Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:45

Ben benieuwd hoe je opbouw schema er nu uit ziet :-) Toen wij te maken hadden met een peesblessure was het ook zoveel mogelijk rechtuit, beginnen met 1 minuutje draf linksom en rechtsom en stappen. Zo langzaam opbouwen totdat je weer gewoon kon rijden.
De DA gaf aan dat de meest riskante momenten inderdaad waren 'de eerste keer weer draf' en 'de eerste keer weer galop' .
Ik snap wel dat je dan kiest voor een lichte sedering, het is nog een erg jong paard. Wij hebben het indertijd gelukkig niet nodig gehad, maar de DA had al wel gezegd dat we altijd nog konden kiezen voor sedatie als het paard zich niet zou gedragen.

Ik heb nog wel een vraag over de bandages: ben je niet bang dat dan juist de pees warmer wordt dan de bedoeling is?

Voor de rest van Bokt: bij het opbouwen na een peesblessure wil je aan de ene kant de pees juist belasten (vandaar het rijden), maar aan de andere kant moet dat zo gecontroleerd mogelijk gebeuren. Juist om daar de controle over te houden kun je dan kiezen voor een sedatie.
Longeren is juist bij een peesblessure uit den boze.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:47

Helemaal super dat je er weer opzit! Top. Heeft volgens mij dus nog niet zo lang geduurd als aanvankelijk gedacht werd? Of vliegt de tijd gewoon? :D
Anyway: top dat je weer aan de slag kunt.

Y_DG

Re: Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:04

ik neem straks na het werk de tijd om uitvoerig te reageren, maar ik moet nu gaan werken, wat ik nog juist kwijt wil snel. Ik geef hem placivet. slechts EEN ML!!!!!!!!!!!!!!!! Maikeltje toch maikeltje toch! Ik heb toch al uitgebreid verteld dat hij aan de hand gesedeerd of niet, niet te stappen is!?? Hij schrikt van alles, ontploft van alles, het is gewoon een paard waar je beter op zit om hem onder controle te houden, in orde?? En zoals de moddie zei: er is genoeg uitgelegd geweest door mij dus stop nu maar over die sedatie, je hebt idd je mening gegeven (die trouwens geen steek houd) want mijn paard is mijn paard en ik ken mijn paard en wie ben jij om te zeggen wat ik beter zou doen?! Stop er nu maar over, tkomt mn STROT uit!

Apple: Idd rechtuit , lichtjes opbouwen, voordeel is dat ie al aan het opbouwen was voordat ie naar huis kwam, hij is beginnen draven een maand voordat ie naar huis kwam en de pees ziet er geweldig goed uit (echo genomen voordat ie naar huis ging, indien slechte echo had hij daar nog gebleven)
Nou het zijn niet echt bandages hoor, het zijn piaffe beschermers, heb me die overlaatst gekocht voor optimale bescherming.

De rest bedankt voor de reacties, later volgt er nog wel wat, wanneer ik thuis ben :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:07

Nu ik beter kijk zie ik inderdaad de bevestiging van de beenbeschermers zitten :))

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:08

maikeltje schreef:
LOCA schreef:
En waar haal jij de wijsheid vandaan dat dit paard met deze peesblesure beter gelongeerd kan worden? Ten eerste vermijd je aan de longe geen gekke sprongen en des te belangrijker, dit paard dient stukken rechtuit te lopen en geen eenzijdige belasting van de pees wat je op een volte verkrijgt. Draven aan de hand zou een optie zijn, maar dan gebruikt hij minder spieren dan onder de man (deze ruiter rijdt hem hartstikke netjes!) en dan zou hij alsnog licht gesedeerd moeten worde ivm uitspattingen. Ik begrijp niet wat het probleem is om dit paard licht te sederen en dan onder de man te rijden zodat hij de juiste spieren gaat kweken en beter kan revalideren. Buiten dat is dit advies door een dierenarts gegeven dus waarom in twijfel trekken en de TS hier op aan vallen?

Ik doelde op het gesedeerd rijden. En je toon mag best wat normaler ;)

Dat het paard vanwege risico op uitspattingen gesedeerd wordt zodat ie gecontroleerd beweging krijgt dat snap ik helemaal. Maar dan kun je er beter voor kiezen om ernaast te gaan lopen. Stappen en draven op het harde om hem op te bouwen. Eventueel een klein stukje van de wei afzetten zodat ie niet hoeft te staan stuiteren op stal van de energie maar door het klein afgezette stukje wel fris in de kop blijft. Wanneer je zover bent dat de sedatie niet meer nodig is, dan er pas op gaan zitten. Een gesedeerd paard brengt risico's met zich mee. Met name voor de ruiter.

waar haal jij de wijsheid vandaan dat je ernaast veiliger bent dan erop? toen mijn paard nog een klein gupje was en ik in dezelfde situatie zat heb ik gekozen voor zware sedering. paard kon niet meer in een rechte lijn naar de bak lopen, maar was wel in staat om zijn concentratie bij elkaar te rapen en elke dag weer met 4 benen tegelijk de lucht in te springen. het dier was levensgevaarlijk aan de hand, hij had zoveel energie dat hij niet meer op je lette, het is meer dan eens voorgekomen dat hij aan de hand begon te springen en iemand geraakt heeft, ik ben er voor mijn eigen veiligheid op gaan zitten ipv ernaast te lopen. in deze situatie brengt elke oplossing risico's met zich mee, want het paard heeft hoe dan ook energie over en wil lopen. die van mij was heel braaf en rustig op stal, hij is braaf en rustig gehouden door ervoor te zorgen dat hij weinig prikkels kreeg, niet door hem 'fris in de kop' te houden. nee dat is niet leuk voor het dier, nee daar wordt het dier niet happy van, maar het heeft het dier wel nog 11 jaar leuk leven bezorgd ipv een enkele reis slager, voor mij wegen die paar maanden revalideren daar tegenop.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:14

DA's geven trouwens vaak als advies gewoon erop gaan zitten als het aan de hand niet meer verantwoord is.

Buiten zetten op een afgezet stukje wordt ook afgeraden. Toen mijn paard met een peesblessure bij de kliniek kwam was het eerste wat de DA zei dat hij hem wel wilde behandelen, maar alleen als ik het paard niet buiten zette.

De behandeling voor peesblessures is tegenwoordig al redelijk snel erop gaan zitten, twee keer per dag 10-15 minuten stappen, later met een rondje draf en zo uitbouwen. Na elke beweging minimaal 20 minuten koelen. Beweging al dan niet met sedatie en beweging niet 'slenteren' maar echt goed doorstappen.

Zoals de TS omschrijft wat hij aan het doen is sluit dat precies aan met de adviezen voor opbouw die ik ook twee jaar geleden kreeg bij een peesblessure.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:19

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:53

Was bij ons precies hetzelfde Apple. Aan de hand was hij levensgevaarlijk, erop was heel eng bij vlagen maar beter overleefbaar :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:21

Ziet er goed uit TS!

Laat die mensen lekker praten.
Ik heb ook een 4-jarige gehad die een peesblessure kreeg en heel erg onplofbaar was, dan neem je liever het zekere voor het onzekere. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:41

dressagelady schreef:
xLaura schreef:
De TS is een hem? Geen haar..

Blijkt toch maar weer hoe goed er word gekeken en gelezen _/-\o_

Ja, en dan wordt er nog verwacht, dat TS op alles weer netjes, rustig en onderbouwd antwoord geeft :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:47

Ik denk niet dat iemand die een FORTUIN uitgeeft aan dierenartsen, onderzoeken, revalidaties etc... het slecht voor heeft met zijn paard :+

Paard moet getraind worden onder het zadel zonder bokkesprongen te maken? Dan klinkt verdoven imo de beste optie :j

Ik ken TS en ben verdomd blij dat het goed aan het komen is.

Ferm Yuri, laat maar eens weten wanneer je rijdt op een vrijdagavond of zaterdagmiddag,
dan kom ik wel supporteren, met denkbeeldige toeters en bellen :')

*edit: iemand ook gezien wat voor een fortuin er aan Richy's benen hangt :+ Ja, TS heeft écht wel véél over voor z'n paard :+:

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:16

TS, je doet het helemaal prima zo!
Bij het opbouwen gaat het er niet alleen om dat je paard gecontroleerd beweegt,maar ook dat je zelf heel blijft!
En als je op een ongeleid projectiel van 600 kg moet gaan zitten, dan maar liever wat sedatie.

Overigens, ik weet niet wat jullie verstaan onder sedatie, maar er ze gaan er echt niet van onder zeil!
Het is een middel om de scherpe kantjes erf te halen.

Ik heb het met mijn merrie ook gehad.
Ik gaf haar Sedasan, 1 tot 2 streepjes.
het is wel eens gebeurd dat de spuit (zo een als van een wormenkuur) door het ringetje heen schoot en ze perongeluk 10 streepjes kreeg :oo
Nou, denk maar niet mevrouw niks meer kon hoor, want ze ging gerust nog steeds met 4 beentjes de lucht in en landde ook weer keurig ;)

Ik wil ook tegen de mensen zeggen, als je dit zelf nog nooit bij de hand hebt gehad zo, ga dat dan eerst eens ervaren voordat je iemand die heel goed weet waar hij mee bezig is en dat in overleg doet met een DA de grond in trapt!!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:49

Wat een machtig paard :D Je rijdt hem echt heel vriendelijk, lekker ontspannen echt top. Sederen of niet sederen, tja het zou niet mijn keuze zijn maar ik kan alleen maar antwoord geven vanachter een schermpje, en ik denk dat je zelf toch het beste weet waar je mee bezig bent. Verder geen commentaar op dus.

Ik denk dat TS het zou waarderen als we elkaar in onze waarde lieten :) Gewoon fatsoenlijk op elkaar reageren en elkaars mening respecteren? Ook meteen complimenten TS dat je zo kalm blijft reageren ;)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:02

Succes ts met opbouwen! Het komt vast goed zo in samenwerking met de DA. Trek je niks aan van Bokt en volg de adviezen van de da, die heeft er tenslotte verstand van....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:57

Tjeezes, wat een topic! :\

TS, chapeau wat je voor je paard doet! Je hebt duidelijk het beste met hem voor en ik hoop dat de revalidatie goed uitpakt! Jullie zijn iig al op de goede weg!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:03

Wat fijn dat Het de goede kant op gaat! Ik ben benieuwd naar foto's als hij weer helemaal terug is.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 00:55

@apple: bedankt! Is idd net hetzelfde als bij mij, zo zie je maar wat peesblessures inhouden (steekje naar de "menigte" :P )

@montyrules: Oh wat handig! Die zijn een must-have denk ik :) Stom dat ik net van die peperdure piaffe beschermers heb gekocht := Raar dat ik die niet ben tegengekomen, heb net een bestelling gedaan op de site van ooteman!

@gulpje: idd aan de hand is gewoon gevaarlijk voor paard én mens!

@Loki: Thanks! En idd, je wil absoluut niet dat er iets fout loopt, dan doe je het maar beter goed he! :)

@Electra: hahaha! Ja idd, nochtans wanneer ik aan het reageren was, moest ik toch vaak backspacen omdat ik dacht: "nee dat is misschien té.." :+

@Chipieke: Haha Saskia, ja dat waren ook must-haves :D Jammer van het prijskaartje maar ik gunde het mezelf na al die tegenslagen :+ En idd, ik heb het o zo slecht voor met mijn paard dat ik nu toch wel blut ben :D Ja is goed! Ik ga morgen wel rijden? Laat maar iets weten ;-)

@Raja: Bedankt :) De mensen hier verstaan idd onder sedatie, een paard wat helemaal niet meer reageert op prikkels. En idd, je neemt me de woorden uit de mond :)

@Bailey-4ever: Dat bedoel ik idd, mag gerust je mening zeggen maar hou het 1: deftig en 2: het is hier een forum van allemaal paardenliefhebbers, misschien is het een idee mensen niet te kwetsen. Nou, jij zegt het ook al dat ik kalm reageer, dan doe ik echt wel mijn best dat het zo opvalt :D

@frensje: Bedankt, we doen ons best :) !

@precious: das schrikken he? :+ Ben blij dat het toch vele mensen zien dat ik het beste voor heb met hem!

@mimeslosydy: Ik kan al niet wachten om de foto's te tonen wanneer hij helemaal terug is! :)

edit: oja nog één ding: Ja hoor! De persoon (ik dus) is ECHT wel een VROUW, haha! Ik mag mezelf nu toch man genoeg noemen om te zeggen dat ik er niet uitzie als een vrouw.. :+

Ik was net zo aan het kijken naar foto's van toen ik hem in het begin had, moet je kijken hoe hard ie is verandert op slecht een half jaar tijd :D

Dit is hij dus nu:
Afbeelding

En dit was hij 22 januari dit jaar:

Afbeelding

Nou, klein verschilletje :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:10

Zo zie je maar...niets is wat het lijkt :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:33

Wat een drukte weer :) Ik snap heel goed dat je op deze manier weer aan het werk gaat, het is en blijft een jong paard. Normaal gesproken is t niet erg dat ze een keer een bokkesprong maken maar dat is nu niet echt de bedoeling. Heb een tijdje geleden ook een paard gereden nadat die was geopereerd en 4 maand had stil gestaan (tumor ter grootte van een voetbal in baarmoeder) en was als de dood dat die wond open zou scheuren.. Gelukkig is dat goedgegaan maar achteraf denk ik wel eens van stel nou dat. Dus beter safe than sorry..

En de discussie man vrouw misschien ben ik nog niet zo wakker maar snap er geen zak van haha

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:42

Wat een mooi paard, hij loopt lekker ruim ook volgens mij. :D De combinatie is mooi.
Vind het absoluut geen saaie bruine

Wat ik gek vind is dat zelfs op rustige en vriendelijke reacties zo naar wordt gereageerd. Iemand heeft niet meteen een blok voor zijn ogen als ze het niet met je eens zijn. En bij alle mensen die zeggen: wat is bokt weer lekker bezig, die zijn zelf dus ook weer 'lekker bezig'

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:39

over dat manvrouw gedoe, er was iemand die mij een "ze" (vrouw dus) noemde. Maar denk nu toch dat de foto's duidelijk genoeg zijn om te zien dat ik géén vrouw ben :+

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:15

wat een geweldig paard zeg
jullie zijn een super combi zeg :D
je rijd erg vriendelijk, Hopelijk gaat alles snel de goede kant op en kunnen jullie weer voledig trainen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:47

Haha ik dacht al in je profiel staat dat je man bent dus wat is er nu zo moeilijk ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:33

MarjanB schreef:
Haha ik dacht al in je profiel staat dat je man bent dus wat is er nu zo moeilijk ;)

Daarvoor hoef ik niet in het profiel te kijken van TS hoor, dat zie ik zo wel aan de foto's. :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:44

Electra63 schreef:
MarjanB schreef:

Daarvoor hoef ik niet in het profiel te kijken van TS hoor, dat zie ik zo wel aan de foto's. :D

Haha ja dat ook wel maar bedoel meer dat een ander bij twijfel niet even kijkt ;)