Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:06

anne_bento schreef:
nee hoor, paarden die op een vriendelijke manier zadelmak gemaakt werden ;) ieder paard is braaf, zolang je hem op een eerlijke manier behandeld.

Ja natuurlijk.. Ik vraag ook altijd eerst of ze iets voor me willen doen.. :') Nee, een paard is een vluchtdier. Die doet niet zomaar iets voor je en als ze niet luisteren kunnen er ongelukken gebeuren. Dat omtrekken heeft een reden. Dit is een man die zijn vak verstaat. Een man die iedere dag paarden zadelmak maakt. En dus een man die er veel meer verstand van heeft dan heel Bokt bij elkaar.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:06

als ze van begin af aan netjes en eerlijk behandeld zijn in mijn ogen wel ja. en dan praat ik natuurlijk niet over een keer wat eigenwijs o.i.d. ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:07

oke als u het zo formuleerd is het idd wel duidelijker...gewoon consequent maar dat moet bij elk paardje toch wel? anders raakt je paard ook in de war...
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 28-10-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:07

Ik behandel mijn paarden ook echt eerlijk hoor. Anders doen ze echt niks in de tak van sport die ik beoefen. Daar is heel veel wederzijds vertrouwen voor nodig. En toch zijn ze neit altijd braaf :+

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:08

peanutbutter schreef:
Melissa: Een paard zadelmak maken aan de longeerlijn is pure zelfmoord. Het paard gaat vluchten (dat gebeurd zeker), wil weg en zit vast. Wat doet het dan... JUIST OMHOOG

Beeeetjee rustiger mag ook wel hoor! ;).

de meeste paarden worden aan de longeerlijn door hangen en dan lopen en dan zitten en dan weer lopen 1e rondje loopt de longeerder mee en dan gaat hij steeds langer worden.. zo leren ze hoe het moet en niet door hem aan te jagen en maar te klappen met de zweep

anne_bento

geloof dat ik niet begrepen wordt. Natuurlijk moet je duidelijk zijn, vooral bij een jong paard. Maar dat kan op een eerlijke manier. Als een jong paard bij mij niet luisterd, maar ik ben er zeker van dat hij mij prima begrijpt, ben ik ook niet altijd even lief, maar wel eerlijk! Waar de man op dit filmpje mee bezig is, is alles behalve eerlijk.

Ik hou erover op :D vind dat je een ontzettend leuk paard hebt, vind het zonde dat je dit hebt laten gebeuren, het is ten slotte de eerste ervaring die het meest blijft hangen.
Succes verder.

JamieShanin

maar paarden kunnen ook wel een chagerijnig zijn :P
net als ons, tja dan zeggen onze pap en mam ook wel eens en nu ff weg wezenXD

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:09

Idd jamie dat moet bij ieder paard. En duidelijk was het zeker voor onze Challenge :Y) }>

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:09

Je foto's zien er wel goed uit voor zo'n korte tijd, jammer van de slofteugel maar jij zal je paard wel beter kennen dan ons. Hij hangt gelukkig wel wat los, dus je trekt hem niet naar beneden.

Tsja, over het filmpje ... Ik heb 8 jaar op een fok/africht stal gereden en ik heb nu wel door waar hun de inspiratie vandaan haalde om hun dieren in te rijden. Helaas heb ik minder goede ervaringen hier mee ...

Ik vind het niet kunnen om een dier zo onder stress te zetten, je doet een kleuter toch ook niet meteen naar groep 5? Laat hem eerst wat wennen en geef hem vertrouwen dat het niet eng hoeft te zijn.
Maar daar gaat dit topic niet over, de foto's zien het over het algemeen goed uit. Leuk paard heb je ook! :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:10

Wat is er dan niet eerlijk aan? Dat hij naar voren wordt gejaagd? Dat ze gelijk gaan zitten?

Hij is niet geslagen, hij is niet mishandeld, hij heeft alleen een duidelijke les gehad.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:10

JamieShanin schreef:
maar paarden kunnen ook wel een chagerijnig zijn :P
net als ons, tja dan zeggen onze pap en mam ook wel eens en nu ff weg wezenXD

en dat bedoel ik met eerlijk zijn, een keer geen zin te lopen terwijl ik dat wel wil, dan mag je heel duidelijk zijn. Dit paard snapt nog niet wat de bedoeling is en heeft nog lang het evenwicht niet om zo de bak door te gaan.

nu stop ik echt :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:10

een echt boef??

tja daarom is mijn haff ook weg gegaan...ik ben te lief...ik ben niet van de zwepen enzo...
en bij Bono heb je nu geen zweep enzo nodig...dan ben je binnen 1sec aan de andere kant van de bakXD nee bij hem is alleen je stem genoeg...

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:12

Wat een gezeur zeg... Die man weet écht wel wat hij doet!
Toen de Sjiem niks meer wilde heeft hij hem weer aan het springen gekregen, dat zegt toch wel wat imo...
Laatst bijgewerkt door Fox1 op 28-10-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:16

wel weer echt bokt, gert heeft zich in al die jaren inmiddels echt wel bewezen goed bezig te zijn. Het kan dan wel niet jou manier zijn, maar je hoeft je paard er ook niet heen te brengen. iedereen moet doen waar ze zichgoed bij voelen.

Ik vind het een mooi dier en je zit er netjes op, veel plezier er mee

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:16

Jeetje zeg wat een gezeur hier! Als deze man een demonstratie doet bij een evenement vind iedereen hem geweldig en nu niet? Hij is op bijna ieder evenement te vinden. Het is een manier om zadelmak maken en als jij het zo niet wil dan breng je hem niet heen.
Ik weet uit ervaring en diverse ervaringen dat een paard dat hier is geweest echt geen trauma eraan over houdt en goed te rijden is. Daarnaast is hij niet ruw of mishadelt ze. Heb liever dat de paarden de 1e paar dagen met halster worden gereden dan door onervaren mensen met bit die gelijk lopen te trekken.
Om hier nu 9 blz over door te zeuren :o . Kijk dan niet het filmpje..
reageer nooit op al dat gezeur maar dit is wel heel overdreven

@ PB Challenge ziet er goed uit en het rijden ziet er ook goed uit. Ga zo door :D Gewoon een lekker dier :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:20

Ik vind dit fijner zadelmak maken als wat ik meestal aan de longe voor bij zie komen.

Zelf ben ik ook veel bezig geweest op de stal waar ik gewerkt heb met zadelmak maken en wij deden het ook zo :)
Wel liep ik het eerste stuk altijd mee, ik liet het paard beginnen met stappen en ruiter gaf tegelijk been om de link te leggen.
Ik stond ook gewoon met een zweep in het midden om het paard aan het lopen te houden. Dat is naar mijn mening het belangrijkste wat er is met zadelmak maken. Beweging is niet omhoog kunnen komen!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:21

Leuk paard heb je :j

Van het filmpje ben ik wel even geschrokken.
Lijkt me idd wel een probleem als het paard de beenhulpen niet verstaat maar ik vind het er best raar uitzien.
Ik weet niet of dit een goeie manier is van zadelmak maken aangezien ik ook nog elke dag bijleer over werken met paarden, ik ga daar ook geen uitspraken over doen. :)
Maar ik zet hen liever lang genoeg aan de longe tot ze goed reageren op mijn stem voor het aanzetten, stoppen, etc... dan pas kruip ik erop.
Het ene paard heeft meer/ minder tijd nodig dan het andere om iets te snappen.
Als ze het nog niet verstaan heeft het geen of weinig zin om erop te gaan is mijn mening dan.
Mag ik vragen waarom je zelf niet probeerde om je paardje zadelmak te maken?
Heb je zelf meer aan dan een ander dat doet voor je vind ik persoonlijk dan. ;-)
Je foto's zien er goed uit, vind je op het eerste zicht vriendelijk qua rijden en die slof stoort me niet.

Groetjes en nog veel succes met je reus :D
Laatst bijgewerkt door muiske07 op 28-10-10 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:22

Naja.. ik zou het zelf niet zo doen iig :) laat ik het daarop houden. Moet wel zeggen dat t paard wel direct mak is.
Trouwens.. als ze vooruit lopen kunnen ze ECHT nog wel omhoog komen hoor.. gewoon bokken en dan de balans verplaatsen. Ik weet dit omdat 1 van de jonge paarden bij ons dat ook altijd doet! ernaast, niet erop, maar dan nog..

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:22

Ik schrok eerst ook wel een beetje van het filmpje, maar Gert verstaat zijn vak echt wel goed. En natuurlijk is dit stress-vol, maar een paard heeft op deze snelle manier minder kans om na te gaan denken over hoe hij er onderuit kan komen. En als het in één keer klaar is dan is dat maar goed ook. Ik hoop dat je nog veel plezier hebt van je dier, echt een prachtig ding. Verder vind ik je erg netjes rijden en je slof gebruikt is ook goed.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:23

Leuk topic 8-) :D
Maar hele gave knol heb je en ik vind Gertje ook toppie en natuurlijk ziet het er even raar uit als hij hem naar voren jast, maar het paard leert wel meteen dat hij naar voren moet. Bokken of steigeren op de plaats daar word je ook niet blij van.
Ben benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen. Veel succes met hem!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:24

Calanddra schreef:
Zie ik nou trouwens goed dat hij sporen omheeft?

Misschien als je goed kijkt, zie je vast nog wel bloeeed! :Z

Sorry hoor, maar ik vind het een beetje naïef om te denken dat alle paarden als barbiepaardjes behandeld worden.
Oke, het zou ook niet per se mijn manier zijn, maar deze meneer weet volgens mij wel waar hij het over heeft :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:26

Maar wat nou als je niet doorhebt dat dit DE Gert is? En wat nou als je je helemaal het leplazerus schrikt bij het zien van de film? Sjonge... ik werd er zelf al enorm opgenaaid van die rennende en roepende mannen in die bak.

Anyway.... Dan kun je wel gezien worden als DE expert op het gebied van zadelmak maken, ikzelf zou nog even een blokje omgaan op zoek naar iemand anders.

Werkelijkwaar....! Als iemand zo op mijn paard zat te trekken, te roepen, te schoppen, te jagen, te stressen: ik had 'm eraf gesleurd!
Gert van der Hof of niet.... Niet mijn cup of tea dus.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:26

ik heb hier geen woorden voor de fotos zijn oke maar dit vind ik erg on vriendelijk een paard zadel mak maken

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:27

Born2Bcrazy, Waar slaat die reactie nou weer op :? ik heb altijd geleerd dat sporen voor de verfijningen van hulpen zijn, NIET om een paard maar vooruit te trappen. Als ik dat zie bij een jong paard mag ik daar toch best een reactie op geven. Of mag je alleen maar reageren als je het eens bent? :Y)

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:27

PB: Wat een ontzettend gaaf paard is het zeg. Dat word wel een toppertje!
De manier van zadelmak maken werkt prima, zo heb ik het ook altijd gedaan. Paard de ruimte geven en naar voren houden, zo lang het voorwaarste erin blijft gaat het goed. Heb vaak genoeg paarden zien ontploffen aan de logeerlijn en dan wil je er echt niet opzitten!