Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lusitana schreef:liedje89 schreef:Edit: TS wat bedoel je met dat ie de vrijheidsdressuur 'voor het eten' deed, de rest doet hij uit alturisme? Een paard doet niets voor jou, een paard doet alles omdat het gewenst resultaat voor hem geeft. Hij doet iets wat jij vraagd omdat hij een beloning of straf van jou verwacht wanneer hij het correct of incorrect uitvoerd. Het idee dat met voedsel belonen minder wenselijk is dan werken met stem/lichaamstaal beloningen is voornamelijk de wereld in geholpen door mensen die domweg niet handig genoeg zijn om te clickeren en denken dat hun dier het dan 'niet meer voor hen doet' (wat dus gewoon een onzinnig argument is).
Ik weet precies wat hij bedoeld. Een paard kan nl ontzettend drammerig worden als er eten bij te pas komt en dan neemt het willen opeisen van de beloning het over van de opdracht uitvoeren. Paarden kunnen dan agressiever worden en zelfs gaan bijten of met het voorbeen slaan. Helemaal als het dan een keer geen beloning krijgt op het moment dat hij dingen (vaak ook nog totaal niet gevraagd) uitvoert.
Dit heeft dus niets te maken met de gedachtengang van de mens over wat dan ook, maar een zuivere praktijkervaring.
Er is een verschil in een opdracht uitvoeren omdat het gevraagd wordt en iets uitvoeren om iets op te eisen en het dus ook los zien van de vraag er om.
Het is lang niet bij elk paard zo, maar er zijn dus wel paarden die zo zijn, en mijn Lusitano hengst is daar een van, dus ik herken dat wel.
Blijkbaar ben je zelf nog niet zo'n paard tegen gekomen, of zie je het als normaal dat een paard opdringerig is.
Cayenne schreef:Wachten tot het stopt?
Ok, maar als je daar op moet wachten terwijl hij dus buiten blijkbaar levensgevaarlijke toeren uithaalt en voor hetzelfde geld de volgende keer voor een auto springt of wel een sloot in duikt en TS wat breekt, dan ben je nog verder van huis.
Dat moet je dus gewoon voor zijn. Je kunt wel gaan wachten tot het stopt, maar dan loop je nog meer risico.
Lusitana schreef:liedje89 schreef:Edit: TS wat bedoel je met dat ie de vrijheidsdressuur 'voor het eten' deed, de rest doet hij uit alturisme? Een paard doet niets voor jou, een paard doet alles omdat het gewenst resultaat voor hem geeft. Hij doet iets wat jij vraagd omdat hij een beloning of straf van jou verwacht wanneer hij het correct of incorrect uitvoerd. Het idee dat met voedsel belonen minder wenselijk is dan werken met stem/lichaamstaal beloningen is voornamelijk de wereld in geholpen door mensen die domweg niet handig genoeg zijn om te clickeren en denken dat hun dier het dan 'niet meer voor hen doet' (wat dus gewoon een onzinnig argument is).
Ik weet precies wat hij bedoeld. Een paard kan nl ontzettend drammerig worden als er eten bij te pas komt en dan neemt het willen opeisen van de beloning het over van de opdracht uitvoeren. Paarden kunnen dan agressiever worden en zelfs gaan bijten of met het voorbeen slaan. Helemaal als het dan een keer geen beloning krijgt op het moment dat hij dingen (vaak ook nog totaal niet gevraagd) uitvoert.
Dit heeft dus niets te maken met de gedachtengang van de mens over wat dan ook, maar een zuivere praktijkervaring.
Er is een verschil in een opdracht uitvoeren omdat het gevraagd wordt en iets uitvoeren om iets op te eisen en het dus ook los zien van de vraag er om.
Het is lang niet bij elk paard zo, maar er zijn dus wel paarden die zo zijn, en mijn Lusitano hengst is daar een van, dus ik herken dat wel.
Blijkbaar ben je zelf nog niet zo'n paard tegen gekomen, of zie je het als normaal dat een paard opdringerig is.
Nolana schreef:Wat een advies weer pffff word hier echt moedeloos van! Lovestable...ten 1e ben je dan al te laat met afstraffen! Je gaat eerst rustig afstappen om vervolgens een paar klappen uit te delen en dan moet je paard dat begrijpen? Waarom niet als je erop zit? Durf je zeker niet! En ga dat maar lekker doen met een paard waar spaans bloed in zit, ik garandeer je, die doet mooi lekker niks meer voor je!
Dit zijn super sensibele paarden en elke vorm van dwang is 10 stappen achteruit. Snap echt niet dat je dit adviseert! Mag hopen dat je geen paard hebt die hoog in het bloed staat want dan gaat het je op deze manier zeker niet lukken!!!!! Vraag me af bij welke paard dit soort van straffen wel zal lukken maar goed.
Blijf jij maar lekker afstraffen op de verkeerde momenten en wens je er veel sucses mee, heb wel medelijden met je paard.
Luckystory schreef:Tja, gewoon af stappen. En dan wel op een moment dat je de eerste aarzeling voelt.
Nu laat je het altijd tot een enorme confrontatie komen waarin hij zich sterk kan maken en er helemaal niks is tussen hem en jou dan negativiteit. Probeer dat gewoon te vermijden.
Afstappen en doen alsof het de bedoeling is, vrolijk een eindje wandelen en paard belonen als hij braaf mee loopt en dan er weer op.
Mijn merrie was in haar jonge jaren ook een staker die meer verticaal stond en achteruit ging dan dat ze vooruit wilde. Aan de hand volgde ze mij overal. En met behulp van bovenstaande tactiek is ze nu één van de braafste buitenrij-paarden die ik ken.![]()
Wat ik trouwens ook doe als ze wil omdraaien, is haar laten draaien. Maar haar in die beweging meteen terug sturen. Omdat ze dan al in beweging is en niet stabiel staat, kan ze zich dan daarin niet sterk maken. En ook zo wordt weer een confrontatie vermeden.
'Aanpakken', schoppen, slagen en kwaad worden heeft in zo'n situatie geen enkele zin.
WhySoWhite schreef:Magnezium heb ik vandaag ontvangen![]()
Helaas Trof ik hem eergister bevangen aan.. Wat enorm apart is aangezien hij totaal niet dik is slecht aankomt en niet te veel voer krijgt.. Vandaag ging het weer beter hij loopt weer normaal nog wel iets wat gevoelig.. Merkte dat hij weer erg last had van zijn spieren dus meteen maar een pot gehaald voor de spieren.. Ik baal echt zo! Het begon net een beetje lekker te gaan...