dat wel.
Blijkbaar ben je zelf nog niet zo'n paard tegen gekomen, of zie je het als normaal dat een paard opdringerig is.

liedje89 schreef: De TS zij zelf dat zijn paard er niet vervelend van werd maar het alleen voor het snoepje deed, waardoor ik mij erg afvroeg wat hij nu bedoelde. Gaat er dan toch iets mis waardoor het paard wel braaf de oefeningen doet en niet gaat slaan schooien etc maar bijv toch teveel op het voer gefocust raakt of is het meer dat de TS wil dat het paard de oefeningen voor hem doet en voedsel beloning bijv (naar mijn idee dus onterecht) als een soort omkoping ziet?

Bovendien kan eigenlijk gewoon voor 99.999 % van de gevallen stellen dat als het paard vervelend word van training dmv voedselbeloning de eigenaar de training niet correct toepast :)* . Blijkbaar loont het dan voor het paard om te gaan, drammen en slaan. Anders zou hij het niet doen, maar het is absoluut nooit de bedoeling met clickertraining dat dat soort gedrag loont dus waar o waar ligt dan de fout :Y) Veel mensen nemen ook geen enkele les of gewoon te weinig les voor zij aanvangen met clickertraining (oid) en geven dan het paard of de methode de schuld wanneer het niet volgens plan verloopt, lekker makkelijk :x . Als je een paard hebt dat zich lastig laat motiveren met straf en erg veel wilt doen voor eten lijkt het me juist erg handig om je eens een beetje te verdiepen in clickertraining oid.[/quote]

Helemaal mee eens :j
Als je paard drammerig word doe je waarschijnlijk toch echt iets fout.
Ik heb met mijn paardje ook geen vrijheidsdressuur getraind door middel van lessen maar gewoon spelenderwijs,
eerst met een snoepje om zijn interesse te wekken en daarna met knuffeltjes geven en mijn stem.
King is nooit drammerig geweest of boos omdat hij dat snoepje niet kreeg,
en hij was echt dol op eten :Y) (rust zacht mijn lieve schat ik mis je nog steeds <3 )
Trouwens, straffen???
Idd Nolana
vrijheidsdressuur betekend een vriendschap en hechte band creëren met je paard
en dat moet een leuke en ongedwongen bezigheid zijn zowel voor jou als je maatje :j
leren doet hij het toch wel de grote vraag is hoe... en dat maakt nou juist het grote verschil 8-)

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:36

Nolana schreef:
Wat een advies weer pffff word hier echt moedeloos van! Lovestable...ten 1e ben je dan al te laat met afstraffen! Je gaat eerst rustig afstappen om vervolgens een paar klappen uit te delen en dan moet je paard dat begrijpen? Waarom niet als je erop zit? Durf je zeker niet! En ga dat maar lekker doen met een paard waar spaans bloed in zit, ik garandeer je, die doet mooi lekker niks meer voor je!
Dit zijn super sensibele paarden en elke vorm van dwang is 10 stappen achteruit. Snap echt niet dat je dit adviseert! Mag hopen dat je geen paard hebt die hoog in het bloed staat want dan gaat het je op deze manier zeker niet lukken!!!!! Vraag me af bij welke paard dit soort van straffen wel zal lukken maar goed.
Blijf jij maar lekker afstraffen op de verkeerde momenten en wens je er veel sucses mee, heb wel medelijden met je paard.

Nou bij mij helpt het wel. En ik ben echt niet bang om hem te straffen als ik erop zit hoor XD. Ik straf hem meer als ik erop zit dan er naast. En je hoeft echt geen medelijden te hebben met het paard hoor. Die luistert heel goed naar mij en bij elke training loopt ze nog steeds goed voor mij. Ze word ook flink verwent en zij snapt wel wat ik bedoel als ik haar straf. Ik vind het trouwens wel een rare manier van reageren. Je kunt best wel effe be normal doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:20

Ik denk dat jou paard dan ook niet echt een moeilijk karakter heeft..Ik heb een echt karakterpaard gehad en omdat ik toen nog wat minder wist als nu,stapte ik ook af om haar een pets te geven als ze moeilijk ging doen onderweg..Nou na dit twee keer te hebben gedaan kwam ze met open mond al steigerend op me af..Ik had haar nog harder aan kunnen pakken,maar dit is met zon paard geen oplossing het wordt dan steeds erger..Heb ik helaas allemaal mogen ondervinden met deze merrie om het kort te houden en niet teveel in details te treden..Het paard van ts is denk net zo,dus als jij die even een pets geeft ren je na een paar keer gillend weg :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:33

Luckystory schreef:
Tja, gewoon af stappen. En dan wel op een moment dat je de eerste aarzeling voelt.
Nu laat je het altijd tot een enorme confrontatie komen waarin hij zich sterk kan maken en er helemaal niks is tussen hem en jou dan negativiteit. Probeer dat gewoon te vermijden.
Afstappen en doen alsof het de bedoeling is, vrolijk een eindje wandelen en paard belonen als hij braaf mee loopt en dan er weer op.

Mijn merrie was in haar jonge jaren ook een staker die meer verticaal stond en achteruit ging dan dat ze vooruit wilde. Aan de hand volgde ze mij overal. En met behulp van bovenstaande tactiek is ze nu één van de braafste buitenrij-paarden die ik ken. ;)

Wat ik trouwens ook doe als ze wil omdraaien, is haar laten draaien. Maar haar in die beweging meteen terug sturen. Omdat ze dan al in beweging is en niet stabiel staat, kan ze zich dan daarin niet sterk maken. En ook zo wordt weer een confrontatie vermeden.

'Aanpakken', schoppen, slagen en kwaad worden heeft in zo'n situatie geen enkele zin. :n

Goede suggesties hier. Je moet gewoon slimmer zijn dan hij. Heeft niks te maken met dat jij 64 kilo bent. Op kracht win je het uberhaupt nooit!
Je mag best wel eens een beetje aandringen, maar vermijd grote confrontaties . Ook in de bak moet je vanuit iets dat hij makkelijker doet steeds korte stukjes naar iets moeilijker. Verder zal hij gezien zijn leeftijd behoorlijk in de pubertijd zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:45

WhySoWhite schreef:
Magnezium heb ik vandaag ontvangen :D
Helaas Trof ik hem eergister bevangen aan.. Wat enorm apart is aangezien hij totaal niet dik is slecht aankomt en niet te veel voer krijgt.. Vandaag ging het weer beter hij loopt weer normaal nog wel iets wat gevoelig.. Merkte dat hij weer erg last had van zijn spieren dus meteen maar een pot gehaald voor de spieren.. Ik baal echt zo! Het begon net een beetje lekker te gaan...

Oei als ik het zo lees, kan het best wel eens niet een vervelend paard maar gewoon een niet gezond paard zijn die narrig wordt van pijn (in zijn spieren of ergens anders). Ken ook zo'n dominante die haar berijder eraf bokte en heeft aangevallen. Paard was gewoon woest. Bleek een blindedarm ontsteking te hebben. Ik zou als ik jou was niet zomaar voedingssuplementen geven voordat je weet wat hij precies heeft. Spierproblemen kunnen overal vandaan komen misschien is de lever/nierfunctie niet goed. Ken een aantal mensen die heel goede ervaring hebben met Laarakkers.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:53

Ben het helemaal met je eens,het is vaak een manier om te laten zien van het paard dat hij ergens last van heeft..

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:26

Be normal? Sorry maar ik vind het not normal als je af stapt om je paard een paar klappen te geven als ze zulk gedrag vertoont. Blijkbaar heeft ze geen respect voor jou en dat kun je ook niet verwachten als jij geen respect voor haar toont.
Weet niet hoe oud je bent maar je komt op mij over alsof je nog jong en onervaren bent. Geeft niets we hebben het allemaal moeten leren.
Maar ga alsjeblieft niet zulke adviesen geven!
En wat versta jij onder je paard verwennen? Een extra snoepje geven of een slobbertje? Ik schat in dat dit het geval is.

Verder ga ik volledig mee met de posts van pleiada en babootje.