Nare ervaring manege Grol Renesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:46

Maar het is niet de bedoeling van Bokt om doelloos heel heftig te gaan reageren in oude topics :)
Er wordt ook voldoende positief gereageerd hoor :)

Ik heb er bijvoorbeeld hele fijne ritten gereden.
Inderdaad zowel heen als terug een heel einde door de bebouwde kom, niet altijd de vlotste paarden en de fijnste begeleiding.
Maar enge dingen heb ik niet meegemaakt. Heb ook fijne paarden gereden, die wel lekker vlot waren enzo.

Maar wat wel beter zou kunnen zijn de meiden onder de 16 die zeggen héél goed te kunnen rijden wat beter te testen.
Want die denken meer te kunnen als ze eigenlijk onder de knie hebben. Levert wat "vervelende" situaties op op het strand. Meisjes die het toch heeeeel eng vinden enzo.
Ben zelfs een rit achteraan blijven rijden met zo'n meisje. Die had gezegd dat ze super goed kon rijden :+ ze reed na de eerste galop keihard jankend naast me dat ze het eng vond en dat ze dit nog helemaal niet kon.
Gelukkig zat ik niet op de snelste, dus die in een hand galopje gezet en later weer aangesloten bij de rest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Nare ervaring manege Grol Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:48

Huh ik begreep dat ze met volgend weekend over 2 weken bedoelde? Niet dus? :')
*Snapt het niet meer*

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:49

Gypsy schreef:
Huh ik begreep dat ze met volgend weekend over 2 weken bedoelde? Niet dus? :')
*Snapt het niet meer*

jij zei volgens mij dat ze doordeweeks welkom was volgend weekend is volgens mij niet echt doordeweek }>

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:52

Nee ze is ook in het weekend welkom, alleen niet as weekend want dan zijn de kids er al. :P

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:02

Gypsy schreef:
Ik weet niet, wat dacht je bv van een leuke steekproef. Eens zien hoeveel procent van de paarden die daar staan, drukplekken hebben, om maar iets te noemen.
Neh, niet mijn soort manege.
Ok is goed. Wat is dan voor jou overigens een definitie van goed rijden?

ten aller 1e je paard (manege paard respecteren, doe je dat ben je al een heel eind hoor.
gewoon normale hulpen geven en niet telkens te trekken en schoppen.
sturen op het strand werkt niet als je alleen maar trekt. en geloof me ik zie zoveel geweldige ruiters die dat doen.
en je stem is 1 van de belangrijkste hulpen

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:08

Nou ja in de tijd dat ik bij Grol reed zaten er wel een paar oncontroleerbare projectielen bij hoor, ik hoor veel mensen op Schouwen over Grol mopperen. Voornamelijk de mensen met eigen paarden. Ik heb mezelf geleerd welke paarden ik op het strand kan nemen, waarvan ik zeker weet dat ik er de controle over kan houden. Ik weet natuurlijk niet hoe het er nu aan toe is, aangezien er veel paarden zijn verkocht en weer nieuwe bij zijn gekomen :P

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:09

Zal ik bij deze ook even mijn ervaring over de duinrit voor beginners geven :+

Vond de manege ook erg oud en krakkemikkig eruit zien. Volgens mij hebben die paarden daar ook nooit echt rust. Steeds zie je daar meiden (die blijkbaar de hele dag daar rondhangen) bij de paarden in de stal. Dan de een.. is die net weg, hangt de ander weer door de deur heen. Vriend en ik hadden om 14.00 een rit en ik denk dat we 14.30 goed en wel op ons paard zaten.. Half uur lang staan wachten zonder iets te horen van: we vertrekken zolaat en zolaat. Ik zat echt op een oude rotbok (sorry dat ik het zeg) een soort tuiger ofzo. Achter mij reed een heel bang Duits meisje en die van mij heeft de hele weg geprobeert om de pony van dat meisje voor z'n fl**ker te schoppen. Kon schoppen/schreeuwen wat ik wilde.. geen reactie. Steeds stil staan en naar achter trappen. Nou ja duinrit voor beginners :? Begeleiding was ik ook zeker niet over te spreken. Jong meiske van ik denk een jaar of 16/17 die dan met een stel beginners op pad moest. Ik denk dat als er daadwerkelijk wat gebeurd was dat ik nog meer uit had kunnen richten. Gympen aan, zonder beugels en helemaal niet in de gaten wat er achter haar gebeurde. Verder inderdaad veel drukplekken en slecht passende zadels.

Nee ben een jaar of 3 geleden bij Puur Terschelling op strandrit geweest. Was echt top +:)+ 1000 keer beter als deze duinrit.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:14

Domootjuh schreef:
griebels schreef:
Ik heb zelf buitenritten begeleid, en vind het uiterst onverantwoord hoe het er bij Manege Grol aan toe gaat!!
Hun nemen het bordje: "paardrijden op eigen risico" wel heel serieus... Ik vind dat ze de risico's moeten beperken, dus indd ook kijken wie hoe ver is, en de rit altijd aanpassen aan de minste ruiter. Of aan de wensen van de ruiter.
Vol gas op het strand vind ik erg gaaf, maar moet wel veilig en verantwoord zijn. Dat is het niet als de paarden niet ook een handgalopje op het strand kunnen...

er word wel degelijk gekeken of mensen kunnen rijden hooor.
als je een strandrit boekt word het 4 x uit gelegd en als je niet goed genoeg bent word je zonder pardon terug gestuurd.
als je nou 10 mensen (allemaal vreemde heb) en 2 kunnen niet genoeg rijden. aan wie moet je dan aanpassen ? niet aan de 2 hoor die worden gewoon terug gestuurd .
het word 4 x gezegd en dan niet kunnen? pech gehad geen geld terug niet mee met de rit
de andere 8 hebben de volle pond betaald en die komen voor de rengelop niet om te stappen op het strand

Als jij daar begeleiding bent en je zo ook in de omgang met je klanten bent bel ik nu nog mijn afspraak daar af
Laatst bijgewerkt door Zappa op 10-11-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:15

listiglistje schreef:
Als je een strandrit doet voor gevorden, dan is dat toch MET rengalop :? dus wat mensen daarbij doen die amper kunnen rijden.....
die mogen toch alleen een duinrit? Je wordt van te voren getest in (Ren)galop of je kunt rijden?
Lijkt mij een beetje uit de duim gezogen verhaal en daarbij een verkeerde interpretatie,
vaak zeggen ze erachter blijven (ook in rengalop) dus niet te hard en niet gaan inhalen, dit is puur voor de orde en veiligheid!

Met alle respect, het was "gewoon" een strandrit met een stel (ook voor mij niet bekende) mensen, en de begeleiding heeft het over een "rustige" galop gehad. Heb het hele woord rengalop niet gehoord in de uitleg over wat we gingen doen. We konden haar niet inhalen: ze stoof ervandoor zonder ook maar een keer achterom te kijken. Logisch dat je concludeert dat ik het uit mijn duim heb gezogen en verkeerd heb geïnterpreteerd; in rengalop kort door de bocht: bedankt voor je toelichting!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:16

En 2 mensen halverwege terugsturen? Hoe doen ze dat met 1 begeleiding?
Juist, een van de betere ruiters in de rit vragen of die met de rest over het strand wilt, en dan zelf met die 2 door de duinen :+

Domootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:23

Evelli schreef:
En 2 mensen halverwege terugsturen? Hoe doen ze dat met 1 begeleiding?
Juist, een van de betere ruiters in de rit vragen of die met de rest over het strand wilt, en dan zelf met die 2 door de duinen :+

nee tuurlijk niet

komt zelden voor om halfverwege mensen terug te sturen want controle doe je van te voor,
als je met 10 man ben ben je niet alleen hoor

en als je met minder bent en je bent wel alleen als begeleiding neem je contact op via tellie en je collega komt er aan om die anderen mee te nemen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:28

Hoe kan het dan zijn dat ik als gast ooit eens met een groep het strand over ben gegaan bij Grol en dat de enige begeleiding die erbij was met 3 mensen die toch niet durfden door de duinen gingen ;)
Dus niet alles gebeurt zo netjes als jij het hier stelt ;)
Maar goed, reed in die periode een tijdje lang en de ochtendrit en een van de avond ritten :+ dus de begeleiding kende me inmiddels :)

Die controle stelt bij mensen die zich meer voordoen als dat ze zijn weinig voor :+ dat komt er pas uit na de eerste rengalop :)

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:30

Ik heb er denk 13 jaar terug een strandrit gemaakt.
We gingen met een groep van ik denk 15 mensen op pad.
Een aantal buitenlandse toeristen waren ook mee. Het niveau bleek erg wisselend te zijn.
Er zijn er een aantal afgevallen.
Ik werd samen met een nederlands meisje (wat ook kon rijden) terug gestuurd naar de manege.
Maar ik had toen wel 3 paarden. Een reed ik op en links en rechts een...
Mijn vader zijn reactie was: dat is nog eens business, je gaat met een weg en komt met 3 terug...
Er ruiter had er 1 zijn pols gebroken en een ander waarschijnlijk de enkel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:32

Domootjuh schreef:
Gypsy schreef:
Ik weet niet, wat dacht je bv van een leuke steekproef. Eens zien hoeveel procent van de paarden die daar staan, drukplekken hebben, om maar iets te noemen.
Neh, niet mijn soort manege.
Ok is goed. Wat is dan voor jou overigens een definitie van goed rijden?

ten aller 1e je paard (manege paard respecteren, doe je dat ben je al een heel eind hoor.
sturen op het strand werkt niet als je alleen maar trekt. en geloof me ik zie zoveel geweldige ruiters die dat doen.

Tja, als manege zul je helaas het soort paarden moeten hebben die dat wel pikken, zeker wanneer je zoals grol iedere mafkees die enigzins blijft zitten meeneemt...
Als je geld wilt verdienen, kun je niet alleen maar "fantastische ruiters" meenemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:43

Citaat:
als je 20 jaar rij ervaring heb kan je echt wel je paard rustig laten hoor en ook op het strand anders kun je niet goed rijden
en ja het is rengalop want van te voor gezegt woord ook met je reservering en met opstappen kun je al heel veel opmerken of iemand kan rijden ja of nee. neusriem dichtmaken aansingelen. hoe iemand bij zijn paard staat. en word altijd een check gedaan of je kan draven of galoperen. zou btje banketstaaf zijn als je ervan af valt en je houd de rest van de groep op toch.
en als je paard staat te springen op 4 benen doe je toch iets verkeerd, (behoorlijk trekken in zijn bek waarschijnlij)
paarden zijn allemaal goed te rijden en controleren. lukt dat niet ben je gewoon niet genoeg gevorderd en weet je ik kan t weten want ik ben ook 1 van de begeleiding en kom er al meer dan 20 jaar. als ik op ieder paard daar kan nemen als begeleidingspaard waarom bij jullie dan zo raar ineens doen zo ploseling ligt echt aan je rijstijl dus

Gezien je bovenstaande beschrijving heb je zelf bar weinig ervaring of heb je gewoonweg geen idee waarover jij het hebt.
Als ik voor een buitenrit kom, zou ik niet blij zijn met jou als begeleiding en zou ik me ook zeker niet veilig voelen in de groep.

Accepteer ook gewoon dat er ook mensen met negatieve ervaringen zijn bij Grol ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:43

Gypsy schreef:
Domootjuh schreef:

Tja, als manege zul je helaas het soort paarden moeten hebben die dat wel pikken, zeker wanneer je zoals grol iedere mafkees die enigzins blijft zitten meeneemt...
Als je geld wilt verdienen, kun je niet alleen maar "fantastische ruiters" meenemen.

dat is echt bullshit Gypsy...!!
als mensen niet normaal kunnen zitten worden ze binnen de eerste 100 meter al vanb de groep verwijderd en of op een duinrit gestuurd, of als het heel erg is terug gestuurd!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:52

Goof schreef:
Citaat:
als je 20 jaar rij ervaring heb kan je echt wel je paard rustig laten hoor en ook op het strand anders kun je niet goed rijden
en ja het is rengalop want van te voor gezegt woord ook met je reservering en met opstappen kun je al heel veel opmerken of iemand kan rijden ja of nee. neusriem dichtmaken aansingelen. hoe iemand bij zijn paard staat. en word altijd een check gedaan of je kan draven of galoperen. zou btje banketstaaf zijn als je ervan af valt en je houd de rest van de groep op toch.
en als je paard staat te springen op 4 benen doe je toch iets verkeerd, (behoorlijk trekken in zijn bek waarschijnlij)paarden zijn allemaal goed te rijden en controleren. lukt dat niet ben je gewoon niet genoeg gevorderd en weet je ik kan t weten want ik ben ook 1 van de begeleiding en kom er al meer dan 20 jaar. als ik op ieder paard daar kan nemen als begeleidingspaard waarom bij jullie dan zo raar ineens doen zo ploseling ligt echt aan je rijstijl dus

Gezien je bovenstaande beschrijving heb je zelf bar weinig ervaring of heb je gewoonweg geen idee waarover jij het hebt.
Als ik voor een buitenrit kom, zou ik niet blij zijn met jou als begeleiding en zou ik me ook zeker niet veilig voelen in de groep.

Accepteer ook gewoon dat er ook mensen met negatieve ervaringen zijn bij Grol ;)

euhm... mijn pony staat ook te springen op zowel vier als op alleen zijn achterbenen als we staan te wachten op het startsignaal van b.v. de cross...
reken maar dat ik hem niet in zijn "bek" (volgens mij hebben paarden echt een mond maar goed) sjor want dat pikt hij dus echt niet...
hij heeft er dan gewoon ontzettend veel zin in :))
beetje een loze conclusie om maar meteen te roepen dat iemand het dier in zijn "bek" sjort ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:01

Probleem is gewoon dat dit de realiteit is... En in de realiteit moet een manege zoals grol het hebben van het hoogseizoen, zoveel mogelijk geld verdienen aan toeristen. Dan krijg je vaak mensen die op een manege rijden, daar hebben leren om enigzins te blijven zitten, nou een schop geven, trekken, en links en rechts trekken. Dan moet je niet aankomen met het soort paarden dat daar niet naar luisterd. Of begeleiding die niet oplet.

Dan moet je zeggen dat alleen zeer goede ruiters meekomen, die weten hoe ze met een onopgevoed paard om moeten gaan. Beetje jammer alleen dat er dan niet veel mensen overblijven, en je dan binnen korte tijd je zaak kunt opdoeken...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:08

Gypsy, hoe lang geleden is het dat je daar geweest bent?
het verheel klinkt me namelijk wel bekend in de oren maar, dat is echt meer dan 12 jaar terug geweest, daarna ben ik er nog vaak geweest(ook in het hoogseizoen) en zijn ze wel gaan selecteren bij de eerste 100 meter...
overgens is dit sinds 6 jaar? dat er pas echt goed opgelet wordt hoor...

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:09

Ik heb daar ook weleens een strandrit gemaakt in groepsverband, dit is al een aantal jaren geleden.
Ik zat op een groot paard, waar een ijzer los zat. Maar moest door rijden. Op het strand aangekomen ging iedereen naar het water om door het water een stukje te lopen. Zo ook ik, alleen mijn paard ging door zijn knieen en wilde gaan rollen. Ik sprong er snel af, was net op tijd met mijn been. Ik kreeg het paard zelf niet op de benen, dus kwam iemand van de begeleiding. Zij zei ja dat doet hij altijd, maar als je een zweepje hebt doet hij het niet. Ik dacht toen wel van had je wel even mogen zeggen! of geef een zweepje mee! Maar goed gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Maar mocht je niet snel genoeg reageren, zat je wel met een probleem. A fijn, weer op het paard. Toen ging ik naast een vriendin rijden. Een beetje praten over wat er gebeurd was, toen zijn de begeleiding "daar gaan we dan" en alle paarden ging in rengalop er vandoor, ik en mijn vriendin waren niet op berekend dus teugels snel korter en meegaan met de beweging. En we ging echt heel hard! kreeg ze ook moeilijk terug. Maar toen vond ik het gaaf! Maar als ik er nu op terug kijk was het bezopen.

Er is van te voren ook niet gekeken of je kon rijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:13

Ik vind dat je als leiding niet goed kunt zien hoe iedereen rijd, wanneer je met zijn allen al buiten bent...
Ben er de afgelopen 6 jaar wel een paar keer geweest, het is een appart bedrijf.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:15

bij mij was er ook niet gekeken wie kon rijden en wie niet.
Daarom dus een aantal mensen met 0,0 ervaring.
En een aantal ongelukken..

@linnieke, dat hadden ze je idd wel even mogen zeggen!
Beetje lomp om dat achteraf te doen!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:53

Ik heb van het zomer 4 weken op de reddingspost gezeten.
En heb af en toe mijn hart vastgehouden hoe o.a. grol over het strand heen kwam denderen...
En nee ik ben niet bang uitgevallen. Kan zelf redelijk goed rijden. zeg maar gerust goed.
Maar dit sloeg soms echt alles.

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:38

Bonnelover schreef:
Ik plaats dit topic niet om mensen af te zeiken of kwaadlicht te zaaien, maar als waarschuwing. En dit is mijn ervaring en begrijp dat er mensen zijn die gelukkig misschien wel goede ervaring hebben bij deze manege. Ik hoop alleen dat je eerst nadenkt voordat je een strandrit maakt bij deze manege en evt. om je heen kijkt of je ook ergens anders kunt rijden.
Maar manege Grol voor mij NOOIT weer!!

Afgelopen donderdag een strandrit gemaakt en tijdens de reservering al afgesproken dat ik zelf, maar ook mijn vriendin geen al te gekke paarden wilden. We rijden beide al meer dan 20 jaar en zijn ook nog steeds actief in de sport. (Zelf ook werzaam in de paardensport)

Er werd niet op het terrein gekeken of we konden rijden maar een stukje van de manege af reden we een heeeeeeeel klein stukje draf en een nog kleine stukje (handgalop)
Begeleidster die mee ging was niet gediplomeerd, dit hoeft van mij ook niet hoor, maar als begeleidingspaard was haar paard echt niet geschikt. Gereden met Hackenmor en behoorlijk heet. Erg bang voor vliegers en dit lijkt me juist als je op een strand rijd er goed om dit mee te nemen door een x een schriktraining te organiseren. Zeker als er elke dag weer andere mensen op de rug van je paarden zitten. De andere paarden waren ook behoorlijk bang voor de vlieger.

De rit naar het strand hebben we een klein stukje gedraafd en de rest gestapt paard van m'n vriendin was behoorlijk aan het meppen aar het paard achter haar. en van plek veranderen had ook geen zin want die andere trapte ook.

Op het strand werd er gevraagd of we klaar waren voor de galop. Waarop m'n vriendin vroeg of we niet eerst konden draven en dan rustig met een handgalopje konden beginnen. Dit was niet mogelijk de paarden konden alleen maar stap (met moeite) of snoeihard op het strand.
Galop werd in gezet en het ging ook gelijk keihard, ja ECHT heel hard. Hier heb ik normaal gesproken geen moeite mee, als mijn paard en de rest onder controle zijn, wat deze paarden niet waren. En we zaten ook nog maar een klein half uurtje op voor ons totaal onbekende paarden. Paard van m'n vriendin ging niet in galop wilde alleen maar trappen naar het paard er achter. En na een stuk dus ongecontroleerd te hebben gegalopperd hebben ik en begeleidster onze paarden terug gekregen naar de stap. Waarop mijn vriendin en Duits meisje naar ons toe zijn gestapt. Daar nogmaals gevraagd of we niet eerst konden draven en dan rustig galopperen, maar dat was onmogelijk. Paard waarop mijn vriendin zat kon alleen maar heel hard galloperen anders kwam ie met vier benne van de grond.

Sorry, maar mijn mening is dat elk paard op wat voor een terrein of stuk van mij route (indien mogelijk) alle gangen moet kunnen rijden. Dus waar ik gisteren lekker vol gas ben gegaan wil ik vandaag ook rustig kunnen stappen of draven.

We zijn dus gelijk maar weer van het strand afgegaan en waren binnen een uur weer terug op de manege.

Bij terugkomst in hotel kon men ons ook vertellen dat er in de zomermaanden wel erg veel ongevallen gebeurde op het strand met de paarden en ruiters.

WOW dat is toevallig! Ik reed in de vakanties ook altijd bij manege Grol. En het was elke keer weer het zelfde gedoe. De paarden bokten alleen maar naar elkaar en je moest echt gewoon een halve kilometer van elkaar afstand houden! Ik heb ook echt hele nare ervaringen van die manege! Ik ben er gelukkig nog nooit van af gevallen! Niet om op te scheppen ofsow hoor maar een paard krijgt mij er niet zo snel vanaf. Er gebeurden wel de ergste dingen in de lessen. Ik moest een keer bij een beginners les gaan helpen en ik moest de moeder van het totaal onbekende meisje beloven dat alles goed zou gaan. Met het meisje ging het ook wel goed. Maar het is echt levensgevaarlijk om er in de lessen NAAST te lopen. Er werd opeens weer naar elkaar gebokt waar ik dus achter stond. Er kwam echt een hoef rakelings langs mij heen. Het meisje was er van af gegleden en begon keihard te janken om niks. Ik kreeg alleen maar een lelijke blik van die moeder naar me toe geworpen terwijl ik gewoon dood had kunnen zijn.

tips om nooit op te gaan rijden:
- Matcho: Wil niet galopperen, bijt andere mensen die langs komen rijden op hun pony en hij valt ze aan.
- rij nooit op Max tijdens een duinrit, bij strand rit kan het wel. Ik ging een duinrit maken en toen is was mijn paard op hol geslagen door het paard achter mij, de begeleiding deed er niks aan terwijl ik echt gewoon in een bokkende rengalop zat ;) Het meisje achter mij is er vanaf gevallen en heeft haar arm gebroken.

paarden die wel geschikt zijn:
- Baloe, is echt lief en bokt niet
- future, Moest ik voor een een of andere snob rijden omdat die niet meer durfde doordat haar zusje verongelukt was in de les daarvoor. Die vader zat alleen maar vanuit de hoogt naar mij te kijken maar hij reed wel lekker.

Ik mocht later niet meer van mijn ouders rijden bij die manege.
Dat adviseer ik jullie ook, want er zijn zat andere betere maneges in Zeeland *D

Genoeg gezeurt :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:51

lovestable schreef:
- future, Moest ik voor een een of andere snob rijden omdat die niet meer durfde doordat haar zusje verongelukt was in de les daarvoor. Die vader zat alleen maar vanuit de hoogt naar mij te kijken maar hij reed wel lekker.

Er is dus een meisje omgekomen bij een strandrit van Manege Grol volgens jou in de les voor jou?
Heb evel verhalen gehoord, maar niet dat er doden zijn gevallen :n