Bonnelover schreef:Ik plaats dit topic niet om mensen af te zeiken of kwaadlicht te zaaien, maar als waarschuwing. En dit is mijn ervaring en begrijp dat er mensen zijn die gelukkig misschien wel goede ervaring hebben bij deze manege. Ik hoop alleen dat je eerst nadenkt voordat je een strandrit maakt bij deze manege en evt. om je heen kijkt of je ook ergens anders kunt rijden.
Maar manege Grol voor mij NOOIT weer!!
Afgelopen donderdag een strandrit gemaakt en tijdens de reservering al afgesproken dat ik zelf, maar ook mijn vriendin geen al te gekke paarden wilden. We rijden beide al meer dan 20 jaar en zijn ook nog steeds actief in de sport. (Zelf ook werzaam in de paardensport)
Er werd niet op het terrein gekeken of we konden rijden maar een stukje van de manege af reden we een heeeeeeeel klein stukje draf en een nog kleine stukje (handgalop)
Begeleidster die mee ging was niet gediplomeerd, dit hoeft van mij ook niet hoor, maar als begeleidingspaard was haar paard echt niet geschikt. Gereden met Hackenmor en behoorlijk heet. Erg bang voor vliegers en dit lijkt me juist als je op een strand rijd er goed om dit mee te nemen door een x een schriktraining te organiseren. Zeker als er elke dag weer andere mensen op de rug van je paarden zitten. De andere paarden waren ook behoorlijk bang voor de vlieger.
De rit naar het strand hebben we een klein stukje gedraafd en de rest gestapt paard van m'n vriendin was behoorlijk aan het meppen aar het paard achter haar. en van plek veranderen had ook geen zin want die andere trapte ook.
Op het strand werd er gevraagd of we klaar waren voor de galop. Waarop m'n vriendin vroeg of we niet eerst konden draven en dan rustig met een handgalopje konden beginnen. Dit was niet mogelijk de paarden konden alleen maar stap (met moeite) of snoeihard op het strand.
Galop werd in gezet en het ging ook gelijk keihard, ja ECHT heel hard. Hier heb ik normaal gesproken geen moeite mee, als mijn paard en de rest onder controle zijn, wat deze paarden niet waren. En we zaten ook nog maar een klein half uurtje op voor ons totaal onbekende paarden. Paard van m'n vriendin ging niet in galop wilde alleen maar trappen naar het paard er achter. En na een stuk dus ongecontroleerd te hebben gegalopperd hebben ik en begeleidster onze paarden terug gekregen naar de stap. Waarop mijn vriendin en Duits meisje naar ons toe zijn gestapt. Daar nogmaals gevraagd of we niet eerst konden draven en dan rustig galopperen, maar dat was onmogelijk. Paard waarop mijn vriendin zat kon alleen maar heel hard galloperen anders kwam ie met vier benne van de grond.
Sorry, maar mijn mening is dat elk paard op wat voor een terrein of stuk van mij route (indien mogelijk) alle gangen moet kunnen rijden. Dus waar ik gisteren lekker vol gas ben gegaan wil ik vandaag ook rustig kunnen stappen of draven.
We zijn dus gelijk maar weer van het strand afgegaan en waren binnen een uur weer terug op de manege.
Bij terugkomst in hotel kon men ons ook vertellen dat er in de zomermaanden wel erg veel ongevallen gebeurde op het strand met de paarden en ruiters.
WOW dat is toevallig! Ik reed in de vakanties ook altijd bij manege Grol. En het was elke keer weer het zelfde gedoe. De paarden bokten alleen maar naar elkaar en je moest echt gewoon een halve kilometer van elkaar afstand houden! Ik heb ook echt hele nare ervaringen van die manege! Ik ben er gelukkig nog nooit van af gevallen! Niet om op te scheppen ofsow hoor maar een paard krijgt mij er niet zo snel vanaf. Er gebeurden wel de ergste dingen in de lessen. Ik moest een keer bij een beginners les gaan helpen en ik moest de moeder van het totaal onbekende meisje beloven dat alles goed zou gaan. Met het meisje ging het ook wel goed. Maar het is echt levensgevaarlijk om er in de lessen NAAST te lopen. Er werd opeens weer naar elkaar gebokt waar ik dus achter stond. Er kwam echt een hoef rakelings langs mij heen. Het meisje was er van af gegleden en begon keihard te janken om niks. Ik kreeg alleen maar een lelijke blik van die moeder naar me toe geworpen terwijl ik gewoon dood had kunnen zijn.
tips om nooit op te gaan rijden:
- Matcho: Wil niet galopperen, bijt andere mensen die langs komen rijden op hun pony en hij valt ze aan.
- rij nooit op Max tijdens een duinrit, bij strand rit kan het wel. Ik ging een duinrit maken en toen is was mijn paard op hol geslagen door het paard achter mij, de begeleiding deed er niks aan terwijl ik echt gewoon in een bokkende rengalop zat
Het meisje achter mij is er vanaf gevallen en heeft haar arm gebroken.
paarden die wel geschikt zijn:
- Baloe, is echt lief en bokt niet
- future, Moest ik voor een een of andere snob rijden omdat die niet meer durfde doordat haar zusje verongelukt was in de les daarvoor. Die vader zat alleen maar vanuit de hoogt naar mij te kijken maar hij reed wel lekker.
Ik mocht later niet meer van mijn ouders rijden bij die manege.
Dat adviseer ik jullie ook, want er zijn zat andere betere maneges in Zeeland
Genoeg gezeurt