Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:01

anneliesdj schreef:
annemariev schreef:
En begrijp ook dat het voor mensen die minder ervaring hebben met probleem gedrag bij paarden ook moeilijk is om te begrijpen waarom je iets wel of niet doet.

Dat is imo nogal makkelijk om te zeggen.

Dat is makkelijk te zeggen omdat het vaak gewoon zo is.

Ik begreep 2 jaar geleden Annemarie haar werkwijze ook niet. Ik heb het toen gevraagd....
Dit jaar op HE, heb ik het eens gevraagd in de boktlounge met publiek erbij: Waarom een reactie uitlokken? is dat niet triest voor het dier.

Hierop heeft Annemarie uitgebreid antwoord gegeven. :)

Er zijn wel meer dingen die zij doen, wat wij nooit zouden kunnen/doen... imo door het ontbreken van ervaring.

anneliesdj

Re: Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:05

Ja natuurlijk zijn er situatie's waarin je juist een reactie uitlokt maar ik wil graag van haar horen waarom in dit geval ;)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:13

Mijn laatste reactie. In eerdere reacties staat al exact in waarom ik deze beslissing heb genomen, dus misschien was dat een beter idee geweest voordat je van alles gaat roepen en beweren. maar voor jou, nogmaals. Ze ging redelijk goed in het begin in de NH cirkels. Ik wilde haar nog een stukje beter hebben omdat ik wist wat er op de heenweg was gebeurd. Zeer onrustig op de trailer, en dan bedoel ik zeer onrustig, met echt gevaar voor het paard. De dierenarts is er zelfs bij geweest. Nu weten wij uit ervaring dat wanneer een paard goed is bij het laden de kans dat hij beter is tijdens vervoeren heel groot is. Belangrijke reden dus om het niveau zo goed mogelijk af te ronden.

Normaal gesproken doe je dat door te gaan 'schakelen' op het stuk waar ze moeite me hebben. In de ochtend had ik dat ook al gedaan, en daar reageerde ze niet zo goed op. Nu kun je dus zeggen dat het fout was om dit weer te doen, maar bij 999 van de 1000 paarden werkt dit. Dus vanuit die optiek wederom gedaan. En pakte verkeerd uit. De verkeerde beslissing. Fout. Niet goed. Verkeerd. Had ik het van te voren geweten, had ik het niet gedaan. Na de eerste drie keer toen het goed ging had ik kunnen stoppen bijvoorbeeld. Of direct nadat Whauw er in liep met een beetje hulp van de hekken. Ook niet gedaan. Fout. Niet goed. verkeerd. Maar wel door gegaan omdat ik de verantwoordelijkheid voelde voor het paard en wist dat er een grote kans was dat Whauw weer erg negatief zou worden tijdens vervoer. Met de kans op verwondingen. Ik wilde gewoon dat Whauw zo optimaal mogelijk aan de reis ging beginnen En... wetende dat deze aanpak bij 999 van de 1000 paarden werkt. vanuit onze expertise.

Ik denk niet dat wij ons er makkelijk van af maken. Niet met onze reacties en openheid en niet met de training van Whauw die wij kostenloos oppakken. Gelukkig heeft Whauw een geweldige eigenaresse die veel gevoel heeft voor wat wij doen. Het zal best wel een keer minder gaan, maar ik heb er veel vertrouwen in.

Het is ons dagelijks werk om met paarden te werken die moeilijker zijn dan de meeste zich kunnen voorstellen. Geweldig werk. Maar ook heel moeilijk. Fysiek gevaarlijk, maar ook werk waarbij voorspelbaarheid niet het makkelijkste is. Gelukkig hebben we wel zoveel ervaring dat we heel veel kunnen bereiken. Met een geweldig team van mensen die heel, heel hard werken om het geregeld te krijgen. Het eerste wat wij iedereen hier leren is dat je fouten moet maken. om beter te worden. Wij rekenen mensen daar niet op af. Maar kijken heel bewust wat je er van kunt leren.

Nogmaals, had de discussie volledig doorgenomen. Dan had je niet deze reactie hoeven geven. Iedereen die ons kent weet hoe gepassioneerd wij aan de slag zijn. En met welke openheid.

Met groeten,

Annemarie

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:22

Volgens mij beweer ik helemaal niets hoor, ik vraag enkel verduidelijking en daar lijkt me toch niets mis mee.
Zoals gezegd zal ik vanavond het topic doorlezen.

Iig bedankt voor je reactie, dit verduidelijkt al veel.
Mag ik er nog op doorgaan of ben ik dan helemaal fout bezig?
Want na dit verhaal is idd duidelijk waarom je door bent gegaan, maar vraag ik me af waarom je dan stopt als ze protesteerd?
Als je deze vraag al eerder hebt beantwoord dan lees ik dat vanavond wel :)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:29

anneliesdj schreef:
Zo maak je je er wel makkelijk vanaf, jammer dat je er niet inhoudelijk op in wilt gaan.

Hierbij waarom ik reageer. Dit raakt me omdat wij ons nooit makkelijk van iets af maken.

Waarom ik stopte? Lijkt me duidelijk zat. Het paard werd dusdanig negatief dat hij ging overleven. En dan heeft training geen zin. Hij liet zien dat hij met veel adrenaline reageerde op het publiek. Dan kun je geen positieve training hebben. Verder in een vechtmodus is dan niet juist. Whauw liep er in de avond zo op. Hij was weer rustig en heeft zich voorbeeldig gedragen.

Annemarie

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:33

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:54

heb al gereageert op Facebook maar doe het hier nog een keer!
Hartstikke fijn hoe het vandaag ging, wat een enorme verbetering en wat moet jij je enorm goed voelen bij dit resultaat. Ik heb het al eerder gezegd ik vertrouw op annemarie en haar team, en als je nu de filmpjes ziet (ook op facebook) dan moet iedereen toegeven dat dit echt top is!
Diep mijn petje af en TS ik wens jou en je toppertje nog vele goede whauw momenten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:18

annemariev schreef:
anneliesdj schreef:
Zo maak je je er wel makkelijk vanaf, jammer dat je er niet inhoudelijk op in wilt gaan.

Hierbij waarom ik reageer. Dit raakt me omdat wij ons nooit makkelijk van iets af maken.

Ik doelde puur op jouw reactie op mijn vragen, dat wat ik al eerder gequote heb.
Ik ken jou niet, het paard niet en wat er eerder is voorgevallen ook niet dus dit slaat helemaal niet op de situatie met Whauw of welk ander paard dan ook.
Mijn vragen zijn ook niet als kritiek bedoeld maar enkel om meer inzicht te krijgen in het waarom, vandaar dat ik zo'n reactie geef.
annemariev schreef:
En begrijp ook dat het voor mensen die minder ervaring hebben met probleem gedrag bij paarden ook moeilijk is om te begrijpen waarom je iets wel of niet doet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:42

Annelies: bij alles wat je doet bij een paard, is het aftasten. Maar zeker als je iets moet corrigeren, moet je altijd een beetje spelen met de grens tussen veilig en net op het randje van je veilig voelen voor het paard zeg maar, want anders maak je het nooit vertrouwd.

Je weet pas dat het te veel was, als het te veel WAS. Dat zijn nu eenmaal de regels van het spel.

wat kan annemarie dan nog meer zeggen dan dat ze achteraf gezien eerder ging stoppen??? Ze zegt het toch zelf, ze zegt toch niet: neen het ging wel lukken maar ik ben toch maar gestopt omdat de tijd om was?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:05

Ik vind de vooruitgang echt enorm :j helemaal gaaf hoe whauw nu de trailer ingaat met de eigenaresse!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:18

Dat vinden wij ook Splinter, zijn supertrots op Whauw die in anderhalve week tijd zoveel heeft overwonnen, maar ook op zijn eigenaresse die de training bij ons super goed oppakt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:00

Goed van Annemarie dat ze hier toch nog even nader uitlegt waarom ze bepaalde dingen wel of niet heeft gedaan. Het is, zoals ook al gezegd, moeilijk in te schatten hoe een paard zal gaan reageren en je moet soms gewoon dingen 'uitproberen' om te zien of dat geen effect heeft, juist met een probleempaard kun je niet makkelijk teruggrijpen op de standaard oplossing.

De enige (algemene) vraag/opmerking die bij mij toch nog blijft openstaan: in hoeverre doe je er nou goed aan om een probleempaard juist op een drukke clinic met veel mensen en gedoe, van zijn probleem af te willen helpen?

Normaal gesproken zou je er altijd voor kiezen om met je paard aan een probleem in alle rust en concentratie te gaan werken, terwijl je bij een clinic bij voorbaat al weet dat de stress (veel) groter zal zijn dan thuis ... Ik vind daarom de keuze om een paard te gaan helpen in een clinic niet zo gelukkig en niet in het belang van het paard ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:53

Ik heb maar 1 vraagteken.

Op een gegeven moment zegt het paard dat het genoeg is geweest, ik had dan graag gezien dat de sessie meteen was afgebroken.

Op een moment is een paard vol, dan is het genoeg. Stress kan ineens zo een skyhigh moment geven, dan is het gewoon teveel geweest en dan moet meteen ala minuut dus alles weggehaald worden.

Ik weet niet of mensen wel eens in een situatie verkeerd hebben die spannend en angstig kan zijn, als alles dan mislukt en je op een gegeven moment zoiets hebt, van ooooo nu zie ik het echt helemaal niet meer zitten, nu moet alles voorbij zijn, anders ga ik kapot, hou er rekening mee dat je paard ook in zo een moment kan komen...om dat door te gaan om hem over die drempel heen te trekken vind ik dan fout.

Jammer paard gaat trappen, draait zich om, houd rekening met de mensen om zich heen en geeft zo duidelijk aan dat het genoeg is geweest, gaat boos staan klauwen, roept om rust en toch nog uitstellen...de stressspiraal om hoog vind ik dan jammer.

Ik had graag gezien dat de sessie eerder was gestaakt, dan kan je oppakken waar je was gestopt...

Die hekken vind ik ook niet echt een manier om een paard te leren, dat is dwingen hem zijn eigen vluchtruimte op te geven. Leren is vertrouwen, vertrouwen dingen te doen die ze eng vinden.

Thuis heeft niemand hekken en een aantal man om die te verplaatsen..dan heb je alleen maar vertrouwen.

Wel sympathiek dat je hier post Annemarie en je bedoelingen zijn goed. Maar had graag wat meer inbreng en respect naar de gevoelens van het paard gehad, die riep herhaaldelijk heel beleeft of hij van zijn angst verlost mocht worden en het was meer beleefd van het paard zijn door steeds stapje naar voren en stapje naar achteren te maken om de rangorde in stand te houden, dan kalmeren. Ik vond het een sessie vol met dwang en een beleefd paard met veel respect dat gedwongen deed wat hij moest doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:40

Das nou een perfecte bewoording zoals het ook op mij overkwam.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:52

Het valt mij op dat ik nog NOOIT een topic heb gezien waarin NIET negatief word gesproken over Annemarie op HE!

Altijd is er wel iets op of aan te merken over de clinics die ze geeft.

Ga er dan lekker zelf staan.....Ga zelf al die mensen helpen met hun paarden....

Beste stuurlui staan aan wal geloof ik?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:08

Oh, mogen we alleen zwijmelen? Sorry, stond er niet bij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:42

Jij moet het niet zo persoonlijk opvatten.

Het is niet alleen jouw reactie... maar het is elke keer wel iets...
Alsof annemarie elke keer foute dingen doet..

Haal nou eens ergens het positieve uit.. Zij is wel degene die dit paard nu rustig de trailer in krijgt!
Ik wil niet weten wat er met dit dier was gebeurt als je hem naar een trainer zou brengen o.i.d

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:58

Wel een beetje mee eens. Kritiek is prima, maar ik heb het idee dat er nu weer spuit 11s langskomen, terwijl Annemarie al verschillende keren dingen heeft uitgelegd.

Ik vind dat ook jammer van anneliesdj, want ik denk dat, als je het topic eerst goed had doorgenomen met vooral de reacties van Annemarie, had ze zich niet nog eens moeten verantwoorden en verdedigen. Beetje jammer dat je daar de moeite niet voor had genomen van te voren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:09

Iedereen doet dingen op zijn eigen manier. Dat je het niet met al die manieren eens bent, prima. Iedereen doet dingen op bepaalde manieren omdat dat voor die persoon werkt. Kunnen we dat dan niet gewoon accepteren?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:10

Ben het met Jollie en Bella eens :j
Er is nu al zo vaak gezegd in het topic de dingen die hierboven nog een keer worden aangehaald, ik zou zeggen lees de reacties van Annemarie nog eens als je het er niet mee eens bent prima maar ik heb op dit moment gewoon het gevoel dat mensen aan het mierenneuken zijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:13

Ik vind het heel fijn dat er mensen zoals annemarie zijn om ons te helpen met onze geliefde viervoeters..en dit is nog niet eens zonder risisco. Ik vind het super hoe Whauw nu de trailer op en af gaat en hun hem en zijn eigenaresse straks veel plezier!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:30

Tancreda4 schreef:
Ik vind dat ook jammer van anneliesdj, want ik denk dat, als je het topic eerst goed had doorgenomen met vooral de reacties van Annemarie, had ze zich niet nog eens moeten verantwoorden en verdedigen. Beetje jammer dat je daar de moeite niet voor had genomen van te voren.

Toevallig zijn het wel 9 pagina's en als ik de filmpjes zie en daar vragen bij heb stel ik ze gewoon.
Aan Annemarie de keus om die wel of niet te beantwoorden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:35

Ik heb ademloos staan te kijken naar alle sessies die Annemarie daar liet zien, wat een rust, vertrouwen , respect en kennis gaat er van haar uit ! En ik vind het bewonderenswaardig dat iemand voor zoveel publiek met zulke moeilijke paarden aan de gang durft te gaan. En of ze nu wel of niet iets te ver gegaan is met Whauw dat kan ik niet niet beoordelen, daarvoor ken ik het paard niet goed genoeg maar feit is wel dat hij gezien de laatste filmpjes enorm vooruitgegaan is. Ts, heel veel succes met je paard in de toekomst en Annemarie bedankt dat je ons mee hebt laten kijken de behandeling van dit soort problemen, chapeau, je hebt er een bewonderaar bij, helaas loopt mijn paard super de trailer anders kwam ik zeker naar je toe al was het alleen maar voor de gezelligheid :-)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:35

Anneliesdj: Als je op geplaatst aan de rechterkant van één van de berichten van Annemarie klikt, zie je al haar berichten meteen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:42

:oo weer wat geleerd